Arm paard.. Dat jij dat zegt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Barron schreef:@terpentijn: omdat 1 Fries er blijkbaar "nuchter" onder is dat er volgens haar maar een paard is overleden, betekent niet dat alle Friezen hier zo over denken. Ik ben net zo goed een Fries en mij zul je dat zeker niet horen zeggen. Een dier is in mijn ogen inderdaad een dier in al zijn pracht en praal en juist omdat het een dier is door mij geliefd.
Maaik schreef:Barron schreef:@terpentijn: omdat 1 Fries er blijkbaar "nuchter" onder is dat er volgens haar maar een paard is overleden, betekent niet dat alle Friezen hier zo over denken. Ik ben net zo goed een Fries en mij zul je dat zeker niet horen zeggen. Een dier is in mijn ogen inderdaad een dier in al zijn pracht en praal en juist omdat het een dier is door mij geliefd.
Same here. Wat 'makkelijk' om het weer af te schuiven op het 'typische Fries'. Bah!
Om tot het 'gemekker' terug te komen. Liever een mens dan een dier. Dieren zijn oprecht en daar kan de mensheid nog wat van leren!! En nee, ik ben niet een persoon die gaat huilen om dit soort voorvallen of als ik per ongeluk een slak plet, maar ik blijf erbij dat dieren meer recht op deze wereld hebben dan de mensheid.
Sterkte voor de eigenaren!
erko75 schreef:Meestal reageer ik niet zo snel op allerlei berichten op Internet, maar ik was zaterdag de omroeper in Roden. Als zich zo'n droevig voorval voordoet dan is dat voor iedereen volstrekt onverwacht, ook voor de omroeper. Eerst weet je niet wat er precies is gebeurd en direct daarna verwachten mensen iets van je. Reglementair moeten er veel dingen gebeuren, het paard wordt door de KNHS vertegenwoordiger in beslaggenomen en de Gezondheidsdienst in Deventer moet direct worden gebeld om het paard op te halen. Sectie is verplicht om vast te stellen dat het paard niet aan doping is overleden. Zie protocol overleden paard bij de reglementen. Er moeten veel dingen worden geregeld en het publiek moet worden geïnformeerd. Ik heb direct gezegd dat het een bijzonder spijtige en droevige gebeurtenis was voor het paard en de eigenaar en rijder. Daarna moest er gewacht worden op de beslissing van de FV en de organisatie. Het paard moest worden afgevoerd, etc. Pas daarna kondig je het vervolg van het concours aan met nogmaals een korte opmerking over deze droevige gebeurtenis.
Overigens zie ik in dit forum veel opmerkingen van paardenliefhebbers die niet precies weten wat een aneurisma is. Dat is een plotselinge scheur in de lichaamsslagader (aorta) waardoor bloed in de buikholte wordt gepompt door het hart. De normale bloeddruk valt weg en een paard raakt binnen enkele seconden buiten bewustzijn en overlijdt.
De federatievertegenwoordiger heeft een belangrijke rol in de afhandeling.
Maaik schreef:Barron schreef:@terpentijn: omdat 1 Fries er blijkbaar "nuchter" onder is dat er volgens haar maar een paard is overleden, betekent niet dat alle Friezen hier zo over denken. Ik ben net zo goed een Fries en mij zul je dat zeker niet horen zeggen. Een dier is in mijn ogen inderdaad een dier in al zijn pracht en praal en juist omdat het een dier is door mij geliefd.
Same here. Wat 'makkelijk' om het weer af te schuiven op het 'typische Fries'. Bah!
Om tot het 'gemekker' terug te komen. Liever een mens dan een dier. Dieren zijn oprecht en daar kan de mensheid nog wat van leren!! En nee, ik ben niet een persoon die gaat huilen om dit soort voorvallen of als ik per ongeluk een slak plet, maar ik blijf erbij dat dieren meer recht op deze wereld hebben dan de mensheid.
