Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:49

Nou ja, alsof je winstpunten gaat scoren als je de oren uitscheert!
Beetje gekke opmerking.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:51

mbkaatje schreef:
Nou ja, alsof je winstpunten gaat scoren als je de oren uitscheert!
Beetje gekke opmerking.

Mijn gedachte.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:54

Waarom zijn jullie dan zo gebrand op uitgeschoren oren en afgeschoren tastharen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:55

Oh ja hier gaan de oren en neuzen voor de halter shows KAAL. Met hoofdletters, zo kaal als het maar kan :+
Gelukkig groeit het haar zo hard dat ik vaak tijdens een show weekend nog opnieuw moet scheren dus het haar zit er ook zo weer aan en ze hebben er totaal geen last van.
Tussen de shows door mogen de flossen uitsteken hoor, dat maakt mij niet uit.
Maar met halter shows gaat alles eraf. Je wilt toch ook niet kijken naar een missverkiezing met wild oksel haar? _O-

Nee als ze echt wat aan dierenleed willen doen, moeten ze verbieden dat mensen erop gaan zitten. Zoveel arme paarden die last van hun rug hebben, echt veel meer dan wanneer paarden alleen maar in de wei lopen. Kan je wel met speciale dekjes en osteopaten beginnen maar voorkomen is beter dan genezen.
Maar ja dan zijn hier ook weer mensen verdrietig... :')

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:59

MarijeR schreef:
Nee als ze echt wat aan dierenleed willen doen, moeten ze verbieden dat mensen erop gaan zitten. Zoveel arme paarden die last van hun rug hebben, echt veel meer dan wanneer paarden alleen maar in de wei lopen. Kan je wel met speciale dekjes en osteopaten beginnen maar voorkomen is beter dan genezen.
Maar ja dan zijn hier ook weer mensen verdrietig... :')

Heb je ook een heel goed punt hoor. Ook helemaal mee eens

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:59

MarijeR schreef:
Maar met halter shows gaat alles eraf. Je wilt toch ook niet kijken naar een missverkiezing met wild oksel haar? _O-

Maar ik zie mijn dresuurwedstrijd niet als een missverkiezing, maar als een wedstrijd die gaat om mijn rijtechnische vaardigheden. En ik zie niet hoe het uitscheren van de oren van mijn paard daarbij gaat helpen.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:00

Ach, 't is maar waar je je druk om wilt maken..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:02

Strohalm schreef:
Waarom zijn jullie dan zo gebrand op uitgeschoren oren en afgeschoren tastharen?

Ik scheer, en dat doen alle scheerders; omdat lang er gewoon niet uit ziet. Dat heeft niets met de rijkwaliteiten te maken. Totaal niet :n Nee, het komt et gewoon bij kijken als je naar een wedstrijd gaat. Naast het wassen en vlechten doe ik ook gewoon altijd scheren. Vind IK mooier. Daarnaast kan ik de week er op weer het aparaat pakken want dan zitten er weer haren op :+

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:04

eenitraM schreef:
Strohalm schreef:

Vind IK mooier. :+

En daar concludeer ik dus uit dat je hiermee je zelfvertrouwen een beetje opkrikt!
Omdat JIJ het mooier vindt, moet je paard het maar ondergaan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:08

Hier idd ook oren dubbel en alle uitstekende plukken eruit. Rest blijft lekker zitten.
Tastharen iets korter en netjes gelijk, maar ook dat gaat er niet (meer) helemaal vanaf.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:09

Strohalm schreef:
En daar concludeer ik dus uit dat je hiermee je zelfvertrouwen een beetje opkrikt!

Ik voel me er fijner bij ja. Maar het paard krijg hierdoor ook een sprekender hoofd. Idem voor het opscheren van de staart. Daarmee kun je optisch een beetje spelen met de bouw. Zelfde geldt voor de knotjes. Heeft het paard een dikke hals? Dan moet je de knotjes anders maken dan een paard met een dunne hals.

Maar ach, wie ben ik...

