Mechelen: rijtuig Chardon kantelt [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mechelen: rijtuig Chardon kantelt [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:13

Viel me trouwens ook op hoe snel Bram bij het span was. Top!

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:21

Cayenne schreef:
Viel me trouwens ook op hoe snel Bram bij het span was. Top!

die viel ook niet echt onderste boven, die maakte een sliding op zijn scheenbenen en stond gelijk weer! Voordeel van de jeugd....die zijn nog flexibel :D

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:30

sambagirl schreef:
Zahlina schreef:
Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en iedereen die het filmpje ziet kan zien dat er niet erg hard gereden werd toen ze omgingen. Het enige wat me verbaast is dat er 2 redelijk lichte grooms achterop staan, terwijl ik me kan voorstellen dat je juist in een indoor, waar snelheid en korte bochten vaak samen gaan, wat meer gewicht achterop de kar zou willen.

Is dat misschien ook een bewuste keuze? Omdat je grooms moeten hebben die heel snel kunnen zijn, hoe zwaarder de groom hoe lastiger dat misschien is. Nou staan er niet de eerste de beste grooms achterop, Bram stond achterop en Martijn, die ging al mee met de wedstrijden toen Bram nog in de luiers liep, dus er stond wel een brok ervaring achterop.

Ervaring is absolut belangrijker dan gewicht maar ik kan me goed voorstellen dat je op een snelle indoor graag wat meer gewicht achterop zou willen hebben, vooral met de vederlichte wagens waar nu meegereden wordt. Maar dat is natuurlijk een keuze die je maakt als menner.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:43

Moderatoropmerking:
Zouden jullie het speculeren achterwege willen laten, en verder ontopic willen reageren? Alvast bedankt!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:44

Speculeren waarover?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:47

De verzorging van en de omgang met de paarden.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:00

Ik was erbij toen het gebeurde, en ik vraag me nog altijd af wat er fout gelopen kon zijn.
De commentator zei iets van 'evenwichtsfoutje', maa zelf dacht ik dat het misschien aan de bodem kon liggen?
Ik ken niks van mennen of vierspan, maar ligt er op die wedstrijden ook niet een speciale bodem daarvoor?

Ik vond het trouwens top dat iedereen zo snel reageerde en dat er niks met de paarden en de grooms enzo aan de hand was.

Waar ik wel heel erg van geschrokken ben,
waren de brand/schuurwondes van de paarden van een andere menner. (ik kan me niet precies meer herinneren welk span het was, maar RA stond een bruin paard met een enorme wonde en ik denk RV stond een schimmel)
De bruine had een hele grote schuurplek/brandwonde van de riem die langs zijn achterbeen naar de koets loopt. De schimmel had ook een schuurplek, maar niet zo erg als de bruine.

Dan vraag ik mij af: mag dit zomaar? Bv bij dressuur als het paard ook maar iets heeft wordt de combinatie uitgesloten.
En het is niet dat het over een klein wondje ging. Ik zat achteraan op de tribune en ik kon het heel duidelijk zien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:02

ikkebenhier schreef:
Ik was erbij toen het gebeurde, en ik vraag me nog altijd af wat er fout gelopen kon zijn.
De commentator zei iets van 'evenwichtsfoutje', maa zelf dacht ik dat het misschien aan de bodem kon liggen?
Ik ken niks van mennen of vierspan, maar ligt er op die wedstrijden ook niet een speciale bodem daarvoor?

Ik heb daar ook nog aan gedacht: een oneffenheid op de bodem of iets dergelijks. Ik heb het moment van omslaan een paar keer bekeken, maar het lijkt er niet op of de wielen "stuiteren" of over een hobbeltje of in een kuiltje rijden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:28

Zahlina schreef:
Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en iedereen die het filmpje ziet kan zien dat er niet erg hard gereden werd
Oké, het blijven Lippizaners, maar volgens mij gaan ze toch voluit door de bocht... :D

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:38

Ik heb Ysbrand weleens harder zien gaan, ze zetten nog aardig aan in dit bocht en kunnen echt nog wel wat harder. Dit is gewoon pech wat iedere menner die een beetje fanatiek rijd kan overkomen..
In de tijd dat de hongaren onverslaanbaar waren met de lipps ging het soms onverantwoordelijk hard in de hindernissen maar moet ook toegeven dat ik nog nooit zulke gehoorzame hengsten in een 4 span heb zien staan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:44

Ik denk dat de snelheid zeker niet omlaag is gegaan de laatste jaren maar de menners zijn in de breedte technisch vaardiger geworden.
Het span ligt hier behoorlijk op topsnelheid en trekken inderdaad aan het eind van de bocht iets te hard door.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:50

Ik weet wel zeker dat de snelheden omhoog gegaan zijn, vooral met deze indoor wedstrijden en de nogal versoepelde trajecten in het zomerseizoen.
Je ziet hier op het filmpje geen vierspan waar geen controle op is, als ze nou ongecontroleerd door de bocht heen gingen tja dan kan je spreken van dommigeheid van een koetsier.

