Derde kloon van Jazz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:40

Vindt het nog steeds zo bijzonder.. Denk alleen dat het weinig zin heeft om er zo over te discuseren, alles zal toch wel tot in de puntjes uitgezocht zijn lijkt mij :x. En helemaal hetzelfde worden ze niet want dat ligt aan allerlei factoren zoals opvoeding, huisvesting, training etc. Gaaf dat je op deze manier een van de beste dressuur hengsten allertijden kan behouden maar je moet ook een keer door.
Laatst bijgewerkt door maureen58 op 13-12-12 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:43

listiglistje schreef:
Ellis_1990 schreef:
ze zien er mischien het zelfde uit ma ze zullen tog nie t zelfde karakter hebben??
in mijn beleving lijkt mij dat erg saai! :(

Het karakter van een Jazz is alles behalve saai :D

Haha ik ben niet zo bekend met Jazz (of dressuurpaarden in het algemeen), maar dat soort dingen heb ik inderdaad vaker gehoord.
Misschien klonen ze juist daarom wel met hem? Vanwege een duidelijk karakter. Ook dit is natuurlijk een vrij grijs gebied nog. Kijk hoe 3 dezelfde klonen niet alleen lichamelijk maar ook mentaal ontwikkelen, wat zijn straks de verschillen en hoe komt dat? Lijkt me machtig interessant.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:44

maureen58 schreef:
Vindt het nog steeds zo bijzonder.. Gaaf dat je op deze manier een van de beste dressuur hengsten allertijden kan behouden maar je moet ook een keer door.

Klonen is wetenschap en vooruitgang. Het is een nieuwe techniek, dus in feiten vooruitgang, maar daarvoor heb je nu eenmaal een al bestaand organisme nodig. Een top paard is dat een goede keus, omdat je weet hoe dit paard presteerd. Alles is er uit gehaald aan prestaties, dus dan weet je wat zo'n dier in de beste handen kan. Dat is ideaal vergelijkingsmateriaal. Ik denk dan ook niet dat ze het hebben gedaan om Jazz eeuwig leven te geven, maar meer om de techniek en wetenschap er achter.

maureen58

Re: Derde kloon van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:57

@Dribbel: Sorry had mijn berichtje nog wat aangepast maar wat bedoel je hier nou mee te zeggen omdat je wat van mij quote? Ik zei er verder toch niks over?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:03

Ik doelde op 'je moet een keer door'. Het lijkt me niet dat er gekloond wordt om zo'n hengst langernte behouden, maar meer voor de kennis en het kijken wat mogelijk is met een kloon.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:05

Oké ik snap het.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:06

Dribbel schreef:
maureen58 schreef:
Vindt het nog steeds zo bijzonder.. Gaaf dat je op deze manier een van de beste dressuur hengsten allertijden kan behouden maar je moet ook een keer door.

Klonen is wetenschap en vooruitgang. Het is een nieuwe techniek, dus in feiten vooruitgang, maar daarvoor heb je nu eenmaal een al bestaand organisme nodig. Een top paard is dat een goede keus, omdat je weet hoe dit paard presteerd. Alles is er uit gehaald aan prestaties, dus dan weet je wat zo'n dier in de beste handen kan. Dat is ideaal vergelijkingsmateriaal. Ik denk dan ook niet dat ze het hebben gedaan om Jazz eeuwig leven te geven, maar meer om de techniek en wetenschap er achter.

Ethisch gezien vind ik het echt walgelijk :r. Wetenschappelijk gezien is het een fantastische bron van nieuwe kennis.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:14

@_San87_: Kan je uitleggen waarom dan want wat doen ze er kwaad mee?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:16

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:18

maureen58 schreef:
@_San87_: Kan je uitleggen waarom dan want wat doen ze er kwaad mee?

Het is dus nog niet duidelijk of het wel of geen kwaad kan, dat ten eerste. De lange termijn effecten zijn bij klonen nog niet geheel bekend, uiteraard zijn er wel gegevens van eerder gekloonde dieren, zoals het schaap Dolly en die resultaten zijn verre van positief. Wil je een levend wezen zoiets aandoen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:27

De lange termijn effecten van mobiele telefoons, tv schotels en gprs antennes en sattelieten en ach, groeihormonen etc zijn ook niet bekend, maar dat doen we onszelf ook dagelijks aan...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:28

manic schreef:
De lange termijn effecten van mobiele telefoons, tv schotels en gprs antennes en sattelieten en ach, groeihormonen etc zijn ook niet bekend, maar dat doen we onszelf ook dagelijks aan...

