Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:31

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de reactie van de FEI hierop is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:36

unihorses schreef:

Ik zou zeggen stuur ze een mail met (video)beeldmateriaal, wellicht dat jullie gehoord worden :7

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:40

Air schreef:
Ik geloof dat voor die grens door de FEI toch echt duidelijke regels zijn opgesteld. De grens wordt alleen overschreden en er wordt een oogje dichtgeknepen. Iets wat niet moet kunnen, helemaal niet als de beelden er niet om liegen.

Ik zie tussen deze foto's maar een paar foto's waar ik echt van denk 'Gossiemikke, die sleurt daar flink door!'
Ik zie wel een foto waarop er doorgesteld wordt naar de zijkant, ik zie een foto met een paard wat voorwaarts-neerwaarts wat achter de loodlijn loopt maar niet heel extreem, ik zie een foto van een oepsmoment dat een paard voor een hekje langs moet oid en rechtdoor dramt, ik zie een foto waar de ruiter zelf de hand naar voren heeft maar het paard zelf achter het bit gekropen is en zich oprolt, ik zie een foto waar een paard ofwel weigert voorwaarts te gaan ofwel weigert achterwaarts te gaan, ..dat zijn geen fijne momenten nee, maar ook geen mishandeling.
Er zit zelfs een foto tussen die van achter genomen is en waarvan ik geen idee heb wat ik er precies zou moeten zien volgens de fotograaf.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:41

[***] schreef:
Heleennn schreef:
Nee daar niet van, Anky weet zeker waar ze mee bezig is! Zij gebruikt de methodes dus wss op de correcte manier anders zou ze ook niet deze resultaten behalen.

Bijvoorbeeld Charlotte Dujardin behaald ook goede resultaten en die gebruikt geen rollkur of iets wat daar in die buurt van komt.

Dit vind ik nou altijd interessant. Hoe weet je dat zo zeker dan?
Het feit dat ze er nooit fotografisch op "betrapt" zijn, betekent niet meteen dat ze het thuis achter gesloten deuren ook niet doen...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:47

((Dit vind ik nou altijd interessant. Hoe weet je dat zo zeker dan?
Het feit dat ze er nooit fotografisch op "betrapt" zijn, betekent niet meteen dat ze het thuis achter gesloten deuren ook niet doen...))

owww op die fiets... tsja heb me buurman nooit iemand zien vermoorden maar feit dat ze er nooit fotografisch op "betrapt" zijn betekent niet meteen dat ze het thuis achter gesloten deuren ook niet doen...

uitspraken dus die kant nog wal raken, iemand beschuldigen om het beschuldigen dus...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:49

speurneusc schreef:
((Dit vind ik nou altijd interessant. Hoe weet je dat zo zeker dan?
Het feit dat ze er nooit fotografisch op "betrapt" zijn, betekent niet meteen dat ze het thuis achter gesloten deuren ook niet doen...))

owww op die fiets... tsja heb me buurman nooit iemand zien vermoorden maar feit dat ze er nooit fotografisch op "betrapt" zijn betekent niet meteen dat ze het thuis achter gesloten deuren ook niet doen...

uitspraken dus die kant nog wal raken, iemand beschuldigen om het beschuldigen dus...

Is ook mogelijk! Genoeg gevallen waar de buurt achteraf van zei: "Had ik nou noooooit achter hem gezocht!"

Nee, ik beschuldig niemand, ik vraag me alleen af hoe mensen nou zeker weten dat bijvoorbeeld Charlotte Dujardin de methode niet gebruikt :)
Misschien zijn ze haar groom geweest ofzo? Kan toch?

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:03

listiglistje schreef:
unihorses schreef:

Ik zou zeggen stuur ze een mail met (video)beeldmateriaal, wellicht dat jullie gehoord worden :7

Waarom deed die dame dat zelf niet ipv het op feestboek te plaatsen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:09

slokkie schreef:
listiglistje schreef:

Waarom deed die dame dat zelf niet ipv het op feestboek te plaatsen?

er is een mail richting fei, en knhs :) maar niet door mij :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 05:56

Ik vind het wel een beetje grappig dat er bij zulke foto's altijd wel "momentopname" geroepen wordt. Alles op een hoop worden dat wel veel momentopnamen. :D Horses at work staat vol momentopnamen en daar wordt commentaar niet geschuwd, integendeel, geen commentaar is geen geldig bericht. Maar momentopnamen van topsporters mogen niet becommentarieerd worden, of je bent jaloers, onwetend, of de beste stuurman die aan wal staat.

