Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Re: Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:39

Het is té gemakkelijk schelden op die mensen alleen omdat je het zielig vind dat ze dieren afschieten

hannahvido; gelukkig hebben ze het konijn de nek om gedraaid, wou je zo'n diertje langer laten liggen, dan? Maar richting huis schieten is not done, nee
FlyAway; wat een bullshit. Je hoeft het niet leuk te vinden, maar het is precies zoals Kabwan schreef. Daarnaast is er domweg overgeschot; we hebben (nog) geen wolven, dus moet iemand anders de herten uitdunnen. En zo'n zwijn in je achtertuin; wordt ik niet blij van!

Nogmaals; liever een stuk wild op mn bord dat werkelijk vrij heeft mogen rond lopen, dan een plofkip

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:43

ik vindt het sowieso raar
ik bedoel als jager zijnde schiet je toch niet in/richting een paddock
al was het een wild zwijn geweest, dan vindt ik dat hij als nog niet had moeten schieten
ik vind het wel echt zielig voor de eigenaar
en hoop dat hij strafvervolging krijgt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:45

Juut schreef:
Het is té gemakkelijk schelden op die mensen alleen omdat je het zielig vind dat ze dieren afschieten

hannahvido; gelukkig hebben ze het konijn de nek om gedraaid, wou je zo'n diertje langer laten liggen, dan? Maar richting huis schieten is not done, nee
FlyAway; wat een bullshit. Je hoeft het niet leuk te vinden, maar het is precies zoals Kabwan schreef. Daarnaast is er domweg overgeschot; we hebben (nog) geen wolven, dus moet iemand anders de herten uitdunnen. En zo'n zwijn in je achtertuin; wordt ik niet blij van!

Nogmaals; liever een stuk wild op mn bord dat werkelijk vrij heeft mogen rond lopen, dan een plofkip

Niet richting huis schieten? Waarom krijg ik dan altijd de hagel op m`n dak als die stoere mannen weer eens duiven aan het jagen zijn?

Je mag mij 1 ding uitleggen. Er moeten duiven geschoten worden, er zijn er teveel en ze veroorzaken schade. Ook moeten er konijnen en hazen geschoten worden, daar zijn er ook te veel van. Die dieren hebben in ieder geval 1 belangrijke natuurlijke vijand. Inderdaad; de vos. En op welk dier wordt er lekker gejaagd? De vos. Vind je het gek dat er teveel duiven en konijnen zijn als je hun belangrijkste natuurlijke vijand af gaat schieten?

Faunabeer in nederland wordt bepaald door de man met de trekker! En die heeft andere belangen dan faunabeheer.

Overigens is het dus níet zoals kabwan beweerd. Getuige de situaties die velen meemaken. Het is misschien de situatie zoals hij zou moeten zijn volgens de weidelijkheidsregels, maar die zijn voor de meeste jagers alleen maar theorie ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:48

Teveel vossen wordt je net zo min blij van, en als jij hagel op je dak vindt, dan ga je naar de politie ;) Fauna beheer wordt niet bepaald door die meneer met de trekker, maar door die mensen in het groen genaamd Staats Bosbeheer. en of je daar nu blij van moet worden laat ik maar in het midden

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:55

Juut schreef:
Teveel vossen wordt je net zo min blij van, en als jij hagel op je dak vindt, dan ga je naar de politie ;) Fauna beheer wordt niet bepaald door die meneer met de trekker, maar door die mensen in het groen genaamd Staats Bosbeheer. en of je daar nu blij van moet worden laat ik maar in het midden

Ja en wie krijgt er als eerste een uitnodiging voor een heerlijk wildfestijn om onder het genot van een lekker reeruggetje eens te praten over het faunabeheer? Precies ;-)

En als dreigt dat de hobbyjagerij afgeschaft wordt, dan gaat knjv nog een stapje verder en krijgt de hele tweede kamer een week lang lekker wild geserveerd. Je kunt het bullshit noemen, maar de meeste mensen noemen dat lobbyen en daar is knjv erg goed in, dus kun je gerust stellen dat de knjv z`n eigen quota wel veilig stelt hoor ;-)

