Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:55

Tafje schreef:
Molfre schreef:
Ik moet zeggen dat veel mensen hier makkelijk praten hebben, vooral als je er zelf geen last van hebt.

Mee eens... niet iedereen die "zwaar is" (en wanneer ben je zwaar?? met 1.50 mtr 75 kilo wegen of 1.87 mtr en 110 wegen - je kunt niet iedereen zomaar in een hokje zetten) is verslaafd aan McDonalds en cola..

Er bestaat ook nog zoiets als medische problemen (Schildklier, etc. etc.) waardoor je niet het 'standaardmaatje' 40-42 kunt hebben zoals zovelen hier blijkbaar wel hebben. En dan ligt het er ook nog aan op wat voor een paard je rijdt; een iel Arabiertje van 1.57 of een flinke Tinker of Fries..

En dan zeggen; die moeten maar effe gaan lijnen?!? Kom op zeg.. even iets meer tact.

Dat doet hier toch ook niet ter zake wat de reden is. Daar heeft het paard ook geen enkele boodschap aan. Dat is zelfde dat ik me been breek en me paard dan maar even in paar weken in vieze stal moet verblijven met alleen wat eten en drinken. Kan ik ook niets aan doen dat ik hem breek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:59

aslo schreef:
Weet je, men kan me wrs best een hoop wijs maken, maar beweringen als : ik heb maat 42 en pas in een 17" zadel, sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Ik zie deze opmerkingen vaker, ook in andere topics. Maar ik zie ook heel veel bipsen in te kleine zadels. De praktijk heeft me dus anders geleerd.

Het kan wel dat het past :P
Of het dan nog goed ligt is een tweede :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:03

aslo schreef:
Weet je, men kan me wrs best een hoop wijs maken, maar beweringen als : ik heb maat 42 en pas in een 17" zadel, sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Ik zie deze opmerkingen vaker, ook in andere topics. Maar ik zie ook heel veel bipsen in te kleine zadels. De praktijk heeft me dus anders geleerd.

_O- _O- _O- _O- Net zoals je in een te klein jurkje wil passen. Geloof me, dat is echt niet zo. Zadel is aangemeten door Van Rijs en mijn paard is me te lief om e.e.a. niet te laten passen. Met een te grote bibs kom je op de lepel van het zadel te zitten en dat is niet bevorderlijk de rug van mijn paard :D :D

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:18

Ayasha schreef:
Molfre schreef:
Ik moet zeggen dat veel mensen hier makkelijk praten hebben, vooral als je er zelf geen last van hebt.
Ik neem aan dat jullie allemaal dus ook je paarden minstens 8 uur buiten hebben staan? Of valt dit niet onder dezelfde noemer als "maar ik heb geen ruimte dus 1 uur per dag in de paddock is genoeg"?

Ik denk juist dat het heel goed is dat dit soort zadels ontwikkeld worden, mits dat goed gebeurt en met het paard als rode draad. Al die mensen met veel te grote derrières die nu op een 17" zadeltje kruipen zijn volgens mij veel slechter voor een paard dan wanneer dezelfde mensen op hetzelfde paard kruipen met een, zowel voor zichzelf als voor het paard, goed passend zadel.

Daarnaast wordt maar 40-42 al groot genoemd :wow: Ik pas met mijn 40-42 nog makkelijk in een 17" zadel en als het moet en de pasvorm is goed ook nog in een 16" zadel. Confectie maten zeggen dus lang niet alles over of je wel of niet in een zadel past.

sterker nog, ze staan 24/7 buiten.

Hardstikke mooi :) Ik bedoel ook niet dat we hier geen mening over mogen hebben, maar dat het wel heel makkelijk is om iets te verfoeien als het niet op jezelf van toepassing is. Mensen vinden van zichzelf veel meer goed dan van een ander.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:23

Brainless schreef:
DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

Mijn vriendin is niet (heel) zwaar, 85 kilo, maar heeft vetophopingen rond haar billen/boven benen.
Zij past net in een 19 inch zadel; dus niet iedereen die een groot achterwerk heeft is 120 kilo.

Helemaal mee eens. Ja Oke je kan echt te zwaar worden voor een paard, maar zeggen dat mensen moeten afvallen vind ik echt heel kort door de bocht! Ik ben ook zwaarder dan gemiddeld, maar afvallen lukt me niet, verschillende dieeten en diëtisten gezien maar niks werkt. Niet iedereen is zwaar doordat ze simpelweg gewoon te veel eten.
Verder weet ik niet wat ik van het zadel moet vinden.. ik pas met mijn redelijk dikke komt ook in een 28inch

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:31

tassie schreef:
maar zeggen dat mensen moeten afvallen vind ik echt heel kort door de bocht!

