Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Opgehangen dood paard moet kunst voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:04

Echt waar hoor :D Is onderzocht <<)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:06

Wat een hevige reacties...
Ik vind de gedachte achter dit 'kunstwerk' erg mooi en het paard symboliseert dat op deze manier voor mij ook. Maar waarom iedereen dit nou zo gruwelijk vind :o ? Ik snap dat je er even van schrikt dat het paard dood is, maar moeten we er alles aan doen om maar niks met de dood te maken te hebben?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:10

Zowiezo apart dat niemand een dood beest wil zien, maar het wel met smaak opeet. Vast niet iedereen die hier reageert is vegetarier.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:10

idefix4 schreef:
Anoli schreef:
Tja mooi vind ik het niet, maar ik ben er niet op tegen hoor.

Ga er niet vanuit dat ze het paard speciaal gedood hebben hiervoor, dus tja of ie dan direct de oven in gaat of eerst nog wat weekjes/maandjes ergens hangt en dán de oven in gaat...

Lees jij geen kranten? Volgens mij gaat dat vlees gewoon naar Ikea. :D
En een dood paard, dat is ingeslapen thuis, mag mee met rendac. En dat vind ik een prima zaak! Ik kan me overigens niet voorstellen, dat ze hier een ingeslapen paard voor hebben gebruikt. Dit paard is gewoon geslacht en was dus ter consumptie. En persoonlijk vind ik dat in een land waar de voedselbank hoogtij vier en waar er werelddelen zijn met honger een prima zaak om hem op te eten. Ik ga mijn boterham toch ook niet in Ethiopie achter glas etaleren? Ik zie dat als hetzelfde. 't Had in dit geval eten kunnen zijn.

En inderdaad, vraag me ook af of het met een mens wel had gemogen. Maar ja, er worden ook lichaamsdelen van mensen op sterk water gezet voor in musea...

Het verschil is dat in Ethiopie een algemeen tekort aan voedsel is voor een deel van de bevolking, en hier in Nederland niet. En iedereen weet dat er nou niet bepaald een tekort is aan slachtpaarden, dus waarom niet dat éne paard voor een ander doeleind gebruiken?
Het is niet zo dat we in hongersnood verkeren omdat dat ene paard ergens aan een muur hangt hoor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:11

Op zich heb ik hier weinig problemen mee mits het paard niet voor de kunst geslacht werd.

Wat mij wèl stoort is wat anneliesdj ook al zei op de eerste pagina: je krijgt niet de keuze om dit wel of niet te gaan bezichtigen. Je komt het gewoon tegen. En niet ieder mens zit hier op te wachten. Kunst mag voor mij op straat of in etalages te zien zijn, maar dan moet men zurgvuldig uitkiezen wat wel en niet zomaar kan. Als mijn kind bv. later met de dood te maken krijgt, wil ik dat graag in een andere context dan deze kunnen aanpakken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:12

Prachtig, die heftige reacties. Is emoties opwekken niet precies het doel van kunst? Het maakt onmiddelijk dat we nadenken over precies datgene wat de maker voor ogen had.

Overigens stelde iemand dat dit wel een heel luie manier van kunst maken is, maar ik denk dat het lichaam niet ongeprepareerd is en een lichaam prepareren is ook een vak apart.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:14

Excuses voor mijn onderschrift trouwens. In deze context misschien een beetje too much. :o :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:16

Kaka schreef:
Prachtig, die heftige reacties. Is emoties opwekken niet precies het doel van kunst? Het maakt onmiddelijk dat we nadenken over precies datgene wat de maker voor ogen had.

Prima, maar geef mensen zelf de keus of ze er aan toe zijn om hier over na te denken. Je moet maar net bv. je paard verloren hebben en hier voorbij wandelen. Er bestaat nog zoiets als tact.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:17

Liesje1611 edit: Z'n paard hangt in de etalage :')

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:18

Sorry, maar ik vind het echt te walgelijk voor woorden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:21

Doubtless schreef:
Liesje1611 edit: Z'n paard hangt in de etalage :')

_O- schaamteloos

Het enige probleem wat ik hiermee heb is inderdaad dat mensen niet de keus hebben om het te zien of niet, maar dat ze ermee geconfronteerd worden.

Verder ben ik er nogsteeds niet over uit of ik het mooi vind of niet. Ik vind het wel fascinerend, ik blijf ernaar kijken.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:47

Ik vind het belachelijk en ook niet mooi. Zet hem dan neer in plaats van zo ophangen, vind het 100x niks. En ik vind het inderdaad ook storend dat je niet de keus hebt om het te zien of niet. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:03

Kaka schreef:

Overigens stelde iemand dat dit wel een heel luie manier van kunst maken is, maar ik denk dat het lichaam niet ongeprepareerd is en een lichaam prepareren is ook een vak apart.

