Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
listiglistje schreef:Ellis_1990 schreef:ze zien er mischien het zelfde uit ma ze zullen tog nie t zelfde karakter hebben??
in mijn beleving lijkt mij dat erg saai!
Het karakter van een Jazz is alles behalve saai
maureen58 schreef:Vindt het nog steeds zo bijzonder.. Gaaf dat je op deze manier een van de beste dressuur hengsten allertijden kan behouden maar je moet ook een keer door.
Dribbel schreef:maureen58 schreef:Vindt het nog steeds zo bijzonder.. Gaaf dat je op deze manier een van de beste dressuur hengsten allertijden kan behouden maar je moet ook een keer door.
Klonen is wetenschap en vooruitgang. Het is een nieuwe techniek, dus in feiten vooruitgang, maar daarvoor heb je nu eenmaal een al bestaand organisme nodig. Een top paard is dat een goede keus, omdat je weet hoe dit paard presteerd. Alles is er uit gehaald aan prestaties, dus dan weet je wat zo'n dier in de beste handen kan. Dat is ideaal vergelijkingsmateriaal. Ik denk dan ook niet dat ze het hebben gedaan om Jazz eeuwig leven te geven, maar meer om de techniek en wetenschap er achter.
maureen58 schreef:@_San87_: Kan je uitleggen waarom dan want wat doen ze er kwaad mee?
manic schreef:De lange termijn effecten van mobiele telefoons, tv schotels en gprs antennes en sattelieten en ach, groeihormonen etc zijn ook niet bekend, maar dat doen we onszelf ook dagelijks aan...
Citaat:Het is dus nog niet duidelijk of het wel of geen kwaad kan, dat ten eerste. De lange termijn effecten zijn bij klonen nog niet geheel bekend, uiteraard zijn er wel gegevens van eerder gekloonde dieren, zoals het schaap Dolly en die resultaten zijn verre van positief. Wil je een levend wezen zoiets aandoen?
maureen58 schreef:Citaat:Het is dus nog niet duidelijk of het wel of geen kwaad kan, dat ten eerste. De lange termijn effecten zijn bij klonen nog niet geheel bekend, uiteraard zijn er wel gegevens van eerder gekloonde dieren, zoals het schaap Dolly en die resultaten zijn verre van positief. Wil je een levend wezen zoiets aandoen?
Ik snap je punt maar je moet er ook wel rekening mee houden dat het schaap Dolly in 1996 succesvol (voor zolang het duurde) is gekloont en wat dus al zestien jaar geleden is. Nu zijn er dus al weer nieuwe dingen ontdekt en waarschijnlijk ook nieuwe en verbeterde technieken.
manic schreef:En vruchtbaarheidsbehandelingen, abortussen, het genetisch manipuleren van gewas in hongergebieden in Afrika, zodat er toch nog wat groeit in de woestijn etc zijn wel ethisch verantwoord?
Best een leuke discussie.
manic schreef:Omdat het ineens over het ethisch verantwoord zijn van klonen ging en al die andere zaken zijn net zo goed ethisch discutabel. Probleem van ethiek is dat je ergens grenzen moet stellen, maar wie bepaalt waar die grens ligt?
In het geval van Poetin... supermerrie die helaas heel tragisch en veel te jong gestorven is. Door haar kloon is haar genetische waarde bewaard gebleven. Is dat ethisch of niet?
En dat verhaal over iemand die op tragische wijze haar geliefde kampioensquarter merrie verloor maar haar gelukkig toch nog kon late klonen, zodat ze toch nog haar lievelingspaard bij zich had.
Tsja, ik weet het niet. Jij begon over ethiek, ik niet. Ik ga er alleen op verder.
_San87_ schreef:Dat weet ik. Maar dat neemt niet weg dat er over de lange termijn dus nog niks bekend is en ik vind het dus ethisch niet verantwoord om te gaan klonen
.
En dat hoef je absoluut niet met mij eens te zijn, het is gewoon mijn mening. En begrijp me niet verkeerd, de waarde voor de wetenschap zie ik wel, maar soms gaat ethiek gewoon voor de wetenschap en dat geld voor mij persoonlijk in het geval van klonen.
liedje89 schreef:_San87_ schreef:Dat weet ik. Maar dat neemt niet weg dat er over de lange termijn dus nog niks bekend is en ik vind het dus ethisch niet verantwoord om te gaan klonen
.
En dat hoef je absoluut niet met mij eens te zijn, het is gewoon mijn mening. En begrijp me niet verkeerd, de waarde voor de wetenschap zie ik wel, maar soms gaat ethiek gewoon voor de wetenschap en dat geld voor mij persoonlijk in het geval van klonen.
Als je het niet doet kom je er ook nooit achter wat er op lange termijn gebeurt natuurlijk. En ik denk wel dat kloneren ook een praktisch nut kan hebben en dat het wel de moeite waard is om dat te onderzoeken, ook in de zin van therapeutisch kloneren ed.
Ik vraag me wel af in hoeverre het verstandig zou zijn om de klonen zo in de populatie te zetten en ze ook voor de normale fok in te zetten. Stel dat er toch van alles aan rammelt dan zit dat straks misschien door je halve populatie.
manic schreef:Dan gaan ze gewoon naar Zangersheide, zoals de rest van de gekloonde hengsten. Vaak klonen van topsportpaardruinen trouwens.
Okay, prima ethiek over paarden, aangezien ethiek zich kennelijk alleen op paarden gebied afspeelt.
ET was een toppaard, maar ruin.
Top Gun was een toppaard, maar ruin.
Ratina was een toppaard, maar dood.
Gem Twist was een toppaard, maar ruin
Wie ben jij dan om te vertellen aan eigenaren en bewonderaars van deze paarden, mensen die hun hele sportcarriere aan deze geweldige beesten te danken hebben dat zij niet ethisch verantwoord bezig zijn.
Overigens is een kloon genetisch gelijk in tegenstelling tot iedere andere Sandro Hit x Brentano moeder uit een compleet andere moederlijn stoppen. Bovendien is San Brentano II al een paar jaar geleden gehemeld.