Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:35

CoSnuf schreef:
Ik kan niets gezonder bedenken dan een paard 24/7 op de wei.

Ik wel,...niet de heledag in de wei maar ruim voldoende in de wei.

Ik ga het hele artikel vanavond wel even lezen voordat ik er verder iets over zeg.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:36

Mijn shetjes staan ook altijd op de weide. Een oude onbemeste weide. De schuilstal staat op een groot stuk beton. Daar staan ze ook vaak te rusten.
In de zomer komen ze indd veel aan (sommige krijgen een graaskorf om), maar ik laat ze in de winter ook natuurlijkerwijze afvallen. Nu hebben ze bijv nog geen behoefte aan hooi, terwijl ze wel afvallen. Het gras met weinig voedingsstoffen gaat nog voor en dat vind ik prima. Alleen de drachtige merries krijgen 1x per dag een kleine hoveelheid bijvoeding.
Al wil ik nog wel een beodemonderzoek laten doen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:36

Het is puur het voeren en de aanleg van het paard om voller te worden (dus aanleg + beweging die hij daarbij krijgt natuurlijk).. Kijk maar eens op een doe-het-zelf stal waar iedereen zelf voert en de paarden allemaal evenveel in een wei staan ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:37

Ruim voldoende red je niet als het niet de hele dag is. Eigenlijk 24/7. Het gaat niet alleen om het gras wat ze binnen krijgen, ze lopen gemiddeld 30 kilometer in een etmaal. En dat red je echt niet met een daggedeelte bijvoorbeeld.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:50

ik ken een haf die om de dag in de weide staat en de andere dag in de paddock met ruwvoer. omdat hij anders ook te dik is. Er zijn paarden met aanleg voor ''dikheid''

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:52

Onze paarden staan 24/7 in de weide :+ Ik kan dit niet een succesvol onderzoek noemen want ik mis nogal wat onderdelen. Een weide die extra bemest word is anders dan een weide die enkel bemest word met paardenpoep en de hoeveelheid paarden op de weide hoeveel vierkante meter en het bijvoeren van brokken muslie etc?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:57

Mijn paarden (tinkers) staan 24/7 op de wei met vrijwel onbeperkt hooi, zonder verder bij te voeren EN ze zijn te dik. Hun maatje is een Westfaalse ruin en die wordt beperkt bijgevoerd, anders zou ie te schraal worden (is wel 20+). Denk dat het wel afhankelijk is van het ras en type paard. Vind het wel een interessant onderzoek.

xTammyy

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:59

Tja dáárom hebben wij expres graszaad gekozen voor een paardenwei, en niet voor een koeienwei.
Moet wel zeggen dat ons shetje snel te dik wordt, maar die is niet van mij zelf dus kan daar niks aan doen.
Zodra mijn eigen paard écht te dik dreigt te worden doe ik daar wel wat aan, maar aangezien wij een soort paddock paradise hebben is dat niet snel het geval.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:04

Mijn paard heeft jarenlang op een paar hectare schraal land gestaan en deed het daar prima op 24/7, met voldoende beweging erbij. Afgelopen zomer heeft hij op een veel kleiner landje gestaan met koeiengras en dat deed hem minder goed. Hij is insuline resistent, dus het was nogal wat gedoe. Gelukkig heb ik voor het komende jaar een beter alternatief; dagelijks weidegang voor een aantal uren, daarnaast 2x per dag hooi en de mogelijkheid te staan in een paddock paradise en schuilstal met grote uitloop. Denk dat hij het zo prima gaat doen en toch nog lekker 24/7 buiten. :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:05

Interessant onderzoek, en eerst even lezen en dan pas commentaar geven zou in sommige gevallen wel helpen om een wat genuanceerdere reactie te plaatsen ;)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:05

Schafstall schreef:
Mijn paarden (tinkers) staan 24/7 op de wei met vrijwel onbeperkt hooi, zonder verder bij te voeren EN ze zijn te dik. Hun maatje is een Westfaalse ruin en die wordt beperkt bijgevoerd, anders zou ie te schraal worden (is wel 20+). Denk dat het wel afhankelijk is van het ras en type paard. Vind het wel een interessant onderzoek.

Nog een aanvulling.....staan op paardengraszaad en niet op koeiengras ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:08

SJANNE_DARK schreef:
Maar zoals het in de natuur gaat. Paarden eten zich in de zomer dik met dank aan verschillende soorten gras hierdoor kunnen ze zich beter voortplanten door de goeie voedings stoffen en maken ze een voorraad voor de winter. In de winter is het gras minder voedzaam en kunnen ze teren op hun vetvoorraad. Wel vind ik het belangrijk dat ondanks paarden die het hele jaar buiten staan wat moeten doen voor het gras. ver lopen voor water, schuilstal, etc. zoals bij een hitactief stal. Zo boots je het meest het natuurlijke omgeving na.

Idd, paarden eten zich in de zomer rond en zouden dat vet bij wijze van spreken in de winter weer verliezen. Maar goed, wij halen ze dan naar binnen met een deken op, geven krachtvoer en hooi en ook al staan ze buiten, dan voeren we nog bij. Raar onderzoek dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:09

Brainless schreef:
In de winter is mijn paard (24/7 kuil/hooi, paddock) sneller te dun dan als zij enkele uren op de wei kan.
Elke zomer is het weer een uitdaging om haar niet te dik te laten worden en zoals nu begin je haar ribben alweer goed te voelen en halverwege de winter zie je haar ribben door haar wintervacht heen.