Altijd opmerkelijk vind ik dat. :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 06:32

Gini schreef:
Ik vind het wel een beetje grappig dat er bij zulke foto's altijd wel "momentopname" geroepen wordt. Alles op een hoop worden dat wel veel momentopnamen. :D Horses at work staat vol momentopnamen en daar wordt commentaar niet geschuwd, integendeel, geen commentaar is geen geldig bericht. Maar momentopnamen van topsporters mogen niet becommentarieerd worden, of je bent jaloers, onwetend, of de beste stuurman die aan wal staat.

Volgens mij is HAW nog altijd eigen keus qua foto's plaatsen en men weet dat men commentaar moet geven....
Topsporters daar in tegen, geen eigen keus dat er over ze geluld wordt nav foto's en die zitten ook echt niet op commentaar van betweterige penny's te wachten :7

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 06:39

speurneusc schreef:
tsja beste stuurlui staan weer aan wal... ook hier

allemaal heftig commentaar leveren maar ooit dit zelfde nivo bereikt dan??? kan je daar aan tippen???

Dit vind ik toch altijd zo'n dooddoener.. -O- Het is in en in triest dat deze mensen met deze manier van trainen zo'n hoog niveau bereiken. Dat zoiets toegestaan wordt. Ergens komen is één, maar de manier waarop is i.m.o. net zo belangrijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:19

listiglistje schreef:
Gini schreef:

Volgens mij is HAW nog altijd eigen keus qua foto's plaatsen en men weet dat men commentaar moet geven....
Topsporters daar in tegen, geen eigen keus dat er over ze geluld wordt nav foto's en die zitten ook echt niet op commentaar van betweterige penny's te wachten :7

Dat bedoel ik niet, of de ruiter op de foto commentaar verwacht of niet maakt hier niet uit. Ik bedoel dat over heel bokt een paar foto's voldoende zijn om een mening te vormen. Of dat nu een fototopic is in HAW, een foto van een wonde in Medisch of een fotoreeks van een bijgezet paard aan de longe. Nergens wordt er dan gekraaid dat het momentopnamen zijn. Nee, het beeldmateriaal is voldoende om een (beperkte) visie te vormen. Alleen als het dan over dit soort van foto's gaat, dan komt de kreet "momentopname" ineens opzetten. Alsof men weet dat het iets slecht is en men het zo moet verantwoorden. En dan komt er een moment dat Anky erbij gehaald wordt (ok, logisch) en hoe oud die paarden wel niet worden. En dat vind ik allemaal zo non-argumenten. Alsof iets pas erg is wanneer een paard ervan sterft? Ik kan mijn paard ook iedere dag 5 zweepslagen geven. Het paard zal er geen dag vroeger door sterven, maar is het daarom goed?

Ik vind deze foto's niet leuk, helemaal niet. Maar ik probeer wel de visie te begrijpen van de mensen die hier niet echt problemen in zien. Ik moet toegeven dat dat heel moeilijk is wanneer er met van die argumenten geschermd wordt.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:37

unihorses schreef:

Oke......
Maar je spreekt toch officials aan op het terrein bij zulke grove fouten?
Met de foto's als ondersteuning.
:o?

