FEI kondigt verbod op vliegennetjes aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

Re: FEI kondigt verbod op vliegennetjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:16

Ik denk dat deze discussie eindeloos is.. De mens fokt het paard door en door.. Paarden worden nog net niet zadelmak geboren.. Dan vind ik ook dat wij als mensen zn paard best mogen toileteren. Heb dr nog nooit een gezien die daar protest op had, of die dood neervoel omdat zijn snor bijgeknipt was..

En een modeshow op wedstrijd, tjah, moet je niet dressuren, springen is dat minder..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:27

blubdevis schreef:
Ik denk dat deze discussie eindeloos is.. De mens fokt het paard door en door.. Paarden worden nog net niet zadelmak geboren.. Dan vind ik ook dat wij als mensen zn paard best mogen toileteren. Heb dr nog nooit een gezien die daar protest op had, of die dood neervoel omdat zijn snor bijgeknipt was..

En een modeshow op wedstrijd, tjah, moet je niet dressuren, springen is dat minder..

Een eindeloze discussie is het zeker dat ben ik met je eens. Je laatste zin vind ik echter wat kort door de bocht.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:30

Hoezo kort door de bocht? Je weet zelf toch ook wel dat als je op wedstrijd verschijnt met een paard dat niet van top tot teen straalt iedereen zn neus voor je ophaalt.. (bijna iedereen)..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:56

blubdevis schreef:
Hoezo kort door de bocht? Je weet zelf toch ook wel dat als je op wedstrijd verschijnt met een paard dat niet van top tot teen straalt iedereen zn neus voor je ophaalt.. (bijna iedereen)..

En jij vindt dat normaal/logisch/zo horen?

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:57

Nee natuurlijk niet, maar het is nou eenmaal zo, daar verander je niks aan..

Je kan er tegen in gaan, heb je jezelf mee maar je kan ook volgen, al ben je het er niet mee eens..

Net politiek dus :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 01:52

Of je kunt met z'n allen bedenken 'joh, dit is niet zoals we het willen, laten we gezamelijk eens zien of we er iets aan kunnen doen'.

Ook net politiek ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 06:18

blubdevis schreef:

Jij vindt dat het paard straalt met een netje op, een ander vindt dat ie voor l.ul loopt. Ook juryleden kunnen het niet mooi vinden :j

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 07:36

blubdevis schreef:
Nee natuurlijk niet, maar het is nou eenmaal zo, daar verander je niks aan..

Je kan er tegen in gaan, heb je jezelf mee maar je kan ook volgen, al ben je het er niet mee eens..

Net politiek dus :P

Sorry maar ik ga niet gedachteloos mee in wat de massa zegt. En ik heb mezelf er alleen mee als ik mee doe met mijn paard 'optutten' want dat zou mij niet lekker zitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:56

gr_roos schreef:
Jij vindt dat het paard straalt met een netje op, een ander vindt dat ie voor l.ul loopt.

En dat is ieder zijn mening en zou iedereen voor zichzelf moeten kunnen beslissen. Echter wordt die mogelijkheid ons door FEI afgepakt.

Net zoals toiletteren: je kan kiezen of je je paard spik en span in orde wilt hebben, geen haartje verkeerd, geen haartje teveel, alles net, alles blinkend of je kan kiezen om je paard lekker een harig, wollig beertje te laten. Keuze!
Stel je nou voor dat er een regel komt die harige, wollige beertjes verbiedt, maar alleen in het winterseizoen. De regel op zich is al dom, maar het feit dat er een verschil tussen de twee seizoenen gemaakt wordt, is nog dommer.
Dat gevoel heb ik nu ook met de mutsjes-kwestie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:16

knollentuin schreef:
ja maar dat komt door de mensen lijkt mij... ik heb trouwens nog nooit een paard een deken aan zien trekken... :') wel uit ,maar dat is een ander verhaal.. het hele wedstrijdrijden wordt onderhand een grote modeshow... heb t ook meegemaakt dat ik op mn protocol geschreven bij de subtop dat het mooier zou zijn als mijn paard zn sokken eraf zouden zijn geschoren... ga ik dus niet beginnen. mijn paard loopt overdag buiten-ook als het regent,dus ja ik herken het wel dat juryleden er naar kijken.

Maar euhm...

Met het oog op mok en veel in nattigheid staan... Is het dan juist niet handiger om de sokken er af te hebben? Droogt wat makkelijker, dus minder snel last van mok.

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:36

Geld deze regel alleen in de dressuur of ook het springen? Bij het springen is het al zo lang dat het zowel binnen als buiten mag..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:53

lindahertha schreef:
kyrkelover schreef:
Heb nog nooit de fanfare of zo langs de bak zien staan.

He, heb een keer een duizendklapper tijdens een buitenwedstrijd naast de bak gehad, voetbalvereniging ernaast was kampioen geworden...en het mooie was, toen hij ophield met klapperen kwam er een enorme rookwolk over de bak heen aanwaaien, moest ik mijn proefje indoen...lachen was dat |( , was net begonnen met een jong paard in d B...hihi dus alles kan

Jha en zon oornetje houdt het geluid van een duizendklapper tegen :+
Wel leuk kun je gelijk met je paard oefenen .

