Paard uit wak gered [video]+[fotos]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:55

Mindim schreef:
Nou akhal _teke, als jij je paard zo uit de sloot zou laten halen, moet je dat vooral doen.

? Wat een flutopmerking weer zeg!
Moeilijk he? Als iemand een andere mening heeft dan jij?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:58

Jolliegirl schreef:
En hoe beland een dier in de sloot?
Juist... Slechte hekken, afzettingen bij sloten.. je paard klakkeloos in een weiland zonder water pleuren.. hij drinkt wel uit de sloot!
En dan lekker de hulpverleners een uitbrander geven?
Zorg dat je dier veilig staat! Zet sloten af, zorg voor goed hekwerk.
Het ontbreekt daar helaas zó vaak aan. (Een ongelukje kan gebeuren natuurlijk!)

En zoek korpsen op, vraag of er animo is voor een informatie-avond '' dier uit de sloot halen''
En HELP! ipv alleen maar te mieren over hoe slecht ze bezig zijn... Daar hebben ze geen reet aan.

Ben het ermee eens dat dit niet de juiste manier is.
Maar is er contact opgenomen met dit korps/hulpverleners? Weten zij dat ze fout zitten?
Zo niet, gaat het de volgende keer nét zo.

Een paard kan je prima aan de voorbenen slepen.
Mits je het lijf ondersteund/sleept door een borstband!
De benen zullen naar voren moeten, omdat ze anders omklappen en het gehele gewicht tegenhouden met alle gevolgen van dien.

vind dit eigenlijk wat kort door de bocht. die van ons liep in het verleden 3x per dag buiten het land. we hadden 3 witte draden op 3 verschillende hoogtes, hiertussen een kruis met geel draad , achter de palen langs een wit koort en boen op de palen met ogen ook een stroomdraad. aan de open kant ook stekpalen schuin ertussen
en toch , met stroom stond hij buiten. soms zit je echt met je handen in je haar !
nou is het met zo'n sloot wel anders natuurlijk.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:59

Bah wat een enge manieren van redden komen er hier voorbij.. Ben blij dat de brandweer hier in de omgeving zeer geinteresseert is in paarden reddingen. dit ook ivm een aantal mega stallen in de omgeving!

Zo een filmpje blijft ook een moment opname.. niemand kan zeggen wat er al is gebeurd voordat ze tot dit besluit zijn gekomen en of de eigenaar nalatig is of gevoelloos. En soms ziet het er niet diervriendelijk uit, maar als dit noodzakelijk is om het beest te redden van de dood en daarmee alleen wat spierpijn oplevert heb ik liever dit dan een onderkoelt paard dat het niet meer red omdat er te lang is nagedacht en gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:00

Akhal_Teke schreef:
Mindim schreef:
Nou akhal _teke, als jij je paard zo uit de sloot zou laten halen, moet je dat vooral doen.

? Wat een flutopmerking weer zeg!
Moeilijk he? Als iemand een andere mening heeft dan jij?

Waarom is dat een flutopmerking? Jij vind de opmerkingen toch onterecht, dan neem ik aan dat je het zelf bij jou paarden ook zo zou toestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:04

unihorses schreef:
vind dit eigenlijk wat kort door de bocht. die van ons liep in het verleden 3x per dag buiten het land. we hadden 3 witte draden op 3 verschillende hoogtes, hiertussen een kruis met geel draad , achter de palen langs een wit koort en boen op de palen met ogen ook een stroomdraad. aan de open kant ook stekpalen schuin ertussen
en toch , met stroom stond hij buiten. soms zit je echt met je handen in je haar !
nou is het met zo'n sloot wel anders natuurlijk.

Kijk maar eens naar filmpjes over dieren uit de sloot halen, vaak staat er geen omheining. Als je een goede omheining hebt, dan kan je er niets aan doen, heb je iig je best gedaan. Maar veel paarden en je ziet het ook op opfokbedrijven veel, heb je grote stukken land, maar geen andere omheining dan de sloot. Zie het filmpje van PMarena oa, daar gebeurt het ook vaker.
Persoonlijk vind ik dat je weide moet omheinen, om gevaar voor de dieren en weggebruikers in te perken.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:08

Mijn paard is op ern super manier door de brandweer op het droge getrokken. 1 brandweerman in waadpak heeft samen met mij een band om de buik heen gedaan en toen hebben ze met zijn alle gewoon getrokken. Was ook een trekker van een boer aanwezig naar zecdeden liever zelf trekken. Echt super!

De trekker was van een boer die al 100 paarden uit de sloot had gehaald en wilde dit ook aan de voorbenen doen omdat hij dat altijd deed... zag ak gauw dat het niet ging werken dus daarom alsnog brandweer gebeld. Super gehandeld.

