Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:40

zijn er foto's?

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:41

zijn er foto's???????????????????????????? :j :j :j :j :j :j :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:45

Ninia schreef:
En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.

Ja, dat is gewoon volksvermaak, een soort van "legaal" paardenvechten.

Maar aan de andere kant, ze hebben wel een veel fijner leven dan menig dekhengsten in NL.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:46

Ragdollcat schreef:
Ninia schreef:
En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.

Ja, dat is gewoon volksvermaak, een soort van "legaal" paardenvechten.

Maar aan de andere kant, ze hebben wel een veel fijner leven dan menig dekhengsten in NL.

Nee het is niet gewoon volksvermaak, en er leven wél hengsten bij elkaar in de natuur, wat een onzin, denk je dat iedere hengst zijn eigen kudde start en tot dan alleen rond loopt vanaf zijn 3e levensjaar? }:0

NZ92

Re: Oostenrijk:Zware hengsten vechten om leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:48

Ben wel van mening dat het volksvermaak is, maar het hoort ook bij de natuur! En ik moet bekennen dat ik het maar wat mooi vond toen ik mijn 4 jarige hengst vorige week weg bracht naar het weiland en waar hij met 2 andere hengsten kwam te staan. Dit moest ook uitgevochten worden en ook ik bleef staan kijken hoor, en natuurlijk voor de veiligheid van de beesten maar ook omdat ik het mooi vond om naar te kijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:50

Urielle schreef:
Wij hebben ook zelf vroeger een volwassen KWPN-hengst gehad die wel met andere ruinen kon Jessix, dus dat weet ik wel. :) Nou moet ik wel zeggen dat die hengst niet eens wist dat ie ballen had :o Maar hier wordt door sommigen net gedaan of elke hengst wel zomaar bij een andere groep hengsten kan en dat is gewoon absoluut niet het geval. Ondanks een sociale opvoeding (ook in Nederland staat het grote gros tot 2,5 jaar met andere hengsten!) kunnen die kerels onder invloed van hun testosteron best behoorlijke haantjes worden. Ook in dit nieuwsbericht staat dat de hengsten wel geselecteerd zijn, zoals Cassidy zegt. Dus het is echt geen kwestie van wat hengsten bij elkaar kiepen en het gaat wel goed.

Ook ik heb mijn hengsten geselecteerd op hun karakter en voor zo ver ik het kon inschatten heb ik paarden gekocht waarvan ik steeds dacht dat ze het goed met elkaar konden vinden. Ik schaar ze wel meteen in, geen geklooi met hekjes e.d. Dat is mijn inziens juist niet handig met hengsten en kweekt juist haantjes gedrag. Het zijn zeker spannende uurtjes tot een onrustige eerste week. Maar als iedereen zijn plek weet dan is het ook wel klaar. Stabiele paarden zijn er niet op uit hun eigen kudde genoten te verwonden of erger.

Voor die tijd heb ik me zo'n beetje op elke studie die ik kon vinden over de zogenaamde bachelor kuddes verdiept. In mijn beleving zijn de paarden die niet samen met een ander paard kunnen eerder uitzondering dan regel. Een paard wat in de natuur in zijn eentje leeft is meestal al gauw aan dood paard.

Natuurlijk kunnen wij de natuur niet na bootsen in ons kleine landje met de beperkte mogelijkheden, dat besef ik me ook wel. Niet elk paard kan het vinden met degene die jij voor hem uitkiest en soms heb je als eigenaar ook niet de mogelijkheden.

Ik moet er gewoon altijd een beetje om lachen al men beweert dat zoiets echt niet kan bij kwpners..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:50

Maar volksvermaak is niet de reden van het gebeuren, al doen sommige wel alsof het 'vechten' gedaan wordt voor het volk en het dus eigenlijk niet nodig is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:53

Gewoon laten gaan joh.. Het is toch typisch bokt.. Sommigen vind het maar wàt nodig om woorden en blijkbaar het nut en de bedoeling van oude tradities te verdraaien tegen beter weten in. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:53

NienkeNiels schreef:
Ben wel van mening dat het volksvermaak is, maar het hoort ook bij de natuur! En ik moet bekennen dat ik het maar wat mooi vond toen ik mijn 4 jarige hengst vorige week weg bracht naar het weiland en waar hij met 2 andere hengsten kwam te staan. Dit moest ook uitgevochten worden en ook ik bleef staan kijken hoor, en natuurlijk voor de veiligheid van de beesten maar ook omdat ik het mooi vond om naar te kijken.

