Bad Sooden-Allendorf schrijft geschiedenis: UPDATE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:50

joyce B schreef:
En wij zitten in natura 2000 gebied. Heel veel landbouwgronden die worden omgezet in natuur... Dan zou dat prijsopdrijvender zijn.

Dat maakt landbouwgrond inderdaad schaarser, maar op heel lokaal niveau werkt het natuurlijk niet prijsopdrijvend. Gebieden waar de overheid dergelijke plannen heeft zijn over het algemeen niet populair omdat mensen (vaak terecht) bang zijn dat ze grond zullen moeten afstaan of dat ze zullen worden beperkt in hun mogelijkheden. Zelfs mensen die daar geen problemen mee hebben zullen er huiverig voor zijn om in zo'n gebied te kopen, omdat ze in de toekomst niet met een onverkoopbaar huis willen blijven zitten.

joyce B schreef:
fatsoeneren en is hetweer verkocht aan een paardenliefhebber

Als het echt zo simpel was stond het niet al zo lang te koop. De lokale verschillen zijn gewoon groot. Zelfs als de vraag groter is dan het aanbod zullen er percelen zijn die men aan de straatstenen niet kwijtraakt. Daarbij komt dat het momenteel sowieso niet meevalt omdat mensen die willen verhuizen hun huidige woning niet verkocht krijgen, maar goed, dat gaat wel erg off-topic.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:50

goeroe schreef:
[ maar goed, dat gaat wel erg off-topic.

:D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:08

goeroe schreef:
frangelica schreef:
maar paardenpoep is dom weg gewoon gras dat vergaat....waarom belasting betalen wat ruimen hun op voor ons ?
waarom snap ik niet zo heel erg goed ?
kan iemand daar mij uitleg over geven ?

Het gaat niet over poep.

Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...en die grond word bij huur of koop voor betaald, waar de regering weer geld van vangt, btw, overdrachtsbelasting etc, die grond levert de staat dus al geld op, die grond hoeft ook helemaal geen voedsel op verbouwt te worden, er is namelijk absoluut geen voedsel tekort, probleem is voedselverspilling .

Daarnaast ken ik geen enkele andere hobby die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor het landschap. Paarden worden vaak op relatief kleine weitjes gehouden met een goed zichtbare omheining. Dat zorgt voor een versnippering van het landschap. Daarnaast zorgen de vele paddocks, rijbakken, schuilstallen enzovoort voor verrommeling. Er zullen maar weinig mensen zijn die vinden dat Nederland er mooier op is geworden door al die paarden.al de materialen die daarvoor gebruitk worden, word btw over betaald, verdient de staat dus weer centen mee, al die bakken etc, moeten vergunningen voor aangevraagd worden, wat de gemeentes geld oplevert, als de vergunning überhaupt verleend worden, gebeurt vaker niet als wel. schuilstallen en andere bouwsels zelfde verhaal, grotendeels worden vergunning aanvragen niet ingewilligd.

Verder zorgen de vele paarden in het verkeer regelmatig voor gevaarlijke situaties en gemeentes die met veel ruiters te maken hebben zijn zelfs min of meer gedwongen om ruiterpaden aan te leggen en te onderhouden, omdat het anders teveel gevaarlijke situaties oplevert en andere doelgroepen niet meer veilig van de natuur kunnen genieten.
hier in de regio kun je met iedere doelgroep van de natuur genieten, behalve met je paard.,.. dat ligt niet aan de paarden, maar aan de regelgeving. de paar ruiterpaden die hier zijn, zijn idd met gemeenschapsgeld aangelegd (deels donaties etc, deels gemeentelijk) maar dat geld word ook door de paarden minnende gemeenschap betaald. juist de regels en voorzieningen zorgen voor veiligheid en goede voorzieningen zorgen ook voor inkomsten door toerisme etc.
gevaarlijke situaties in het verkeer komen ook niet direct door de paarden, maar weer door regelgeving en kennis van die regels bij verkeersdeelnemers (degenen op het paard, maar ook degenen in andere voertuigen)

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gevolgen voor het milieu. Voor onze paarden wordt voedsel verbouwd waarvoor veel grondstoffen en water nodig zijn. Daarnaast produceren paarden veel mest en daar komen we ook zonder de paarden al haast in om.mest word afgevoerd en hergebruikt, champignons op gekweekt etc, hier word door de paardenhouder flink voor betaald, inclusief de btw die direct naar vadertje staat mag, of word op eigen land verwerkt als meststof. het grootste component in paardenvoeders is gras/hooi, welke weinig bewerking nodig heeft , ja wat meststoffen (handig, kun je gelijk je paardenmest op kwijt)/b]

Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.[b]pollen is echt niet alleen te wijten aan het gras, denk hierbij aan alle natuur die we hebben, veel bomen etc etc, produceren ook allemaal pollen...ik heb hooikoorts btw, dus heb er last van, maar de andere optie is een steriele omgeving waarbij ieder pollen producerende naarling vakkundig verdelgd word.,..geeft ook zo een nare leefomgeving ;) de ziektes zijn een gevolg van andere zaken zoals globalisering, klimaatverschuiving enz. , met eventueel paard als tussenstation, maar tot nog toe zijn productie dieren een groter risico (q koorts, vogelgriep, BSE etc, misschien moeten we gewoon allemaal vegetarisch gaan leven en alle dieren wegvagen, scheelt een hoop risico's ;) )

Wie een beetje moeite wil doen kan waarschijnlijk nog wel meer voorbeelden bedenken van de gevolgen van de paardenhouderij op de huidige schaal. En natuurlijk zijn paarden ook nu al duur, maar als je kijkt naar de gevolgen vind ik dat geen realistische prijs. Een realistische prijs zou volgens mij een nog veel hogere belasting opleveren, dus ik denk dat wij er met een paar honderd euro per jaar heel goed mee weg komen. Waarschijnlijk zal het aantal paarden in Nederland op termijn dan dalen. Erg vervelend voor de mensen die het dan niet langer kunnen betalen, maar vanwege eerder genoemde redenen denk ik dat het in het algemeen belang zou zijn als het aantal paarden zou afnemen. Alleen maar goed dus.
dat er een overschot is aan paarden, absoluut...als we zouden beginnen met alle dieren die zinloos rondlopen weg te doen, zou het al een eind schelen, maar tegenwoordig is slacht zielig, dus komen we alleen al om in de gezellige paarden die geen functie, buiten weide decoratie om, hebben
daarnaast zou de mensheid zijn verstand terug moeten vinden en niet vermeerderen omhet vermeerderen, zou ook al weer een hoop schelen. grote nadelen van afnemen van de hoeveelheid dieren, maar dan spreek ik over een flinke daling.
Kijk voor de gein eens wat de omzet van de paardenindustrie alleen al in NL is, al die miljoenen etc, waar een hoop belasting van naar de staat gaat, bij zakelijke verkoop van dieren, bij aanschaf van voeding, hoefsmid, dierenarts, aanschaf wagens en trailers, wegenbelasting van die zaken , materiaal waar btw over word betaald (zadels, hoofdstellen, kleding, etc etc etc)
stel voor dat de paardenpopulatie halveert, dat gaat de staat een hoop centen kosten aan belasting inkomsten, laat staan de kosten van de WW die ze moeten gaan ophoesten van alle werkeloze paardenhouderij werknemers en zelfstandigen die hun bedrijf kunnen opdoeken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:43

@Sonja_vR: Goed om te constateren dat je het met mij eens bent dat er teveel paarden zijn in Nederland. Denk jij dan niet dat een belasting op het houden van paarden sommige mensen over de streep kan trekken om hun paard op te ruimen en anderen ervan kan overtuigen dat het beter is om niet aan een eigen paard te beginnen? Dat is namelijk wel het idee en als dat werkt dan bereiken we volgens mij precies wat we willen. Ik ben ook erg benieuwd naar welke alternatieven jij hebt om hetzelfde effect te bereiken. Overigens ben je nu volgens mij de derde die wijst op de economische verliezen als de paardenhouderij krimpt en dat begrijp ik niet zo goed. Jullie doen alsof het geld samen met het paard verdwijnt, maar dat is natuurlijk niet zo. Wie zijn paard wegdoet houdt meer geld over om aan andere dingen uit te geven, het geld verplaatst, maar er verdwijnt niets. Voor de paardenhouders die overblijven is het zelfs gunstig omdat bijvoorbeeld pensionhouders, hoefsmeden en dierenartsen scherper moeten gaan concurreren.

