Het leed van het paardenvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:30

Toch geloof ik niet dat degene die hier zeggen: doe mij maar lekker een paardenbiefstukje!!! er hetzelfde over denken als het hun eigen paard aangaat. Als je paard aan het einde van zijn leven is gekomen wil je toch niet dat ie op transport wordt gestuurd naar polen om zijn been te breken en dan te worden afgemaakt om opgegeten te worden ? Kom op zeg.
Ook is het heel erg hoe ze omgaan met dieren in Azie of bijvoorbeel Turkije maar er zijn nog genoeg dingen te doen in Nederland zelf. Ook zouden Nederlandse paarden sowieso niet moeten worden getransporteerd naar het buitenland. Slacht ze dan hier en vries ze in...net zo makkelijk.
Wat betreft koeien en varkens en dergelijke...geldt hetzelfde voor als voor paarden uiteraard. Vlees eten is prima mits je weet waar je vlees vandaan komt.

KarinvdM

Re: Het leed van het paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:34

Onze paarden hoeven niet naar Polen Bethje31. In Nijkerk gaat het allemaal rustig en netjes.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:41

Ilsaaaa schreef:
kynshiri schreef:

zullen we nog eens praten als er oorlog uitbreekt <<)

ik eet dus wel paardenvlees; schat van een beest of niet...
ik discrimineer niet. of je hebt de ballen om toe te geven dat je vlees eet en dat daarom dieren dood moeten of je wordt vegie.
dingen als 'die niet want die ziet er lief uit' daar doe ik niet aan mee. Kalfjes en biggen zijn ook lief!

Ben ik met je eens, alle dieren zien er lief uit biggetjes, kalfjes ga zo maar door. Maar om onderscheidt te maken omdat iets er lief uit ziet? Elk dier moet met respect behandeld worden, ongeacht welk dier.

neenee dat weet ik wel, maar veel mensen doen dit onbewust toch... een 'anonieme' biefstuk uit een schaaltje in de supermarkt is OK, maar de honger is spontaan over als je zegt dat het vlees van Lekje het schattige stiertje van vorige zomer is. terwijl dat schattige stiertje wel in natuurgebied geboren is en altijd vrij in de kudde heeft geleefd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:50

bethje31 schreef:
Toch geloof ik niet dat degene die hier zeggen: doe mij maar lekker een paardenbiefstukje!!! er hetzelfde over denken als het hun eigen paard aangaat. Als je paard aan het einde van zijn leven is gekomen wil je toch niet dat ie op transport wordt gestuurd naar polen om zijn been te breken en dan te worden afgemaakt om opgegeten te worden ? Kom op zeg.
Ook is het heel erg hoe ze omgaan met dieren in Azie of bijvoorbeel Turkije maar er zijn nog genoeg dingen te doen in Nederland zelf. Ook zouden Nederlandse paarden sowieso niet moeten worden getransporteerd naar het buitenland. Slacht ze dan hier en vries ze in...net zo makkelijk.
Wat betreft koeien en varkens en dergelijke...geldt hetzelfde voor als voor paarden uiteraard. Vlees eten is prima mits je weet waar je vlees vandaan komt.

Je kan hier je paard gewoon naar een paardenslager blijven en wachten tot het laatste moment. Niks transport ;) sowieso geen polen want daar word niet geslacht :')

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:42

Ja natuurlijk kan dat als je dat zelf regelt maar weet hoe veel afgedankte paarden via handelaren op transport gaan?
Het gaat juist niet om de goedverzorgde paarden die keurig worden weggebracht door hun eigenaren, maar de paarden die via handelaren worden verkocht aan rotzakken om er maar een knaak aan te kunnen verdienen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:44

die paarden gaan naar belgie of italie, en ook in europa gelden er regels betreft transport van dieren :) dus de transport in europa maak ik me niet zoveel zorgen om :n naar mijn weten gebruiken bijna alle slachthuizen gewoon een schietmasker voor paarden, dit is een snelle en effectieve manier.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:09

kynshiri schreef:
Ilsaaaa schreef:
Ben ik met je eens, alle dieren zien er lief uit biggetjes, kalfjes ga zo maar door. Maar om onderscheidt te maken omdat iets er lief uit ziet? Elk dier moet met respect behandeld worden, ongeacht welk dier.

neenee dat weet ik wel, maar veel mensen doen dit onbewust toch... een 'anonieme' biefstuk uit een schaaltje in de supermarkt is OK, maar de honger is spontaan over als je zegt dat het vlees van Lekje het schattige stiertje van vorige zomer is. terwijl dat schattige stiertje wel in natuurgebied geboren is en altijd vrij in de kudde heeft geleefd.