Je kunt nu wel zeggen dat ik maar naar de politie moet gaan als ik hagel op mijn dak vindt, maar dat is natuurlijk het gevolg van iets waarvan jij beweert dat het niet gebeurt, namelijk richting huizen schieten.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:00

Dat van de hagel op je dak vinden en niet richting huizen of vee schieten kan ik hier ook bevestigen: zit in in de tuin, hoor ik de hagel tegen de pannen slaan..drijfjachten dwars door mijn weiland met paarden erin is ook niets nieuws. (ik laat btw altijd wel netjes de schok erop staan, heb ze al weleens horen vloeken..hihi) Het was wachten op een ongeluk..(we zijn inmiddels verhuisd..)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:01

Dat mag niet gebeuren nee, en dus zou je naar de politie moeten gaan. Juist zodat zo'n jager aangepakt kan worden. Ik vraag me af hoe jij zo stellig kunt beweren dat er etentjes worden aangeboden, tot een week lang maar liefst...

Geloven wat je geloven wilt. Ik ga mezelf niet blijven herhalen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:05

Fly away: Even voor de duidelijkheid zodat we niet over verschillende dingen praten, ik had het alleen over de herten, wilde zwijnen en reeën.
Ik wil nog wel wat meer informatie geven, om te laten zien dat jagers niet alleen aan schieten doen.
Als je het leuk vind kun je bij google een keer de letters: wbe, invullen.
Je ziet dan de websites van verschillende WBE's (wildbeheereenheid). Daarbij staan ook veel punten bij wat deze wbe's doen voor de natuur. Boomplantdagen, reewildspiegels plaatsten, kleiduiven schieten (om bij te blijven en zo nauwkeurig mogelijk te schieten en dierenleed te voorkomen).
Ook het reewildtellen gebeurt meerdere keren per jaar en ook word er bij sommige wbe's een schoonmaakdag georganiseerd. Bij basisscholen word voorlichting gegeven wat een vieze natuur doet met de wilde dieren. Denk bijvoorbeeld aan de mac donalds mcflurry bekers en egels die er met hun kop in blijven zitten. Door genoeg actie te voeren zijn de ingangen kleiner gemaakt en sterven er geen egels door mensen schuld (afval in de natuur gooien).

Schieten richting huizen is niet goed, maar het kan gebeuren dat bijv. een fazant iets meekrijgt van een eerste schot en dan is het de taak om er voor te zorgen dat dat dier niet onnodig lijd. Dan kan er wel eens boven een huis geschoten worden. Word er gericht op het huis geschoten dan gelijk na de politie gaan.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:07

Juut schreef:
Dat mag niet gebeuren nee, en dus zou je naar de politie moeten gaan. Juist zodat zo'n jager aangepakt kan worden. Ik vraag me af hoe jij zo stellig kunt beweren dat er etentjes worden aangeboden, tot een week lang maar liefst...

Geloven wat je geloven wilt. Ik ga mezelf niet blijven herhalen.

Gewoon de media een beetje volgen.

Kamerpersoneel mee op jacht

Een week lang wild op het menu in de tweede kamer
Afbeelding

Jachtfestijn met stakeholders faunabeheer;
Afbeelding

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:35

Als ik het goed begrijp ging het dus om personeel van restuarants van Tweede Kamer, dat zelf heeft gevraagd een keer te mogen op een jacht... sorry, ik vind het niet echt schokkend, of raar of zo. Inderdaad mooie kans voor jagers meer begrip voor hun kant van het verhaal te kweken. Er kon dus een week lang wild gegeten worden, dus? Hier in het resto staat het halve jaar wild op het menu

Van je laatste afbeelding kan ik de tekst niet lezen, en ik ga geen mening rondstrooien op basis van een titel