Ik zeg mensen niet dat ze moeten afvallen, ik vind wel dat een ieder zijn verantwoording moet nemen. Je zit nl. wel op de rug van een levend wezen. Heb totaal geen moeite met dikke(re) mensen, integendeel. Maar het heeft wel consequenties. Nu wordt er m.i. ingespeeld op vraag, nl. naar grotere zadels. Dit gaat ten koste van het paard en dat gaat me te ver.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:32

Brainless schreef:
DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

Mijn vriendin is niet (heel) zwaar, 85 kilo, maar heeft vetophopingen rond haar billen/boven benen.
Zij past net in een 19 inch zadel; dus niet iedereen die een groot achterwerk heeft is 120 kilo.

tassie schreef:
Helemaal mee eens. Ja Oke je kan echt te zwaar worden voor een paard, maar zeggen dat mensen moeten afvallen vind ik echt heel kort door de bocht! Ik ben ook zwaarder dan gemiddeld, maar afvallen lukt me niet, verschillende dieeten en diëtisten gezien maar niks werkt. Niet iedereen is zwaar doordat ze simpelweg gewoon te veel eten.
Verder weet ik niet wat ik van het zadel moet vinden.. ik pas met mijn redelijk dikke komt ook in een 28inch

Ik hoop een 18 inch :+
Tuurlijk kan niet iedereen superdun zijn en iets te zwaar maakt nou ook weer niet zo uit. Maar als je echt heel zwaar bent is het niet eerlijk om te gaan paardrijden. Dan kan je beter een andere sport doen. Je doet paardrijden toch samen met het paard en het moet wel voor allebei leuk zijn.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:39

Gewicht heeft niet met bouw te maken
mijn gewicht is te veel maar dat zit aaan de bovenkant
De benen en billen zijn normaal
bij een vriendin is dit anders om haar gewicht is goed
maar de benen en ..... geven een probleem 18 inch is te klein
haar gewicht is niet boven de 80 kilo

WOw kom maar op met dat zadel ik wil het wel eens zien

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:43

Tigra_ schreef:
Dat doet hier toch ook niet ter zake wat de reden is. Daar heeft het paard ook geen enkele boodschap aan. Dat is zelfde dat ik me been breek en me paard dan maar even in paar weken in vieze stal moet verblijven met alleen wat eten en drinken. Kan ik ook niets aan doen dat ik hem breek.

Dat doet hier juist wel ter zake. Een been breken is iets heel anders (is maar tijdelijk en vervanging is zo geregegld). Overgewicht (zeker met medische oorzaken) is niet met een paar weekjes opgelost.
Dit topic gaat over een groot zadel en gelijk staan hier diverse ongenuanceerde opmerkingen over mensen die te dik of zwaar zijn maar moeten gaan lijnen..

Zoals gezegd; niet ieder mens is hetzelfde, dat geldt gelukkig ook voor de paarden.

Fijn dat er een groot zadel wordt ontwikkeld maar ik vraag me serieus af hoe veel ervan verkocht gaan worden. En dat is dus ontopic.

Latruda

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:46

Jeutje 22 inch? Dat is wel erg groot!

Ik heb maat 52 (zal nu wel heel bokt over me heen krijgen) en ik pas makkelijk in een 17 inch westernzadel (18,5 Engels)

Dus hoe enorm moet dat zadel wel niet zijn??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:05

Tafje schreef:
Tigra_ schreef:

Dat doet hier juist wel ter zake. Een been breken is iets heel anders (is maar tijdelijk en vervanging is zo geregegld). Overgewicht (zeker met medische oorzaken) is niet met een paar weekjes opgelost.
Dit topic gaat over een groot zadel en gelijk staan hier diverse ongenuanceerde opmerkingen over mensen die te dik of zwaar zijn maar moeten gaan lijnen..

Zoals gezegd; niet ieder mens is hetzelfde, dat geldt gelukkig ook voor de paarden.

Fijn dat er een groot zadel wordt ontwikkeld maar ik vraag me serieus af hoe veel ervan verkocht gaan worden. En dat is dus ontopic.