Gelukkig heb ik daar geen last van. Van de zomer een lam van eigen bedrijf laten slachten (was op stage en heb daar tijdens lammertseizoen ook een aantal maanden gezeten) en lamsvlees is dan net vlees waar je van moet houden maar zo weten we wel waar het vlees vandaan komt en wat er mee gebeurd is en dat ie dus ook een goed leven heeft gehad. Hoe dat met mn eigen paard zou gaan, dat durf ik niet te zeggen, misschien dat ik dan wel 3x moet slikken maar uiteindelijk zou ik t wel kunnen denk. Maar je hebt zeker gelijk. Zodra veel mensen weten waar het vandaan komt en welk dier het was dan hoeven ze het niet meer want dan is het zielig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:05

Ik zou mijn paard best kunnen opeten hoor, zie het verschil niet zo met een varken houden en dan slachten. Alleen is paardlief waarschijnlijk taai tegen die tijd, dus niet eens geschikt meer voor consumptie van een lekker biefstukje. Aangezien het eerste doel van hem is om lekker door het bos te rijden. Het eerste doel van het varken is de vriezer. Kans dat varken zijn doel haalt is velen malen groter als de kans dat paardlief ooit zijn "toevallige bijdoel" bereikt. Als paard dood is dan is die dood ... of ik hem dan op zou eten of hij gaat naar de rendac. Van dat laatste word je een stuk minder enthousiast. Vorige week nog op bezoek geweest, was een typische : eens en nooit meer uitstapje.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:34

Inderdaad Idinn.
Een kennis van me, zelf slager, vroeg me jaren geleden toen ik weigerde een stuk paardenvlees te proeven; wat denk je wat jouw paard liever heeft, dat je hem na z'n dood opeet (en hij dus nog nuttig voor je is) of dat je hem laat afvoeren en vernietigen door Rendac...
Of ik mijn eigen paard kan opeten, ik weet het niet, maar ik eet tegenwoordig wel rustig paardenvlees.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:05

idinn schreef:
Alleen is paardlief waarschijnlijk taai tegen die tijd

Volgens een slager die ik ken word/is paardenvlees niet taai ongeacht hoe oud het dier ook is :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:38

Nou dat is mooi ... dan kan ik hem gewoon opeten en ondertussen blijven hopen dat die gewoon 30 jaar oud wordt. Mits er dan nog wat vlees vanaf komt :P

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:58

Ilsaaaa schreef:
Gizeppie schreef:
Tsja en daarom ben ik vegatrisch :)

jupp ik ook ;)

+ 1

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:34

WhySoWhite schreef:
Paarden zijn allemaal wreed geslacht en mishandeld

Ja heel wreed, paard loopt (dan wel niet altijd even rustig) een hok in (zijn gewend gelijd en gejaagd te worden, denk aan wandelen, losgooien), word op het juiste moment (vaak zonder paniek) 'neergeschoten', wat een mishandeling. Denk na we zijn in nederland, in nederland geslachte paarden hebben het zo slecht niet eens, hier in nederland zijn mensen sws minder gauw beul dan in andere landen, hier worden geen honden in afvalophalers gegooid, geen paarden in brand gestoken etc, hier word veel gelet op het welzijn van dieren.