Daarnaast denk ik dat er een misverstand bestaat over de financiering van de WW-uitkeringen, maar dat is wel weer heel erg off-topic. :+

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:02

goeroe schreef:
@Sonja_vR: Goed om te constateren dat je het met mij eens bent dat er teveel paarden zijn in Nederland. Denk jij dan niet dat een belasting op het houden van paarden sommige mensen over de streep kan trekken om hun paard op te ruimen en anderen ervan kan overtuigen dat het beter is om niet aan een eigen paard te beginnen? Dat is namelijk wel het idee en als dat werkt dan bereiken we volgens mij precies wat we willen.

Het idee van wie? Ik had begrepen dat het in Bad Sooden-Allendorf vooral een ordinaire centenkwestie was. Gemeente heeft geld tekort en gewoon gekeken door wie dat geld door opgehoest kan worden. Een van de maatregelen is de paardenbelasting. Maar misschien heb ik dat wel helemaal verkeerd begrepen ;)

Het zou mij sterk verbazen als we op korte termijn in NL ook zo'n belasting krijgen, dus daar maak ik me absoluut niet druk om. Die € 200 zou mij overigens echt niet aanzetten tot het wegdoen van een paard.

Enne, als die belasting er toch komt, doe dan ook gelijk een koeien-, varkens- en kippenbelasting :D. Dat lijkt me dan wel zo eerlijk. Is nog goed voor het terugdringen van de vleesconsumptie ook (dus beter voor de voedselvoorziening).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:29

koeke schreef:
Het idee van wie? Ik had begrepen dat het in Bad Sooden-Allendorf vooral een ordinaire centenkwestie was. Gemeente heeft geld tekort en gewoon gekeken door wie dat geld door opgehoest kan worden. Een van de maatregelen is de paardenbelasting. Maar misschien heb ik dat wel helemaal verkeerd begrepen ;)

Nee, daar heb je een goed punt. Het is mijn idee en vast wel van meer mensen, maar wat betreft de situatie in Bad Sooden-Allendorf was ik tot dezelfde conclusie gekomen als jij. Ik denk dat een dergelijke maatregel goed te verdedigen is, maar als het blijft bij 'we hebben het geld nodig' vind ik het niet zo verwonderlijk dat er geen draagvlak gevonden wordt. Ik denk daarom dat ze hun handen nog vol krijgen aan de uitvoering en dan is het zelfs nog maar de vraag of het daadwerkelijk geld gaat opleveren, aangezien controle en handhaving ook veel geld kosten. De kans dat het mislukt is denk ik vrij groot en dat zou goed nieuws zijn voor de tegenstanders hier.

Depende

Re: Bad Sooden-Allendorf schrijft geschiedenis: UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:55

Precies, dat is ook mijn bezwaar tegen de belasting, zoals het gebracht werd is het bedoeld om een tekort in de begroting op te vullen. Als er nu verbeterde voorzieningen voor ruiters (zoals de hondenuitlaatveldjes voor honden e.d.) tegenover staan dan heb ik totaal geen moeite met de belasting, zolang het een redelijk bedrag blijft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:05

Video van de demonstratie: http://www.youtube.com/watch?v=RWEfx0nz4Tg

Probleem met deze beslissing in Bad Sooden-Allendorf is dat het een Europees precedent is ... iemand moet eerst gaan en de schaapjes volgen! Volgende 'gemeente' ergens in Nederland of Belgie????

Een vraag aan goeroe .... hoe en waar staat jouw paard gestald? Of hebt je uberhaupt wel een paard?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:12

frangelica schreef:
Peterina schreef:
Veel geklaag maar ik ben HEEL benieuwd wat de paardeneigenaren in Nederland en Belgie eraan gaan doen om dit tegen te houden?!

Ze hebben NIET op het invoer van het chippen reageert of geprotesteert ... en er was hier ook waarschuwing genoeg.

Denk niet dat het Groep Nijhof (Nederland) of het BWEI (Belgie) zich hier moeite aan gaan besteden.

dit staat los van chippen...chippen meer voor het slachten van gestolen paarden denk daarom niemand het erg vond.
denk dit heel ergens anders over gaat :j

Ten eerste ... denk je dat echt dat chippen meer voor het slachten van gestolen paarden was ?? :roll:

Ten tweede ... het commentaar ging over het feit dat NIEMAND NERGENS heeft gereclameert in noch Belgie of Nederland buiten deze twee groepen over een feit dat min of meer 'fait accompli' (gedane zaken) was. Deze groepen hebben zich ingezet voor een verandering of wijziging op Europese niveau (en het is hun deels gelukt!). Mijn punt is dat als er rook is, is er brand ... deze zaak dient opgevolgt te worden anders zitten wij allen met een belasting in 2014!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:17

Peterina schreef:
Een vraag aan goeroe .... hoe en waar staat jouw paard gestald? Of hebt je uberhaupt wel een paard?