Ik vind het ook mooi om te zien, maar ook super spannend! Je hoopt er natuurlijk maar het beste van en het geeft toch meer herrie als de gemiddelde ruin of merrie die je in schaart.. :') Nu kan ik van hun spelletjes genieten, maar ik merk wel aan andere mensen die het voor het eerst zien dat zij het nog wel heftig vinden. Dat gebrul en "geweld".

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:56

Dit zijn wel 50 dekhengsten bij elkaar bewust gedreven in een beperkte ruimte, dat is wel een vorm van volksvermaak want er kijken mensen naar met in de wetenschap dat ze gaan vechten.

In de natuur is het toch net ff anders, er is onbeperkt ruimte en er is een kudde vrijgezelen hengsten en dat is heel anders die dekken bijna nooit tenzij ie af n toe naar de kudde gaat om er de hengst uit te gaan vechten om het over te gaan nemen en er de merries te gaan dekken.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:57

Ja klopt vind het ook heftig hoor! Het liefst had ik de wei ingerend en mijn hengst eruit gehaald het was namelijk voor het eerst dat hij in een nieuwe hengsten kudde kwam. Na een half uur was het ook klaar..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:59

Ragdollcat schreef:
Dit zijn wel 50 dekhengsten bij elkaar bewust gedreven in een beperkte ruimte, dat is wel een vorm van volksvermaak want er kijken mensen naar met in de wetenschap dat ze gaan vechten.

In de natuur is het toch net ff anders, er is onbeperkt ruimte en er is een kudde vrijgezelen hengsten en dat is heel anders die dekken bijna nooit tenzij ie af n toe naar de kudde gaat om er de hengst uit te gaan vechten om het over te gaan nemen en er de merries te gaan dekken.

Alsnog is door de beperkte ruimte minder risico dan in de bergen, lijkt me niet fijn gangbaar daar voor een stel vechtende hengsten, brr moet er niet aan denken.

Vaak zijn de hengsten in de natuur hengsten die eerst leider waren (en dus zat gedekt hebben) maar vervangen zijn door een paard dat sterker is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:00

NienkeNiels schreef:
Ja klopt vind het ook heftig hoor! Het liefst had ik de wei ingerend en mijn hengst eruit gehaald het was namelijk voor het eerst dat hij in een nieuwe hengsten kudde kwam. Na een half uur was het ook klaar..

Dat is toch wat anders, hier gaat het niet om dekhengsten, maar enkel ff uitvechten wie er de baas is en of wie er de hoogste in rang is, dan is het inderdaad snel over en is er vrede.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:00

xSlvna schreef:
Ragdollcat schreef:

Alsnog is door de beperkte ruimte minder risico dan in de bergen, lijkt me niet fijn gangbaar daar voor een stel vechtende hengsten, brr moet er niet aan denken.

Vaak zijn de hengsten in de natuur hengsten die eerst leider waren (en dus zat gedekt hebben) maar vervangen zijn door een paard dat sterker is.

Juist. dan is het toch heel anders als bij die 50 hengsten, ze dekken allemaal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:03

Ik zie op de filmpjes tussen de 5 en 10 paarden (waarvan een staat de eten :') ), dus in ieder geval al geen 50 dekhengsten op elkaar.

Edit: iemand filmpjes van zo een kudde in groepsverband in de bergen? Dus ná de 'gevechten'?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:06

ik vind het filmpje vrij 'normaal' verlopen vind het niet extreem uit zien
en 15.000 euro vind ik niet veel.
maar vind het een rare gewoonte, om zo de hengst te 'kiezen'

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:07

Ragdollcat schreef:

Sorry maar waar zie jij vechtende paarden? Kijk eens goed, naar het gedrag, hoe het na een tijdje verloopt. De rake klappen en beten zijn echt op één hand te tellen. Het is vooral veel gebrul en geshow, veel lichaamscontact maar weinig gemene of echt rake klappen of beten. Ook prachtig te zien hoe (op het filmpje van 10 minuten) het geheel langzamerhand meer en meer bedaard en de confrontaties korter worden, iedereen heeft zich onderhand al ontmoet en het grove geheel van de rangorde is al bepaald.

Daarbij is dit een traditie die al 'eeuwen' goed gaat, en omdat een paar tere zielen het eng vinden om te zien, word beoordeeld dat het niet kan, sneu of slecht is. Het doel (wat meer dan duidelijk en logisch is) word over het hoofd gezien en het geheel word afgedaan als volksvermaak. Best belachelijk. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:16

Ragdollcat schreef:
NienkeNiels schreef:

Dat is toch wat anders, hier gaat het niet om dekhengsten, maar enkel ff uitvechten wie er de baas is en of wie er de hoogste in rang is, dan is het inderdaad snel over en is er vrede.

