Adelinde Cornelissen wint Kür in Mechelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:38

unlimited1 schreef:
burl schreef:
Wat is beter? Ik zie nog steeds een scheef, continue naar rechts gesteld paard die nog al eens onregelmatig gaat.
Het kan mij nog niet blij maken. :n

mss best eens afspraak maken met je oogarts dan!!! Denk dat daar het probleem zit :-)

:n Dat is het niet. Dan zouden er wel heel veel naar de oogarts moeten.

Ayasha
Blogger

Re: Adelinde Cornelissen wint Kür in Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:27

Het is eenzaam aan de top.... :)

Ik ben het geheel eens met Sarabande in dit topic.

Prachtig om te zien hoe ze hem verbeterd en dat ze daar voor open staat.
Daar kan menig omhooggevallen bokker nog wat van leren. :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:50

Het is zo makkelijk oordelen thuis achter de pc. Maar ik denk niet dat er ook maar 1 bokker is die met Parcival overweg zou kunnen, of met welk paard dat aan de top loopt dan ook. De daadwerkelijke toppers zijn vaak verre van de makkelijkste paarden. Maar ik vind het in ieder geval super dat Adelinde toch een andere weg is ingeslagen, en dat dat goed te zien is. Van Bokt zal ze zich geen bal aantrekken, ik denk dat geen een topruiter dat doet. In mijn ogen hebben ze daar ook helemaal gelijk in. Maar het oordeel van de jury op de OS was al duidelijk genoeg. En als je dat de titel kost ga je wel even nadenken.

Laten we eerlijk zijn, wat heeft Adelinde in godsnaam aan een reaktie van bijvoorbeeeld een 12-jarig meisje die zegt dat ze haar teugels langer moet laten.

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:06

xOkidoki schreef:
Ben dus echt absoluut geen fan van deze rijstijl. Vind dit respectloos rijden..

het kan dat je niet fan bent van deze rijstijl, maar hoe adelinde rijd vind ik dus totaal niet respectloos!! ze is op de goede weg en probeert elke keer zich weer te verbeteren. dus wat ik mij afvraag is wat vind jij hier nou respectloos aan??

ik ben zelf van mening dat ze het erg goed doet en op de goede weg is. ze wint echt niet voor niks deze kur hoor!! en natuurlijk zegt winnen niet dat het goed is, maar ik vind het erg goed! ze heeft het commentaar goed aangepakt en is er mee aan de slag gegaan.

ik vind het vreemd dat iedereen zo veel commentaar op haar heeft, niemand van ons doet het haar na. en we weten totaal niet hoe het is om op parzival te rijden! en als ze dit werkelijk zou lezen, zal ze hopelijk niks van dit commentaar aantrekken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:24

Parzival lijkt me nu echt niet het voorbeeld van een paard die alles maar pikt, schoppen ,slaan, trekken, ik denk dat Adelinde er dan meer naast dan op had gezeten de laatste jaren. Misschien rijd ze wat "hard" in de ogen van sommigen en is nu het moment daar dat Parzival rustiger en betrouwbaarder is geworden waardoor het nu tijd is om verder te gaan in de africhting. Je bent als paard en ruiter nooit uitgeleerd, ook niet als nm 1.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:48

Precies, stilstaan is achteruitgaan

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:50

Persoonlijk heb ik gewoon niks met Parzival en Adelinde en hoe zij op de OS reden vond ik niet echt een goed voorbeeld van topcombinatie.
Heel knap van haar dat ze met hem dat bereikt heeft maar het is gewoon totaal niet mijn ding.

Ik hoop voor haar dat ze meer harmonie krijgt met Parzival en vind het heel goed van haar dat ze er aan werkt en wil werken!

edit: net haar kur gezien en ik moet zeggen dat ik het echt niet slecht vond. Heb hun nog nooit zo goed zien rijden

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:46

Ik denk niet dat ze een andere weg is ingeslagen qua rijden, ze werkt nu aan het verfijnen van de krachtpatserij van Parzival, hem lichtvoetiger te maken. Ze rijdt niet op een compleet andere manier, de oefeningen zijn nog steeds hetzelfde, alleen het resultaat is anders. Zo kan zij Parzival op een dubbeltje laten piafferen, er zijn genoeg momenten geweest waarop Parzival geen meter naar voren kwam in de piaffe. Dat is een voorbeeld van die krachtpatserij. In deze laatste proef piaffeert hij lichtvoetiger maar komt hij van dat dubbeltje af, de piaffe wordt meer naar voren gereden, minder krachtpatserij. Kijk ik naar de zithouding van Adelinde, dan zie ik daar niet veel verandering in. Ze hangt wat achterover, niet anders dan wat ze altijd doet. Of je stoort je daaraan of niet. Ik kijk liever naar Adelinde dan bijvoorbeeld een Laura Bechtolsheimer of Marlies van Baalen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:38

wat een kwaliteit heeft Adelinde, weer heeft ze de lat omhoog gelegd.
Geweldig om te zien in deze youtube-video van haar Kür in Mechelen,

