Twee paarden aangevallen door bulterrier in Ettelgem, België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:05

Famke160301 schreef:
ik denk dat ninx bedoelt met extreme honden, rassen die beslist niet voor elk mens geschikt is. Waar dus goed over na gedacht dien te worden, alvorens er 1 aan te schaffen. En niet om de reden: goh dat vind ik nou zo'n leuke hond, laten we die nemen! Ingeval van een "extreem" ras is dit vragen om ellende.

Nou en wat zie je dan als "extreem ras?" Ik zie de logica er nog niet van in hoor.
Alle rassen zijn zeker niet geschikt voor elk mens.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:08

Grotere rassen die, als er zich een bijt-incident voordoet, ook meteen enorm veel schade veroorzaken. En dat zijn er heel wat.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 25-10-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:09

Eigenlijk zou je dan de vraag andersom moeten stellen.
Wat voor ras zou je adviseren bij mensen die voor het eerst een hond willen hebben en weinig ervaring hebben. En een paar jonge kinderen en een kat in huis hebben.

Shirley

Re: Twee paarden aangevallen door bulterrier in Ettelgem, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:11

Heel eerlijk ?
Geen hond !

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:11

Ik ben benieuwd wat ze daarop te zeggen hebben.

Ik zou betreft dat het ras niet bovenaan zetten, eerder de opvoeding zelf en je eigen manier van omgaan ermee.
Denk dat je daarmee al een groot gedeelte in eigen handen hebt.
Laatst bijgewerkt door Empress op 25-10-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:13

Geen hond? :D
Iedereen heeft toch ooit een eerste hond gehad.

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:14

Onze eerste hond was toch echt een bull en we hebben er nu al meerdere gehad, zonder ooit problemen.. Terwijl ik zelf ook nog jong was toen we onze eerste bull kregen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:17

Goeie vraag! Heel eerlijk? Ik heb geen idee. Misschien is het al druk zat in huis? Waarom nog persé een hond er bij? Straks klikt het niet met de kat en dan moet er 1 van de 2 vertrekken.. En dat komt helaas maar al te vaak voor.
Ik denk ook dat het belangrijk is om genoeg ruimte te hebben. Heb gister een Border Colie van 1,5 jaar opgehaald. Moest herplaatst worden. Hij kon niet wennen in een flat op 7 hoog, waarin nog een (oude) Rott-Weiler, 7 katten en een gezin met 3 jonge kinderen woonden...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:19

mika11 schreef:

Ja natuurlijk, maar de samenstelling van dit gezinnetje lijkt mij niet zo geschikt om een hond aan toe te voegen :)

Eerst maar eens die kindertjes wat op laten groeien zodat papa en mama wat meer tijd hebben en het jonge grut ook bewust en op de juiste manier mee kan helpen met de verzorging van de nieuwe huisvriend :j

Geen ervaring en geen tijd vind ik geen goede combinatie ...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:20

Rider01 schreef:
Ik vind het ook sneu voor de hond, 1 bijtindicent en meteen inslapen?
Je weet helemaal niet wat er voorafgaand aan het verhaal is gebeurd.
Een hond die bijvoorbeeld een kat achterna gaat is iets wat wel vaak gebeurd, stel dat daarbij gebeten wordt moet de hond dan ook meteen ingeslapen worden?
Hij heeft in dit verhaal geen mensen of kinderen aangevallen ookal kon hij ze wel zien, is dit dan een valse/gemene hond? Imo niet

Sneu voor de eigenaren, van beide partijen
Ben je je hond even kwijt, vind je hem terug met het bericht dat hij binnen 24 uur moet worden ingeslapen.
Daar sta je dan als eigenaar..

Voor beide partijen veel sterkte gewenst Y;(
en wat als hij de volgende keer een kindje van 4 5 jaar pakt.. en haar vriendinnetje van 6... inslapen.(de hond)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:21

Ik werk zelf in een asiel, en werk ook veel met steffords en bull's om ze te trainen, herplaatsen etc. Gisteren is er nog een stefford pup binnengebracht van 9 weken oud, getrapt, geslagen, zit onder de wonden.. Extreem angstig, vertoont geen natuurlijk gedrag, noem het maar op. Maar zelfs zulke honden worden met een zeer consequente baas en/of trainer een prima hond.
Maar bijtincidenten en dergelijke liggen absoluut NIET aan het ras van de hond. Het ligt aan de opvoeding. En in een heel enkel geval (zoals , denk ik, het geval in de OP) een kronkel in de kop.

