Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:10

VDB schreef:
Jessix: er is een verschil tussen sportpaarden/dekhengsten "zien" en een verschil om met ze te werken. Dat heb jij absoluut niet, gezien je posts en je meningen over dat "warmbloed dekhengsten/sportpaarden gewoon samen in een wei kunnen... :x

Waarom er over een arabier begonnen wordt? Jij begint er toch over dat warmbloed dekhengsten en sporthengsten gewoon samen kunnen? KWPN is er als voorbeeld bij genomen in topic. Dus waarom niet arabieren? Koudbloeden zijn ook al ter sprake geweest. En het ging hier in voorbeeld over dat BIJVOORBEELD de kwpn'ers gewoon samen kunnen, dat heb jij toch zelf geschreven? Er wordt onderbouwd waarom hengstenhouders dit in deze tijd niet doen.... :O

En jouw mening over "paarden zijn gemaakt om hun leven te slijten in kuddes" ?
Jessix, troost jezelf, de paarden (en dan begin ik maar even over de kwpn sportpaarden en dekhengsten) worden absoluut niet gefokt met als doel om hun leven in een kudde te slijten, al heeeeeel lang niet meer.... Droom lekker verder.
Hoewel ik wel jouw mening kan waarderen dat paarden in het algemeen wel graag in een kudde willen leven. Maar wij als mens fokken niet met dat doel. Fokken niet als doel om paarden rond te laten lopen in kuddes. Dan moet je bijvoorbeeld naar Amerika gaan. Maar daar wordt niet gefokt met een fokdoel die door mensen bepaald wordt, daar wordt onderling gefokt in de kudde zelf.

En je begint weer over "mijn en ik en mijn hengsten" maar in die wereld leven wij niet. In die wereld is dit onderzoek ook niet gedaan en jouw paarden zijn niet vergelijkbaar met de dekhengsten en sportpaarden waar nu in dit topic over gesproken wordt....

En dat je geen bezoekje wil brengen, zo'n antwoord had ik niet anders verwacht van jou. Je hebt namelijk genoeg sportpaarden en dekhengsten "gezien", maar nooit ervaring opgedaan in deze groep.

Dat jij het eens bent met de OP, prima. Dat er andere mensen zijn die het er niet mee eens zijn, moet je ook waarderen. Verschil is alleen dat jij geen enkele eigen mening ook daadwerkelijk kan onderbouwen en veel mensen die het er niet mee eens zijn wel degelijk kunnen onderbouwen waarom het niet verstandig is (en zelfs niet opgaat) om bijvoorbeeld kwpn dekhengsten en sportpaarden, van deze tijd, niet samen in een groep worden gedonderd door erkende hengstenhouders.

Reden waarom ik reageer op jouw "slimme" opmerking door te schrijven (een mening te hebben) dat warmbloed dekhengsten en sportpaarden gewoon samen kunnen, is een mening wat gebaseerd is op niets.

Jee, wat een felle reactie zeg..!!
Maar je hebt helemaal gelijk hoor, mijn sportpaarden/dekhengsten zijn niet van deze tijd en ik leef niet in mijn wereld en ben ook geen mens. :z

Jessix

Re: Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:12

ps. VDB leuk paardjes heb je! Een van die merries heeft wel wat weg van mijn hengst.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:12

Wij hadden een (ex-ggk)hengst nu ruin en nog een ruin, samen in de koppel staan met ongeveer 10 andere paarden. En dat ging echt niet goed, niemand kon hun paard eruit halen, want deze 2 ruinen beschermden hun eigen koppel, alsof hun leven ervan af hing. en samen ging het dus helemaal niet :n!
Ik denk ook dat het aan het karakter van je paard moet liggen, het ene paard is dominanter dan het andere paard! van sommige hengsten merk je niks, maar van andere hengsten wel heel veel!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:14

Felle reactie?
Ik krijg van jou een koosnaampje (slimpie) wat vergelijkbaar is met jouw onderstaande overdreven reactie waar ik in dit topic geen enkel woord van gebruikt heb.... :o

Jessix schreef:
Jee, wat een felle reactie zeg..!!
Maar je hebt helemaal gelijk hoor, mijn sportpaarden/dekhengsten zijn niet van deze tijd en ik leef niet in mijn wereld en ben ook geen mens. :z

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:16

knetterhard schreef:
Wij hadden een (ex-ggk)hengst nu ruin en nog een ruin, samen in de koppel staan met ongeveer 10 andere paarden. En dat ging echt niet goed, niemand kon hun paard eruit halen, want deze 2 ruinen beschermden hun eigen koppel, alsof hun leven ervan af hing. en samen ging het dus helemaal niet :n!
Ik denk ook dat het aan het karakter van je paard moet liggen, het ene paard is dominanter dan het andere paard! van sommige hengsten merk je niks, maar van andere hengsten wel heel veel!

