Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:39

Anoeska27 schreef:
Ook het zinnetje niet geschikt voor menselijke consumptie wilden ze niet in het paspoort zetten. Zal dat nog eens aan mijn huidige dierenarts vragen, die zal daar niet zo moeilijk over doen schat ik in.

Daar hoeft je dierenarts ook niet te doen, dat moet je als eigenaar/houder van het paard gewoon zelf doen.
Achterin het paspoort, op de pagina's voor de medische behandeling, kun je ergens aangeven dat het dier niet bestemd is voor menselijke consumptie.

jiehaaa

Re: Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:05

Zit er eigenlijk verschil in de slachtprijs van paarden die wel en niet voor consumptie zijn? Ik vraag me dit af omdat het misschien een verklaring is voor het niet opnemen van die verklaring in het paspoort door de eigenaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:08

Marije_jiplover schreef:
Anoeska27 schreef:
Ook het zinnetje niet geschikt voor menselijke consumptie wilden ze niet in het paspoort zetten. Zal dat nog eens aan mijn huidige dierenarts vragen, die zal daar niet zo moeilijk over doen schat ik in.

Daar hoeft je dierenarts ook niet te doen, dat moet je als eigenaar/houder van het paard gewoon zelf doen.
Achterin het paspoort, op de pagina's voor de medische behandeling, kun je ergens aangeven dat het dier niet bestemd is voor menselijke consumptie.

Dit mag je niet zelf doen maar moet door een veterinair afgetekend worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:10

Ja, uiteraard. Geschikt voor humane consumptie betekent dat het vlees verkocht kan worden, de vleesmarkt op.
Ongeschikt voor humane consumptie betekent hooguit nog richting Petfood-industrie.

@ wilawander: Jawel, dit mag je prima zelf doen.
Jij als eigenaar mag het paspoort gewoon aftekenen, zónder veterinair. Ook als je paard nog nooit medicijnen gehad heeft, mag jij het paard ongeschikt voor humane consumptie bestemmen :j

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:12

Marije_jiplover schreef:
Ja, uiteraard. Geschikt voor humane consumptie betekent dat het vlees verkocht kan worden, de vleesmarkt op.
Ongeschikt voor humane consumptie betekent hooguit nog richting :j

Dat dacht ik al. Nu snap ik de verzekeringsman waar ik het eerder over had. Dan verliest de verzekering teveel op het paard.

Marije_jiplover

Re: Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:21

www.nl-paardenpaspoort.nl schreef:
WAAROM IS EEN HOOFDSTUK ‘MEDISCHE BEHANDELINGEN’ VERPLICHT?

Op de pagina’s ‘medische behandeling’ vermeldt de eigenaar of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als een eigenaar hier niets heeft aangegeven, is het paard automatisch bestemd voor de slacht. De dierenarts moet bij paarden die bestemd zijn voor de slacht het gebruik van [i]bepaalde medicijnen[/] optekenen in het paspoort. Het gaat om de zogenaamde essentiële diergeneesmiddelen voor paarden. De dierenarts weet om welke stoffen het gaat.

Hier staat het: je dierenarts hoeft alleen bij het gebruik van bepaalde medicijnen in je paspoort te noteren, de medicijnen van de zogenaamde 'positieve lijst'. Het wel of niet bestemd zijn voor de slacht voor humane consumptie bepaal je als eigenaar zelf en moet je ook zelf in het paspoort aangeven.

Echter, bij een bepaald aantal medicijnen, zoáls bijvoorbeeld het hier genoemde 'bute' oftewel fenylbutazon, zou je dierenarts van te voren moeten controleren of jij als eigenaar het paard ongeschikt hebt verklaard voor humane consumptie, alvorens het medicijn voor te schrijven voor dat paard. Omdat dat een medicijn is, wat alleen aan dieren mag worden toegediend die niet in de humane voedselketen terecht mogen komen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:47

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2128 ... and__.html

AMSTERDAM - In de diepvrieslasagnes van Primafrost en het Plus-huismerk blijken toch paardenvlees te zitten. De lasagne is inmiddels uit de schappen gehaald.
De betreffende supermarkten, de Coop, Plus, Boni en Nettorama, zijn verzocht de lasagne ter plekke te vernietigen.
De Albert Heijn is een preventief onderzoek gestart naar leveranciers, al is er volgens de supermarkt geen reden aan te nemen dat er iets niet in de haak is.