Ik vindt dat niet ter zake doen wat de oorzaak is van het overgewicht. Het is dan wel niet met paar weekjes opgelost maar je hebt nog altijd zelf de keus om op te stappen of voor vervanging te zorgen als je perse wil dat je paard beweging krijgt. Dus ook dat vindt ik geen excuus. Paard heeft er namelijk geen boodschap aan of die vele kilo's te veel eraan gegeten is of dat het door medisch zaken komen.
Dat ze moeten gaan lijnen of wat dan ook, ja als je wil rijden vindt ik in sommige gevallen dat je inderdaad de keus zal moeten maken of rijden of afvallen. Je moet van niemand afvallen die keus maak je zelf net zoals je zelf de keus maakt om toch op te stappen dan moet je ook niet het excuus maken dat je er niets aan kan doen. Dat kan wel want je kan meer met paarden dan rijden.

Ik vindt het echt geen positieve ontwikkeling.
Volgens mij creëer je er alleen maar meer problemen mee. Ze maken zulke zadel dus ik kan nog makkelijk op een paard zitten. Hoeveel mensen denken er zo ze maken het niet voor niets dus zal het wel goed zijn. Nee voor die mensen die een uitzondering zijn kan een zadel vast op maat gemaakt worden.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:08

GittekeZ1 schreef:
Gewicht heeft niet met bouw te maken
mijn gewicht is te veel maar dat zit aaan de bovenkant
De benen en billen zijn normaal
bij een vriendin is dit anders om haar gewicht is goed
maar de benen en ..... geven een probleem 18 inch is te klein
haar gewicht is niet boven de 80 kilo

WOw kom maar op met dat zadel ik wil het wel eens zien

Natuurlijk is dat wel belangrijk.

Het maakt voor een paard niet uit of een ruiter van bijvoorbeeld 90 kilo een appel figuur (vet rondom de buik) of een peer figuur (vet op de heupen en billen) heeft. 90 kilo blijft 90 kilo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:19

aslo schreef:
Ik zeg mensen niet dat ze moeten afvallen, ik vind wel dat een ieder zijn verantwoording moet nemen. Je zit nl. wel op de rug van een levend wezen. Heb totaal geen moeite met dikke(re) mensen, integendeel. Maar het heeft wel consequenties. Nu wordt er m.i. ingespeeld op vraag, nl. naar grotere zadels. Dit gaat ten koste van het paard en dat gaat me te ver.

Ben ik het absoluut mee eens. En dan is het aan ieder voor zich om zich aangesproken te voelen of niet.

Maar zelfs een bericht als dat jij hebt geplaatst blijkt maar weer te confronterend te zijn.

Zoals eerder in het topic al eens werd aangegeven.... Men haalt er een scala aan peuten/paten/artsen/logen bij... Maar eens in de spiegel kijken, hó maar!!! Dat hoeft niet eens te betekenen dat iemand te dik is overigens... Vaak is het ook een gebrek aan kunnen rijden maar dat willen we natuurlijk ook niet inzien.

Overigens geldt het gewoon in het algemeen in de gehele maatschappij dat we ons niet met onszelf willen en kunnen confronteren.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:22

DaphneG schreef:
22 inch?!

Ben het ook helemaal met je eens.. Ik zie vaak genoeg op wedstrijd te zware mensen op paarden. Vaak hebben zij ook een paard die niet bij hun omvang past, erg jammer..

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:44

Dit is weer een typisch bokt-topic.

Al eens nagedacht dat vele zware mensen
1. meer aangedaan zijn met hun dieren (me inclu, paardjes staan continu buiten met gezelschap)
2. meer zitoppervlak hebben om schokken van het lichaam ook op het zadel en paardenrug beter te verdelen
3. vaak beter de schokken kunnen opvangen dan vele anorexie-patiënten (waarvan je hier vind ik toch veel foto's ziet voorbij gaan) die paard rijden (lees anorexiepatiënt als maatje 36 of kleiner of 180cm groot en maat 38, mensen die dus ook niet in proportie zijn). Dan doen die paar kilo's te veel minder kwaad dan iemand die met zijn knoken in het paard zit te poken (ookal zit er een zadel tussen, dit is puntbelasting.)

Sorry voor de verwoording, maar dit is mijn indruk.
Ik denk niet dat er veel maatje meer mensen zullen reageren aangezien de normale of anorexie ruiters allemaal heel agressief reageren (met een paar uitzonderingen natuurlijk).