De relevantie daarvan ontgaat mij, maar ja, ik heb een pony, waar ik overigens ook nu al vooral veel kosten en weinig plezier van heb. Als er in Nederland een paardenbelasting komt word ik daar dus niet zoals eerder gesuggereerd beter van, maar slechts armer. Ik kan ook leukere dingen bedenken om dat geld aan te besteden, maar ik probeer verder te kijken dan mijn eigen belangen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:09

De relevantie heeft te maken met uw commentaar op hoe andere mensen hun paarden houden.

Maar mijn vraag is niet beantwoord: hoe en waar staat je pony?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:21

goeroe schreef:
@Sonja_vR: Goed om te constateren dat je het met mij eens bent dat er teveel paarden zijn in Nederland.

Doet me denken aan een politieke partij en aan 1939..maar dan ging het over "mensen"..

Maar het egoisme is niet anders.. . :(:)

Toevallig begint alles weer in Hessen..

Zoek deze maar eens op.
Philipp Prinz von Hessen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:30

Peterina schreef:
De relevantie heeft te maken met uw commentaar op hoe andere mensen hun paarden houden.

Maar mijn vraag is niet beantwoord: hoe en waar staat je pony?

Wat hoop je met die informatie te bereiken? Mijn commentaar heeft zich nergens gericht op concrete situaties, maar op de gevolgen die de paardenhouderij in de huidige omvang onvermijdelijk (!) heeft voor onze samenleving.

ceasario schreef:
Doet me denken aan een politieke partij en aan 1939..maar dan ging het over "mensen"..

Deze opmerking slaat niet alleen als een tang op een varken, maar is ook nog eens bijzonder ongepast. Het zou je sieren als je hiervoor excuses zou maken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:41

ceasario schreef:

Duidelijk voorbeeld van Godwin's Law, trek het je niet aan Goeroe, zulk soort opmerking duiden over het algemeen op een totaal onvermogen om met verdere valide argumenten te komen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:57

goeroe schreef:
Deze opmerking slaat niet alleen als een tang op een varken, maar is ook nog eens bijzonder ongepast. Het zou je sieren als je hiervoor excuses zou maken.

Helemaal niet..
Bij die z.g.n. te veel paarden horen ook mensen..
Je diskwalificeert een groepering.

goeroe schreef:
[ Mijn commentaar heeft zich nergens gericht op concrete situaties, maar op de gevolgen die de paardenhouderij in de huidige omvang onvermijdelijk (!) heeft voor onze samenleving.
[.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:43

ceasario schreef:
Helemaal niet..
Bij die z.g.n. te veel paarden horen ook mensen..
Je diskwalificeert een groepering.

Want paarden houden is een absoluut recht en een bestaansvoorwaarde? Kom op zeg, die mensen worden nergens gedwongen om hun hobby, hun tijdverdrijf op te geven er wordt alleen een hogere prijs voor gevraagd.

Nog nooit gehoord van discriminatie op grond van een hobby of dat mensen zich aangetast voelen in hun mens zijn omdat ze een hobby iets minder makkelijk kunnen uitvoeren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:48

Depende schreef:
[.

Nog nooit gehoord van discriminatie op grond van een hobby of dat mensen zich aangetast voelen in hun mens zijn omdat ze een hobby iets minder makkelijk kunnen uitvoeren.

Dat wordt dat nu de eerste keer dan..wanneer dit openingstopic zich voor doet in bv. een ned. gemeente.

Nu ff bij het topic blijven..
Weet je al welke politieke partijen voorstander waren en welke tegen..
En waarom namen ze de paarden of was het willekeur ?
Antwoord graag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:51

op het platteland zien ze toerisme en neveninkomsten als pensionstalling (vaak bij boeren, of boeren met pensioen of boeren die overstappen, mijn vroegere pensionhouder was vroeger geitenboer en werkte ernaast bij een loonbedrijf en deed klusjes bij anderen), een boerencamping of een landwinkel, als kans voor boeren om te overleven.