Daar kiezen we zelf voor :). Overigens zijn de lange termijn effecten van bovenstaande zaken wel degelijk bekend, het interesseert ons alleen niet wat we met onszelf doen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:30

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:31

Citaat:
Het is dus nog niet duidelijk of het wel of geen kwaad kan, dat ten eerste. De lange termijn effecten zijn bij klonen nog niet geheel bekend, uiteraard zijn er wel gegevens van eerder gekloonde dieren, zoals het schaap Dolly en die resultaten zijn verre van positief. Wil je een levend wezen zoiets aandoen?

Ik snap je punt maar je moet er ook wel rekening mee houden dat het schaap Dolly in 1996 succesvol (voor zolang het duurde) is gekloont en wat dus al zestien jaar geleden is. Nu zijn er dus al weer nieuwe dingen ontdekt en waarschijnlijk ook nieuwe en verbeterde technieken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:33

maureen58 schreef:
Citaat:

Ik snap je punt maar je moet er ook wel rekening mee houden dat het schaap Dolly in 1996 succesvol (voor zolang het duurde) is gekloont en wat dus al zestien jaar geleden is. Nu zijn er dus al weer nieuwe dingen ontdekt en waarschijnlijk ook nieuwe en verbeterde technieken.

Dat weet ik :). Maar dat neemt niet weg dat er over de lange termijn dus nog niks bekend is en ik vind het dus ethisch niet verantwoord om te gaan klonen :).

En dat hoef je absoluut niet met mij eens te zijn, het is gewoon mijn mening. En begrijp me niet verkeerd, de waarde voor de wetenschap zie ik wel, maar soms gaat ethiek gewoon voor de wetenschap en dat geld voor mij persoonlijk in het geval van klonen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:40

En vruchtbaarheidsbehandelingen, abortussen, het genetisch manipuleren van gewas in hongergebieden in Afrika, zodat er toch nog wat groeit in de woestijn etc zijn wel ethisch verantwoord?

Best een leuke discussie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:43

manic schreef:
En vruchtbaarheidsbehandelingen, abortussen, het genetisch manipuleren van gewas in hongergebieden in Afrika, zodat er toch nog wat groeit in de woestijn etc zijn wel ethisch verantwoord?

Best een leuke discussie.

Daar gaat het hier toch helemaal niet om? Dus waarom je dit erbij haalt in een discussie over klonen snap ik niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:49

Omdat het ineens over het ethisch verantwoord zijn van klonen ging en al die andere zaken zijn net zo goed ethisch discutabel. Probleem van ethiek is dat je ergens grenzen moet stellen, maar wie bepaalt waar die grens ligt?

In het geval van Poetin... supermerrie die helaas heel tragisch en veel te jong gestorven is. Door haar kloon is haar genetische waarde bewaard gebleven. Is dat ethisch of niet?

En dat verhaal over iemand die op tragische wijze haar geliefde kampioensquarter merrie verloor maar haar gelukkig toch nog kon late klonen, zodat ze toch nog haar lievelingspaard bij zich had.

Tsja, ik weet het niet. Jij begon over ethiek, ik niet. Ik ga er alleen op verder.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:55

Hoe gaat het kwpn hier eigenlijk mee om, worden veulens van deze heren automatisch als veulens van jazz geaccepteerd of moeten ze zelf ook nog goedgekeurd worden? Mag dat uberhaupt? Ik weet namelijk dat er stamboeken zijn waarbij dit niet mag. Dna ouder verificatie wordt hiermee trouwens ook knap lastig..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:57

manic schreef:
Omdat het ineens over het ethisch verantwoord zijn van klonen ging en al die andere zaken zijn net zo goed ethisch discutabel. Probleem van ethiek is dat je ergens grenzen moet stellen, maar wie bepaalt waar die grens ligt?

In het geval van Poetin... supermerrie die helaas heel tragisch en veel te jong gestorven is. Door haar kloon is haar genetische waarde bewaard gebleven. Is dat ethisch of niet?

En dat verhaal over iemand die op tragische wijze haar geliefde kampioensquarter merrie verloor maar haar gelukkig toch nog kon late klonen, zodat ze toch nog haar lievelingspaard bij zich had.

Tsja, ik weet het niet. Jij begon over ethiek, ik niet. Ik ga er alleen op verder.

Ethisch verantwoord zijn van klonen ja. Niet van de andere dingen die jij noemt, daar gaat dit topic namelijk niet over.

Over Poetin, de genetische waarde bestaat nog steeds, zowel Brentano II als Sandro Hit leven nog. En een kloon is niet per definitie hetzelfde als het origineel, niet in uiterlijk, niet in gedrag.

En ik vind het prima dat je verder gaat over ethiek, maar dan wel ontopic.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:07

_San87_ schreef:
Dat weet ik :). Maar dat neemt niet weg dat er over de lange termijn dus nog niks bekend is en ik vind het dus ethisch niet verantwoord om te gaan klonen :).