Denk na mensen, het geen 'transport' wat de mishandeling is (en in het buitenland) komt pas wanneer WIJ zorgen voor een overschot aan paarden en te weinig vraag naar paardenvlees. We zijn het zelf schuld dat onze paarden ook naar het zuiden gebracht worden, uren lang bijeen op een te kleine trailer staan onder weg naar frankrijk, italië en daar behandeld worden als 'strond' omdat hun niet denken aan hun welzijn. Hier stoppen met paardenvlees eten, en lekker door fokken betekend nog meer paarden die het hier goed kunnen hebben onderweg en bij de slacht, die lekker uren op transport staan omdat wij het vertikken om of te kappen met fokken, of gewoon het vlees te eten.

Lost jammer genoeg Europees het probleem niet op, maar zorgt wel dat inieders geval onze paarden het goed hebben ;)

Verder zou mijn paard nooit op een bord verschijnen, zij is mijn eerste en ik zal haar ook bij mij houden tot ik dood ben.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:23

In de paspoorten van mijn paarden heb ik niet bestemd voor humane consumptie in laten vullen, daardoor hoeven medicijnen niet genoteerd te worden...

De administratie van medicijnen wordt zo slecht bijgehouden bij paarden, bijv. al die paarden die in hun leven bute hebben gehad zijn eigenlijk levenslang uitgesloten van de slacht voor humane consumpties...nou eet smakelijk! Ik denk dat ze dat ook met het artikel willen zeggen, niet alleen de wreedheid van de slacht.

Ik vind dat alle dieren met respect behandelt moeten worden, maakt niet uit of ze voor de slacht bestemd zijn of niet!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:24

44Myrthe44 schreef:
Als niemand vlees zou eten zou er überhaubt geen vraag zijn naar vlees, en zouden er een stuk minder dieren geslacht hoeven worden.

Mensen hebben een korter darmstelsel dan andere primaten, wat erop wijst dat de mens van oorsprong een omnivoor is: vlees-en planteneter. De neanderthalers haalden hun eiwitten voornamelijk uit vlees. Genetisch gezien zijn wij gelijk aan de jager-verzamerlaars van vroeger en leeft de normale mens dus van zowel vlees als vruchten. Het is hetzelfde als van een paard vragen geen gras/hooi maar vlees te gaan eten. Laat de mens dus gewoon zijn vlees eten. :j

Daarnaast kan ik er niks zieligs aan bedenken om wat voor vlees dan ook te eten. Een paard is ook niet geboren om bereden te worden. Ook dat zou je zielig kunnen noemen.

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:08

Als de mens in de ijstijd vegetarisch was geweest, waren we als mensheid uitgestorven. Vlees eten is toen onze redding geweest.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:58

Even snel een link naar een stukje cabaret, dat het hypocriete gedrag van de heden ten dage vleesetende consument laat zien.
En deze keer wel confronterende beelden maar geen schokkende.
m.i een aanrader: http://www.een.be/programmas/basta/de-winterbarbecue
Even in de volgorde zoals de drie onderaan staan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:03

Blijf hun goed vinden hoor :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:05

Citaat:
Als niemand vlees zou eten zou er überhaubt geen vraag zijn naar vlees, en zouden er een stuk minder dieren geslacht hoeven worden.

En wat denk je dan wat er met al die boeren gebeurt ? Er zijn echt veel boeren die varkens ,koeien , kippen enz houden die later naar de slacht gaat. Die zouden dan allemaal geen werk meer hebben.

Ik eet geen paard, omdat ik het 'zielig' vind, ik weet dat het ook 'zielig' is voor kippen , varkens en koeien, maar het is een soort van geweten zeg maar. Ik eet ook geen lam. Ik ben niet tegen het slachten van paarden, soms is er geen andere keus, dan is het het beste, maar om die dieren zo lang op transport te doen vind ik geen respect voor de paarden, en dat is ook voor alle andere dieren