Hele geruststelling dat ze nu in een wei zonder sloten erlangs staan.vond het alleen vreemd dat er laatst een paard in hetvweiland ernaast stond. Bleek mijn jongstevte zijn en alle omheining was nog intact...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:11

corinepgek schreef:
Mijn paard is op ern super manier door de brandweer op het droge getrokken. 1 brandweerman in waadpak heeft samen met mij een band om de buik heen gedaan en toen hebben ze met zijn alle gewoon getrokken. Was ook een trekker van een boer aanwezig naar zecdeden liever zelf trekken. Echt super!

De trekker was van een boer die al 100 paarden uit de sloot had gehaald en wilde dit ook aan de voorbenen doen omdat hij dat altijd deed... zag ak gauw dat het niet ging werken dus daarom alsnog brandweer gebeld. Super gehandeld.

Hele geruststelling dat ze nu in een wei zonder sloten erlangs staan.vond het alleen vreemd dat er laatst een paard in hetvweiland ernaast stond. Bleek mijn jongstevte zijn en alle omheining was nog intact...

Wat fijn dat het bij jou wel goed is gegaan! :j
Misschien kwam de boer wel op het idee om het paard er aan zijn voorbenen uit te trekken bij dit paard..

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:14

Ohja, ik vind dat een paard prima in een wei zonder omheining met sloot kan staan. Het gaat vaak alleen maar fout als de kanten niet goed opgehaald zijn. Beter ook als je water in een bak aanbied zodat ze niet uit de sloot hoeven drinken, al zullen een hoop paarden alsnog uit de sloot drinken. En t wil ook nog wel eens fout gaan als er weinig gras meer staat en ze veel in de kanten staan te vreten.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:16

Jongens kom op, natuurlijk is aan 4 benen beter maar het paard ligt niet altijd zo in de sloot dat je hem er op de beste manier kan uithalen! Hangt er maar net van af waar je bij kan. Ik vind opzich, als je ziet hoe het paard lag, aan zn voorbenen geen bizar idee. Het touw was naar mijn mening niet zo geschikt maarja. Ik vind de reacties hier wel behoorlijk overdreven hoor.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:25

Ik vind het ook een naar filmpje :(:) Mijn idee zou het niet zijn, maar gelukkig heeft de brandweer hier 2 brede banden die om het dier gedaan worden. En dan 1 net achter de voorbenen en 1 voor de achterbenen. Maar goed dit moet wel kunnen, anders word er gezocht naar een andere goede oplossing voor het dier. (bijv. achter de kont langs)
Wij hebben overigens een vrijwillig brandweerkorps waar oa een aantal boeren bij zitten die echt voorzichtig zijn met de dieren :j

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:48

Wat een ontzettende nare foto's! Bizar dat zo'n boer op deze wijze meent het dier te helpen???
Blessures in de toekomst verzekerd! Ben blij dat mijn paard op normale paardvriendelijke wijze uit
de sloot bevrijd werd! Onze brandweer heeft zelfs instructie(les) daarover gehad...
Alles gebeurde met beleid en doordacht en zo dat mijn paard alle vertrouwen hield
Ik hoop dat dit dier er geen nare effecten aan over houd...het door de sloot zakken had al niet mogen gebeuren!
Het feit dat het dier naar water zocht betekend dus dat ze geen drinken hadden!
Tsjongejonge!

setteke

Re: Paard uit wak gered [video]+[fotos]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:45

In de Hoefslag van deze week staat een heel artikel; Paard te water. Met manieren hoe een paard te redden wat te water geraakt is.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:06

Ik wilde net vragen, heeft iemand dat artikel in de hoefslag gelezen, volgens mij niet namelijk..

Daar stond in hoe ze de brandweer trainen om paarden uit de sloot te halen.
Dit is de laatste bladzijde ervan:
Afbeelding

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:50

Fijn dat jij er nog een plaatje bij gezet hebt.
Ik had het de vorige bladzijde het er al neergezet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:57

Het is inderdaad niet de beste manier maar het par i uit de sloot. Het probleem is vaak dat wij paarden vermenselijken en al snel iets zielig vinden als het er niet netjes uitziet. Echter kan ik het wel begrijpen. Als het daadwerkelijk een koeienboer is geweer zonder enige kennis van paarden is het logisch dat het op deze manier gebeurt. Bij veel koeien worden die namelijk ook zo getakeld. ;)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:30

Wat een commentaar weer. De boer vind ik niet zozeer lomp overkomen. Als een paard niet makkelijk meeloopt wordt er al gauw getrokken. Dat de boer dan meteen lomp is en niet aan zijn paard denkt vind ik wel voorbarig. Daarbij heeft niemand een glazenbol dus om nou te gaan roepen dat dit dier zeker blessures krijgt.