Heleennn

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:06

Ik heb al verschillende trainingsvideo's van Charlotte gezien, zowel thuis als op de dag voor een wedstrijd op het terrein. Ik zie nergens iets verkeerd behalve hier en daar miscommunicatie, maar dat komt bij iedereen wel eens voor. Zowel bij topruiters als bij de amateurs.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:26

Heleennn schreef:
Ik heb al verschillende trainingsvideo's van Charlotte gezien, zowel thuis als op de dag voor een wedstrijd op het terrein. Ik zie nergens iets verkeerd behalve hier en daar miscommunicatie, maar dat komt bij iedereen wel eens voor. Zowel bij topruiters als bij de amateurs.

is ook een filmpje van miss 20 min?? zitten nog 23,5 uur in en dag, 7 dagen per jaar 52 wk etc... weet jij wat ze dan doet??

kan me niet voorstellen dat iemand die elke dag op paard zit, meerdere paarden per dag dar het daarbij bij allemaal perfect gaat volgens het boekje..... zulke heiilige boontjes worden niet gemaakt en zeker niet geboren

wat een onzin allemaal zeg pffff is de pownie zitter genoeg in de zeik gezet, zoeken jullie nw slachtoffers

passion13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:30

Ik heb de bokkers die het hier mee eens zien nog geen
Duidelijke argumenten gezien waarom iemand zoiets doet.
Alleen iedereen trekt wel eens of schopt. Spreek voor je zelf.
Als je paard zacht is in de mond hoef je maar lichte druk te geven
Om hem terug te krijgen. En dat geld ook voor het schoppen
Bij de paarden bij ons op stal ( niet nodig). En dat lijkt mij
Fijner voor paard en ruiter dat lijken me toch duidelijke argumenten
Waarom deze handelingen niet nodig zijn.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:31

Gini schreef:

_O_ Amen!

Overigens vind ik de foto's geen moment opnamen meer, aangezien je een aantal ruiters/amazones meerdere malen dezelfde "oefening" ziet doen. Persoonlijk vind ik het inderdaad ook behoorlijke dooddoeners om meteen te gaan schermen met "heb jij ooit op dat niveau gepresteerd dan?".

Als het zo moet? Nee, gelukkig niet :wave:

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:35

speurneusc schreef:
Heleennn schreef:

is ook een filmpje van miss 20 min?? zitten nog 23,5 uur in en dag, 7 dagen per jaar 52 wk etc... weet jij wat ze dan doet??

kan me niet voorstellen dat iemand die elke dag op paard zit, meerdere paarden per dag dar het daarbij bij allemaal perfect gaat volgens het boekje..... zulke heiilige boontjes worden niet gemaakt en zeker niet geboren

wat een onzin allemaal zeg pffff is de pownie zitter genoeg in de zeik gezet, zoeken jullie nw slachtoffers

Je zegt eerst zelf dat Charlotte waarschijnlijk ook niet alles volgens het boekje doet en er geen 'perfecte' ruiters bestaan. En dan zeg je 'wat een onzin, pownie zitter heeft zijn portie gehad en jullie zoeken nieuwe slachtoffers'... Je doet zelf anders ook aardig mee.

Ik trek er liever mijn handen vanaf als het gaat om het beoordelen van topruiters. Wie ben ik om hier commentaar over te geven als ik zelf nog steeds loop te oefenen op buiging in de volte's met mijn jong paard. Dit is niet aan mij, dus lijkt me ook niet nodig om ruiters af te kraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:37

Als iemand op bokt d'r benen niet zo stil kan houden maar wel sporen om heeft, wordt ze nog net niet aan de schandpaal genageld, maar met dit soort plaatjes wordt er gezegd 'ach iedereen trekt wel eens, het zijn maar moment opnames'.

T zijn wel een hele hoop momentopnames, beetje jammer is dat.
Vind de foto's ook walgelijk om te zien. Rollkur zal ongetwijfeld zijn nut hebben en als het paard vervelend is mag hij best op zijn falie krijgen.. Maar k betwijfel het of de ruiter hierdoor heeft gewonnen, en dan doel ik niet alleen op de wedstrijd maar heeft hij ook van het paard gewonnen? Dat denk ik dus niet..

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:38

Vladie schreef:
Ik vind dit soort foto's altijd heel gevaarlijk omdat het hoofdzakelijk moment opnames zijn. En iedereen doet wel eens niet zo aardig tegen hun paard/ pony of je er nu op zit of naast loopt.