En dat hoef je absoluut niet met mij eens te zijn, het is gewoon mijn mening. En begrijp me niet verkeerd, de waarde voor de wetenschap zie ik wel, maar soms gaat ethiek gewoon voor de wetenschap en dat geld voor mij persoonlijk in het geval van klonen.

Als je het niet doet kom je er ook nooit achter wat er op lange termijn gebeurt natuurlijk :Y) . En ik denk wel dat kloneren ook een praktisch nut kan hebben en dat het wel de moeite waard is om dat te onderzoeken, ook in de zin van therapeutisch kloneren ed.

Ik vraag me wel af in hoeverre het verstandig zou zijn om de klonen zo in de populatie te zetten en ze ook voor de normale fok in te zetten. Stel dat er toch van alles aan rammelt dan zit dat straks misschien door je halve populatie.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:08

Dan gaan ze gewoon naar Zangersheide, zoals de rest van de gekloonde hengsten. Vaak klonen van topsportpaardruinen trouwens.

Okay, prima ethiek over paarden, aangezien ethiek zich kennelijk alleen op paarden gebied afspeelt.

ET was een toppaard, maar ruin.
Top Gun was een toppaard, maar ruin.
Ratina was een toppaard, maar dood.
Gem Twist was een toppaard, maar ruin

Wie ben jij dan om te vertellen aan eigenaren en bewonderaars van deze paarden, mensen die hun hele sportcarriere aan deze geweldige beesten te danken hebben dat zij niet ethisch verantwoord bezig zijn.

Overigens is een kloon genetisch gelijk in tegenstelling tot iedere andere Sandro Hit x Brentano moeder uit een compleet andere moederlijn stoppen. Bovendien is San Brentano II al een paar jaar geleden gehemeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:16

liedje89 schreef:
_San87_ schreef:

Als je het niet doet kom je er ook nooit achter wat er op lange termijn gebeurt natuurlijk :Y) . En ik denk wel dat kloneren ook een praktisch nut kan hebben en dat het wel de moeite waard is om dat te onderzoeken, ook in de zin van therapeutisch kloneren ed.

Ik vraag me wel af in hoeverre het verstandig zou zijn om de klonen zo in de populatie te zetten en ze ook voor de normale fok in te zetten. Stel dat er toch van alles aan rammelt dan zit dat straks misschien door je halve populatie.

Zoals ik al zei, ik snap het wetenschappelijke nut wel. Enkel vind ik het voor mezelf ethisch niet verantwoord.

manic schreef:
Dan gaan ze gewoon naar Zangersheide, zoals de rest van de gekloonde hengsten. Vaak klonen van topsportpaardruinen trouwens.

Okay, prima ethiek over paarden, aangezien ethiek zich kennelijk alleen op paarden gebied afspeelt.

ET was een toppaard, maar ruin.
Top Gun was een toppaard, maar ruin.
Ratina was een toppaard, maar dood.
Gem Twist was een toppaard, maar ruin

Wie ben jij dan om te vertellen aan eigenaren en bewonderaars van deze paarden, mensen die hun hele sportcarriere aan deze geweldige beesten te danken hebben dat zij niet ethisch verantwoord bezig zijn.

Overigens is een kloon genetisch gelijk in tegenstelling tot iedere andere Sandro Hit x Brentano moeder uit een compleet andere moederlijn stoppen. Bovendien is San Brentano II al een paar jaar geleden gehemeld.

Ethiek speelt zich niet alleen af op paardengebied, dit gaat echter om klonen, dus waarom in godsnaam abortus en genetisch gemanipuleerde mais erbij halen?

Ik vertel een ander helemaal niet wat hij of zij moet doen, ik geef mijn mening. En ja, een kloon is genetisch gelijk, maar dat betekent niet dat een kloon ook dezelfde kwaliteiten heeft of tentoonspreidt, het is niet zo dat de genetische diversiteit opeens enorm toeneemt door het klonen van paarden. Neem nu Jazz, die heeft meer dan genoeg nakomelingen en zijn nakomelingen hebben weer nakomelingen, welke genetische diversiteit?

Een een goed sportpaard is niet per definitie een goede vererver. Net als dat een goede vererver niet per definitie een goed sportpaard is. En het is niet zo dat de paarden die jij noemt genetisch niet meer vertegenwoordigd zijn. Niet altijd door de benoemde paarden zelf, maar wel door hun ouders.

PLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:31

Ik weet er vrij weinig vanaf, wat klonen met de genetische waarden doen en hoe dat dan weer zit met fokken met klonen, maar ik vind het iig een super interessante discussie om te volgen... en heb wel al veelbegeerd op dit topic...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:38

is er eigenlijk alk een kloon onder het zadel? en dan bedoel ik in het algemeen.. ben wel beneuwd of ze ook een beetje naar verwachting lopen..