Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gini schreef:Maar gaan we hier nou echt springpaarden met dressuurpaarden vergelijken? En dan gooien we er nog eventingpaarden tegenaan ook.
Dat is toch gewoon het doel van sportgericht fokken? En sportgericht trainen? Snap niet dat al die paarden maar op een hoop gegooid worden onder de noemer 'paard'.
En ook de energie van een dressuurproef is toch heel anders dan de energie in een springproef zowel bij ruiter als paard.
Zoals ik al zei, een enge parasol langs de kant schiet een springpaard ook heus wel eens voor weg, maar die kan in een lekker tempo vooruit galopperen en voor die het weet zit hij aan de andere kant van de piste.
En dat je op GP-niveau je paard onder controle moet hebben. Tja, tja...weet niet zo goed wat te zeggen op dit argument. Heer Kittel, u bent niet GP-waardig, ga terug naar B, u passeert niet langs de rode bloemen en trek een kans-kaart.
Mousmous schreef:Een heet paard is wat anders dan een kijkerig paard. Een heet paard zoals Undercover kan hoe dan ook wel koel op zijn omgeving zijn. Parcival daarentegen is altijd al kijkerig geweest. Hoe er mee om te gaan is deze ruiters wel toevertrouwd, ze rijden ondanks de storingen toch dikke punten, zoals Adelinde bijvoorbeeld. Zelfs Marlies reed toch nog 63 procent terwijl het zo erg met Miciano was dat ze eigenlijk de proef had willen beeindigen. Maar het is wel jammer dat het je een medaille kan kosten.
En zolang er mensen zijn die tijdens een examen nog geen vreemd geluid kunnen verdragen omdat ze zich dan niet kunnen concentreren, mag je toch op zijn minst wel een beetje begrip hebben voor een vluchtdier dat zich op de kleinste hulpen moet concentreren in zo'n indrukwekkende entourage. Alle respect voor de ruiters die problemen hadden en toch er van maken wat er van te maken valt. En je kunt trainen op vreemde dingen wat je wilt, een wereldbekerwedstrijd zal je thuis niet na kunnen bootsen.
En daarom zitten ze 's-morgens om 6 uur al op hun paard om de ring te verkennen. Als die ring daarna dan toch aangepast wordt hadden ze net zo goed kunnen trainen in de gewone losrijdring.
Urielle schreef:Hij beweert dat springpaarden ook zouden schrikken. Nochthans zie ik in het springen er zelden tot nooit een totaal doordraaien en is de omgeving een stuk heftiger dan bloemstukjes, dat terwijl de paarden de sprongen toch ook niet gezien hebben en het voor de barrage ook nog eens omgebouwd wordt.
Beetje slap excuus ook van de camera en de piaffe. Menigeen hier op Bokt zal toch ook al wel eens een drie- of vierjarige die nog nooit iets gezien heeft dan het eigen erf op een kijkerig concours starten, en die toch door de proef geloodst krijgen.
CharleyT schreef:Nuance: net terug van een ochtend jureren. En, wat niemand zal verbazen, ook de 3 4 5 jarigen schieten wel eens weg of gaan compleet over de rooie. ook dan wordt er wel eens afgegroet omdat het paard echt niet meer wil.
F_Orumster schreef:Plus fikse bloedkikkers...
Ben nu wel nieuwsgierig.naar.de.gigantische rode vleesetende bloemen!
Anoeska schreef:Al met al is het gewoon ook niet heel handig van de organisatie om na het verkennen van de bak, nog overal rode bloemen neer te zetten. Als je een beetje kijk hebt op topdressuurpaarden, dan weet je dat dat problemen gaat geven. Of dat nou goed of slecht is, een opvoedingsfout of teveel spanning.

dat viel dus mee
Mousmous schreef:Nou chikohaa, ik ben blij dat jij dat argument dom gelul vind. Dat geeft mij dan de vrijheid om jouw opmerking over paarden die niet meer te rijden zijn door bloemen dom gelul te vinden.
Het schijnt je te ontgaan dat Adelinde ruim 75 procent in de GP reed met een Parcival die doordraaide, en derde in een wereldbekerwedstrijd werd. Als jij dat niet meer te rijden vind dan ben ik heel benieuwd of jij zelf dressuurproeven rijd en wat voor percentages jij dan rijd. Laten we dan even de 63 procent van Marlies nemen, dan moet alles wat jij eventueel daaronder zou rijden wel heel beroerd zijn. want ik neem aan dat jouw paard of paarden nooit kijkerig zijn.
Sorry.....Mousmous schreef:Nou chikohaa, ik ben blij dat jij dat argument dom gelul vind. Dat geeft mij dan de vrijheid om jouw opmerking over paarden die niet meer te rijden zijn door bloemen dom gelul te vinden.
Het schijnt je te ontgaan dat Adelinde ruim 75 procent in de GP reed met een Parcival die doordraaide, en derde in een wereldbekerwedstrijd werd. Als jij dat niet meer te rijden vind dan ben ik heel benieuwd of jij zelf dressuurproeven rijd en wat voor percentages jij dan rijd. Laten we dan even de 63 procent van Marlies nemen, dan moet alles wat jij eventueel daaronder zou rijden wel heel beroerd zijn. want ik neem aan dat jouw paard of paarden nooit kijkerig zijn.