Dat is ook weer anders dan een hengstengroep. Was dit een gemengde groep? En de ruin, heeft die als hengst sociaal gestaan met andere paarden?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:17

Bizar zeg, Knetterhard.
Hoe lang duurde het toen ie dat gedrag toonde? Was dat direct al of is het er langzaam aan ingeslopen?

knetterhard schreef:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:19

VDB schreef:
Felle reactie?
Ik krijg van jou een koosnaampje (slimpie) wat vergelijkbaar is met jouw onderstaande overdreven reactie waar ik in dit topic geen enkel woord van gebruikt heb.... :o

Ja ik vind dat je behoorlijk fel bent. Alsof je iets moet verdedigen.. En slimpie was inderdaad niet zo aardig van me. Maar hetgeen ik met mijn Volbloed moest doen was dus al lang en breed gedaan.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:21

VDB schreef:
Bizar zeg, Knetterhard.
Hoe lang duurde het toen ze dat gedrag toonden? Was dat direct al of is het er langzaam aan ingeslopen?

knetterhard schreef:

Bij de ex dekhengst, was dit direct al zo, de andere kwam tot de 2e bezichtiging, maar dat sloop er later in!

Jessix: Ik neem aan van niet, ze kwamen allebei van het zelfde adres :j (de een was al wat ouder en de andere rond de 3 a 4 jaar)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:21

Ik woon in Zwitserland en ga ieder jaar naar de keuringen kijken, ik woon op 20 minuten van een hengstenstation. Ik heb ervaring met het ras zowel merrie's als hengsten. Het zijn inderdaad vrij rustige paarden, sterke karakters maar goed handelbaar temperament, dus ook de hengsten. Het zijn paarden die onder andere gefokt worden op karakter, nu ze het exterieur gemoderniseerd hebben. Ik zou dezelfde test willen zien, maar dan met PRE's of warmbloedhengsten die regelmatig dekken. Ik zie de resultaten dan toch anders uit de bus komen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:30

Interessant Lara_Silver. :j
Wat is hun fokdoel voor wat betreft het karakter? Zijn ze er momenteel over aan het nadenken om het te verbeteren, wat betreft werkwilligheid, wilskracht, doorzettingsvermogen o.i.d.? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Het is algemeen bekend dat de paarden van tegenwoordig, haflingers, fjorden, Oldenburgers en KWPN'ers gefokt worden met o.a. als doel: moderniseren. Dit houdt vaak in dat er meer (Arabisch, Anglo Arabisch) bloed wordt toegevoegd. En dat houdt dan meestal ook in dat ze in het hoofd wat feller zijn.
Wat verwacht jij voor resultaten uit de bus....? :D

Lara_Silver schreef:
Ik woon in Zwitserland en ga ieder jaar naar de keuringen kijken, ik woon op 20 minuten van een hengstenstation. Ik heb ervaring met het ras zowel merrie's als hengsten. Het zijn inderdaad vrij rustige paarden, sterke karakters maar goed handelbaar temperament, dus ook de hengsten. Het zijn paarden die onder andere gefokt worden op karakter, nu ze het exterieur gemoderniseerd hebben. Ik zou dezelfde test willen zien, maar dan met PRE's of warmbloedhengsten die regelmatig dekken. Ik zie de resultaten dan toch anders uit de bus komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:34

Lara_Silver schreef:

Oh goed om te weten, iemand met ervaring met deze paarden. (PRE's zijn trouwens ook warmbloedpaarden... Mijn Lusitano dus ook. :+ ) Het is dat ik al meer als genoeg paarden heb, anders had ik best de proef op de som willen nemen en een KWPNer in willen scharen. (Wel vanuit de hengstenwei op jonge leeftijd.) Nou ja wie weet, ooit...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:36

:D Ik hoef helemaal niets te verdedigen.
Jij hebt een mening, die hebben anderen ook.
Je opmerking om iemand "slimpie" te noemen vraagt om een reactie. :j

Jessix schreef:
VDB schreef:
Felle reactie?

Ja ik vind dat je behoorlijk fel bent. Alsof je iets moet verdedigen.. En slimpie was inderdaad niet zo aardig van me. Maar hetgeen ik met mijn Volbloed moest doen was dus al lang en breed gedaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:40

VDB schreef:
Interessant Lara_Silver. :j
Wat is hun fokdoel voor wat betreft het karakter? Zijn ze er momenteel over aan het nadenken om het te verbeteren, wat betreft werkwilligheid, wilskracht, doorzettingsvermogen o.i.d.? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Het is algemeen bekend dat de paarden van tegenwoordig, haflingers, fjorden, Oldenburgers en KWPN'ers gefokt worden met o.a. als doel: moderniseren. Dit houdt vaak in dat er meer (Arabisch, Anglo Arabisch) bloed wordt toegevoegd. En dat houdt dan meestal ook in dat ze in het hoofd wat feller zijn.
Wat verwacht jij voor resultaten uit de bus....? :D