Maar ik kan je verzekeren dat de hongaren in die tijd hard konden gaan en het is niet voor niets dat er toch een aantal menners over zijn gestapt op Lipps.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:41

Zahlina schreef:
Ik weet wel zeker dat de snelheden omhoog gegaan zijn, vooral met deze indoor wedstrijden en de nogal versoepelde trajecten in het zomerseizoen.
Je ziet hier op het filmpje geen vierspan waar geen controle op is, als ze nou ongecontroleerd door de bocht heen gingen tja dan kan je spreken van dommigeheid van een koetsier.

Maar ik kan je verzekeren dat de hongaren in die tijd hard konden gaan en het is niet voor niets dat er toch een aantal menners over zijn gestapt op Lipps.

en Chardon wil winnen dus die koopt ook Lipi's ha ha. Grappig is dat dit indoorspan ook onder de man in de manegelessen meeloopt. Van bokken hebben ze nog nooit gehoord en ze zijn op zich superbraaf, maar dan moet je niet Ysbrand hebben die in de binnenbak komt staan, dan gaan die oren erop, kont eronder en zoef

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:48

Heleennn schreef:
Heb het live gezien... zat op het VIP terras en het was wel even schrikken van zo dichtbij :')

Dan kan het zijn dat ik jou bediend heb, ik werkte daar ;)
Maar het was inderdaad wel even schrikken, heel de zaal was toch even muisstil...

ikkebenhier schreef:

Dat heb ik ook gehoord, dat hij zei dat het een evenwichtsfoutje was. Maar ik denk dat hij gewoon zei waar hij op dat moment aan dacht?
De bodem werd daar wel regelmatig terug effen gemaakt, met machines of handmatig... Maar natuurlijk niet tussen elke combinatie heen, maar wel na elk deel... Wat niet wil zeggen dat dat niet de oorzaak kan zijn natuurlijk.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:56

http://www.youtube.com/v/1wHXSSqjLbw
Oke zoveel is er niet verandert bij de hongaren :+

Samba, de lipps van de hongaren waren altijd superbraaf, hete donders als het moest maar zeer goed opgevoed.
Vroeger (weet namelijk niet of het nog steeds zo is) bestond de training uit meerdere uren per dag stappen, tja en dan valt daar ook koffiepauze onder, dus de trainer (niet de menner zelf) stapte van de bok, teugels werden overgenomen door een groom en de hengsten bleven zonder problemen een half uur staan wachten totdat de trainer weer terug kwam.

Nu waren die hongaren ook wel erg handige jongens, hengst die niet luisterde werd gewoon plak gelegt en mocht dan terwijl de hongaar op zijn hals zat even nadenken, na een paar minuten stonden ze dan weer op en was de hengst zo mak als een lammetje.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:45

Zahlina schreef:
Samba, de lipps van de hongaren waren altijd superbraaf, hete donders als het moest maar zeer goed opgevoed.
Vroeger (weet namelijk niet of het nog steeds zo is) bestond de training uit meerdere uren per dag stappen, tja en dan valt daar ook koffiepauze onder, dus de trainer (niet de menner zelf) stapte van de bok, teugels werden overgenomen door een groom en de hengsten bleven zonder problemen een half uur staan wachten totdat de trainer weer terug kwam.

Mee eens zeker goed opgevoed waar alle paarden staan te stampen voor een snoepje, durven de Lippi's alleen maar te kijken en het komt niet in ze op om zomaar de box uit te lopen. Maar van de 4 Lippi's die kwamen was er maar 1 onder de man gereden, en in een span staan en steun hebben aan je spangenoten is wel even wat anders dan individueel onder de man in een binnenbak 'rondjes' rijden met een manegeruiter.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:52

Zahlina schreef:
http://www.youtube.com/v/1wHXSSqjLbw
Oke zoveel is er niet verandert bij de hongaren :+

Ha ha Dobrovitz himself, die 2e keer over de brug zie je rechtsvoor denken..euh welke kant op? en dan hoppa de brug over geweldig

nienkefandeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:19

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:31

Citaat:
“We hebben het zwaartepunt wat naar beneden verplaatst en de wagen is in z’n geheel wat lichter geworden. (...)"

Zou je dan juist niet zeggen dat een lichtere wagen, makkelijker omkiept?