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:23

ja voor de gouden koets met prinsjesdag.. :P

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:27

Mijn paard reageert soms best nerveus op geluidjes en de dempende werking van een oornetje is voor haar al genoeg. Juist omdat het om zachte geluidjes gaat als geritsel. Het er aan laten wennen vind ik niet terecht, ze is nu 11 jaar en heeft al heel wat grote concoursen gezien en is verder heel rustig. Maar ze is gewoon gevoelig voor geluidjes. Maar als het verboden wordt is het voor mij geen drama, alleen soms net iets lastiger.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:10

Oef...
Netjes of niet netjes

Als ik deze discussie hier zo lees, denk ik maar 1 ding:

Wéten we eigenlijk nog wel waar het in de dressuur in essentie om gaat? Of misschien zou ik beter moeten zeggen: waar het om zou moéten gaan.. Dus waar gáát het hier dan over..

Verder vind ik de oornetjes discussie nogal onzinnig. Het gaat er bij mij niet in dat het netje alleen dempend genoeg is om helpend te zijn bij een geluidsgevoelig paard. Of je het mooi vind of niet, is een kwestie van smaak. Het jurylid wat daar op punt zou wat mij betreft zijn/haar hele jurycursus overnieuw mogen doen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:19

Janine1990 schreef:
knollentuin schreef:
ja maar dat komt door de mensen lijkt mij... ik heb trouwens nog nooit een paard een deken aan zien trekken... :') wel uit ,maar dat is een ander verhaal.. het hele wedstrijdrijden wordt onderhand een grote modeshow... heb t ook meegemaakt dat ik op mn protocol geschreven bij de subtop dat het mooier zou zijn als mijn paard zn sokken eraf zouden zijn geschoren... ga ik dus niet beginnen. mijn paard loopt overdag buiten-ook als het regent,dus ja ik herken het wel dat juryleden er naar kijken.

Maar euhm...

Met het oog op mok en veel in nattigheid staan... Is het dan juist niet handiger om de sokken er af te hebben? Droogt wat makkelijker, dus minder snel last van mok.

mijn paarden hebben nog never nooit mok gehad, ik heb er 1 al 22 jaar ,1 al 20 jaar , 2 nu 13 jaar en en een 15 jaar.....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:36

En mijn paard heeft amper of geen sokken . Heel klein vetlokje en is haast bezweken aan een mok bacterie .
Mok valt of staat met de weerstand van je paard en de weerstand wordt niet beter van een kaal paard ...

Edit : je paard kan er ook keurig voor staan als hij gewoon haar in zn oren heeft en haar aan de benen . Ook zonder scheermachine krijg je hem netjes .

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:01

hmm tegen mij hebben ze gezegd dat de dikke sokken van bijv. friezen en tinkers juist vatbaarder zijn voor mok omdat het daaronder zo lekker kan gaan broeien. Maar je moet wel altijd iets laten zitten als een klein vetlokje zoals de "sportpaarden" dat hebben die beschermen de kootholte. Daarom heeft mijn paard nog zijn vetlokje neussprieten en alleen het uitstekende oorhaar is bijgeknipt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:40

Dat klopt . Maar je zou het kunnen kammen en dan kan er beter lucht bij .
Een tinker zonder sokken is geen tinker . Fries daarin tegen zie je steeds meer met weinig behang aan de benen .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:10

knollentuin schreef:
mijn paarden hebben nog never nooit mok gehad, ik heb er 1 al 22 jaar ,1 al 20 jaar , 2 nu 13 jaar en en een 15 jaar.....

De een is er nu eenmaal vatbaarder voor dan de andere. Ik kende een die kreeg megadikke mokbenen zodra die ook maar op een klein vochtig stukje stond.

Maargoed, wat zou je doen ALS je paarden mok hadden dan of er gevoelig voor waren.

Zinzi_jewel schreef:
Dat klopt . Maar je zou het kunnen kammen en dan kan er beter lucht bij .
Een tinker zonder sokken is geen tinker . Fries daarin tegen zie je steeds meer met weinig behang aan de benen .

Veel succes met het kammen van die haren. Kan je het beter meteen wegscheren.
Tinker zonder sokken is misschien geen tinker, maar een tinker met sokken én mok...

Om maar terug te komen op het topic... Het dier moet er ook altijd mooi uit zien voor de baas... Niet voor de gezondheid van het dier. Zoiets was het toch?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:42

dan dient het een nut... als je een paard met sokken en mok hebt, gaat de behandeling voor en dus de sokken eraf.. maar niet voor de mooi -tenminste niet bij mij.
en als de mok genezen is , mogen de sokken weer lekker groeien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:58

Dat is dus wat ik bedoel ... sokken niet voor de zgn mooi eraf . Wel als het tijdelijk beter is voor de gezondheid .

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:36

Mag ik nu bij de knhs wedstrijden wel/niet nog starten met een netje? ik meende van wel, maar kreeg van iemand te horen dat het niet meer mocht, ik kan er verder niks over vinden bij de knhs.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:52

Wijzigingen gaan toch altijd per 1 april in bij de KNHS?
Dat zou betekenen dat je dit indoorseizoen nog gewoon met netje mag rijden. Vanaf oktober dan niet meer, maar ik heb ook nog geen reglementswijziging gezien...