Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp
Blogger

Re: Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:38

Ruud, ik denk dat het aan je doel ligt. Tien minuten expressief pieken of op drie disciplines (waarbij de cross toch vaak de meeste aandacht krijgt) goed presteren. Crosspaarden hebben een geweldige conditie en veel focus in de cross. Wel focus, niet altijd scherpte. sta in Boekelo soms wel versteld hoe veel werk veel ruiters aan het eind van het parcours moeten doen om hun paard terug te krijgen. (Terwijl ze met ogenschijnlijk vlugge hulpen correct de hindernissen over komen. In de dressuurring is minder makkelijk 'optimale' spanning op te bouwen waardoor er minder expressie is. Niet erg, je traint immers ook voor drie disciplines.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:40

Sgw is denk ik meer adrenaline gedreven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:40

Maar gaan we hier nou echt springpaarden met dressuurpaarden vergelijken? En dan gooien we er nog eventingpaarden tegenaan ook.
Dat is toch gewoon het doel van sportgericht fokken? En sportgericht trainen? Snap niet dat al die paarden maar op een hoop gegooid worden onder de noemer 'paard'.
En ook de energie van een dressuurproef is toch heel anders dan de energie in een springproef zowel bij ruiter als paard.
Zoals ik al zei, een enge parasol langs de kant schiet een springpaard ook heus wel eens voor weg, maar die kan in een lekker tempo vooruit galopperen en voor die het weet zit hij aan de andere kant van de piste.
En dat je op GP-niveau je paard onder controle moet hebben. Tja, tja...weet niet zo goed wat te zeggen op dit argument. Heer Kittel, u bent niet GP-waardig, ga terug naar B, u passeert niet langs de rode bloemen en trek een kans-kaart. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:41

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:42

Gini schreef:
Maar gaan we hier nou echt springpaarden met dressuurpaarden vergelijken? En dan gooien we er nog eventingpaarden tegenaan ook.
Dat is toch gewoon het doel van sportgericht fokken? En sportgericht trainen? Snap niet dat al die paarden maar op een hoop gegooid worden onder de noemer 'paard'.
En ook de energie van een dressuurproef is toch heel anders dan de energie in een springproef zowel bij ruiter als paard.
Zoals ik al zei, een enge parasol langs de kant schiet een springpaard ook heus wel eens voor weg, maar die kan in een lekker tempo vooruit galopperen en voor die het weet zit hij aan de andere kant van de piste.
En dat je op GP-niveau je paard onder controle moet hebben. Tja, tja...weet niet zo goed wat te zeggen op dit argument. Heer Kittel, u bent niet GP-waardig, ga terug naar B, u passeert niet langs de rode bloemen en trek een kans-kaart. :D

inderdaad, ik vind dat een paard niet moet schrikken van dergelijke zaken.
Ongeachte welke tak van sport er wordt beoefend.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:44

Een heet paard is wat anders dan een kijkerig paard. Een heet paard zoals Undercover kan hoe dan ook wel koel op zijn omgeving zijn. Parcival daarentegen is altijd al kijkerig geweest. Hoe er mee om te gaan is deze ruiters wel toevertrouwd, ze rijden ondanks de storingen toch dikke punten, zoals Adelinde bijvoorbeeld. Zelfs Marlies reed toch nog 63 procent terwijl het zo erg met Miciano was dat ze eigenlijk de proef had willen beeindigen. Maar het is wel jammer dat het je een medaille kan kosten.

En zolang er mensen zijn die tijdens een examen nog geen vreemd geluid kunnen verdragen omdat ze zich dan niet kunnen concentreren, mag je toch op zijn minst wel een beetje begrip hebben voor een vluchtdier dat zich op de kleinste hulpen moet concentreren in zo'n indrukwekkende entourage. Alle respect voor de ruiters die problemen hadden en toch er van maken wat er van te maken valt. En je kunt trainen op vreemde dingen wat je wilt, een wereldbekerwedstrijd zal je thuis niet na kunnen bootsen.
En daarom zitten ze 's-morgens om 6 uur al op hun paard om de ring te verkennen. Als die ring daarna dan toch aangepast wordt hadden ze net zo goed kunnen trainen in de gewone losrijdring.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:45

Mousmous schreef:
Een heet paard is wat anders dan een kijkerig paard. Een heet paard zoals Undercover kan hoe dan ook wel koel op zijn omgeving zijn. Parcival daarentegen is altijd al kijkerig geweest. Hoe er mee om te gaan is deze ruiters wel toevertrouwd, ze rijden ondanks de storingen toch dikke punten, zoals Adelinde bijvoorbeeld. Zelfs Marlies reed toch nog 63 procent terwijl het zo erg met Miciano was dat ze eigenlijk de proef had willen beeindigen. Maar het is wel jammer dat het je een medaille kan kosten.