Jerich Parzival ziet er prachtig uit!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:06

Ayasha schreef:

Plus 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:19

Ik weet zeker dat Bokt niet alleen maar omhoog gevallen bokkers heeft maar ook bokkers die weten en ervaren hebben hoe een goed gaand paard gaat. Ook op hoog niveau.
Daarbij denk ik dat je geen GP gereden hoeft te hebben om te kunnen zien of een paard regelmatig beweegt en of een paard recht is in zijn lijf.
Velen doen het haar niet na maar dat betekend niet dat Adelinde heilig is en er niet nog genoeg voor haar te verbeteren valt.
Rechtgerichtheid, balans en regelmatigheid zijn zaken die je op elk niveau kunt waarnemen.

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:22

Gulpje schreef:
Ayasha schreef:

Plus 1

plus 1

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:25

burl schreef:
Velen doen het haar niet na maar dat betekend niet dat Adelinde heilig is en er niet nog genoeg voor haar te verbeteren valt.

Met dat verschil dat zij het ook daadwerkelijk doet en niet op Bokt gaat ouwebetten hoe het beter moet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:53

JoAnn schreef:
Tieneke schreef:
Het dressuurgevoel in België ontbreekt nogal, dat is zeker zo, ook bij het publiek. Ik heb me zo geërgerd aan de mensen die continu op en van de tribune gingen en lawaai maakten, terwijl men volop bezig was.

Tieneke, ik heb vroeger nog de tribunes bewaakt in Mechelen en daar kwam je echt niet op of af tijdens de proef.

Donderdag was ik er en er waren pas later controles, maar nog mocht iedereen altijd op en af lopen. De meisjes vroegen enkel je ticket. Tijdens de psg en gp stond er niemand en mensen deden gewoon hun zin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:56

Ik zie het probleem niet van op staan. Een paard moet toch wel voldoende onder controle staan op dat niveau om daar tegen te kunnen? :?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:59

Het gaat niet om de controle, maar om de concentratie.
Internationaal is het gebruikelijk dat tijdens een proef er niet heen en weer gelopen wordt op tribunes en zeker niet tribunes die zo dicht op de ring staan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:11

Hoeveel mensen kunnen tegen rondlopende mensen tijdens een examen? Maar van een vaak sensibel en hoog in het bloed staand vluchtdier als een dressuurpaard wordt verwacht dat hij in een bomvolle onnatuurlijke hal zonder zijn concentratie te verliezen naar, wat de bedoeling is, de kleinste hulpen luistert. Denk dat er wel begrip voor het dier en voor de ruiter opgebracht moet kunnen worden.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:29

karijn schreef:
Ik Ik kijk liever naar Adelinde dan bijvoorbeeld een Laura Bechtolsheimer of Marlies van Baalen.

Ik kijk liever naar Edward en Charlotte dan de bovengenoemde amazones

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:16

sarabande schreef:
burl schreef:

Met dat verschil dat zij het ook daadwerkelijk doet en niet op Bokt gaat ouwebetten hoe het beter moet.

Dat moet nog blijken ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:17

DaisyB94 schreef:
karijn schreef:
Ik Ik kijk liever naar Adelinde dan bijvoorbeeld een Laura Bechtolsheimer of Marlies van Baalen.

Ik kijk liever naar Edward en Charlotte dan de bovengenoemde amazones

Naar Edward EN Charlotte? Zou ik mogen weten wat je zo aanspreekt in deze ruiters?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:28

Ailill schreef:
Dat moet nog blijken ;)

Wat moet nog blijken????

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:34

Dat ze het ook daadwerkelijk doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:53

Ailill schreef:

:D 8-)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:57

Ailill schreef:

Wat doet, hoger scoort dan nummer 1 van de wereld zijn. Zich aanpassen aan de vraag naar meer lichtheid en daarmee toch winnen, wat moet ze in hemelsnaam nog bewijzen.

Wat een jaloezie en afgunst toch weer

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:58

burl schreef:
Ailill schreef:

:D 8-)

*grijns*

Maar ik meen het oprecht, als deze combinatie voor veel mensen HET voorbeeld is, dan maak ik me oprecht zorgen. Ik zie zelden tot nooit een vrolijk paard, of een ontspannen paard, laat staan een paard dat er plezier in heeft. Daarnaast zie ik ook nooit een amazone die met een lichte en meegaande hand kan rijden, of een ontspannen lichaam/zit heeft.

Wel zie ik vaak een paard in protest komen, een paard wat moeite heeft met oefeningen en ze toch moet uitvoeren. Ik zie een amazone die veel te veel aan het trekken is van voren, die veel te vaak d'r sporten gebruikt. Ik zie een paard dat niet vanuit zijn achterhand loopt, met een ontspannen rug en een constante/soepele/flexible aanleuning, echt ik zie het niet.

Nou ben ik natuurlijk maar een omhoog gevallen bokker die er niets van weet, maar ik wilde het toch even melden :D