Sterkte voor de eigenaren!
Cassidy schreef:Ik wil de eigenaren heel veel sterkte wensen met het verwerken van het verlies, en ik hoop dat ze sectie laten plegen om iig antwoord te krijgen op de vraag naar het hoe en waarom. Gewoon om het een plekje te kunnen geven.
En het maakt niet uit op welk moment je een dier verliest, en hoe je het verliest. Of het nu op een wedstrijd is, of dat je hem 's morgens dood in de box of op het land vindt. Ze gaan altijd te vroeg. En mocht dit nu het gevolg zijn van een gescheurde Aorta of een hartstilstand, dan is het iig snel gegaan.
rindin schreef:Nee, dat voel je niet. Je bloed stroomt je borst-/buikholte in en het lichtje gaat uit. Duurt allemaal maar kort!
erko75 schreef:Meestal reageer ik niet zo snel op allerlei berichten op Internet, maar ik was zaterdag de omroeper in Roden. Als zich zo'n droevig voorval voordoet dan is dat voor iedereen volstrekt onverwacht, ook voor de omroeper. Eerst weet je niet wat er precies is gebeurd en direct daarna verwachten mensen iets van je. Reglementair moeten er veel dingen gebeuren, het paard wordt door de KNHS vertegenwoordiger in beslaggenomen en de Gezondheidsdienst in Deventer moet direct worden gebeld om het paard op te halen. Sectie is verplicht om vast te stellen dat het paard niet aan doping is overleden. Zie protocol overleden paard bij de reglementen. Er moeten veel dingen worden geregeld en het publiek moet worden geïnformeerd. Ik heb direct gezegd dat het een bijzonder spijtige en droevige gebeurtenis was voor het paard en de eigenaar en rijder. Daarna moest er gewacht worden op de beslissing van de FV en de organisatie. Het paard moest worden afgevoerd, etc. Pas daarna kondig je het vervolg van het concours aan met nogmaals een korte opmerking over deze droevige gebeurtenis.
Overigens zie ik in dit forum veel opmerkingen van paardenliefhebbers die niet precies weten wat een aneurisma is. Dat is een plotselinge scheur in de lichaamsslagader (aorta) waardoor bloed in de buikholte wordt gepompt door het hart. De normale bloeddruk valt weg en een paard raakt binnen enkele seconden buiten bewustzijn en overlijdt.
De federatievertegenwoordiger heeft een belangrijke rol in de afhandeling.
_Ashii_ schreef:FriesWytske schreef:Wat moet ie dan, snikkend iets zeggen. Kom op, zeg. Het is maar een dier. Als het nu de menner was of iemand anders op het terrein. Dan was het heel wat anders geweest. En dan was het ook wel afgelast.
Uhh hallo?! MAAR een dier?! En wat dan als het jou paard was?
Ja ik val over jou woorden, en ja daarom geef ik je commentaar.
Als het de menner was geweest ja dan werd het inderdaad stop gezet met politie en ambulance.
Dan zou je toch ook kunnen zeggen het is maar een mens tochen dan is het niet van ja maar dat is anders. Nee dat is het niet, we hebben allemaal hart en ziel met ogen oren organen en noem maar op.
Sorry ik vind je reactie ontoepasselijk !!!
Gini schreef:Sta je daar in de regen, met het tuig in je handen, de koets die weggetrokken wordt, maar niet door je paard. Sta je daar, het ene moment blij, euforisch, het andere moment je lieve maatje onder een zeil waar de regendruppels op tikken. Het geluid van de tractor klinkt vaag in je oren en je wordt mat de ring uit geleid. Sta je daar, met een beklemmend gevoel de spullen in te pakken, de trailerklep te sluiten om met een zwaarmoedig gemoed naar huis te rijden. Sta je daar, iemand legt zijn hand op je schouder en zegt "hee, het is maar een dier"....