En zolang er mensen zijn die tijdens een examen nog geen vreemd geluid kunnen verdragen omdat ze zich dan niet kunnen concentreren, mag je toch op zijn minst wel een beetje begrip hebben voor een vluchtdier dat zich op de kleinste hulpen moet concentreren in zo'n indrukwekkende entourage. Alle respect voor de ruiters die problemen hadden en toch er van maken wat er van te maken valt. En je kunt trainen op vreemde dingen wat je wilt, een wereldbekerwedstrijd zal je thuis niet na kunnen bootsen.
En daarom zitten ze 's-morgens om 6 uur al op hun paard om de ring te verkennen. Als die ring daarna dan toch aangepast wordt hadden ze net zo goed kunnen trainen in de gewone losrijdring.

Precies, prima verwoord

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:57

sympie schreef:
waarom?
vind je dat niet erg, dat een paard die al de helft van de wereld heeft gezien, bang is van rode bloemen?

Nee, dat vind ik niet erg, maar begrijpelijk. Of je nu de halve wereld al gezien hebt of niet, het blijven sensibele paarden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:09

Urielle schreef:
Hij beweert dat springpaarden ook zouden schrikken. Nochthans zie ik in het springen er zelden tot nooit een totaal doordraaien en is de omgeving een stuk heftiger dan bloemstukjes, dat terwijl de paarden de sprongen toch ook niet gezien hebben en het voor de barrage ook nog eens omgebouwd wordt.
Beetje slap excuus ook van de camera en de piaffe. Menigeen hier op Bokt zal toch ook al wel eens een drie- of vierjarige die nog nooit iets gezien heeft dan het eigen erf op een kijkerig concours starten, en die toch door de proef geloodst krijgen.

Nuance: net terug van een ochtend jureren. En, wat niemand zal verbazen, ook de 3 4 5 jarigen schieten wel eens weg of gaan compleet over de rooie. ook dan wordt er wel eens afgegroet omdat het paard echt niet meer wil.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:11

Ayasha schreef:
Ja maar geen van die mensen gaat in protest tegen de F.E.I. Ze balen dat ie geschrokken is en gaan verder.

Die mensen hebben ook niks met de FEI van doen. hooguit met de plaatselijke rijvereniging. Nivo verschilletje:).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:44

CharleyT schreef:
Nuance: net terug van een ochtend jureren. En, wat niemand zal verbazen, ook de 3 4 5 jarigen schieten wel eens weg of gaan compleet over de rooie. ook dan wordt er wel eens afgegroet omdat het paard echt niet meer wil.

Natuurlijk is dat zo, dat komt voor. Maar dan hebben we het dus over paarden die nooit meer gezien hebben dan hun eigen stal, die meegesleept worden naar een concours, evt. de dag ervoor in de bak komen oefenen zonder dat alle tralalala er al staat maar vaak ook gewoon hop mee en we zien wel,voor de proef een rondje in de ring maken die er helemaal compleet anders uitziet met hekjes, hokjes, bloemetjes, borden, geluidsinstallatie,...en eraan beginnen. Het grote gros van de paarden is de proef door te rijden, een deel al gelijk met succes, een enkeling vliegt over de hekjes heen of laat de ruiter de grond kussen.
Dan GP-paarden die internationaal lopen, gepresenteerd worden op clinics, de hengsten ook nog eens op hengstenshows, die optimaal voorbereid worden naar hun starts en waar een heel team bij is om het allemaal vlotjes te laten verlopen (denk aan applaustrainingen enzo). Die hebben toch al wel heel wat meer gezien en heel wat meer kilometers op hun conto. De invloed van camera's is dan toch echt wel te verwaarlozen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:47

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:01

Al met al is het gewoon ook niet heel handig van de organisatie om na het verkennen van de bak, nog overal rode bloemen neer te zetten. Als je een beetje kijk hebt op topdressuurpaarden, dan weet je dat dat problemen gaat geven. Of dat nou goed of slecht is, een opvoedingsfout of teveel spanning.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:19

Anoeska schreef:
Al met al is het gewoon ook niet heel handig van de organisatie om na het verkennen van de bak, nog overal rode bloemen neer te zetten. Als je een beetje kijk hebt op topdressuurpaarden, dan weet je dat dat problemen gaat geven. Of dat nou goed of slecht is, een opvoedingsfout of teveel spanning.

Waarom wordt het eigenlijk daar gehouden, die halflege tribunes zou je hier niet zien op zon evenement??