Een schoonheidsprijs wint het niet maar het dier is uit zijn benarde positie bevrijd. Ik heb bij een oude ponyfokker dingen gezien die in het niet vallen bij wat hier op het filmpje te zien is en die pony's hadden werkelijk waar nooit wat. Ik zelf vond zijn manier van handelen vreselijk maar het was een echte oude ponyfokker die ook de pony's echt als beesten behandelde. Die man had werkelijk waar nooit een dierenarts bij de stal, zelfs als het echt nodig was in mijn ogen ( grote wonden bij veulens ). Alles ging bij hem altijd goed, als ik het zo zou doen weet ik zeker dat het mis zou zijn gegaan.

Ongelukken kunnen ook altijd gebeuren, er vallen zo vaak paarden in de sloot, helaas lopen sommige dingen niet goed af maar veel lopen er goed af ookal zijn ze niet op een mooie manier bevrijd....

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:09

Suus__ schreef:
Ahhh arm beestje, die zal het koud gehad hebben!

Alleen de manier hoe ze hem uit het water halen lijkt me niet de best manier... :?

ben ik het mee eens en hoe die boer er daarna aan trekt dat hij mee moet lopen vind ik ook niet helemaal zuiver.
beest komt net uit ijskoud water. kijken of hij zo hard loopt na zoiets.

arm dier

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:44

Denk dat als je je paard zo ziet liggen iedere minuut telt, en hem er hoe dan ook uit wil hebben, wie weet hoelang het dier zo gelegen heeft. Spieren zijn door en door koud dus er hoeft niets mis te zijn.. oordeel niet te snel nav zo'n filmpje, wie weet wat er ook al geprobeerd was...
Dat het paard daarna meegetrokken word kan ook een reden hebben, de kou is zeer slecht voor doorbloeding/spieren/organen dus zo snel mogelijk weer een goede doorbloeding krijg je alleen door te lopen. Beter even aan het halster meesleuren dan een paard dat in shock raakt of koliek krijgt toch...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:21

Juist bij zulke enorm koude spieren zou ik ze niet willen overstrekken...

Nogmaals: het komt erg lomp over, dat wil niet zeggen dat het zo was, maar je kunt niet zeggen dat het er totaal niet lomp uitziet zo als er aan het dier gesleurd wordt :=

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:55

Laura_Zodine schreef:
Ik wilde net vragen, heeft iemand dat artikel in de hoefslag gelezen, volgens mij niet namelijk..

[ Afbeelding ]

Jemig, ik moet wel even lachen hoor. Brandweermensen krijgen een cursus over hoe een paard uit de sloot te halen. Doen ze het op die manier, krijgen ze boze mailtjes van zoveel mensen die het allemaal wel weer even beter weten...

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:29

Ophelia schreef:
Laura_Zodine schreef:

[ Afbeelding ]

Jemig, ik moet wel even lachen hoor. Brandweermensen krijgen een cursus over hoe een paard uit de sloot te halen. Doen ze het op die manier, krijgen ze boze mailtjes van zoveel mensen die het allemaal wel weer even beter weten...

:=

DuoZiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:15

Vind het zeker geen geschikte manier en het zou zeker beter moeten kunnen !

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:27

dennisje schreef:
Suus__ schreef:
Ahhh arm beestje, die zal het koud gehad hebben!

Alleen de manier hoe ze hem uit het water halen lijkt me niet de best manier... :?

ben ik het mee eens en hoe die boer er daarna aan trekt dat hij mee moet lopen vind ik ook niet helemaal zuiver.
beest komt net uit ijskoud water. kijken of hij zo hard loopt na zoiets.

arm dier

misschien is het gewoon een jonkie die helemaal niet gewend is om aan een touw mee te lopen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:36

Jeetje wat een debiele manier van paard uit sloot halen,bah!
Mijn pony is vorig jaar tijdens een rit uitgegleden in een soort van spagaat,dr beentjes net zo recht vooruit bij de eerste val als hier op de beelden.Beestje loopt nog niet helemaal zuiver,laat staan dat het paard op de beelden hier niks aan over gaat houden.

HOE kun je nu in hemelsnaam een levend dier ZO eruit trekken???????????????
Hier heb je toch geen studie voor nodig om in te zien dat het slecht is voor zo'n dier.Bah logisch nadenken zit er tegenwoordig niet meer aan.

Net als die akelige beelden waar ze een paard aan het HOOFD!!!!uit de sloot tillen,meters hoog door de lucht,en daar zou ie niks aan over houden?Ja daaaaaaaaaaag!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:36

Dus 5 pagina's over dat je een paard niet aan z'n voorbrengen uit t water mag halen (want schoudergewrichten of iets) en dan staat in de hoefslag 'doe een touw aan z'n voorbenen.. :')

Overigens, moet zo'n dier met deze kou juist niet snel op temperatuur komen? En dus een beetje doorlopen?