Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marina_Shana

Re: Paardenvlees schandaal in burgers nog niet voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:12

@elisebrouwer: dat weet je goed over dat seurop!? ook slager geweest? ik wel namelijk. ik maak me daarom ook nooit zo druk om vlees. als ik t bij de slager koop weet ik wat ik eet haha. weet ook hoe ik t moet snijden, uitbenen enzo

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:28

spicegirl schreef:
en dat gaat ook zo bij koeien,varkens en kippen.

Onzin! Bij runderen wordt alles nauwkeurig geregistreerd!

Nee geen slager geweest, ben wel geïntereseerd (zowel in herkomst/gezonheid van voedingsmiddelen als in anatomie van dieren)
En heb vaak meegelopen in diverse slachthuizen ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:29

het hoort geregistreerd te worden.maar er gaat nog zat onderhands in..v.t.t.t.worden er nl. nog veel verboden middelen in het vlees gevonden..
en er word overmatig gebruik gemaakt van diverse medicijnen ntl.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:36

Momenteel hebben veehouders daar zowat geen mogelijkheid meer toe, alles wordt geregistreerd en verwerkt in MediRund, zo hebben veehouders, veeartsen en "de overheid" toegang tot het verbruik van de veehouder. Individueel wordt het al lang strikt bijgehouden, je riskeert ontiegelijk hoge boetes wanneer je een dier behandeld met antibioticum voor de slacht aanbied wanneer de wachttijd van het medicijn niet verlopen is. Je hebt er natuurlijk altijd rotte appels tussen zitten.. Tussen zowel de veehouders, veeartsen en de controlediensten..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:38

precies :j

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:40

En bij paarden is het meer regel dan uitzondering dat medicatie niet geregistreerd wordt..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 00:42

mag ook niet, en toch gebeurd het.ik vermoed, dat het vlees, dat in de burgers gesmokkeld word, niet helemaal okay is.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 01:18

Musiess schreef:
Nee ik wil gewoon geen paardenvlees eten.
Stel dat het een paard is wat ik naar de slager heb gebracht.. nee voor mij niet.
[/quote]

Dan breng je een paard toch niet naar de slager?
Ik eet wel paardenvlees hoor, niks mis mee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:41

Tien miljoen burgers weggegooid, wat zal het zijn? Een miljoen kilo burgers voor niks weggegooid?
Even denken, da's een miljoen keer 10 000 liter water, tien miljoen kilo soja... Allemaal in het afvoerputje...

En ondertussen kan de hongerlijdende mens zijn kinderen niets te eten geven, honderden dieren zijn voor niks in miserabele omstandigheden opgegroeid. Goed bezig +:)+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:55

Helemaal eens met het bovenstaand bericht _/-\o_ . Kan me zo kwaad maken om die verspilling... , dat er andere informatie bij de hamburgers moet vind ik ook, maar weggooien vind ik echt heel erg.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:08

Magrathea schreef:
Tien miljoen burgers weggegooid, wat zal het zijn? Een miljoen kilo burgers voor niks weggegooid?
Even denken, da's een miljoen keer 10 000 liter water, tien miljoen kilo soja... Allemaal in het afvoerputje...

En ondertussen kan de hongerlijdende mens zijn kinderen niets te eten geven, honderden dieren zijn voor niks in miserabele omstandigheden opgegroeid. Goed bezig +:)+

Ik ben het hier helemaal mee eens. Er zijn miljoenen mensen op de wereld die honger moeten lijden, en Burger King gooit zo 10 miljoen burgers weg... Al die diertjes voor niets gestorven. Jammer...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:53

Precies, ik wil best wat toegeven op voedselveiligheid.. Als je ziet wat hier in NL soms onnodig wordt weggegooid. Daar ligt hier de meeste verspilling.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:12

Ariebren schreef:
Het is dat ik nog op mijn eigen, eigenwijze manier ontworm zonder dure eitellingen.

EPG (eitelling) is helemaal niet zo duur als je de mest zelf bij de veearts brengt. Het kostte mij €20 en een goeie wormkuur kost niet veel minder. Het verschil is dat je bij een EPG weet wat je voor kuur moet geven ALS het nodig is.

Je kan ook met stalgenoten mest mengen en laten testen, met 4 paarden ben je ieders maar €5 kwijt en weet je ook nog eens waar je aantoe bent.

Het is offtopic, maar wilde het toch met jullie delen, omdat het echt wel een goed ding is. Doelloos ontwormen is toch ook net zo zonde van je geld...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:03

Het inderdaad zonde om al die burgers weg te gooien, maar als de volksgezondheid niet gegarandeerd kan worden is het niet anders....maar wel een enorme geldverspilling en dat in tijden van crisis!

Ik eet sowieso liever geen kant en klare hamburgers e.d., die vind ik helemaal niet lekker, eerlijk gezegd gewoon vies eigenlijk :r Ik maak ze liever zelf, veel lekkerder en ik weet wat ik er in stop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:25

Diesel54 schreef:
Ariebren schreef:
Het is dat ik nog op mijn eigen, eigenwijze manier ontworm zonder dure eitellingen.

