Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:37

@ shirleyp/Illusion1990: Wat een onzin. Ik heb geen toppaarden, maar fok ook wel eens een veulentje...ja, omdat ik dat leuk vind. En die houd ik niet allemaal zelf - maar ze zijn zonder uitzondering normaal verkocht (en niet omdat ze tegenvielen, maar omdat dat in de planning zat) aan normale mensen en van vrijwel allemaal weet ik waar ze zijn gebleven. Het zijn gezonde, brave paarden - de één wat beter dan de ander, maar gewone goede gebruikspaarden. Ik stop veel tijd en energie in de opfok, meestal rijden we ze aan als ze 3 of 4 zijn en dan zoeken we een nieuwe baas voor ze. Dus dat gedoe over vermeerderen of verbeteren...het klinkt leuk, maar uiteindelijk is opfok en opvoeding minstens net zo belangrijk als de genen van pa en moe.
Ik hecht grote waarde aan de gezondheid van mijn paarden, maar heb ook gemerkt dat je makkelijker een goed opgevoed braaf paard met een kleine bemerking kunt verkopen dan een etterige topper.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:41

vivana schreef:
Jilletje schreef:
en de mensen maar zeuren over die arme plofkipjes en vetgemeste biggetjes oh oh oh wat zielig!!!!
nou je kan beter een stukkie paarden vlees eten, 9 van die 10 geslachte paarden heeft iig een goed leven gehad!!! maar neee ooooh geen paardenvlees dat is zielig!!!!! waarom???? paard is heerlijk vertroeteld, heeft een lieve mama gehad, lekker buiten gelopen en blablabla.....
ik zie het probleem er niet zo van om gezonde paarden/dieren te slachten, beter zo en de populatie flink uitdunnen dan alles laten versloeberen in een modder weitje

Mee eens,alleen is het vervelende dat bijna of al het vlees van hier naar het buitenland gaat en wij dat Argentijns spul krijgen.....(laatst van een slachter gehoord)...
Dát vind ik niet kunnen.

HELEMAAl mee eens!! de meeste hebben gewoon een goed leven gehad..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:44

Kendra schreef:
@ shirleyp/Illusion1990: Wat een onzin. Ik heb geen toppaarden, maar fok ook wel eens een veulentje...ja, omdat ik dat leuk vind. En die houd ik niet allemaal zelf - maar ze zijn zonder uitzondering normaal verkocht (en niet omdat ze tegenvielen, maar omdat dat in de planning zat) aan normale mensen en van vrijwel allemaal weet ik waar ze zijn gebleven. Het zijn gezonde, brave paarden - de één wat beter dan de ander, maar gewone goede gebruikspaarden. Ik stop veel tijd en energie in de opfok, meestal rijden we ze aan als ze 3 of 4 zijn en dan zoeken we een nieuwe baas voor ze. Dus dat gedoe over vermeerderen of verbeteren...het klinkt leuk, maar uiteindelijk is opfok en opvoeding minstens net zo belangrijk als de genen van pa en moe.
Ik hecht grote waarde aan de gezondheid van mijn paarden, maar heb ook gemerkt dat je makkelijker een goed opgevoed braaf paard met een kleine bemerking kunt verkopen dan een etterige topper.

Helemaal mee eens, super verwoord, en hier (ik) net zo'n fokker.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:47

Ik vind de slacht en of inslapen veeeel minder erg dan dat de paarden/ponys verwaarloosd worden bij leven.

Maar ja er worden raak gefokt, pretveulens van niet gekeurde hengsten en noem maar op.

Vaak worden ook onderschat van hoe het gaat van het houden van eigen paarden en de verzorging ervan.

Dat is gewoon een luxe en je moet het leuk vinden om er elke dag heen te gaan.

_merel_

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:38

Ik wou dat mensen die paardjes hebben staan die ziek, erg zwak zijn en met pijn staan eerder zouden kiezen om tot euthanasie over te gaan (in slapen of slachten maakt niet uit!) om zo gezonde, jonge en vaak hele goede paardjes een kans te geven! Ik snap dat er een hoop emotie bij komt kijken! Maar er word zo vaak gedokterd aan paardjes die geen toekomst meer hebben, die dagelijks pijn kennen en die misschien beter af zijn in de eeuwige weides!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:49

Hoeveel koeien, kippen, varkens etc. worden er wel niet geslacht elk jaar? Vol met groeihormonen, hun leven lang in een klein hokje gestaan vet worden. En kijk dan naar dat veulentje wat een half jaar lekker in de wei heeft kunnen lopen in het gras bij z'n moeder, tussen de andere veulens. Dat vlees moet toch veel gezonder en smakelijker zijn dan dat van een plofkip. Zonde om dat vlees niet te eten.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:51

