Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
daffie1986 schreef:wolter schreef:hier in Nl doen 'we' het ook in de Oostvaardersplassen, daar laten 'we' jaarlijks rond de 1250 dieren [waaronder een paar honderd konikspaarden] verrekken alvorens ze worden afgeschoten.
Je kunt niet van natuur spreken als je tegenover een grote grazer geen roofdier zet. In Australië lopen wel roofdieren(dingo en wilde hond), maar gewoon te weinig voor deze hoeveelheid paarden. De mens had voor het uitzetten al moeten stoppen om zich met de natuur te bemoeien, want zoals eerder genoemd vind de natuur overal een hoop oplossingen voor totdat de mens zich er zo nodig mee moet bemoeien.
In tijden van schaarste zullen er weinig beesten geboren worden omdat de ouderdieren zelf teveel voedingsstoffen verbruiken tijdens het rondtrekken. En inderdaad zal door het schieten van de paarden in theorie veel meer dingo's en wilde honden (klik op de link en zie de verschillend) geboren kunnen worden omdat er voedsel in overvloed voor de dieren is. Eén probleem: voor elke kilo voedsel is ook x aantal liter water nodig om dit voedsel te kunnen verteren en volgens mij is er nog steeds droogte. Als ze dus besluiten om nu te schieten zullen er maar weinig roofdieren van dit feestmaal gaan genieten en de beesten dus links laten liggen tot het regenseizoen begint of er op een andere manier water gevonden wordt.

Marin_ka3 schreef:Elk wezen telt! Of het nou mensen of dieren zijn. Echter, binnen dit onderwerp gaat het over paarden, even niet over de boeren.
Eerder afschieten, hoe kom je daar nou bij. Eerder naar omkijken zal je bedoelen. Ooit van sterilisatie of castratie gehoord?
Hoezo inheems, dus alweer 'eigen volk eerst!!?' ' For crying out lout' , nu ook al voor de dieren? Dadelijk ook nog voor de plantjes. Het moet niet gekker worden.Nou voor mij niet, elk wezen heeft recht op hulp, wie het ook is en waar het zich ook bevindt.... Daar zullen we altijd ons uiterste best voor moeten doen. Afschieten vind ik niet zo best. Harder nadenken met zijn allen, om te beginnen! We kunnen wel naar de maan, niet naar de binnenlanden van Australië???????