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 00:36

Dressuur = volledige gehoorzaamheid in harmonie met je paard. Dressuur is eigelijk helemaal geen apart onderdeel, het komt voor in alles. Gehoorzaamheid, souplesse en zo getraind dat het paard met gemak de ruiter kan dragen. Dat is waar dressuur om gaat.

Dressuur komt uit het militaire verleden, in de oorlog mocht een paard namelijk niet van een bloemetje schrikken, hij moest volledig geconcentreerd zijn op zijn ruiter.

Dan het argument, meer bloed tegenwoordig..............springpaarden en eventingpaarden staan hoger in het bloed dan dressuurpaarden, dus dat is puur gelul.

Eigenlijk is het schandalig om te zien dat die paarden van een paar bloemen al niet meer te rijden zijn, ja want ze eng vinden is niet erg, maar dat ze er niet meer door te rijden zijn is wel beschamend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 00:46

Ik vind het ook ironisch dat deze topsport zich blijkbaar zover van het oorspronkelijke functionele doel verwijderd heeft dat de paarden een halve zenuwinzinking krijgen van een bosje rozen...
Edit, las na mijn posten de jouwe Chikohaa, ben het helemaal met je eens.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 06:48

Nou chikohaa, ik ben blij dat jij dat argument dom gelul vind. Dat geeft mij dan de vrijheid om jouw opmerking over paarden die niet meer te rijden zijn door bloemen dom gelul te vinden.
Het schijnt je te ontgaan dat Adelinde ruim 75 procent in de GP reed met een Parcival die doordraaide, en derde in een wereldbekerwedstrijd werd. Als jij dat niet meer te rijden vind dan ben ik heel benieuwd of jij zelf dressuurproeven rijd en wat voor percentages jij dan rijd. Laten we dan even de 63 procent van Marlies nemen, dan moet alles wat jij eventueel daaronder zou rijden wel heel beroerd zijn. want ik neem aan dat jouw paard of paarden nooit kijkerig zijn.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:11

Ik heb gister een stukje gezien, kleine bosjes rode bloemen op de letterbakken :+
Toen ik het artikel las dacht ik dat de hele boel naast de baan bezaaid was met rode bloemen :)) dat viel dus mee ;)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 07:32

‘Hij was nu gehoorzaam’ *video*

Door Peter van Pinxteren - 27 april 2013

Marlies van Baalen kon weer stralen na afloop van de Kür op muziek. Na de domper in de Grand Prix waar Miciano (v. Medici) zoveel spanning opbouwde dat hij even in de staak ging was er nu een vrijwel vlekkeloze proef die 70,29% opleverde. Wat mager voor het vertoonde, al straalde er wel vanaf dat Van Baalen niet het onderste uit de kan haalde. Zelf zegt ze erover: ‘Ik was heel blij dat ik dit heb kunnen doen. Hij was nu heel gehoorzaam, ik had helemaal niet het gevoel dat hij wilde omdraaien of iets geks wilde doen.’

Het ging de afgelopen dagen veel over de wedstrijdring van afgelopen donderdag, die de nodige aanpassingen had ondergaan na de ochtendtraining. Van Baalen: ‘Er was beloofd dat op vrijdag de wedstrijdring er wel zou staan tijdens de ochtendtraining, maar er stond helemaal niets. Gelukkig was het vanochtend in orde. We konden in kleine groepjes trainen. Dat was plezierig.’

Bron: Hoefslag

Ook interessant:
•Gunstige loting Nederlanders
•Wroclaw: Van Baalen tevreden over prestaties
•Ook dressuurpaarden oké *video*
•Gal tweede in WB GP
•Finale al voorbij voor Sprehe

Als er helemaal niets stond, zoals Marlies zegt, dan gaat het dus echt niet alleen maar over rode bloemetjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:04

Mousmous schreef:
Nou chikohaa, ik ben blij dat jij dat argument dom gelul vind. Dat geeft mij dan de vrijheid om jouw opmerking over paarden die niet meer te rijden zijn door bloemen dom gelul te vinden.
Het schijnt je te ontgaan dat Adelinde ruim 75 procent in de GP reed met een Parcival die doordraaide, en derde in een wereldbekerwedstrijd werd. Als jij dat niet meer te rijden vind dan ben ik heel benieuwd of jij zelf dressuurproeven rijd en wat voor percentages jij dan rijd. Laten we dan even de 63 procent van Marlies nemen, dan moet alles wat jij eventueel daaronder zou rijden wel heel beroerd zijn. want ik neem aan dat jouw paard of paarden nooit kijkerig zijn.