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:37

Ik kan het alleen maar eens zijn met de 'niet positieve berichten' over jagers. Hier bij ons is het namelijk exact hetzelfde verhaal. Katten die worden doodgeschoten vlak naast woningen bij mensen een eindje verder in de straat, jagers die vuren op 3 meter van paardenweides waardoor alle paarden over de zeik zijn (Er moet er dan maar eens eentje flippen en door de draad gaan. Gaan ze die dierenartskosten dan ook betalen? Of de persoon in kwestie een nieuw paard aanschaffen als het beest moet worden ingeslapen? Waarschijnlijk niet zeker..), jagers die een kat in zijn achterpoten schieten met hagelkogels, meerdere keren, waardoor het beest zich vier dagen lang naar huis heeft moeten slepen om daar dan uiteindelijk bij de dierenarts te moeten worden ingeslapen. Sorry, maar mijn respect voor jagers zit onder het vriespunt. Om nog maar te zwijgen over het bijvoederen van dieren inderdaad, om ze vervolgens op diezelfde plaats af te knallen (waarom zet je anders voer neer in the first place?)

Dat er gecontroleerde jagers zijn die specifiek in gebieden gaan jagen waar zwijnen of andere diersoorten moeten worden uitgedund klopt, maar dat stel randdebielen die hier over de velden gaan hebben daar (toch in deze streken) geen ballen mee te maken.

Nu zijn de regels in BE en NL wel verschillend blijkbaar en ik ken weinig van de jagersregels, maar op huisdieren schieten of gericht naar huizen schieten lijkt me sowieso not done? En gezien de verhalen die er hier verteld worden zijn er in NL misschien wel regels maar worden die blijkbaar door een gedeelte van de jagers flink aan de laars gelapt..

Edit: Effe wat aangepast.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 18-11-12 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:58

Juut schreef:

Wij hadden hier eens een jager lopen waarvan wij wisten dat hij niet tot de vaste groep behoorde.
De hele boel is geëscaleerd omdat hij zonder toestemming te vragen op ons erf parkeerde en mijn geroep negeerde. Ik heb 'm toen de weg terug geblokkeerd en mijn man heeft 'm er op aan gesproken. Het hele voorval hebben we ook aan een van de jagers van de vaste groep hier verteld incl. het kenteken van die onbekende jager (kwam hier wel uit de buurt maar behoorde niet tot de jachtgroep hier en dat is hier in Dld vrij strikt geregeld). Geen idee wat er daarna is gebeurd maar ik heb die vreemde jager nooit meer gezien.

Mijn idee: als jij last hebt van die jagers zou ik er eerst op af stappen en proberen uit te leggen van hoe en wat. Dat jij niet wil dat ze door jouw weiland lopen als de paarden er in staan en dat ze niet in de richting van bewoning mogen schieten. Wordt er niet geluisterd? Dan naar de politie of SBB bestappen.

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:06

Ik vind het diep triets dat dit kan gebeuren in Nederland,
we hebben overal wetten en regels voor, overal wel boetes voor... maar dat dit kan gebeuren en hier niet een 'vaste' straf voor staat vind ik behoorlijk heftig.

Arme eigenaren... het zal je maar overkomen zeg..

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:46

Jeetje wat sneu ook voor de eigenaren. Ik zie soms wel eens een veulen voor een hert aan als ik echt van ver kom maar voor een wildzwijn :? ?
En dan nog als je er geen goed zicht op hebt begin je niet te schieten ..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:03

Blacky schreef:
Jeetje wat sneu ook voor de eigenaren. Ik zie soms wel eens een veulen voor een hert aan als ik echt van ver kom maar voor een wildzwijn :? ?

