Paarden getroffen door bliksem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:33

Toydoll schreef:
Super sneu voor de eigenaren :( :(

funnyhorses schreef:
Paarden horen niet buiten te staan met onweer,het onweer van tegenwoordig is te heftig. -O-
Vind het heel erg voor de eigenaren,arme paardjes ;(

Hahahhaa. Paarden horen niet buiten te staan met onweer, Yeahhhhhh. Waar denk je dat wilde paarden staan met onweer? In een stal?

Het is super sneu maar opgesloten in een stal is een paard ook niet veilig. Er komen nog altijd meer paarden om in brand in stal dan door geraakt door bliksem in een weiland.

Mijne hebben ook gewoon 'buiten' gestaan (of misschien dat ze geschuild hebben in het inloop stalletje, maar hun kennende waren ze gewoon aan het grazen....)

Dat is waar.
Maar er komen mínder paarden om door brand in een stal die is ontstaan door blikseminslag, dan door geraakt door bliksem in een weiland.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:37

Ik ben zo blij dat mijn pony helemaal plat gaat liggen in de wei! Maar echt niet normaal dat onweer.. ontzettend harde klappen, en de grond trilde steeds...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:39

Tja ik heb mijn paarden liever niet buiten met onweer. Mijn merrie staat dan ook keurig op stal tijdens een bui.

Maar mijn twenterhengst staat zover achteraf op de wei dat tegen de toijd dat de paarden binnen zijn de bui al over is.
Ja dan hou ik de billen maar tegen elkaar en hoop dat het goed gaat.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:40

Amigo_stan schreef:
Ik ben zo blij dat mijn pony helemaal plat gaat liggen in de wei! Maar echt niet normaal dat onweer.. ontzettend harde klappen, en de grond trilde steeds...

Begrijp ik het goed dat jouw pony met onweer altijd plat gaat liggen in de wei??
Laatst bijgewerkt door Coloured op 28-07-13 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:40

Mijn paarden zijn ook gewoon buiten gebleven en kunnen in de schuilstal gaan staan als ze willen. Het is en blijft een risico, maar de gedachte dat ze levend zouden verbranden omdat de bliksem in stal inslaat vind ik vele malen erger dan de gedachte dat ze in een klap dood zijn door zelf buiten geraakt te worden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:42

jollyjoker schreef:
Helaas is mijn merrie vannacht ook getroffen door de bliksem, 15 meter vanaf het woonhuis!! Ze was op slag helaas zoogde ze een veulen. Die blijft alleen achter, bijzonder is dat de andere merrie hem heeft geadopteerd zonder onze hulp. Ze laat hem zelfs drinken! Maar ach wat mis ik mijn lieve Rebecca!

Heel veel sterkte met het verlies van je merrie. Maar ondanks dat de natuur zo enorm vreet kan zijn. Is die ook weer heel mooi, bedoel daarmee dat de andere merrie het veulen heeft geadopteerd. Nogmaals sterkte

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:42

brrr, nooit leuke berichten dit :(

Het is dicht bij waar mijn paard staat en die staat ook 24/7 buiten midden in het bos en we hebben geen mogelijkheid om hem op stal te zetten.
Je gaat er wel over nadenken om misschien een stal te huren, maar hij slaat de hele boel kort en klein op stal en dan zou je het alleen maar hebben voor die paar keer onweer per jaar. Het is een risico wat je neemt, en als er brand in de stal zou uitbreken door blikseminslag is je paard ook niet veilig helaas :(

Toch slaap ik iig nooit lekker als het zo tekeer gaat buiten.
Laatst bijgewerkt door Anne_91 op 28-07-13 21:46, in het totaal 4 keer bewerkt

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:44

Coloured schreef:
Amigo_stan schreef:

Begrijp ik het goed dat jouw pony met onweer altijd plat gaat liggen in de wei??