Grappig dat je die kruisingen met Arabisch of Anglo Arabisch dan wel weer interessant vind en tegelijkertijd mijn Anglo Arabisch en Engels Volbloed geen sportpaarden vind van deze tijd. Kun je me dat uitleggen? Gekruist kunnen ze voor een wat feller paard zorgen, maar als volbloed zijn het makke lammetjes?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:42

VDB schreef:
:D Ik hoef helemaal niets te verdedigen.
Jij hebt een mening, die hebben anderen ook.
Je opmerking om iemand "slimpie" te noemen vraagt om een reactie. :j

Maar daar had je al op gereageerd. Ik vind die laatste lange post nogal neerbuigend, terwijl je uiteindelijk helemaal niets van mij nog mijn ervaringen weet. :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:46

Jij raakt nu wel heel erg offtopic....
En wie schreef er iets over "verdedigen" ?
Je vraagt weer om een reactie.
Lopen jouw paarden in de sport? Zijn het goedgekeurde dekhengsten? (iets wat besproken wordt hier als vergelijkingsmateriaal)
Ik ben nu ook erg offtopic om er op in te gaan. Maar ik wil ook niet meer de moeite doen om per pb verder van gedachte te wisselen.

Jessix schreef:
Grappig dat je die kruisingen met Arabisch of Anglo Arabisch dan wel weer interessant vind en tegelijkertijd mijn Anglo Arabisch en Engels Volbloed geen sportpaarden vind van deze tijd. Kun je me dat uitleggen? Gekruist kunnen ze voor een wat feller paard zorgen, maar als volbloed zijn het makke lammetjes?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:47

@VDB: Het doel is eigenlijk om het Freibergerras te transformeren in een ras dat beter geschikt is voor de sport. De vroegere generaties zijn erg brave paarden, die een beetje pit missen. En de huidige zijn toch pittiger. Ik zal even twee merrie's van een bevriende fokker laten zien.

De transformatie is van de oudere generatie, 20 jaar:
http://s122.beta.photobucket.com/user/L ... 3.jpg.html

Naar dit gegaan, 3 jaar:
http://s122.beta.photobucket.com/user/L ... 8.jpg.html

Bij dit hele proces word er juist op gewaakt dat de positieve karaktertrekken van het ras bewaard bleven; werkwilligheid, doorzettingsvermogen en een stabiel karakter.
Persoonlijk heb ik gemerkt dat de huidige generaties pittiger zijn, maar nog steeds erg betrouwbaar.

Deze paarden worden hier echt voor alles gebruikt: recreatie, springen, dressuur, western, mennen, wat je maar wil. Allrounders die dus ook voor verschillende ruiters geschikt moeten zijn. Dus bij de keuze van de hengsten word gekeken naar het lichamelijk moderniseren en een goed karakter.

@Jessix: Ik weet dat het warmbloeden zijn. Maar het karakter tussen een warmbloed (kwpn) en een iberisch paard vind ik persoonlijk merkbaar, dus heb het even apart opgeschreven.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 17-03-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:51

Je ervaringen heb je zelf toch al gepost over warmbloed paarden? (warmbloeden, dekhengsten en sportpaarden die gewoon samen in de wei kunnen?)
Niets mis met jouw mening hoor. Gewoon een meningsverschil wat te lezen is op ieder forum. :j

Jessix schreef:
Ik vind die laatste lange post nogal neerbuigend, terwijl je uiteindelijk helemaal niets van mij nog mijn ervaringen weet. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:53

Lara_Silver schreef:
@VDB: Het doel is eigenlijk om het Freibergerras te transformeren in een ras dat beter geschikt is voor de sport. De vroegere generaties zijn erg brave paarden, die een beetje pit missen. En de huidige zijn toch pittiger. Ik zal even twee merrie's van een bevriende fokker laten zien.

De transformatie is van de oudere generatie, 20 jaar:
http://i122.photobucket.com/albums/o260 ... 020753.jpg

Naar dit gegaan, 3 jaar:
http://i122.photobucket.com/albums/o260 ... 020748.jpg

Bij dit hele proces word er juist op gewaakt dat de positieve karaktertrekken van het ras bewaard bleven; werkwilligheid, doorzettingsvermogen en een stabiel karakter.
Persoonlijk heb ik gemerkt dat de huidige generaties pittiger zijn, maar nog steeds erg betrouwbaar.

Deze paarden worden hier echt voor alles gebruikt: recreatie, springen, dressuur, western, mennen, wat je maar wil. Allrounders die dus ook voor verschillende ruiters geschikt moeten zijn. Dus bij de keuze van de hengsten word gekeken naar het lichamelijk moderniseren en een goed karakter.