Het prepareren zal door een preparateur zijn gedaan.

Kunst mag best shocking zijn en dooie beesten doen me niets. Snap dat emoties opwekken een doel is en dat mensen na gaan denken, maar hier kan ik echt geen wijs uit worden. ook niet als het een varken of een eland had geweest overigens. Dat het een paard is boeit me weinig. Maar de kunst achter dit tafereel is mij een raadsel. Dan ben je ook geen kunstenaar vind ik eigenlijk. iemand die kunstenaar is is creatief met materiaal en van geest. Dit is gewoon een dood knol dat aan het plafon hangt. Had er dan nog een lamp van gemaakt :')

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:13

Kunst laat mij niet lachen. Ooit gehoord van het sprookje "de kleren van de keizer". Dat symboliseert voor mij wat kunst is. Als we met maar lang genoeg zeggen dat het kunst is, dan ga je er wel in geloven.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:13

http://www.pollymorgan.co.uk/
Ik zag haar laast op TV, prachtig wat ze maakte van dode dieren. Naar haar werken is heel veel vraag naar.
Het is een moderne manier van wat een preparateur doet.
Wat is er anders aan dan opgezette vossen en fazanten???
Laatst bijgewerkt door yarrah op 05-04-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:14

Kunst ? ja iid als iemand het dier van klei of papier mache had gemaakt was het een ander verhaal geweest :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:19

yarrah schreef:
http://www.pollymorgan.co.uk/
Ik zag haar laast op TV, prachtig wat ze maakte van dode dieren. Naar haar werken is heel veel vraag naar.
Het is een moderne manier van wat een preparateur doet.
Wat is er anders aan dan opgezette vossen en fazanten???

Daar zitten zeker heel interessante dingen tussen, dat noem ik dus wel kunst

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:20

Ik vind kunst met dode dieren best fascinerend, het trekt wel mijn aandacht en dat kan ik van een stilleven met een appel niet zeggen :')

Ik vind het wel mooi om dieren zo te 'recyclen' :)

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:23

Colway, dat ben ik voor een groot deel met je eens.

De vergelijking met een opgezet dier gaat wmb niet op: daar kijk je naar voor de vorm van het dier, dat wordt hier afgeleid omdat het dier hangt. Het gaat dus om de situatie: paard dat hangt.

Maar wat is de boodschap dan?
Stokpaardjes is zo ver gezocht en bovendien taalafhankelijk.

Niet alle kunst kan uitgelegd worden. Maar als het alleen maar een paard is wat zo hangt, wat is de betekenis dan? Dan valt er verder niks te raden of te verwonderen.

Shockeren vind ik erg goedkoop. Zeker als het shockeren om het shockeren is en verder niks.
Emoties uitlokken, ja maar waar over dan?
Over dat daar een paard hangt? Dus over je eigen "kunstwerk"?

En ik houd ook niet van te simpele acties zonder extra bodem.

Gewoon maar een paard ophangen en dan zeggen "we krijgen veel reacties he?" schiet niet op.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:24

nee dat geen kunst, da's gewoon k u t

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:25

Stel nou, dat het paard zo hing dat het bijna een wortel die voor zijn neus bengelde te pakken had.
Dan had het al meer betekenis gehad: zo van hij was er bijna, heel menselijk om tot de doo achter illusies aan te jagen.

Maar nee, het is alleen reclame voor hun eigen ding.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:28

Zie er de kunstwaarde zelf niet echt van in, maar dan zie ik toch liever dit soort dingen dan Jan Fabre die voor de kunst met levende katten gooit, of een Spaanse kunstenaar die eens een hondje in een hoek van een galerij had vastgebonden en daar liet verhongeren (voor de kunst en onder het oog van de galerij-bezoekers) Dit paard lijdt tenminste niet..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:31

tsja...je zet in één klap geneve weer op de kaart. Vind het niet mooi, ziet er voornamelijk een beetje vreemd uit. Maar wat er inderdaad bij staat over de jacht salon klopt ook. Hoeveel mensen hebben een dierenkop, gewei of huid in huis...ook genoeg. Alleen hadden ze deze wel wat meer mogen opleuken van mij...

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:32

Boompje1985 schreef:
Ik vind de foto's wel mooi! :j

>;)

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:34

En wat vind de kunstwereld ervan als we volgende week de twee kunstenaars er naast hangen ?

Wat een idioten lopen er toch rond.

Als je aan deze kunstenaars zou vragen: Schilder eens een mooi landschap; kun je een paard van een koe nog niet onderscheiden.

Een kunstenaar noemt zich tegenwoordig al gauw een kunstenaar.
Laatst bijgewerkt door Whoknows op 05-04-13 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt