Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:10

Amaris schreef:
En dan maakt het niets uit hoe die aap is gevangen/gedood?

Jij zou ook gewoon uit zo'n levend apekoppie de hersentjes eten want je ziet de rest van het diertje toch niet en het is lekker?

Maar dat weet jij toch ook niet? Dus hoe kun jij dan zeggen dat het dierenmishandeling is?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:28

eenitraM schreef:
eenitraM schreef:
Zal wel aan mij liggen, maar het maakt mijn geen worst uit wat ik eet. Zolang ik het maar lekker vind.

are you serieus? :') }:0 Paardenvlees is dierenmishandeling? Echt waar?

Een paard eten vind ik geen dierenmishandeling zolang het dier maar een dierwaardig leven heeft gehad
levend gevilde dieren of ganzelever van dwanggevoederde ganzen/eenden vind ik wel mishandeling
en die eet jij ook als het gewoon lekker vind?

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:53

Wat een dom gezever hier zeg. Dat er paard en varken in die hamburgers zit wil nog lang niet zeggen dat die beesten levend gevild zijn. Wat een stomme ve rgelijking. Echt waar...Apen hersenen... :')

Over de moslims hoeven jullie je ook niet druk te maken. Die wisten niet wat ze aten, als die buiten hun schuld varken eten, zitten daar geen consequenties aan, dus slaap gerust.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:56

WarlockZ schreef:
Wat een dom gezever hier zeg. Dat er paard en varken in die hamburgers zit wil nog lang niet zeggen dat die beesten levend gevild zijn. Wat een stomme ve rgelijking. Echt waar...Apen hersenen... :')

Over de moslims hoeven jullie je ook niet druk te maken. Die wisten niet wat ze aten, als die buiten hun schuld varken eten, zitten daar geen consequenties aan, dus slaap gerust.

Geloof dat jij de setting niet helemaal begrijpt.

Ik ben de laatste om te zeuren over verkeerd vlees in hamburgers. Ja, het moet op de verpakking staan, maar mij kan het echt niet minder interesseren wat er verder in zit. Ik ben dol op balkenbrij, nou als je wilt weten (of niet) wat daar in zit :')

Mijn reaktie was op de (ongefundeerde zoals altijd) uitlating van eenitraM dat het haar niets uitmaakt wat ze eet, als het maar lekker is. ZIJ begon over apen. En als je dan toevallig weet hoe ellendig die dieren aan hun einde komen, dan vraag ik me af of ze dan echt nérgens wat om geeft.

Begrijpend lezen is ook een vak denk ik :7

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:02

Ik begrijp je prima. Je kan toch nagaan dat ze bedoelt dat het haar niet uitmaakt wst voor dier ze eet? En dat ze niet bedoeld dat al die dieren maar levend gekookt moeten worden ofzo? Bovendien is dat hier ook helemaal niet aan de orde, deze dieren zullen heel normaal geslacht zijn.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:07

Wat ik dan wel vervelend vindt,
Ìs dat er dan varkens vlees er inzit.
Want ik ben allergisch voor varkensvlees :(

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:07

WarlockZ schreef:
Ik begrijp je prima. Je kan toch nagaan dat ze bedoelt dat het haar niet uitmaakt wst voor dier ze eet? En dat ze niet bedoeld dat al die dieren maar levend gekookt moeten worden ofzo? Bovendien is dat hier ook helemaal niet aan de orde, deze dieren zullen heel normaal geslacht zijn.

_O_ Dankje!

Vind het raar dat mensen op de achterpoten gaan staan als het over paardenvlees gaat. Waarom koeien wel, varkens wel, kippen wel, maar geen paard? Wees blij joh dat die beesten in een hamburger terecht zijn gekopen ivp weg staan te rotten in een weilandje omdat er niemand in deze tijd er meer naar omkijkt!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:12

unamie schreef:
Een paard eten vind ik geen dierenmishandeling zolang het dier maar een dierwaardig leven heeft gehad
levend gevilde dieren of ganzelever van dwanggevoederde ganzen/eenden vind ik wel mishandeling
en die eet jij ook als het gewoon lekker vind?

En dat bedoel ik nou...

\Als jij een heerlijke hamburger op het bord krijgt van de Aldi, waar, na nader onderzoek, is gebleken dat er paardenvlees in zit, maar de smaak was goed mnaakt het toch niets uit of die levend gevild is? Het is immers al dood, ligt op je bord of zit al in je maag of ligt nog in je diepvries :+ Hoe kan jij vertellen dat die hamburger in je diepvries dierenleed is? Ga je van al je voedsel die je thuis hebt liggen onderzoeken of er geen 'dierenleed' aan te pas is gekomen. Want denk jij nou werkelijk waar dat er scharreleieren in de mayonaise zit? Ik bedoel maar...

Sonja_vR

Re: Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:37

ja, want scharreleieren zijn diervriendelijk :+
scharrel ei is echt zo een ontzettend misleidende benaming , alsof ze lekker de ruimte hebben om te scharrelen ... ik dacht het niet dus .

maar dat er paard varken in zit, best, maar zet het op de verpakking.
minimale sporen kun je denk ik bijna niet voorkomen, alles word op grote schaal geproduceerd en verschillende diersoorten in 1 fabriek, dan zul je idd wat kruisbesmetting krijgen.
29% valt daar wat mij betreft niet onder, dat is gewoon de consument bedonderen.
zelf zal ik het in ieder geval niet laten liggen omdat er paard in zit :n

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:49

niet dat t mij kan boeien of er nou paard en of varken in een hamburger zit, ik eet t wel,
maar je ziet t maar weer, je wordt genept waar je bij staat... en ik denk dat als we weten wat er in al die andere producten zit wat wij dagelijks eten, dat we helemaal nooit meer in de supermarkt komen... we worden volgestouwd met rotzooi en afval met een mooie verpakking dr om... vooral t woord biologisch doet t goed bij de consument... ook daar moet je niks van geloven... kijk maar eens naar het programma keuringsdienst van waarde... en je zal overal anders tegen aan gaan kijken...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:51

Amaris schreef:
ZIJ begon over apen. En als je dan toevallig weet hoe ellendig die dieren aan hun einde komen, dan vraag ik me af of ze dan echt nérgens wat om geeft.

Jij was er dus bij toen haar aap afgemaakt en klaargemaakt werd?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:58

Waar maken we ons druk om.
Er zijn zoveel produkten waar paardenvlees in zit en nog op de verpaking staat. En iedereen eet het.
Bv Unox soep met ballen :-)
struik stoofvlees
in beide zit paardenvlees.

Daarnaast eten met gemak varkensvlees..... over dierenuitbuiting gesproken.

Nou, ik eet liever paardenvlees dan varkensvlees,....maar dat is een andere discussie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 12:00

Mistymuis schreef:
Wat ik dan wel vervelend vindt,
Ìs dat er dan varkens vlees er inzit.
Want ik ben allergisch voor varkensvlees :(

Het ging om DNA, maar er zijn inmiddels ook resultaten bekend dat hamburgers voor 29% uit paardenblees bestaat. Dan is het dus wel iets meer dan DNA en heb je dus wel degelijk te maken met vlees(stukken). Maar vooralsnog gaat het om vlees dat in de Britse en Ierse supermarkten ligt. Ik vermoed dat een dergelijk onderzoek ook wel in Nederland zal (gaan) plaats vinden. Ze zijn NOT amused en dat is zacht uitgedrukt. Bij de Lidl's en Aldi's worden diverse artikelen namelijk centraal ingekocht, waarbij je als leverancier bijvoorbeeld niet alleen levert aan Nederlandse vestigingen, maar ook aan Belgische, Franse enz. Een en ander afhankelijk van welk soort product. Tesco is een Britse supermarkt en heeft in Nederland geen vestiging.

Zie ook voor meer informatie over de stand van zaken nu. http://www.z24.nl/ondernemen/artikel_40 ... gers_.html

Verder lees ik hier nog wat onduidelijkheden over ingredienten en je weet niet wat je eet. ALLES wat in het product staat MOET vermeld zijn op het etiket en bij mengingen vaak nog het percentage ook. Dat is verplicht! Alles moet dus vermeldt zijn zowel bij naam of in (toegestaande) E-nummers. En wat er in E-nunmmers zit kun terugvinden op internet.. Dat een burger bij de lidl goedkoop is en dat er daarom maar ander vlees in mag, zal of moet zitten is dus onzin. Prijsafspraken is tussen de leverancier en de klant en als de leverancier akkoord gaat met een prijs moet hij gewoon leveren wat hij beloofd. Op dit soort dingen staan grote boetes. Reken maar dat een equivalant van de VWA daar boetes voor uit gaat delen en de supermarkten zelf ook.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:18

Sammie schreef:
Verder lees ik hier nog wat onduidelijkheden over ingredienten en je weet niet wat je eet. ALLES wat in het product staat MOET vermeld zijn op het etiket en bij mengingen vaak nog het percentage ook.

Nou wat ik begrijp, en waar de Britten zo boos over zijn, is dat zij beweren de beste etikettering en voedselcontrole te hebben.
Waarschijnlijk beter dan bij ons. Zij hebben echt een fraude-gevoel nu.
Bij ons kan er nog veel gesjoemeld worden, ook met vlees.

Sammie schreef:
Bij de Lidl's en Aldi's worden diverse artikelen namelijk centraal ingekocht, waarbij je als leverancier bijvoorbeeld niet alleen levert aan Nederlandse vestigingen, maar ook aan Belgische, Franse enz.

Dat schijnt dus niet waar te zijn. De Nederlandse Lidl's hebben deze hamburgers niet in hun schappen.
Qua vlees zou je eerder kunnen denken aan Duits vlees bij onze Lidl's.

http://www.scientanova.com/2012/12/02/1 ... nederland/

Citaat:
De Nederlandse consument geeft van hun netto inkomen het minst uit (10%) aan voeding ten opzichte van Italianen bijvoorbeeld die snel het dubbele besteden. Wij gaven ruwweg 40 jaar geleden bijna het dubbele uit van ons besteedbare inkomen.
...

In veel directiekamers in Nederland worden eenvoudige rekensommetjes gemaakt hoe toch op lange termijn het hoofd boven water gehouden kan worden wanneer de marges zo onder druk staan. Er wordt een reeks maatregelen onder de loep genomen die men kan nemen. Wij zullen een paar met u doornemen.

Het is gewoon waar, wij geven zo min mogelijk uit aan eten, goedkoop moet het zijn! Dan kunnen we tenminste méér ipads kopen en méér op vakantie :Y)
Dit is een rechtstreeks gevolg van het feit dat wij zo goedkoop mogelijk willen eten én uit eten.

Wat betreft dierenleed en apen eten: er is vaak veel leed verbonden aan het eten van 'rare' dieren, en over het eten van bedreigde diersoorten zeg ik maar helemaal niks. Ik wil daar niet aan meewerken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 13:24

Citaat:
Dat schijnt dus niet waar te zijn. De Nederlandse Lidl's hebben deze hamburgers niet in hun schappen. Qua vlees zou je eerder kunnen denken aan Duits vlees bij onze Lidl's.

Dit is geen kwestie van waar of niet waar zijn. :) Ik zeg niet voor niks “Een en ander afhankelijk van welk soort product.” Ik beweer dus nergens dat dat vlees ook hier ligt, ik zeg enkel dat leveranciers bij een Lidl of Aldi vaak aan meerdere landen kan en mag leveren. Verder zeg ik dat je dus best kans heb dat er ook hier het e.e.a. onderzocht zal worden. Al is het maar uit voorzorg of extra controle. Lidl is zeer streng qua controles en eisen. Die zijn hier niet blij mee, geen enkele vestiging (dus ook uberhoofd in Duitsland niet).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:31

Tja, vies hoor, want dat zou betekenen dat er niet schoon en netjes gewerkt wordt, het ene vlees van deze ene diersoort verwerken en daarna weer ander soort vlees van de andere diersoort zo doorheen.

Dat er niet eerst alles goed wordt schoongemaakt en ontsmet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:58

Er zijn nog steeds veel vooroordelen over de spullen van de Lidl. Ik was dus best verbaasd toen ik een tijdje geleden op zoek was naar in welke supermarkt je het beste asperges kon kopen en bij een Brabantse Lidl uitkwam, omdat die het rechtstreeks van de lokale boer aangeleverd kreeg.

Volgens mij is het paardenvlees-issue al (meer dan eens) geweest hier:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/

Nogmaals, hamburger en gehakt zijn bij ons geen beschermde namen, dus er mag in zitten wat je wil.