Gini schreef:Blacky94 schreef:Hoe wil je ze daar weghalen? Gebied is misschien wel zo groot als half europa, indien niet groter, en het gebied is praktisch onbegaanbaar. Veel succes met vangen.
Bij de mustangs in Amerika lukt het. Zelfs met giraffen in Afrika lukt het. Moet het met die brumby'tjes ook wel geen probleem vormen.
Dát is misschien wat mij het meeste stoort. Ze grijpen gewoon meteen naar het doodschieten van de dieren, andere middelen worden er niet of te weinig structureel ingezet. Als ze nu eens een goed natuurbeheerplan opstellen waardoor het niet altijd zo escaleert. Dat er dan nog af en toe dieren afgeschoten moeten worden, a la, maar nu laat men de hele situatie lekker escaleren om er dan ineens een slagveld van te maken.
Ik kijk juist verder dan mijn neus lang is. Ik kijk naar Amerika. Naar de mustang. In het begin van de vorige eeuw waren er daar ook veel te veel van: 2 miljoen! Ze zijn die dieren dan beginnen te bejagen. En nu, de mustangs zijn nu een beschermde diersoort geworden omdat er een bepaald moment nog maar heel heel weinig overbleven. Ik hoop dat het met de Brumby niet dezelfde kant op gaat. En dat ze idd met een goed afschietplan komen en niet in het wilde weg beesten gaan afschieten.
Ik hoop echt dat dit gewoon een onderdeeltje is van een heus groot natuurbeheerplan, want met alleen het afschieten van paarden kom je er niet. Dan varen de roof- en aasdieren wel en krijgen die meer nageslacht en zullen er daar te veel van rondlopen. En wat dan? Die ook weer afschieten?
En als je kijkt naar Nederland en de Konikspaarden. Dat is toch gewoon hét voorbeeld van een falend natuurbeleid.
Ach, ik ben zelf ook twijfelend, dat geef ik toe. Ik ben twijfelend omdat ik de mens niet vertrouw als God. Te vaak heeft de mens al ingegrepen in de natuur en te vaak al heeft dat niet tot goede resultaten geleid.
Gini schreef:Van mij mogen ze alles. Zolang niemand verwacht dat ik langs de kant sta toe te juichen.
Vaak gehoord argument: ja maar, toen was het anders.
Ik hoop echt van harte dat je gelijk hebt, laat dat duidelijk zijn en dat hierna het bestand op peil gehouden kan worden.
Zoolgangster schreef:Niemand staat te juichen als er duizenden dieren worden doodgeschoten... en daarom zal het ook zo lang mogelijk zijn uitgesteld.
love_western schreef:Leuk bedacht paarden vangen en die verkopen aan mensen. Maar hoeveel mensen moeten hun paarden al niet weg doen door de crisis? En daarbij laten we de eerst de welzijn van de paarden hier maar eens verbeteren. En er staan al genoeg paarden op MP, red die eerst maar!
Daarbij is het in mijn ogen niet zielig om de paarden af te schieten. Beter dan verhongeren. Of laten jullie liever de paarden creperen?
Ik snap het niet, creperen is niet goed. Maar afschieten ook niet. En je kunt al deze paarden wel willen voorzien van water en voedsel. Maar dan komen er nog meer paarden... Dus nog groter probleem.
Dus nee knal maar af en het vlees wat ze kunnen pakken, mooi gebruiken als voedsel voor de mens.
piet333 schreef:vreselijk idee!!! wij als mensen hebben de taak om voor dieren te zorgen. niet om ze meteen af te schieten als we in een wat lastige situatie komen, want ik vind dat we dan voor de problemen weg lopen. en die mensen hadden voor het loslaten van die dieren in de reservaten ook wel eens kunnen bedenken dat dit zou kunnen gebeuren. dat had ze een hoop moeilijkheden bespaard.
piet333 schreef:vreselijk idee!!! wij als mensen hebben de taak om voor dieren te zorgen. niet om ze meteen af te schieten als we in een wat lastige situatie komen, want ik vind dat we dan voor de problemen weg lopen. en die mensen hadden voor het loslaten van die dieren in de reservaten ook wel eens kunnen bedenken dat dit zou kunnen gebeuren. dat had ze een hoop moeilijkheden bespaard.

Korrie schreef:Te veel mensen ... is dat niet ons aller grootste probleem ??!! Onlangs stond er nog een artikel in de krant (een pieteluttig klein) over koala's. Vele bossen worden in Australië gekapt en de koala moet maar verhuizen.
Helaas is dit geval (de paarden) zwaar uit de hand gelopen en zal er inderdaad iets moeten gebeuren op korte termijn gevolgd door een goed beleid op lange termijn.
We kunnen misschien hier voor onszelf een goede daad doen.. zoals stoppen met mini-shetlanders te fokken, stoppen met zelf cavia's te kweken, ... omdat inderdaad MP overvol staat ..
Resistance schreef:Ze zouden ze misschien wel kunnen verkopen, of vangen en naar een ander deel van het land brengen. Ik snap natuurlijk dat dit erg veel werk zou zijn, maar ze zouden het in ieder geval met een deel kunnen proberen. Het is zonde om 10.000 van die prachtige dieren neer te schieten.
sanso schreef:Resistance schreef:Ze zouden ze misschien wel kunnen verkopen, of vangen en naar een ander deel van het land brengen. Ik snap natuurlijk dat dit erg veel werk zou zijn, maar ze zouden het in ieder geval met een deel kunnen proberen. Het is zonde om 10.000 van die prachtige dieren neer te schieten.
zulke paarden zijn niet te vangen, en die zullen zeker niet zo tam en mak worden gemaakt als de paarden hier.
een veulen zou nog kunnen maar de rest is te verwilderd.
ik zeg afschieten die handel, klinkt grof, maar beter dan uithongeren, sterven doen ze toch wel door droogte/verhongering.