Jha :)

zoni65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:47

ik het echt erg en het enge er van is dat mijn paard er heel dicht bij stond ;(

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:56

Ik denk dat je nooit alles uit kunt sluiten, daarvoor is (on)weer gewoon te grillig.
Ik snap mensen die hun paarden binnenhalen maar ik begrijp het ook als ze buiten blijven.
Mijn paarden kunnen in voorjaar/zomer in en uitlopen in de stallen met lekker weer; ze blijven rustig met onweer en kunnen zelf kiezen waar ze gaan staan; in mijn 3 stukken weiland staan ook lage bomen. Het risico dat een paard getroffen wordt door onweer is klein maar het is natuurlijk heel triest als het gebeurt. Toen ik nog een tiener was is een van de paarden van de boer waar ik reed ook op slag gedood door de bliksem; op een open weiland. Ik zie het nog zo voor me, hij had zwarte brandplekken in de vorm van een schicht op zijn hoofd. Waarschijnlijk wel op slag dood, das dan een schrale troost.
Maar het zal je maar gebeuren.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:57

Tsjee wat erg :'( in belgie heeft het ook hard geonweerd, heb niet kunnen slapen, want in me poon zen wei, staat het vergeven van bomen :0 sterkte aan de eigenaar !!!! ;(

joke20

Re: Paarden getroffen door bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:01

Wat erg voor de eigenaren, op onze stal zijn de paarden naar binnen gehaald. En avonds binnen gebleven.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:07

Ik vond het ook even spannend toen ik vanmorgen naar de wei reed. Was als de dood dat er 1 geraakt was zo hard als het ging. Maarja de mijne staat ook 24/7 buiten. Maar er is nog nooit in onze omgeving eennpaard geraakt. 300 meter verderop staat een hele hoge flat, daar slaat het eerder in.
Ben wel ooit een keer baar de wei gesneld toen bedacht ik me dat mijn bijrijdpony met ijzer aan haar vliegenkap stond (vanwege het vele ontsnappen).

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:15

dat onweer in hoge gebouwen eerder inslaat is niks van waar. ook bliksemgeleiders houden de bliksem niet op afstand, wel veroorzaken die meer schade . Is overal te lezen bij wikipedia

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:16

oh wat erg zeg!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:17

Toch slaat het daar regelmatig in, in onze wei nog nooit.
Wikipedia is niet altijd de beste info ;)

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:17

Zo zijn wij onze jenny verloren die was direct geraakt door de bliksem .
Vreselijk om je pony dan zo te treffen.
sterkte voor de eigenaren.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:18

Wat een verschrikkelijk nieuws zeg.. Ik hield ook m'n hart vast voor m'n pony's vannacht. Mijn paarden gaan 's nachts met onweer niet naar binnen, want 9 v/d 10 keer is het weerbericht fout. In het weiland kunnen ze kijken, rennen en bij elkaar gaan staan. Op stal kunnen ze niks zien en ook niet wegkomen als het toch in slaat. Jammer dat er altijd weer met het vingertje wordt gewezen 'waarom ze niet binnen stonden.'

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:22

Ah wat erg! Arme paardjes, en natuurlijk ook vreselijk voor de eigenaar.
Hier werden alle paarden gauw binnen gehaald!

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:25

Wauw wat een discussies zeg! Het is gewoon een noodlottig ongeluk! Ik ben in gedachten bij de eigenaren van de paarden! Wat een verdriet! :(

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:30

Verschrikkelijk lijkt me dit. Sterkte voor de eigenaren.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:30

Zo wat erg! Dit is niet te voorkomen. Heel veel sterkte voor iedereen die dit meegemaakt heeft!

Joowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:31

Vrezelijk! Sterkte voor de eigenaar!!! Ik loop 2 keer in de week in dit gebied met de honden. Vond het vrezelijk leuke paarden!

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:34

De 'feiten' kunnen me allemaal wat, mijn paard staat binnen met onweer. We kunnen allemaal roepen 'ach, de kans is zo klein' maar ik ga die kans niet eens riskeren. Verder moet iedereen het lekker voor zich weten, maar mij niet gezien.
Als op mijn pensionstal paarden buiten staan als het begint te onweren helpt iedereen mee om alles binnen te halen, en daar ben ik heel blij mee.
Sterkte voor degenen die hun paard verloren zijn...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:37

Wat akelig ook voor jolliejoker, veel sterkte.

Mijn paarden staan gewoon buiten, ook in de stal kan het inslaan. En mijn paarden zijn het niet gewent om binnen te staan, eentje heeft zelfs nog nóóit binnen gestaan. Dus dan met onweer, nee wordt vast een ramp. Als het gebeurt dan gebeurt het, maar dan zijn ze gelukkig in 1 klap dood.