Desalniettemin vind ik dat élke hond, ras of leeftijd niet belangrijk, direct moet worden afgemaakt als het ernstige verwondingen veroorzaakt bij mens of dier. Een dier mag nóóit ten koste gaan van de veiligheid van mensen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:22

Een voorbeeld. Een persoon die voorheen een dwerg pincher had, waarbij het bezoek continue met de armen over elkaar moest gaan zitten, omdat het beestje anders meteen in hun vingers hing, en waarvan de eigenaar het niet kon corrigeren, omdat beestje-lief anders meteen de baas te pakken had; zo'n persoon zou imo nooit een pittig ras mogen nemen. En wat je onder pittig verstaat, dat is je eigen gevoel. Daar ga ik geen namen aanhangen, om discussies te voorkomen wat wel en niet pittig is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:23

En bovendien ken ik jack russels die valser en gemener zijn dan de steffords die op straat zijn gedumpt als oud vuil en nu in ons asiel zitten..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:24

Shirley schreef:
mika11 schreef:

Ja natuurlijk, maar de samenstelling van dit gezinnetje lijkt mij niet zo geschikt om een hond aan toe te voegen :)

Eerst maar eens die kindertjes wat op laten groeien zodat papa en mama wat meer tijd hebben en het jonge grut ook bewust en op de juiste manier mee kan helpen met de verzorging van de nieuwe huisvriend :j

Geen ervaring en geen tijd vind ik geen goede combinatie ...

En ik denk dat het hier vaak fout gaat bij veel honden!
Dat ze dus wel terecht komen bij zulke gezinnen.
De opvoeding schiet er dan bij in, hond gaat happen naar de kindertjes en vervolgens zit zo'n dier in het asiel.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:25

Tsja en dat geldt voor ieder ras, rotte appels blijf je houden, al dan niet door opvoeding, verkeerde fokkerij, of "kronkel"..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:26

@ Mika11
Mee eens!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:27

Famke160301 schreef:
Tsja en dat geldt voor ieder ras, rotte appels blijf je houden, al dan niet door opvoeding, verkeerde fokkerij, of "kronkel"..

Nu hebben mensen bij kleine schoothondjes meer de neiging om ze te behandelen als knuffelcavia's dan ze op te voeden en te corrigeren, wat elke hond nodig heeft.. Hoe klein of groot ook.
Maar dat is allemaal te danken aan ons mensen, en aan de opvoeding, of het gebrek daaraan.. Niet aan de hond zelf (tenzij kronkel).

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:29

@ Liesje1611
_/-\o_

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:34

Ik heb niks tegen honden maar ik vind toch echt dat elke hond (welk ras dan ook,zelf chihuahuas ) aangelijnd moet zijn op plekken waar mensen/kinderen/dieren lopen ,hoe goed de hond ook luisterd maakt niet uit .

Een paard laten we toch ook niet gewoon los.

Mij is het ook 1 x gebeurt ,gelukkig stond ik er toen naast .
Deze hond kwam al grommend etc aangerend en snel ook toen ik hem richten het been zag gaan heb ik hen een schrop verkocht en hard ook .als hij gebeten had was het niet mooi geweest .
En bij de volgend hond die het doet doe ik het toch echt weer ,jammer voor de hond maar doe het echt niet uit plezier.
Het liefst zou ik het dan bij de onverantwoordelijke eigenaar doen maar die krijgen wel een heel harde afbrander

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:51

Liesje schrijf aub Stafford want zo heet het ras :D

Ik zeg ook altijd als een hond die ik heb of in eigendom of in training als die iemand echt verwond is het een enkele reis. Ik heb zeer veel ervaring met agressieve (vaak meer verkeerd begrepen)en extreem bange honden maar ben zelf nog nooit echt verwond wel eens wat afdrukjes in de hand of arm maar dat waren leer fouten :j

Zo jammer dat ze in de asiels hier in de buurt gewoon geen hulp bij de trainingen van bepaalde honden aannemen zou zoveel schelen bij bepaalde honden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:54

LecyTinker schreef:
helaas is het onderwerp toch op het ras van de hond terecht gekomen... dan wil ik alleen even toewijzen dat de meeste beetincidenten toch met labradors en duitse
hier zijn nog cijfertjes ook
http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... beten.html

zie nu dat de jack russel er ook wat van kan!

Dat er zoveel labradors zouden bijten zal ongetwijfeld komen doordat: A. er domweg veel meer van zijn dan andere rassen en B: deze honden vaak aanbevolen worden als gezinshond terwijl de eigenaren onervaren zijn. Jack Russels idem dito. Plus dat mensen zich verkijken op de grootte... door die vaak korte pootjes vergeten de mensen dat een Jack Russel toch echt een flinke bek heeft, en een enorm groot jachtinstinkt met een grote behoefte aan beweging.

