België: Paard overleden door sneeuw en kou

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:27

@appelmoes- of het nut heeft, is niet aan jou om te bepalen...
je voegt nu zelf ook niet iets nieuws toe. alles is al meerdere malen gezegd, en het gaat nog steeds niet over de oostvaardersplassen.dus als we het dan toch over nutteloos hebben..

Appelmoes_11

Re: België: Paard overleden door sneeuw en kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:33

Ik bedoelde het niet als in nuttig en toevoegend voor het topic. Het is nogal zinloos om te roepen dat eten en drinken belangrijker is dan wat dan ook voor een paard (piramide van Maslow). Het betekent absoluut niet dat je 'm niet buiten hoeft te zetten met vriendjes :=

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:43

en ik bedoeld wat anders.maar als je m niet vat, heeft het geen zin, om het uit te leggen ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:46

Tuurlijk joh ;) ;) ;) ;) ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:48

Het meest ideale is natuurlijk een gemenge kudde op voldoende grasland met toegang tot goed drinkwater en beschutting.

Maar dan moet alles wel meezitten.
Met dit weer is grasland zo modderland en haal je ze er af.
Dan is een uitloop met schuilstal heel mooi, maar niet iedereen heeft dat.
Dan is een stal ook goed, als het paard nog een paar uur in een paddock kan met een maatje.

Bij niet voldoende gras zijn er enorm veel opties om bij te voeren, zelf steeds porties brengen of een slowfeeder gebruiken.

Goed paardenhouden is denk ik het nastreven van het ideaalbeeld, maar je daar niet blind op staren.
Weten wanneer je in moet grijpen en desnoods (tijdelijk) over gaan tot andere huisvesting.
Niet koste wat het kost de paarden toch maar op die modderwei zonder eten en beschutting zetten.
Dan maar wat minder ruimte en wat minder sociaal contact, zolang het niet doorslaat in ophokken in eenzaamheid.

En ook onder ogen durven zien als je je paard(en) niet kunt bieden wat ze nodig hebben.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:05

en niet meer paarden nemen, als dat je goed kan onderhouden.

8386

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:55

hallo ik ben nieuw op bokt maar nu ik dit lees geef ik graag een reactie.
Wij hebben zelf een paarden bedrijf onze Fjorden paarden lopen dus de hele winter buiten.
Wij voeren dus iedere dag goed hooi en geven water, beesten die buiten staan moeten zeker met dit winter weer goed te eten hebben
hun moter draait op volle toeren, zeker als het zo koud is als de afgelopen weken.
als ik dit lees gaan eigelijk bij mij de haren overeind staan ik vind dat dit echte niet kan ,dieren zijn afhankelijk van ons.
Nu staan er nog 7 hoop dat het daar goed mee af loopt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:13

Dat is inderdaad het belangrijkste, ze zijn afhankelijk van ons. Het niet meer paarden nemen dan je kunt onderhouden en inderdaad het onder ogen durven zien als je ze niet kunt bieden wat ze nodig hebben is ook een heel belangrijk punt. Ik ben de laatste die zegt dat je je paard met alle macht in een modderige paddock moet houden. :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:32

je kan er beter 3 goed voeren, als 7 laten verhongeren.
een schande, dat er niets aan gedaan word, serieus.. :n

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:01

Okee , deze hebben dus blijkbaar heel hard hulp nodig. (zijn al meerdere oproepen geweest voor mensen daar uit de buurt ) Maar geen reakties. De dierenarts staat met naam en plaats in het dagblad.
dierenarts Gilbert Caen uit Hooglede
Lijkt me niet moeilijk om hem en zijn vrouw dus te benaderen om aktie te ondernemen.. wie doet er mee??
Praatjes vullen geen gaatjes!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:23

pipo, ik heb Gilbert Caen op FB benaderd. hoop dat ik wat hoor (en dat het dezelfde is)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:30