Henkjan schreef:
Hoeveel koeien, kippen, varkens etc. worden er wel niet geslacht elk jaar? Vol met groeihormonen, hun leven lang in een klein hokje gestaan vet worden. En kijk dan naar dat veulentje wat een half jaar lekker in de wei heeft kunnen lopen in het gras bij z'n moeder, tussen de andere veulens. Dat vlees moet toch veel gezonder en smakelijker zijn dan dat van een plofkip. Zonde om dat vlees niet te eten.

mee eens :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:34

_merel_ schreef:
Ik wou dat mensen die paardjes hebben staan die ziek, erg zwak zijn en met pijn staan eerder zouden kiezen om tot euthanasie over te gaan (in slapen of slachten maakt niet uit!) om zo gezonde, jonge en vaak hele goede paardjes een kans te geven! Ik snap dat er een hoop emotie bij komt kijken! Maar er word zo vaak gedokterd aan paardjes die geen toekomst meer hebben, die dagelijks pijn kennen en die misschien beter af zijn in de eeuwige weides!

ik heb hier 4 paarden staan welke oud/ziek zijn,dus die moet ik laten slachten om andere paarden te gaan kopen om die hier neer te zetten??

wat een rare redenatie,mag toch wel zelf weten of ik mijn dieren waarvan ik hou een goede oude dag gun?ongeacht of ze oud of ziek zijn...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:47

Inderdaad Kimmie, net of oude paarden niet lekker van hun leven willen genieten bij een vaste baas.

Ik vind het geen stijl als iemand zijn oude dier de deur uit schopt/afmaakt in ruil voor een jong dier.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:01

Als je terugleest zul je zien dat er NERGENS oud staat in mijn tekst! Ik heb het over dieren met pijn, dieren die flink zwak zijn en die dus geen toekomst hebben... Ik vind het niet kunnen dat deze dieren vaak verkozen worden boven de gezonde jonge dieren die zomaar geslacht worden!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:02

dat moet je als eigenaar toch zelf weten hoe lang je door dokterd..alsof je zomaar je beest laat inslapen om een ander ervoor neer te zetten...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:40

Dat er gezonde jonge dieren geslacht worden is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de mensen die besluiten hun paarden naar de slager te brengen, niet van de mensen die hun paarden blijven verzorgen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:48

@kendra
etterige toppers liggen idd ook niet erg best op de markt, er zijn weinig mensen die daarmee om kunnen/willen gaan.

Ik denk ook wel dat bepaalde bloedlijnen problemen opleveren omdat er gewoon te weinig goede ruiters zijn om daar mee om te kunnen gaan. Neem Jazz, hoeveel is daar wel niet mee gefokt, en hoeveel goede nakomelingen zijn daarvan geboren, maar hoeveel mensen kunnen met een 'echte' Jazz overweg? Er zijn natuurlijk ook wel brave Jazz nakomelingen, maar doorgaans kunnen ze wel een gebruiksaanzijzing hebben.

@pipo
er is niets mis met een kruising, als je die graag wilt hebben/fokken.

Maar eerlijk is eerlijk, zodra je een paard zonder papier moet verkopen heb je al snel een probleem. Je komt dan doorgaans in de recreatiesector terecht, en daar zit het grootste probleem denk ik wat de crisis betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 01:46

En toch.....voor een goed fokproduct is altijd wel een stal te vinden...

Maar goed als jij je baan kwijt raakt en je gezondheid en daardoor niet meer fulltime kan werken..dan komt de crisis wel heel erg dichtbij..en ik denk dat, dat hier van de hoofd oorzaak is..

Niet dat er geen kennis en kunde was maar simpelweg botte pech bij enthousiaste eigenaren.

Een topsporter wil een bloederig/ril paard

Een recreant wil een betrouwbaar paard...

Fokkers moeten ook nadenken en nu gewoon echt stoppen met fokken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 02:05

Narnia schreef:
Een topsporter wil een bloederig/ril paard

Een recreant wil een betrouwbaar paard...

