frangelica schreef:maar paardenpoep is dom weg gewoon gras dat vergaat....waarom belasting betalen wat ruimen hun op voor ons ?
waarom snap ik niet zo heel erg goed ?
kan iemand daar mij uitleg over geven ?
Het gaat niet over poep.
Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...
en die grond word bij huur of koop voor betaald, waar de regering weer geld van vangt, btw, overdrachtsbelasting etc, die grond levert de staat dus al geld op, die grond hoeft ook helemaal geen voedsel op verbouwt te worden, er is namelijk absoluut geen voedsel tekort, probleem is voedselverspilling . Daarnaast ken ik geen enkele andere hobby die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor het landschap. Paarden worden vaak op relatief kleine weitjes gehouden met een goed zichtbare omheining. Dat zorgt voor een versnippering van het landschap. Daarnaast zorgen de vele paddocks, rijbakken, schuilstallen enzovoort voor verrommeling. Er zullen maar weinig mensen zijn die vinden dat Nederland er mooier op is geworden door al die paarden.
al de materialen die daarvoor gebruitk worden, word btw over betaald, verdient de staat dus weer centen mee, al die bakken etc, moeten vergunningen voor aangevraagd worden, wat de gemeentes geld oplevert, als de vergunning überhaupt verleend worden, gebeurt vaker niet als wel. schuilstallen en andere bouwsels zelfde verhaal, grotendeels worden vergunning aanvragen niet ingewilligd.Verder zorgen de vele paarden in het verkeer regelmatig voor gevaarlijke situaties en gemeentes die met veel ruiters te maken hebben zijn zelfs min of meer gedwongen om ruiterpaden aan te leggen en te onderhouden, omdat het anders teveel gevaarlijke situaties oplevert en andere doelgroepen niet meer veilig van de natuur kunnen genieten.
hier in de regio kun je met iedere doelgroep van de natuur genieten, behalve met je paard.,.. dat ligt niet aan de paarden, maar aan de regelgeving. de paar ruiterpaden die hier zijn, zijn idd met gemeenschapsgeld aangelegd (deels donaties etc, deels gemeentelijk) maar dat geld word ook door de paarden minnende gemeenschap betaald. juist de regels en voorzieningen zorgen voor veiligheid en goede voorzieningen zorgen ook voor inkomsten door toerisme etc.
gevaarlijke situaties in het verkeer komen ook niet direct door de paarden, maar weer door regelgeving en kennis van die regels bij verkeersdeelnemers (degenen op het paard, maar ook degenen in andere voertuigen)Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gevolgen voor het milieu. Voor onze paarden wordt voedsel verbouwd waarvoor veel grondstoffen en water nodig zijn. Daarnaast produceren paarden veel mest en daar komen we ook zonder de paarden al haast in om.
mest word afgevoerd en hergebruikt, champignons op gekweekt etc, hier word door de paardenhouder flink voor betaald, inclusief de btw die direct naar vadertje staat mag, of word op eigen land verwerkt als meststof. het grootste component in paardenvoeders is gras/hooi, welke weinig bewerking nodig heeft , ja wat meststoffen (handig, kun je gelijk je paardenmest op kwijt)/b]
Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.[b]pollen is echt niet alleen te wijten aan het gras, denk hierbij aan alle natuur die we hebben, veel bomen etc etc, produceren ook allemaal pollen...ik heb hooikoorts btw, dus heb er last van, maar de andere optie is een steriele omgeving waarbij ieder pollen producerende naarling vakkundig verdelgd word.,..geeft ook zo een nare leefomgeving
de ziektes zijn een gevolg van andere zaken zoals globalisering, klimaatverschuiving enz. , met eventueel paard als tussenstation, maar tot nog toe zijn productie dieren een groter risico (q koorts, vogelgriep, BSE etc, misschien moeten we gewoon allemaal vegetarisch gaan leven en alle dieren wegvagen, scheelt een hoop risico's
)Wie een beetje moeite wil doen kan waarschijnlijk nog wel meer voorbeelden bedenken van de gevolgen van de paardenhouderij op de huidige schaal. En natuurlijk zijn paarden ook nu al duur, maar als je kijkt naar de gevolgen vind ik dat geen realistische prijs. Een realistische prijs zou volgens mij een nog veel hogere belasting opleveren, dus ik denk dat wij er met een paar honderd euro per jaar heel goed mee weg komen. Waarschijnlijk zal het aantal paarden in Nederland op termijn dan dalen. Erg vervelend voor de mensen die het dan niet langer kunnen betalen, maar vanwege eerder genoemde redenen denk ik dat het in het algemeen belang zou zijn als het aantal paarden zou afnemen. Alleen maar goed dus.
dat er een overschot is aan paarden, absoluut...als we zouden beginnen met alle dieren die zinloos rondlopen weg te doen, zou het al een eind schelen, maar tegenwoordig is slacht zielig, dus komen we alleen al om in de gezellige paarden die geen functie, buiten weide decoratie om, hebben
daarnaast zou de mensheid zijn verstand terug moeten vinden en niet vermeerderen omhet vermeerderen, zou ook al weer een hoop schelen. grote nadelen van afnemen van de hoeveelheid dieren, maar dan spreek ik over een flinke daling.
Kijk voor de gein eens wat de omzet van de paardenindustrie alleen al in NL is, al die miljoenen etc, waar een hoop belasting van naar de staat gaat, bij zakelijke verkoop van dieren, bij aanschaf van voeding, hoefsmid, dierenarts, aanschaf wagens en trailers, wegenbelasting van die zaken , materiaal waar btw over word betaald (zadels, hoofdstellen, kleding, etc etc etc)
stel voor dat de paardenpopulatie halveert, dat gaat de staat een hoop centen kosten aan belasting inkomsten, laat staan de kosten van de WW die ze moeten gaan ophoesten van alle werkeloze paardenhouderij werknemers en zelfstandigen die hun bedrijf kunnen opdoeken.