Okee dan +:)+ , zover was ik nog niet, maar als je wat hoort hoor ik het graag! Ik kan momenteel niks aangezien ik morgen voor een hartkatheterisatie geplanned sta, maar ik ben blij dat jij dus al aktie onderneemt. Wil je me op de hoogte houden? (eventueel met pbtje) Ik ben in voor hulp, waar ik kan!
Desnoods opvang, al woon ik wel een beetje ver en mag ik binnekort niet rijden voor 6-8 weken. Maar waar een wil is is een weg! Goed zo.Ik steun je waar ik kan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:40

dankje! ik zit helaas op 406km maar we moeten toch op afstand iets kunnen doen? zeker de handigerds op de sociale media..
succes morgen!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:46

dank je,
jij zit in friesland geloof ik ik in groningen :D niet zo heel handig, maar hopenlijk krijg je antwoord van de arts en kunnen we toch helpen op ons eigen manier. Desnoods een hooi leverancier vinden die daar een stel balen neer kan zetten om de beestjes te voeren.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:14

Geen eten en drinken is erger dan geen stalling. Die van mij drinkt nu ook gewoon 40 liter per dag. Dus voor acht paarden heb je heel wat meer nodig, dat moet je van te voren wel bedenken!! Ook droog voer is van belang anders krijgen ze koliek. Blijft zielig dat dit steeds voor blijft komen.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:27

Amalarab schreef:
pipo, ik heb Gilbert Caen op FB benaderd. hoop dat ik wat hoor (en dat het dezelfde is)

Fijn om te lezen dat er dan naast zulke harteloze mensen, toch nog mensen met een hart op de wereld zijn. Heel veel succes! +:)+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:56

Misschien is het dier gewoon door gegaan aan ouderdom of hartstilstand....
Er word vaak te snel geinsinueerd! Of heeft hij als dierenarts daadwerkelijk de doodsoorzaak van het dier onderzocht.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:57

maar die hoeven dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:31

annebe schreef:
Misschien is het dier gewoon door gegaan aan ouderdom of hartstilstand....
Er word vaak te snel geinsinueerd! Of heeft hij als dierenarts daadwerkelijk de doodsoorzaak van het dier onderzocht.

Het paard was broodmager en de rest had verwaarloosde hoeven.Dat wil zeggen dat er in het geheel niet veel aandacht aan word besteed.
Het komt soms voor dat een oud paard mager is,maar dan hoort hij een deken op te hebben en genoeg voer.Dan ligt het mager zijn aan iets anders en niet aan het feit dat ze een eten krijgen.
Ik krijg niet de indruk dat er veel aandacht is voor de dieren in dit geval.

107240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:33

Jeetje ...

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:02

Arm beest!

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:47

Even een update over de paarden:

Gilbert (De VA die zelf een paardenliefhebber is!) en enkele andere goede paardenliefhebbers, zorgen er voor dat de paarden elke dag vers water krijgen en voldoende voeding.
Er is reeds een hoefsmid bij de paarden langs geweest, bij enkele zullen meerdere beurten nodig zijn om hen terug 'ok' te krijgen.
De paarden staan nog steeds op de weide, terwijl enkele van hen toch dringend beter opvang nodig hebben.
Spijtig genoeg zit alles vast in de papierenmolen en is het afwachten tot de 'hogere' instantie's gaan ingrijpen.
Tot zo lang zijn de paarden nog steeds in het bezit van hun eigenaar.

Gilbert zal deze zaak zeker niet laten rusten voor dat de paarden in goede handen zijn.

Nu nog het pijnlijkste van heel deze zaak:
De eigenaar van deze paarden had in het verleden al een verbod gekregen op het houden van runderen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:32

fijn dat ze in iedergeval eten en water krijgen.
Papiermolens duren eeuwen....gelukkig worden de dieren verzorgt.Het risico is dat als je wacht tot het allemaal geregelt is en dan pas wat gaat doen,er nog een stel doodliggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:35

Vreemde titel inderdaad, mijn paard staat ook 24/7 buiten, maar wel met onbeperkt hooi, flinke berg wortelen en een stal die echt ongelooflijk behaaglijk is doordat hij alleen een open deurtje heeft, wat achter een haag is weggewerkt zodat er geen wind in kan komen. 3x per dag controle van het water bij vries om zeker te zijn dat er drinken is.
Dit is gewoon mishandeling, zonder water en voer waren ze in de zomer ook overleden. Het was hoogstens wat langzamer gegaan...

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:54

dat kan toch niet! is gewoon zielig!! ze worden aan het lot over gelaten...