@Jessix: Ik weet dat het warmbloeden zijn. Maar het karakter tussen een warmbloed (kwpn) en een iberisch paard vind ik persoonlijk merkbaar, dus heb het even apart opgeschreven.

Snap ik, vandaar dat ik mijn Lusitano ook nooit een warmbloed noem. Bij die benaming denk ik meer aan een kwpner.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:55

Die opmerking over het karakter van warmbloeddekhengsten vind ik een drogargument.
Ik ken wel degelijk een hengstenhouder die zijn goedgekeurde warmbloed dekhengsten (indien ze sociaal opgevoed zijn) met andere paarden laat samenlopen. Vaak liep er dan een D- ponyhengstje bij of een jonge hengst of ruin.
Zodra de hengsten veel moesten beginnen reizen ivm hun sportcarrière, of elders gestald worden (bij een ruiter) hield hij daarmee op uit praktische overwegingen.
Maar zolang ze thuis stonden en alleen daar de merries moesten voorzien, stonden ze vaak bij andere paarden in.
1 hengst die vanuit het buitenland was aangekocht kon niet samen (niet sociaal opgevoed) maar naar mijn weten is het voor de rest nooit een probleem geweest.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:56

Sjee Lara_Silver, wat een verschil zeg. Ik vind ze beiden eigenlijk wel mooi.
Hoewel de nieuwere generatie wat praktischer gefokt is voor bijvoorbeeld de springsport. Maar de oudere generatie zal misschien weer veel beter zijn in het tuig. Een allrounder fokken lijkt mij een hele opdracht, als ik zo lees wat de verwachtingen en het fokdoel is...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:01

Goh, hij is dan 1 van de weinigen. Welke hengstenhouder is het, Luckystory? Over welke dekhengsten praat je nu?
Luckystory schreef:
Ik ken wel degelijk een hengstenhouder die zijn goedgekeurde warmbloed dekhengsten (indien ze sociaal opgevoed zijn) met andere paarden laat samenlopen. Vaak liep er dan een D- ponyhengstje bij of een jonge hengst of ruin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:01

VDB schreef:
Je ervaringen heb je zelf toch al gepost over warmbloed paarden? (warmbloeden, dekhengsten en sportpaarden die gewoon samen in de wei kunnen?)
Niets mis met jouw mening hoor. Gewoon een meningsverschil wat te lezen is op ieder forum. :j

Citaat:
Ik heb niet zo veel verstand van warmbloedpaarden, maar als mijn Volbloed hengst van 13 jaar met andere hengsten samen kan, dan moet het bij een warmbloed ook wel kunnen lijkt mij

Ik noem enkel warmbloedpaarden en dan ook nog als dat ik geen ervaring heb met warmbloed dekhengsten samen in de wei.

Dat ik geen verstand heb van sportpaarden, dekhengsten of warmbloedpaarden is het algemeen, dat heb je zelf verzonnen. Net als dat ik nog nooit met een kwpner zou hebben gewerkt, laat staan een kwpn dekhengst.

Sorry maar je slaat daarmee de plank helemaal mis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:07

VDB schreef:
Jij raakt nu wel heel erg offtopic....
En wie schreef er iets over "verdedigen" ?
Je vraagt weer om een reactie.
Lopen jouw paarden in de sport? Zijn het goedgekeurde dekhengsten? (iets wat besproken wordt hier als vergelijkingsmateriaal)
Ik ben nu ook erg offtopic om er op in te gaan. Maar ik wil ook niet meer de moeite doen om per pb verder van gedachte te wisselen.

Jessix schreef:

Ik heb ook geen zin om met je via PB verder te praten hoor. Als je er tijdens deze discussie niet op in wilt gaan is dat ook prima.

Jessix

Re: Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:14

@ Lara_Silver, eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met de kwpner hier. Als je die met het oude type vergelijkt is er ook een wereld van verschil. Ik vind het zelf altijd een beetje jammer. Ja je maakt er een goed sportpaard van, maar het gaat ook wel ten kosten van andere goede eigenschappen.

Ik hoop wel dat het goed karakter bewaard blijft en de hardheid.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 00:16

VDB schreef:
Sjee Lara_Silver, wat een verschil zeg. Ik vind ze beiden eigenlijk wel mooi.
Hoewel de nieuwere generatie wat praktischer gefokt is voor bijvoorbeeld de springsport. Maar de oudere generatie zal misschien weer veel beter zijn in het tuig. Een allrounder fokken lijkt mij een hele opdracht, als ik zo lees wat de verwachtingen en het fokdoel is...

Het is inderdaad geen makkelijk doel, maar ik moet zeggen dat ik steeds vaker positief verast word door deze paarden zeker onder het zadel.