:)* +:)+

Kunnen ook de ´hulp´teugels en dwangbitten weg waardoor van cap tot bp met klapzak overbodig wordt *\o/*

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 07:45

Huertecilla schreef:
Kunnen ook de ´hulp´teugels en dwangbitten weg waardoor van cap tot bp met klapzak overbodig wordt *\o/*

:z :z :z :z

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:00

Volgens mij is de gemiddelde leeftijd van het gemiddelde sportpaard ook niet zo hoog, mede om reden wat Huertecilla hierboven schrijft. Het zou interessant zijn als er een goede analyse is wat voor paarden naar de slacht gaan, of vroegtijdig vanwege slijtage bij de dierenarts ge-euthanaseerd worden.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:29

Lastig hoor. Ik heb zo'n paard dat niet meer helemaal bruikbaar is als rijpaard, maar hem wegdoen ten gunste van een gezond paard...ik moet er niet aan denken. Een ander paard heb ik onlangs wegens artrose moeten laten inslapen en nu overweeg ik een nieuw paard, maar ga er waarschijnlijk dan toch weer eentje importeren omdat het soort paard dat ik wil in Nederland nauwelijks te koop staat. En dat terwijl we dus een overschot hebben. Mogelijk hebben we vooral ook het verkeerd soort paarden. Ik hoor een manege regelmatig klagen dat er niet aan goede manegepaarden te komen is. Het is allemaal te heet en te heftig voor een beginner. Dat mogen KWPN fokkers (de goede niet te na gesproken) zich aanrekenen want gewoon een goed recreatiepaard (de grootste markt) fokken doet niemand meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:11

Waarom zou je een dief worden van je eigen portemonnee? Je komt al niet uit de kosten als je paarden fokt, waarom zou je bewust gaan mikken op een doelgroep die niet bereid is om zijn knip te trekken en te betalen wat een goed recreatiepaard op zou moeten brengen?

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:09

Ja dan brengt het fokken van veulens die met drie jaar naar de slacht kunnen omdat ze net geen sportpaardpotentie hebben en ook ongeschikt zijn als recreatiepaard inderdaad veel meer op. Want dat zie ik nu dus gebeuren. Maar ik geef je gelijk dat een goed recreatiepaard best meer zou mogen kosten dan wat er nu voor geboden wordt. Een goed recreatiepaard mag zeker 5000 euro kosten. En ik zie dat voor leuke (karakter en uitstraling) en goede gezonde paarden ook nog best betaald worden. Maar ze zijn helaas dungezaaid.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:26

Kendra schreef:

Helemaal mee eens: niet iedereen zoekt salinero nr 2. Ik zoek ook gewoon een goed basispaard waar ik de straat mee over kan en durf, die goed veel in handen is geweest en niet zomaar met zijn allen 3 jaar öp de klei" hebben gestaan voordat iemand er eens iets mee gaat doen. Liever een huisgefokt paard, al dan niet met papieren, die in huiselijke kring is opgevoed. Ambities verder dan het Z heb ik niet en dat lukt zo'n beetje ieder paard. En natuurlijk wil het oog ook wat, maar laten we wel zijn: een hobbyproduct is absoluut niet direct een lelijk product en een bedrijfsmatig fokproduct is niet automatisch goed gelukt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:46

zimbabwe schreef:
Helemaal mee eens: niet iedereen zoekt salinero nr 2. Ik zoek ook gewoon een goed basispaard waar ik de straat mee over kan en durf, die goed veel in handen is geweest en niet zomaar met zijn allen 3 jaar öp de klei" hebben gestaan voordat iemand er eens iets mee gaat doen.

Daar zeg je iets: is gebrek aan opvoeding en levenservaring dan genetisch bepaald? Ik kan er helemaal in meegaan dat de kennis om een jong dier te begeleiden en vooral correct op te leiden tegenwoordig steeds dunner gezaaid is. Zelf het nog zo makste recreatiegefokte paard kan niet voldoen aan het fokdoel als er niet kundig mee omgegaan wordt. Is dat de schuld van de fokkers?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:52

Zensation schreef:
Als we nou eens zouden beginnen met echt fokken, en niet met vermeerderen! Mensen die hun merrie, die vol zit met OCD's en andere erfelijke afwijkingen, stomweg laten dekken.. Gevolg, inderdaad een overschot aan "slechte" paarden die uiteindelijk belanden bij de slager. Dat is geen fokken, dat is vermeerderen!

Juist! Alle merrie's ook door de molen om te checken. Dan mag je er pas mee fokken. Al die huis-tuin en keuken merrie's van eigenaren die hun eigen merrie helemaal het einde vinden en zoooo mooi is.. Zo worden HKO OCD en noem t allemaal maar op nooit uitgeroeid!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:54

t is heel triest, helaas kosten paarden gewoon heel veel geld itt een ander huisdier en met een crisis is dat het eerste dat niet meer gaat dan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:05

Lauura schreef:
Juist! Alle merrie's ook door de molen om te checken. Dan mag je er pas mee fokken. Al die huis-tuin en keuken merrie's van eigenaren die hun eigen merrie helemaal het einde vinden en zoooo mooi is.. Zo worden HKO OCD en noem t allemaal maar op nooit uitgeroeid!

Je maakt een denkfout. Je gaat er van uit dat HKO en OCD per definitie erfelijk zijn. Opfok (beweging en voeding) doet ook een heleboel!