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:42

'Zielig', met alle respect, maar dit is weer zo'n woord wat voortkomt uit de vermenselijking/bambificering van het dier/de dieren.
Zielig bestaat in de dierenwereld niet, zielig is het voor menselijke nabestaanden als zij een geliefde moeten laten gaan, terwijl er nog zo veel plannen waren voor straks, morgen en daarna.
Dieren leven bij het moment, er word geleefd in het hier en nu, en plannen worden er niet gemaakt.
Een dier heeft wel een levensverwachting, maar die kennen wij het toe, zelf hebben ze daar geen benul van.
Heel veel dieren zijn prooidieren of zoals het bij paarden vaak word genoemd vluchtdieren, deze hebben over het algemeen de ogen opzij in de kop [bij een paard/pony:hoofd] jagers hebben ogen voor in de kop [bij de mens het hoofd].
Voor deze dieren is het heel gewoon dat een deel van hun populatie word gegeten door andere dieren/predatoren, waar ook de mens 1 van is.
Als we nu voor zielig eens dieronwaardig zouden gebruiken?
Is het voor een prooidier dieronwaardig om gegeten te worden door een predator?
Ik dacht het niet, dieronwaardig is het pas als het dier word gedood [of erger nog, men sluit het op op een te kleine oppervlakte, en laat het vervolgens verekken van honger of dorst].
[verhaal is langer, maar past niet hier, dus later meer]

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:23

vervolg:
In Nederland hebben we een plek waar dit gebruikelijk is: de Oostvaarders plassen, onder het mom van natuur worden hier veel te veel dieren op een te kleine oppervlakte gehouden.
Hier sterven jaarlijks duizenden [heck]runderen, [edel]herten en [przewalski]paarden van de honger.
De Nederlandse wet staat dit toe, en de Partij voor de Dieren [Neerlands grootste dierenvriend] kijkt de andere kant op.
Kijk, met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Nu is er wel wat veranderd, bij ondraaglijk lijden worden de dieren alsnog afgeschoten, [echter niet voordat je eerst lange tijd honger hebt geleden] en vervolgens als oud vuil naar rendac afgevoerd ipv van opgegeten te worden.
Is dit dieronwaardig? ik dacht het wel.
Voor wie het nog niet wist, we hebben sinds kort in Nederland een 2e ovp, deze heetten de AWD [Amsterdamse waterleiding duinen].
Om schade aan verkeer, mensen en gewassen te voorkomen, is hier recent een nieuw hek geplaatst.
Hierdoor verrekken op dit moment tientallen damherten, deze dieren die gewend waren aan rijk voedsel, moeten zich hierdoor nu behelpen met wat in het gebied voorradig is, weinig en daarnaast laag energierijk voedsel wat wel de buik vult maar geen genoeg energie oplevert.
Het is zoiets als: je paard wat dagelijks prestaties moet leveren, en gewend is goede kwaliteit hooi of voordroogkuil te krijgen aangevuld met brok/krachtvoer, op een rantsoen van louter stro te zetten maar wel dezelfde inspanningen/prestaties te verwachten.
Is dit zielig? nee.
Is dit dieronwaardig? zeker wel.
Wilt u een eerlijk verhaal over eten en gegeten worden? kijk dan eens op deze site: http://www.jachtargumenten.nl/
En mocht u sympathisant/lid van de Partij voor de Dieren zijn, stop hier mee, u werkt mee om dierenleed in stand te houden onder het mom van zielig.
mvg Wolter

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:26

przewakski paarden in de Oostvaarders plassen? :') Sorry maar dit zijn Konik paarden.
Ik ben er een paar jaar terug in de winter geweest en heb op dat kleine stukje al een stuk of 30 dode herten gezien en 1 paard dat op het punt stont te overleiden. Dit was dus ook een zeer strenge winter. Volgens mij hebben ze er toen wel van geleerd en besloten ze een x aantal konikpaarden te slachten wat gebruikt word als diervoer in dierentuinen :)

Ik ben voor wildbeheer in dit soort parken. Mochten er teveel herten zijn, kunnen deze worden afgeschoten voor de winter (de oudere en zwakkere) zodat de rest voldoende eten heeft en geen hongerdood hoeft te lijden

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:26

Sorry voor de fout, maar het blijven individuen in dit geval paarden die verrekken van de honger.
Dat voortijdig slachten is dus niet waar, de dieren worden pas gedood als het echt niet meer gaat, en vervolgens vernietigd [rendac]
Dit is te voorkomen door vooraf in te grijpen en de populatie binnen de perken te houden.
Resultaat: dieren krijgen een eerlijke kans om te overleven, of worden gepredeerd/opgegeten