Er wordt ook wel echt anders gepunt in de internationale dressuursport.
Ik weet nog heel goed hoe Marlies ooit met Phoebe (denk ik?) in Rotterdam reed, ik geloof de LT, daar heb ik toen ook Totilas voor het eerst gezien. Dat paard was toen nogal bang denk ik, want ging regelmatig in verzet (steigeren en omdraaien), heel wat oefeningen verprutst door spanning. Oke, kan altijd gebeuren. Maar als je dan nog 60% rijdt...
Als jouw paard op het eerder genoemde patattenveld van de lokale ruiterclub in 't L minstens drie keer omhoog en achterstevoren staat plus je verprutst de helft van de oefeningen dan rij je echt geen 60% meer, al rij je de rest voor een 10!
Van mij mogen ze de scores van de internationale sport wel eens een keer weer bijstellen. Er zal daar geen mens ooit 52% rijden ofzoiets. Een jurylid zalzijn vingers niet branden om een van de coryfeeen met 50% naar huis te sturen, hoe debiel een paard ook gaat doen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:11

Phoebe is idd geen makkelijke merrie. Maar vergeleken met de basis wordt je nationaal voor een goed onderdeel gewoon goed beloond, gaat er iets goed mis, dan is mijn ervaring dat je dus dikke onvoldoendes krijgt. Al vaker een 1 gehad voor een pirouette die de mist in ging omdat mijn paard weer eens naar zijn idee iets vreselijks had gezien. In de basis krijg je voor iets wat gewoon goed/heel goed is een 8, je mag blij zijn als je een keer een 9 krijgt. Maak je een grove fout in de basissport kom je al gauw met een 4 weg, soms een 3. Een 2 of 1 krijg je niet zo snel, gebeurt wel, maar niet vaak.

Daar is op het moment het ZZ-Licht wel een mooi voorbeeld van, deze klasse is nu bij de basis getrokken, de kwaliteit is ook minder geworden. Het hele probleem is nu verplaatst naar het ZZ-Zwaar.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:52

Na het lezen van het hele topic had ik een beeld voor me van hoe de piste eruit zou zien.
Heb dus een filmpje bekeken, en die enkele bloem die er staat := Sorry.....

Kan het me nog voorstellen als het meer een principe kwestie is van het officieel aankaarten en ervoor zorgen dat "het niet meer gebeurd".
Maar goed, voordat ik met mijn merrie ging springen op wedstrijd heb ik ook thuis geoefend met wapperend zeil over mijn hindernis balk heen zodat ze op een wedstrijd dus nergens naar zou kijken en gewoon zou springen.
Zo zou ik dus thuis ook elke dag de piste veranderen als mijn paard daar dus blijkbaar moeite mee heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:27

Jes schreef:
Na het lezen van het hele topic

Dat lijkt me sterk want er staat diverse keren uitgelegd welke invloeden, soortpaarden, africhting etc mee spelen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:50

Als jij niet gelooft dat ik alle berichten heb gelezen ook goed. Daarbij staat er nog een deel van een zin achter die aangeeft wat voor beeld ik bij de piste had.
Mijn merrie is ook geen boerenknol, maar goed. Je kunt altijd thuis op dingen voorbereiden.
Was het niet Anky die met fotografen (of was het een paraplu) geoefend heeft zodat dat probleem zich niet meer voor zou doen?
Dat heeft volgens mij geholpen. Tijd dus voor de ruiters met de problemen om thuis eens elke dag (of elke week) de dingen in/om de bak te veranderen zodat ze iets in/om de bak dood normaal gaan vinden.
Wat ik duidelijk probeerde te maken met mijn voorbeeld van het wapperende zeil om mijn hindernis is dat mijn merrie nu zelfs een boompje naast een hindernis ook niet meer eng vind.

Nogmaals er komt niet duidelijk naar voren of het meer een principe kwestie was zodat het in het vervolg door deze en andere organisaties anders wordt aangepakt.
In dat geval kan ik me er best wat bij voorstellen, echter zou ik nog steeds thuis aan de slag gaan met mijn paard.

En dan nog even terug komend op dat een paard in een spring parcours wat schrikt van een parasol minder erg is want hij kan er omheen/je rijdt geen vaste lijnen.
In een spring parcours is inderdaad iets ruimte om van de lijnen af te wijken, echter als je ritme verlies hebt en kan je alsnog verkeerd uit komen waardoor het paard niet springt of de balk eraf tikt. Of in het minst erge geval 2 a 3 sec tijdsverlies heeft waardoor het je ook je eerste plaats kan kosten.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:52

Mousmous schreef:

Eens! Vind het ook raar dat mensen eisen dat een paard op een bepaald niveau niet meer schrikt. Als Veel paarden er last van hebben is daar blijkbaar een reden voor en het is heel erg in het belang van de ruiters dat paarden controleerbaar blijven dus dan zullen ze daar wel alles aan doen. Oordelen is zo makkelijk.