Dus denk ik dat het voor sommige ruiters wel leuk is, vraag me juist niet op welk paard je een 22inch kunt leggen.
Ik ben heel blij trouwens met mijn 18inch vzh wintecje, past super voor men paard en voor mij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:48

Keandra schreef:

1. meer aangedaan zijn met hun dieren (me inclu, paardjes staan continu buiten met gezelschap)
2. meer zitoppervlak hebben om schokken van het lichaam ook op het zadel en paardenrug beter te verdelen
3. vaak beter de schokken kunnen opvangen dan vele anorexie-patiënten (waarvan je hier vind ik toch veel foto's ziet voorbij gaan) die paard rijden (lees anorexiepatiënt als maatje 36 of kleiner of 180cm groot en maat 38, mensen die dus ook niet in proportie zijn). Dan doen die paar kilo's te veel minder kwaad dan iemand die met zijn knoken in het paard zit te poken (ookal zit er een zadel tussen, dit is puntbelasting.)

Ik denk niet dat er veel maatje meer mensen zullen reageren aangezien de normale of anorexie ruiters allemaal heel agressief reageren (met een paar uitzonderingen natuurlijk).

Dus denk ik dat het voor sommige ruiters wel leuk is, vraag me juist niet op welk paard je een 22inch kunt leggen.
Ik ben heel blij trouwens met mijn 18inch vzh wintecje, past super voor men paard en voor mij.

Wat zijn je bronnen?

Klinkt mij in de oren als een heel goed excuus om vooral niets te doen aan het probleem overgewicht in de westerse wereld.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:53

Keandra schreef:

Wat een kul zeg. En waarom ben je anorexia patient met een maat 34? Belachelijk :')

Grapjasjes12

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:55

Ik moest er heel hard om lachen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:56

essie_blue schreef:
Wat een kul zeg. En waarom ben je anorexia patient met een maat 34? Belachelijk :')

Wel goed lezen he, eigenlijk alle mensen die niet in proportie zijn. Zo ben je ook niet in proportie wanneer je 1.80m bent en maat 38 hebt.

Zoals ik al zei, dit is slechts het goedpraten van iets verkeerds om de confrontatie maar niet aan te hoeven gaan.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:57

Maatje 42 is evenmin formaat kamerolifant.
En idd. met mijn maatje 42 pas ik nog met gemak in een 17 inch zadel.
Pas in een 16 inch zit ik bijna met mijn kont achter bij de rand.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:58

Janine1990 schreef:
essie_blue schreef:

Wel goed lezen he, eigenlijk alle mensen die niet in proportie zijn. Zo ben je ook niet in proportie wanneer je 1.80m bent en maat 38 hebt.

Zoals ik al zei, dit is slechts het goedpraten van iets verkeerds om de confrontatie maar niet aan te hoeven gaan.

En anorexiapatienten houden ook minder van hun dieren :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:59

Keandra schreef:

Dus dikke mensen geven meer om hun paard dan dunne mensen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:01

phormicola schreef:
En anorexiapatienten houden ook minder van hun dieren :j

Oh ja!!! Absoluuuut!!! _/-\o_

Laten we het nu hebben over het zitoppervlak. Je weet natuurlijk dat dat oppervlak de schokken opvangt. Daar heb je helemaal geen spieren en controle over je lichaam voor nodig.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:04

Dus iedereen die geen maat 42 heeft is dan maar anorexia patiënt? En wat maakt jou denken dat dikke mensen hun paarden beter behandelen? Toevallig heb ik geen overgewicht en toch lopen mijn paarden elke dag buiten, hebben ze nog nooit ook maar iets tekort gekomen! Wat voor een redenering zit hier in godsnaam achter?

Ik wil niet zeggen dat mensen met overgewicht niet mogen paardrijden, en ik heb liever dat ze dit doen in een zadel dat voor hen en hun paard past, maar dit soort reacties kan ik ook niet tegen. Er wordt kritiek geuit op mensen met overgewicht en dan komt er ineens iemand af met de reactie dat mensen met een gezond gewicht minder goed voor hun paarden kunnen zorgen. Er moet inderdaad meer genuanceerd worden in de uitspraken wat betreft mensen met overgewicht, maar dit vind ik wel heel ver gaan...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:09

Oh jee dit is weer een 'mogen dikke mensen wel paardrijden' topic geworden.

Tja, hoe j ehet ook wendt of keert; commercieel is het een slimme zet. Er zíjn nu eenmaal mensen die dikker zijn én paardrijden. Die kunnen dan maar beter een passend zadel hebben lijkt mij.