Hahaha, misschien is het een heul lelijk veulen geweest? :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:04

Jeetje, wat een nachtmerrie moet dat zijn voor de eigenaren, en de moeder van het veulen....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:07

zimbabwe schreef:
Blacky schreef:

Hahaha, misschien is het een heul lelijk veulen geweest? :+

Begin je hier nou ook al met je rare opmerkingen ?
Heel eigenaardig gevoel voor humor :n

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:12

Beetje raar dat je zegt dat het misschien een lelijk veulen was.
Of het nu een lelijk veulen of een knap veulen was, dit hoort niet.

hannahvido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:54

Juut: Tuurlijk moeten ze dat konijntje gelijk helpen en niet zo laten liggen. En het is zeker makkelijk op ze schelden ( sorry dat ik zoveel scheldwoorden heb gebruikt, mag helemaal niet ) maar ik vind dat de jagers die zich niet aan de regels houden en gewoon domme dingen doen het wel verdienen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:07

funnyhorses schreef:
Dan twijfel maar lekker hoor.
Ik weet wat ik gezien heb en ja een hert of ree gaat weldegelijk liggen om zich schuil te houden.
Hoe laf ben je dan om met een heel arsenaal jagers op een klein vierkant stukje bos af te lopen,aan elke kant wel zo'n 4 man die met geladen geweer op zo'n dier afsluipen.
Alsof je dan nog weg kunt vluchten kom nou. >;)

Als een hert niet vlucht is het per definitie al ziek denk ik. Dan moet het in mijn ogen ook afgeschoten worden om een lijdensweg te besparen. Een hert hoort gewoon te vluchten, heb je ooit een wild hert van een korte afstand mogen bewonderen ? Ik 1 x en dat hert had een gebroken poot ;) was overigens geopereerd en heeft jaren op de camping gelopen, maar nee, die rende niet weg, hij was helaas naar de mensen toe gaan trekken na de operatie... die vluchte dus niet meer

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:54

hannahvido schreef:
Juut: Tuurlijk moeten ze dat konijntje gelijk helpen en niet zo laten liggen. En het is zeker makkelijk op ze schelden ( sorry dat ik zoveel scheldwoorden heb gebruikt, mag helemaal niet ) maar ik vind dat de jagers die zich niet aan de regels houden en gewoon domme dingen doen het wel verdienen.

En daar heb jij helemaal gelijk in, maar in dit topic worden jagers in het algemeen afgeschilderd als een stelletje dierenbeulen, die graag zo veel mogelijk hun geweer gebruiken. Dat beeld klopt gewoon niet. Die kennis van mij heeft nachten in het bos gezeten zonder 1 schot te lossen, domweg omdat het diersoort van die bepaalde leeftijd niet dichtbij genoeg kwam. :')

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 07:54

Agos, arm veulentje, wat erg zeg!
Vreselijk... :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:59

funnyhorses schreef:
Ik weet wat ik gezien heb en ja een hert of ree gaat weldegelijk liggen om zich schuil te houden.
Hoe laf ben je dan om met een heel arsenaal jagers op een klein vierkant stukje bos af te lopen,aan elke kant wel zo'n 4 man die met geladen geweer op zo'n dier afsluipen.

Een hert dat niet vlucht en niet probeert is ziek of tam. Een wild hert omsingel je simpelweg niet.
Herten gaan níet liggen om te schuilen tenzij ze niet meer kunnen vluchten en dan kom ik weer terug op ziek zijn. :+

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:27

Ayasha schreef:
funnyhorses schreef:

Een hert dat niet vlucht en niet probeert is ziek of tam. Een wild hert omsingel je simpelweg niet.
Herten gaan níet liggen om te schuilen tenzij ze niet meer kunnen vluchten en dan kom ik weer terug op ziek zijn. :+

Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het is heel goed mogelijk dat een hert je niet als bedreiging ziet. Bij ons in het natuurgebied naast het huis zitten ook herten en reeën. Ik kon er onlangs eentje tot op minder dan 10 meter naderen. Dier keek mij recht in de ogen en bleef gewoon minutenlang staan. Toen het daarna iets anders hoorde stoof het kerngezondweg.
Afbeelding

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:30

aaa wat zielig! :( wat een klootz*k