En verder zorgt het voor de leefbaarheid van het platteland dat mensen die voormalige klein boerderijtjes, waarvan de bestemming omgezet is naar woonbestemming omdat er te weinig grond bij zit, gaan bewonen omdat ze graag een stukje grond hebben met hobbydieren aan huis.

Hier is veel vergrijzing en daardoor verdwijnen steeds meer voorzieningen in de dorpen. Je ziet dat de jonge mensen die graag buiten wonen, met bijvoorbeeld paarden aan huis, maar soms ook een kinderopvang met flinke buitenspeelruimte en kleinere dieren gezinnen krijgen, er kinderen komen en op die manier zorgen dat een dorp niet een echt slaapdorp wordt waar niets anders is dan huizen.
Het bestaansrecht van sportclubs, school, buurthuis etc. is afhankelijk van het enthousiasme van de inwoners en het aantal mensen dat er actief gebruik van maakt.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 16-12-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:53

ceasario schreef:
Depende schreef:
[.

Dat wordt dat nu de eerste keer dan..wanneer dit openingstopic zich voor doet in bv. een ned. gemeente.

Nu ff bij het topic blijven..
Weet je al welke politieke partijen voorstander waren en welke tegen..
En waarom namen ze de paarden of was het willekeur ?
Antwoord graag.

Nee en waarom zou mij dat iets kunnen schelen?

Wil je werkelijk beweren dat er een wereldwijd complot is tegen de paardenhouderij en dat dit het eerste teken aan de wand is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:03

Dan mogen ze ook wel wat gaan doen aan voetbal. Het aantal ha grond dat al die velden in beslag nemen is ook niet te verwaarlozen, het wordt elke winter omgeploegd tot mollenveld vol putten en gaten, het is absoluut niet mooi in het natuurbeeld, het vervuilt (denk aan al dat douchewater, de uitlaatgassen van de auto's op de parking, de stookkosten en uitstoot daarvan en het afval geproduceerd in de kantine) en het kost ook alleen maar geld in onderhoud.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:07

Varekaj schreef:
Dan mogen ze ook wel wat gaan doen aan voetbal. Het aantal ha grond dat al die velden in beslag nemen is ook niet te verwaarlozen, het wordt elke winter omgeploegd tot mollenveld vol putten en gaten, het is absoluut niet mooi in het natuurbeeld, het vervuilt (denk aan al dat douchewater, de uitlaatgassen van de auto's op de parking, de stookkosten en uitstoot daarvan en het afval geproduceerd in de kantine) en het kost ook alleen maar geld in onderhoud.

je vergeet de kosten van de politie en ME bij iedere belangrijke wedstrijd :+

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:10

:D
Depende schreef:
[Nee en waarom zou mij dat iets kunnen schelen?

Dat is blijkbaar te moeilijk om te bevatten waar de oorsprong in gedachte is ontstaan..
Jij en die Goero zijn al dagen bezig om proberen te onderbouwen voor de goedgelovige lezer waarom het hier ook noodzakelijk zou moeten zijn..
Als we het dan over een "sekte" zouden mogen hebben. :D

Maar start dan een ander topic of geef antwoord op het gevraagde waar dit topic uit eindelijk over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:23

geerke schreef:
Varekaj schreef:

je vergeet de kosten van de politie en ME bij iedere belangrijke wedstrijd :+

Daar had ik nog niet eens aan gedacht, ik had het dorpsclubje in mijn achterhoofd :')

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:25

Ceasario: Goeroe en ik zijn geen onderdeel van dezelfde sekte nee, ik ben het zelf niet eens met Goeroe's belangrijkste argument. Echter is iemand Nazi noemen omdat hij of zij vind dat er teveel paarden in een land zijn en daar best een prijs op mag staan (een mening waar je het niet mee eens kan zijn, omdat er in jouw opinie niet te veel paarden zijn of die prijs door de maatschappij gedragen moet worden etc etc.) echt zo ongelooflijk buiten proportioneel dat ik er wel op reageer. Open anders zelf een topic, 'Belasting invoeren voor paarden is duidelijk teken van paardenbezittershaat'

De oorsprong van welke gedachte? Die van jou of die van het antisemitisme? Die van jou ja die kan ik niet helemaal bevatten en de feiten van het antisemitisme ken ik, maar nee die kan ik ook niet bevatten.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:46

omg 8)7 wat heb ik gedaan pffff 8)7 {:)-: 8)7