Iedereen doet wel eens niet zo aardig????? Dus we zijn allemaal bij elkaar dieren mishandelaars? Sorry hoor, zo ga je niet met een paard om, punt.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:39

+:)+
freeride schreef:
omg!! gewoon griezelig hoe gemakkelijk dit wordt geaccepteerd door bokkers, als: we trekken allemaal wel eens hard aan de teugels, sorry hoor, maar IK NIET!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:21

slokkie schreef:
unihorses schreef:

Oke......
Maar je spreekt toch officials aan op het terrein bij zulke grove fouten?
Met de foto's als ondersteuning.
:o?

die waren blijkbaar niet aanwezig , en in denemarken is dit gewoon toegestaan. maar.... volgens europese regels }:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:38

chelle_dora schreef:
Vind de foto's ook walgelijk om te zien. Rollkur zal ongetwijfeld zijn nut hebben en als het paard vervelend is mag hij best op zijn falie krijgen..

Rollkür is verboden om een bepaalde tijd te doen daar het paard belemmerd wordt om normaal adem te halen. Dus rollkur daarbij is geen sprake van op zijn falie geven maar gebruik ervan betekent dieren mishandeling. Daar zouden we allemaal tegen moeten zijn.

Daarbij vind ik gebruik van rollkur altijd een zwakte aanbod want het paard wordt gedwongen om een oefening uit te voeren middels een uiterst pressie middel waar het ook niet beter van wordt. Mensen als Helen langenhanenbergh die eerlijk rijden hebben dat ook niet nodig en zullen het ook nooit gebruiken, dat omdat zij vanuit echte kennis van de dressuur hun paarden beleren en stapje voor stapje naar de top rijden. Dat zie je al aan hoe die paarden van dat soort ruiters prachtig en mooi bespierd zijn en werkelijk correct gereden worden van achter naar voren en meer en meer naarmate ze ouder worden in de verzameling gaan. Het zijn altijd de moderne ruiters die vinden dat zij zich hiervan moeten bedienen. Dat komt omdat er ook bij topruiters helaas de kennis ontbreekt hoe een paard correct te rijden zodat het durchlassig vanuit het SKALA zijn oefeningen op dat hoge niveau kan doen. Maar dat is weer een andere discussie. En als je dus niet correct kunt rijden, dan wordt iets wat nooit en te nimmer zou mogen, goed gepraat. Het trieste daarvan is dat je daarmee ook een fout signaal afgeeft als topruiter aan een hoop ruiters die jong zijn of minder ver, dat het normaal is om je te bedienen van die methodieken. Kijk maar hier naar de meningen op BOKT. En zo wordt de onkunde dus ook nog eens als goed betiteld met allerlei excuses en is de cirkel rond. Voor de dressuur sport en vooral voor het paard is dat natuurlijk heel triest en doodzonde!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:43

passion13 schreef:
Ik heb de bokkers die het hier mee eens zien nog geen
Duidelijke argumenten gezien waarom iemand zoiets doet.
Alleen iedereen trekt wel eens of schopt. Spreek voor je zelf.
Als je paard zacht is in de mond hoef je maar lichte druk te geven
Om hem terug te krijgen. En dat geld ook voor het schoppen
Bij de paarden bij ons op stal ( niet nodig). En dat lijkt mij
Fijner voor paard en ruiter dat lijken me toch duidelijke argumenten
Waarom deze handelingen niet nodig zijn.

Vooruit dan. Omdat een paard wel eens niet volgens het boekje reageert. Omdat een paard wat heel goed weet dat hij moet nageven op de weerstandbiedende hand en dat ook op lichte hulp kan, wel eens ronduit schijt heeft aan zijn ruiter en gewoon door de hand heenloopt. Omdat een paard wat prima licht aan het been gereden is ook wel eens vier voeten in de grond zet en zegt dat je het verder maar uitzoekt met je kuit. En dan kun je beter een keer goed doorkomen en vertellen dat niet reageren geen optie is, dan er een uur lang aan blijven hangen en peuteren tot je paard een keer besluit dat hij het wel gaat doen, of besluit dat zijn ruiter dit niet opgelost krijgt en de komende maanden elke keer uit de kast trekt. En omdat dat soort verzet vaker voor zal komen hoe verder je komt (immers: een L-proef loopt elk paard met zijn hoeven in zijn neus, in de subtop moet hij echt aan de bak) en subtieler voor zal komen omdat het daar meer om nuances gaat. Omdat een paard op dat niveau echt wel genoeg ervaring heeft om te weten dat hij zich niet mag onttrekken aan de hulpen en de ruiter niet meer hoeft te twijfelen of het gaat om niet willen, niet kunnen of niet begrijpen.
Gaat voor mij trouwens niet op voor alle foto's hoor, die met kin op de borst getrokken vind ik ook niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:45