Maar vooral: àls een Duitse herder bijt, is het geen piepklein hapje maar een flinke beet. En het is ook een hond die makkelijk bij foute eigenaren terecht komt...

Verder vind ik de lijst niet bepaald informatief : de husky lijkt er een goedzak op, maar er zijn in NL en in Duitsland dus wel babies doodgebeten door huskies.. niks van te zien op de lijst...

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:16

Ik snap de commotie rond om het ras niet zo. Een bull terriër is ook gewoon een hond (nja gewoon doet die van ons niet altijd maar dat is ander verhaal haha).

Onze bull is ook onze eerste hond, we hadden nul ervaring maar wel een kat in huis. Daarnaast waren mijn zusje en ik nog jong. We leven allemaal nog steeds! Zelfs de jack russel uit de buurt die onze hond een paar keer heeft gegrepen (kunnen ook hard bijten trouwens moest ook stok bij te pas komen).

Bull terriërs extreem? Extreem lui misschien. :p

Ik ben er wel voor dat alle honden aangelijnd moeten zijn, scheelt een hoop problemen en ik vind het een kleine moeite.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:29

Ik snap die commotie rond het ras wel. Een bull terriër is een hond met een lichaam dat gebouwd is op kracht en vechten. Daar hoeft helemaal niks mis mee te zijn, maar zolang mensen dit niet onderkennen, zullen ze dus ook de opvoeding er niet op aanpassen en dus krijg je gevaarlijke situaties. Waarom zeggen liefhebbers van dit ras niet gewoon "het is inderdaad een type hond dat een consequente hand (meer nog dan een andere hond) nodig heeft". Pas als je dat belang ziet, help je je hond en niet door te roepen dat het allemaal niet waar is. Dáár doe je het ras pas mee te kort.
Erg typisch ook dat ik hier alleen verhalen lees van ontzettend lieve terriërs die met kinderen en jonge poesjes in de box zitten en nooit iets doen.
Ik vind het ontzettend erg voor de eigenaren van de paarden en ik hoop echt dat de dieren er zonder blijvende mankementen doorheen komen én ik hoop dat hondeneigenaren in het algemeen en die van honden gefokt op kracht en vechten in het bijzonder hun verantwoordelijkheden gaan nemen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:44

Ten eerste, wat erg wat er gebeurd is. Dit wens je als hondeneigenaar nooit en als paardeneigenaar nog minder natuurlijk. Maaarrrr... Wat een onzin wat er in dat bericht staat zeg!!!!!! Een hond die instinctmatig reageert en een paard bijt is nog geen mensenbijter, dat is zoooo een groot verschil. Een hond weet echt we het verschil tussen een mens en een dier. De eigenaar had gewoon zijn hond bij zich moeten houden.

Als mijn amerikaanse stafford een konijn doodbijt ga ik haar toch ook niet in laten slapen omdat ze een mens ZOU KUNNEN bijten? Het grappigste is, mijn zogenaamd gevaarlijke hond is het grootste doetje van de hele buurt maar ik heb wel littekens van bijtwonden van:

1. een jackrussel (van mijn oude buren)
2. een chihuahua (van mijn moeder)
3. een labrador (vreemde loslopende hond)

Natuurlijk zijn het (bullterrier rassen) honden die een consequente opvoeding vereisen, maar dat geld voor elk eigenwijs ras. Ik zou liegen als ik zei dat mijn hond haar hele leven lang lief zal blijven tegen andere honden daarentegen. Ze is nu 9 maanden en nog poeslief tegen alle andere honden en heel onderdanig maar het is wel raseigen om op een gegeven moment niet meer met andere honden om te kunnen gaan omdat ze als ze volwassen zijn niet zomaar dominantie van een andere hond pikken. Maar dat is HOND-HOND agressie, geen hond-mens agressie... Deze rassen zijn heel vroeger gefokt om andere honden te vermoorden en ALLES voor hun baas over te hebben, zelfs hun eigen leven. Verdiep je eerst in de geschiedenis voordat je roept dat zo'n dier ingeslapen moet worden. Mensen mensen mensen...

Mocht mijn hond een mens gericht bijten (dus niet uit speelsheid) dan ben ik de eerste die haar naar de dierenarts brengt en naar de hondenhemel, een stafford die een mens gericht verwond daar is wat mee, stafford/pitbull/bulterrier eigenaren weten wat ik bedoel..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:50

prima dat er in België wel opgetreden kan worden tegen bijtende honden, NL is ook daar veel te slap in