In het engelse Beefburger verwacht je beef en ik ken de wetgeving daar niet, maar bij ons mág het nog steeds deels ander vlees bevatten, als je het rundvleeskroket noemt dan moet er (uit mijn hoofd) minimaal 40% van het vlees (!! in de kroketten zit maar 15% vlees) rundvlees zijn én als hoofdbestanddeel in zitten.

Dus niet: 40% rundvlees 60% paard. Maar wel: 40% rundvlees 20% paard 20% kip 20% andere rotzooi.
Er hoeft hier dus geen onderzoek plaats te vinden want het mag van de wet.

http://www.mora.nl/134/contact/veelgest ... enten.html
Citaat:
Ja, een aantal van onze snacks bevat paardenvlees. Niet omdat wij dat nou zo graag willen; uit smaaktesten komen combinaties met paardenvlees steevast als lekkerste naar voren. Toch zijn we kritisch over het gebruik van paardenvlees. Sterker nog, we zijn volop bezig om de toevoeging van paardenvlees zoveel mogelijk terug te dringen. Zo bevatten de Mora frikandellen die op dit moment in de supermarkt liggen, nog minder dan 1% paardenvlees.

Dit kleine beetje hoeft niet vermeld te worden op de verpakking, omdat het geen bekende allergie is en het is minder dan 1%:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... staan.html

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:39

Ragdollcat schreef:
Tja, vies hoor, want dat zou betekenen dat er niet schoon en netjes gewerkt wordt, het ene vlees van deze ene diersoort verwerken en daarna weer ander soort vlees van de andere diersoort zo doorheen.

Dat er niet eerst alles goed wordt schoongemaakt en ontsmet.

Inderdaad, het gebeurt heel makkelijk dat een machine nog vleesresten bevat en als je dan een andere vleessoort vermaalt, heb je dus "gemengd gehakt".
Gebeurt waarschijnlijk vaker dan we denken...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:44

Zinzi_jewel schreef:
En daarom blaat een schaap nog door . En spartelt een koe nog even .
Omdat ze al dood zijn .
Maak dat de kat maar wijs , maar mij niet .

Of staan ze recht op de poten met doorgesneden keel terwijl ze hard proberen te blaten en loeien... dan zijn ze zeker ook al dood?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:44

Even een reactie na alleen de OP gelezen te hebben.. Das lekker dan.. Ik ken iemand die allergisch is voor varkensvlees maar wel eens een hamburgertje eet.. Koopt volgens mij ook wel s bij een lidl/aldi... Zou dus mooi een allergische aanval of met beetje pech dood kunnen betekenen. Zet er dan geen 100% rundvlees op. Er zullen wellicht zoals ik net zei mensen met allergieen, en ook qua religie, zijn die geen varken mogen. Zelfde wbt t paardenvlees.. Onbegrijpelijk dat zo'n grote keten dit laat gebeuren...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:16

@friendly, inderdaad, voor mensen met allergieën is het niet te verkopen dat er zomaar van alles in hun eten kan zitten, wat niet vermeld wordt...
Terwijl er op een reep chocola inmiddels al wel vermeld wordt dat het sporen van noten kan bevatten, als die chocola uit een bedrijf komt wat ook noten verwerkt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:09

Sonja_vR schreef:
ja, want scharreleieren zijn diervriendelijk :+
scharrel ei is echt zo een ontzettend misleidende benaming , alsof ze lekker de ruimte hebben om te scharrelen ... ik dacht het niet dus .

Ik heb nog nooit een ei zien scharrelen _O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:26

De dag dat ik mijn eieren zie scharrelen ren ik hard naar buiten. Dat kan ik je wel vertellen :')

Tenzij er twee pootjes onderuit komen, vooruit dan.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:40

Als het vlees, in dit geval de hamburgers, nu massaal weggegooid worden dan is het dier ongeacht welke helemaal voor niets geslacht! En dat vind ik dus echt niet kunnen... En waarom zouden we dat in NL doen? Gaat toch om Ierland!?

Ben het eens met de mensen die stellen dat de ingrediënten wel correct op de verpakking vermeld moet worden...

En het Lidl vlees was prima vlees in de periode dat ik nog vlees at. Nu heb ik de vleesvervangers van de Lidl...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 08:36

Vlees is vlees in mijn ogen maar als paard in een rundvleesburger over de toonbank gaan .... :+