pien_2010 schreef:
chelle_dora schreef:
Vind de foto's ook walgelijk om te zien. Rollkur zal ongetwijfeld zijn nut hebben en als het paard vervelend is mag hij best op zijn falie krijgen..

Rollkür is verboden om een bepaalde tijd te doen daar het paard belemmerd wordt om normaal adem te halen. Dus rollkur daarbij is geen sprake van op zijn falie geven maar gebruik ervan betekent dieren mishandeling. Daar zouden we allemaal tegen moeten zijn.

Daarbij vind ik gebruik van rollkur altijd een zwakte aanbod want het paard wordt gedwongen om een oefening uit te voeren middels een uiterst pressie middel waar het ook niet beter van wordt. Mensen als Helen langenhanenbergh die eerlijk rijden hebben dat ook niet nodig en zullen het ook nooit gebruiken, dat omdat zij vanuit echte kennis van de dressuur hun paarden beleren en stapje voor stapje naar de top rijden. Dat zie je al aan hoe die paarden van dat soort ruiters prachtig en mooi bespierd zijn en werkelijk correct gereden worden van achter naar voren en meer en meer naarmate ze ouder worden in de verzameling gaan. Het zijn altijd de moderne ruiters die vinden dat zij zich hiervan moeten bedienen. Dat komt omdat er ook bij topruiters helaas de kennis ontbreekt hoe een paard correct te rijden zodat het durchlassig vanuit het SKALA zijn oefeningen op dat hoge niveau kan doen. Maar dat is weer een andere discussie. En als je dus niet correct kunt rijden, dan wordt iets wat nooit en te nimmer zou mogen, goed gepraat. Het trieste daarvan is dat je daarmee ook een fout signaal afgeeft als topruiter aan een hoop ruiters die jong zijn of minder ver, dat het normaal is om je te bedienen van die methodieken. Kijk maar hier naar de meningen op BOKT. En zo wordt de onkunde dus ook nog eens als goed betiteld met allerlei excuses en is de cirkel rond. Voor de dressuur sport en vooral voor het paard is dat natuurlijk heel triest en doodzonde!

Ik bedoel ook niet dat rollkur bedoelt is om het paard op zijn falie te geven, dat is een miscommunicatie denk ik, sorry!
Ik ben dus inderdaad niet voor rollkur om bovengenoemde redenen. Ik snap best dat in de juiste handen rollkur ongetwijfeld een toevoeging zal hebben aan de training, en als een paard stout is mag je 'm op z'n falie geven, maar ik bedoelde dit dus los van elkaar, maar onhandig van mij verwoord.

Ik vind de geplaatste foto's ook geen toevoeging hebben aan de training, omdat het, wat ik al zei, wel heel veel toevallige momentopnames zijn.

Ben zelf geen topruiter en zal het ook nooit worden, maar kan inmiddels wel inzien dat ik dus niet snap dat mensen met sporen hier op bokt soms afgebrand worden en dat hier dan van wordt gezegd 'ach, het is maar een momentopname', kan ik met mijn verstand niet bij, terwijl wat hier op de foto's getoont wordt toch iets schadelijker is dan een mug van 35 kilo die een keer per ongeluk spoor gebruikt... Vind sommige bokkers wat dat aangaat dan toch heerlijk hypocriet, maar da's ook een andere discsusie denk ik :+

Maar ben dus zeker geen voorstander van rollkur en zeker niet op de wijze waarop het op de foto's getoont wordt. Daarom vroeg ik me ook oprecht af; heeft de ruiter na zo'n rollkur dan van het paard gewonnen? paardrijden behoorde harmonieuze samenwerking tussen mens en dier te zijn toch? :)