En wat is in jou ogen dan het verschil?

Een hengst die gedekt heeft omdat hij leider was van een kudde, kan dat leiderschap kwijtraken en ook weer terugkrijgen of een andere kudde bemachtigen. Een hengst alleen is ten dode opgeschreven, dus zoeken ze vrijgezellenkuddes op. Maar ook een jonge hengst wordt vanaf een bepaalde leeftijd uit de kudde gezet, en zoekt diezelfde vrijgezellenkudde op. Dus een vrijgezellenkudden is een mix van paarden van verschillende leeftijden. En of die ooit weer kunnen mogen dekken, dat weten die paarden niet. En of ze ooit gedekt hebben is op dat moment absoluut niet van belang want paarden leven - in tegenstelling tot ons - in het hier en nu. Die context, dat besef van situatie en van verleden, hebben wij mensen maar dat beleefd een paard anders. Een jong dier dat ingeschaard wordt in een kudde jonge hengsten, of een koppel dekhengsten bij elkaar, die gaat niet weten waarom ze elkaar ineens tegenkomen. Dan is het even knokken om de leiderschap en klaar. In beide situaties. Als die rangorde is uitgevochten zullen er geen grotere aanvaringen meer komen.

Ik blijf het laten uitvechten van de rangorde daarom iets vinden wat noodzakelijk is, als je een groepje hengsten het land op gooit in een "mensgemaakte- dus-onnatuurlijke-vrijgezellen-kudde". En of het er dan 11 zijn, of 50 maakt niet uit. In Raurig is de ruimte beperkt maar met houten omheining, in het andere filmpje hebben ze een wat grotere ruimte met draadomheining. Volksvermaak of niet, ik snap waarom er mensen gaan kijken, waarom er een evenement omheen gecreeerd is. En als dit een traditie is, dan vind ik het een onschuldige traditie, en dan mag hij van mij gewoon doorgaan.

Voor degenen die niet weten hoe een natuurlijke kudde werkt, en hoe dat zit met vrijgezellenkudde's, staat er een filmpje op Youtube over Cloud, een reportage over het leven van een Mustanghengst in de USA. Best leerzaam, zal de link even opzoeken.

http://www.youtube.com/watch?v=RUxK-rpE2DI

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:30

klopt dit is niet zo extreem, het valt best mee.

Maar het blijft een volksvermaak, moet je zien wat een mensen zeg.

En wat ik al heb gezegd hier, die hengsten hebben een veel fijner leven als dekhengsten in NL.

Klaar, dat is wat ik ervan vind.

Cassidy bespaar jezelf de moeite om ellenlange verhalen te typen, ik lees het al lang niet meer want het verveelt me verschrikkelijk. Ik weet allang hoe het in de natuur eraan toe gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:36

Ragdollcat schreef:
Cassidy bespaar jezelf de moeite om ellenlange verhalen te typen, ik lees het al lang niet meer want het verveelt me verschrikkelijk. Ik weet allang hoe het in de natuur eraan toe gaat.

Dan nog blijf ik het heel onbeleefd vinden om mijn vragen niet te beantwoorden. Wat is in jouw ogen het verschil tussen het inscharen van een jonge hengst in een nieuwe groep met hengsten en een groep dekhengsten bij elkaar? Want dat zou ik graag willen begrijpen. Misschien begrijp ik jou dan ook beter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:41

Cassidy, ik mag jou erg graag, want je geeft veel om dieren en paarden en je weet ook veel van paarden af.

Maar ik ben niet van ellenlange discussie, het verveelt me gewoon verschrikkelijk.

Ik heb hier al kort en duidelijk gezegd wat ik ervan vind en daarin kan je antwoord vinden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:48

xSlvna schreef:
Ik zie op de filmpjes tussen de 5 en 10 paarden (waarvan een staat de eten :') ), dus in ieder geval al geen 50 dekhengsten op elkaar.

Edit: iemand filmpjes van zo een kudde in groepsverband in de bergen? Dus ná de 'gevechten'?

geen filmpje, maar ik kan je verzekeren dat ze dan allemaal staan te vreten :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:46

Morrie schreef:
xSlvna schreef:

Ja precies, dat wilde ik graag op beeld ... _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:32

Dat is dan bij lange na niet zo'n spectaculair gezicht als de Hengstauftrieb. Is geen volksvermaak en zal daarom waarschijnlijk niet zo snel op Youtube te vinden zijn. :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 05:37

xSlvna schreef:
Morrie schreef:

Ja precies, dat wilde ik graag op beeld ... _O-

ik zal vragen of de vorige eigenaar van mijn paard daar een paar foto's van heeft