Mijn oude paard valt juist af op de wei en komt aan van hooi.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:10

vind het maar beetje vreemd. kan nou niet zeggen dat mijn paard zo happy is in de paddock.
me paard word wel iets dikker jah op het land zomers. maar dat heb ik liever dan zandkoliek door het graven in de paddock

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:16

Haha, mijn paard staat ook 24/7 op het land :) en soms nonstop als ik even niet rijd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:18

Ik vind het een beetje vervelend dat men er bij het onderzoek vanuit gaat dat de meeste paarden op vette koeienweides staan. Dat he prikkeldraad verwijderd wordt en een fructaanarm mengsel strooit. Ik vind dit wel erg generaliserend.
Niet alle recreatiepaarden bewegen te weinig, heel veel staan er niet tot aan hun nek in het vette koeiengras. Verder is het hele onderzoek voornamelijk gebaseerd op literatuurstudie. Ik zie liever iets meer veldonderzoek.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-12 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:18

Mijn paarden staan 24/24 7/7 op de weide en het klopt dat ze in de zomer wel wat dikker worden maar dat gaat er in de winter gewoon weer af. Ze hebben trouwens niet echt een schuilstal enkel wat natuurlijke beschuttingen (bomen en muurtjes).
Ik voer in de zomer dus helemaal niks bij en in de winter krijgen ze alleen hooi (tot nu toe staat er trouwens nog voldoende gras).
Mijn BWP paard moet ik tijdens de winter wel bijvoederen omdat hij anders snel te mager wordt (hij wordt in de zomer ook helemaal niet dik) dus ik denk dat er grote verschillen zitten naargelang het ras.
De andere zijn pony's (welsh, New forest, kruising arabier) en voor hen is het echt geen enkel probleem.
Wij rijden overigens wel gewoon wedstrijden.

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:22

Die van mij ook 24/7 op de wei en geen problemen gehad.
ligt ook echt aan het grassoort waar ze op staan.als t voor koeien bedoeld is kunnen ze er gauw hoefbevangen van raken geloof ik.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:28

quera schreef:
De hele dag in de wei= een te dik paard
De hele dag in stal= een depri paard..

En wow ik heb wat nieuws geleerd. Een paard is geen koe :')

Hahaha ja bij die zin dacht ik ook even, hmm oké, ik dacht dat paarden en koeien hetzelfde waren :j

Vind het een beetje een apart onderzoek, want dag en nacht in de stal is het ook niet. Dag en nacht in de paddock heb je weer kans dat ze teveel zand gaan vreten.

Conclusie: Het is ook nooit goed :Y)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:33

alles waar TE voor staat is niet goed. Teveel hooi, teveel op stal, teveel in de wei.... Al betwijfel ik het laatste, aangezien een paard nog nooit ervoor heeft gekozen om vrijwillig 24 uur in een stal te gaan staan...
Mijn merrie staat nu niet meer in de wei (wel in de paddock iedere dag) maar ik zou willen dat het meer kon... Helaas heb ik geen zeggenschap over de wei, en wij staan in de natte klei, dus de beperkte wei die we hebben gaat snel naar de haaien als er 5 paarden op lopen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:40

Zucht...... Je paard ophokken mag niet, maar teveel in de wei is ook niet goed??

Die van mij staan overdag in de wei en s'nachts op stal... Maar te dik zijn ze niet hoor, zoveel gras staat er namelijk niet meer :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:06

Wat een flut artikel!

Gezeik altijd met die onzin onderzoeken! Ik vraag me altijd af of dit soort onzin onderzoekjes door 1e jaars mbo studenten gedaan wordt.

Dit is niet goed, dat is niet goed!
Iedereen kan toch bedenken dat een paard in de wei alleen maar prima is, en als je dan een vetzak krijgt je daar wat aan moet doen!
Moet ik mijn paard nu preventief van de wei afhalen door dit artikel of zo :? Mooi niet.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 22-11-12 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:09

Huertecilla schreef:
zimbabwe schreef:
Ligt het ook niet meer aan het soort gras en de volheid van de wei? Kan me toch niet voorstellen dan als je wei is afgestemd op dat er paarden lopen dat ze daar te dik van worden.

Uiteraad.
Paarden worden niet dik van buiten op het land leven maar van op voor de diersoort paard totáál verkeerde voeding koeiengras te leven.

Idd en daarom zeg ik: pas je weide aan ....dus koeiengras eruit, paardengras erin. Jeeee how hard can it be????

En als het geld er niet is zijn er nog legio andere mogenlijkheden o je paard gezonder te laten grazen.
Wat een onderzoek zeg...beetje nuchter verstand was beter op zijn plaats.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:20

Maar dan nog......het is NIET natuurlijk dat een paard de hele dag op gras staat.....Een paard is van origine een steppe dier en die zoeken welliswaar een groot deel van de dag naar voedsel ze hebben het niet de hele dag....
Nu is dat paard niet meer te vergelijken met het paard wat hier in de wei staat; dat weet ik ook wel.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:32

Dat is waarom ik mijn paarden (Haflinger, Fries en AMH) altijd een graaskorf om heb in de wei. Ideaal. Paarden kunnen met name in de zomer hele dag buiten lopen, zonder zich klem te eten.