Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ninia schreef:En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.
Ragdollcat schreef:Ninia schreef:En toch krijg ik hier een ongemakkelijk gevoel bij. Het is een kunstmatig gevecht om de rangorde, waarbij hengsten niet kunnen vluchten. Een groep van 50 hengsten zal in de echte vrije natuur nooit bestaan. Dit is een door mensen samengestelde groep. Daarnaast vraag ik me af of de gevechten op de Alm daadwerkelijk erger zijn dan in het dal, maar wellicht hebben ze daar ervaring mee.
Ja, dat is gewoon volksvermaak, een soort van "legaal" paardenvechten.
Maar aan de andere kant, ze hebben wel een veel fijner leven dan menig dekhengsten in NL.
Urielle schreef:Wij hebben ook zelf vroeger een volwassen KWPN-hengst gehad die wel met andere ruinen kon Jessix, dus dat weet ik wel.Nou moet ik wel zeggen dat die hengst niet eens wist dat ie ballen had
Maar hier wordt door sommigen net gedaan of elke hengst wel zomaar bij een andere groep hengsten kan en dat is gewoon absoluut niet het geval. Ondanks een sociale opvoeding (ook in Nederland staat het grote gros tot 2,5 jaar met andere hengsten!) kunnen die kerels onder invloed van hun testosteron best behoorlijke haantjes worden. Ook in dit nieuwsbericht staat dat de hengsten wel geselecteerd zijn, zoals Cassidy zegt. Dus het is echt geen kwestie van wat hengsten bij elkaar kiepen en het gaat wel goed.
NienkeNiels schreef:Ben wel van mening dat het volksvermaak is, maar het hoort ook bij de natuur! En ik moet bekennen dat ik het maar wat mooi vond toen ik mijn 4 jarige hengst vorige week weg bracht naar het weiland en waar hij met 2 andere hengsten kwam te staan. Dit moest ook uitgevochten worden en ook ik bleef staan kijken hoor, en natuurlijk voor de veiligheid van de beesten maar ook omdat ik het mooi vond om naar te kijken.
Nu kan ik van hun spelletjes genieten, maar ik merk wel aan andere mensen die het voor het eerst zien dat zij het nog wel heftig vinden. Dat gebrul en "geweld". Ragdollcat schreef:Dit zijn wel 50 dekhengsten bij elkaar bewust gedreven in een beperkte ruimte, dat is wel een vorm van volksvermaak want er kijken mensen naar met in de wetenschap dat ze gaan vechten.
In de natuur is het toch net ff anders, er is onbeperkt ruimte en er is een kudde vrijgezelen hengsten en dat is heel anders die dekken bijna nooit tenzij ie af n toe naar de kudde gaat om er de hengst uit te gaan vechten om het over te gaan nemen en er de merries te gaan dekken.
NienkeNiels schreef:Ja klopt vind het ook heftig hoor! Het liefst had ik de wei ingerend en mijn hengst eruit gehaald het was namelijk voor het eerst dat hij in een nieuwe hengsten kudde kwam. Na een half uur was het ook klaar..
xSlvna schreef:Ragdollcat schreef:Dit zijn wel 50 dekhengsten bij elkaar bewust gedreven in een beperkte ruimte, dat is wel een vorm van volksvermaak want er kijken mensen naar met in de wetenschap dat ze gaan vechten.
In de natuur is het toch net ff anders, er is onbeperkt ruimte en er is een kudde vrijgezelen hengsten en dat is heel anders die dekken bijna nooit tenzij ie af n toe naar de kudde gaat om er de hengst uit te gaan vechten om het over te gaan nemen en er de merries te gaan dekken.
Alsnog is door de beperkte ruimte minder risico dan in de bergen, lijkt me niet fijn gangbaar daar voor een stel vechtende hengsten, brr moet er niet aan denken.
Vaak zijn de hengsten in de natuur hengsten die eerst leider waren (en dus zat gedekt hebben) maar vervangen zijn door een paard dat sterker is.
Ragdollcat schreef:Dit zijn wel 50 dekhengsten bij elkaar bewust gedreven in een beperkte ruimte, dat is wel een vorm van volksvermaak want er kijken mensen naar met in de wetenschap dat ze gaan vechten.

Ragdollcat schreef:NienkeNiels schreef:Ja klopt vind het ook heftig hoor! Het liefst had ik de wei ingerend en mijn hengst eruit gehaald het was namelijk voor het eerst dat hij in een nieuwe hengsten kudde kwam. Na een half uur was het ook klaar..
Dat is toch wat anders, hier gaat het niet om dekhengsten, maar enkel ff uitvechten wie er de baas is en of wie er de hoogste in rang is, dan is het inderdaad snel over en is er vrede.

Ragdollcat schreef:Cassidy bespaar jezelf de moeite om ellenlange verhalen te typen, ik lees het al lang niet meer want het verveelt me verschrikkelijk. Ik weet allang hoe het in de natuur eraan toe gaat.
xSlvna schreef:Ik zie op de filmpjes tussen de 5 en 10 paarden (waarvan een staat de eten), dus in ieder geval al geen 50 dekhengsten op elkaar.
Edit: iemand filmpjes van zo een kudde in groepsverband in de bergen? Dus ná de 'gevechten'?
Morrie schreef:xSlvna schreef:Ik zie op de filmpjes tussen de 5 en 10 paarden (waarvan een staat de eten), dus in ieder geval al geen 50 dekhengsten op elkaar.
Edit: iemand filmpjes van zo een kudde in groepsverband in de bergen? Dus ná de 'gevechten'?
geen filmpje, maar ik kan je verzekeren dat ze dan allemaal staan te vreten