EPG (eitelling) is helemaal niet zo duur als je de mest zelf bij de veearts brengt. Het kostte mij €20 en een goeie wormkuur kost niet veel minder. Het verschil is dat je bij een EPG weet wat je voor kuur moet geven ALS het nodig is.

Je kan ook met stalgenoten mest mengen en laten testen, met 4 paarden ben je ieders maar €5 kwijt en weet je ook nog eens waar je aantoe bent.

Het is offtopic, maar wilde het toch met jullie delen, omdat het echt wel een goed ding is. Doelloos ontwormen is toch ook net zo zonde van je geld...

Ik betaal nog geen 12 euro voor een individueel monster bij de kliniek hier!

Doneren is leuk bedacht maar stel dat ze die hamburgers naar de 3de wereldlanden hadden gebracht... dan hadden ze ze gekoeld of met vriestransport moeten brengen, dan moeten ze nog gekoeld dwars door die arme wereldlanden worden vervoerd naar de mensen toe. Dat kost nog wel wat... Wie gaat dat transport dan allemaal bekostigen? En dan moeten ze die hamburgers bakken/grillen/bbqen want rauw is ook niet wat.
Veel van die hele erge arme mensen hebben geen faciliteiten om dat te doen. Ze hebben ook geen koelkasten om het in te bewaren dus éénmaal bezorgd is meteen opeten.
Leuk bedacht maar haalbaar..???

edit:typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:29

Ik eet ook geen paard maar om 10 miljoen hamburgers weg te gooien dat noem ik pas zielig voor die dieren die daarvoor zijn 'geslacht'.....
Er zijn genoeg mensne die het alsnog eten dus wrm weggooien zonden dat ik het vind...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:03

Ik vind het ontzettend naïef om te denken dat al die paarden die geslacht worden alleen in de vorm van paardenbiefstuk in de winkels liggen.
Kom op zeg... hoeveel paarden worden er wel niet geslacht? Dan is het toch werkelijk onmogelijk dat al dat vlees alleen in die biefstukjes zit? Tuurlijk zit het ook in andere dingen, dat kan niet anders. HEt is echt niet zomaar verdwenen hoor!

En al dat vlees weggooien vind ik werkelijk ongehoord. Voed mensen ermee, dan heeft hun dood iig nog nut gehad.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:07

Het vlees is waarschijnlijk weg gegooit omdat het hier niet "normaal" is om paardenvlees te eten en de burgers dus ook niet of nauwelijks verkocht zouden worden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:44

Raponsje schreef:
Het vlees is waarschijnlijk weg gegooit omdat het hier niet "normaal" is om paardenvlees te eten en de burgers dus ook niet of nauwelijks verkocht zouden worden.

Daar geloof ik dus echt helemaal niets van.
Veel voedselbanken zouden er blij mee zijn geweest en genoeg andere mensen hadden dit vlees ook wel gegeten. Er worden meer paardenbiefstukjes en paardenrookvlees verkocht dan wij allemaal denken....

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:42

Liezel1 schreef:
Raponsje schreef:

Daar geloof ik dus echt helemaal niets van.
Veel voedselbanken zouden er blij mee zijn geweest en genoeg andere mensen hadden dit vlees ook wel gegeten. Er worden meer paardenbiefstukjes en paardenrookvlees verkocht dan wij allemaal denken....

In Nederland misschien, maar hier in the UK is paardenvlees eten not done.
Op deze burgers en lasagne (en wie weet wat nog meer) na is er dan ook geen paardenvlees te koop in onze supermarkten.
Wij eten dat niet.

Voedselbank hebben we ook niet, mensen krijgen hier gewoon een uitkering wanneer ze niet kunnen werken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:54

Wat een onzin dat er nu wordt gezegd dat zoveel vlees wat is weggegooid slecht is omdat er mensen omkomen van de honger? Wat een vergelijking... Dan is langer dan 5 minuten douchen ook érg slecht voor al dat water wat we verspillen... Of de wc wat langer doorspoelen.. Of de supermarkten die alles weg gooien wat een dag over datum is, of koekjes kopen die niet lekker zijn en dus weg gooien, of een pizza niet opkrijgen en de korstjes weg gooien...

Nee, vind de opmerkingen beetje hypocriet want we verspillen nu eenmaal van álles. ( zeker water en dat is het belangrijkste)

Uiteraard is het zonde, maar om hier nou een hele "rel" van te maken.. onzin.

Daarnaast zou ik het ook weg gooien, want als er zelfs hele andere vleessoorten dan vermeld in zitten.. Wat voor troep zit er dan nog meer in wat er niet op staat? Wie weet wel allemaal E nummers die ik probeer te vermijden.. Ik zou het hele product niet meer vertrouwen.