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:10

Ik wordt een beetje moe van die bemoeizucht. Laat iedereen zelf beslissen wat er wel of niet geschoren wordt.
Je kunt je ook afvragen of het voor een hengst leuk is om te worden gecastreerd.
We zouden het kunnen verbieden...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:13

Ik doe paardenhouderij en ze leren ons niet meer de oren uitscheren ook al hebben mijn docenten toegegeven dat ze het netter vinden staan, maar we gaan het niet meer leren.

Vind het niet erg hoor genoeg andere dingen die geschoren kunnen worden ~~}>

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:14

Strohalm schreef:

Maar is dat niet bij alles waar het om paarden gaat?
Mensen gaan erop zitten omdat ze het leuk vinden, mensen houden paarden omdat ze het leuk vinden.
Denk dat er weinig mensen zijn die aan hun paard vragen, wil je dat ik je ga rijden? Nee? Nou dan mag je hier 30 jaar in de wei staan en betaal ik daar een hoop geld voor.
Zullen vast wel mensen zijn hoor die zo denken maar het overgrote deel houdt toch paarden voor hun eigen hobby.
En dan ben ik het er mee eens dat je dat zo goed mogelijk moet doen maar een beetje drama maken om haar wat mensen weg scheren is imo wat overdreven.
Doe dan wat aan de bio-industrie onder de paarden (je weet wel die stallen met 50+ paarden en 2 paddocks) maar dat zal moeilijk gaan want juist die mensen hebben inspraak bij de sectorraad.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:15

Kale oren?? daar krijg je infecties van, doordat er makkelijk dingen en of regen invalt.

Nee ik knip alleen de uitstekende haren eraf.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:17

tagger schreef:
Ik wordt een beetje moe van die bemoeizucht. Laat iedereen zelf beslissen wat er wel of niet geschoren wordt.
Je kunt je ook afvragen of het voor een hengst leuk is om te worden gecastreerd.

_/-\o_ _/-\o_

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:18

Ragdollcat schreef:
Kale oren?? daar krijg je infecties van, doordat er makkelijk dingen en of regen invalt.

En als je je vinger in je oor hebt en de klok slaat 12 uur blijft je vinger voor altijd in je oor zitten.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:19

tagger schreef:

Zolang paarden niet zelf kunnen praten en overgeleverd zijn aan het soms verkeerde gedrag van mensen is bemoeienis van mensen af en toe nodig voor hun welzijn.
Helemaal als die mensen ondanks dat ze weten dat hun gedrag niet in het belang van het paard is - in tegendeel zelfs - dit gedrag uit blijven voeren.
Daar mogen ze best op aangesproken worden.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:20

eenitraM schreef:
Ragdollcat schreef:

En als je je vinger in je oor hebt en de klok slaat 12 uur blijft je vinger voor altijd in je oor zitten.

Waardevolle bijdrage

MyWup

eenitraM schreef:
Ragdollcat schreef:

ja echt, dat heb ik ook geleerd vroeger...of zal het dan toch niet waar zijn! -O-

Twist1991

Moratoetje schreef:
Ik vind dat een paard wat op wedstrijden of keuringen verschijnt tiptop getoiletteerd hoort te zijn. Ik heb nog nooit anders gedaan dan de oren uitscheren en de tastharen inkorten, nog nooit hebben mijn paarden problemen daardoor gehad. Als uit ervaring zou blijken dat een paard er wel hinder van ondervindt, dan was nog iets anders, maar ik ben tot op heden nog nooit iets raars tegengekomen. Ze moeten het allemaal niet zo overdrijven...ze kunnen beter aandacht besteden aan goede hoefverzorging e.d., daar help je de paarden meer mee!

Hoe moet een paard aan jou duidelijk maken dat ie toch echt liever droge oren heeft en zijn tastharen toch wel handig zijn als je met je neus iets moet aftasten? Ik vind het ronduit egoistisch dat er mensen zijn die weten dat het een stuk minder comfortabel is voor een paard als hij deze dingen moet missen en het toch doen omdat zij het lelijk en onverzorgd vinden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:22

Twist1991 schreef:
Moratoetje schreef:
Ik vind dat een paard wat op wedstrijden of keuringen verschijnt tiptop getoiletteerd hoort te zijn. Ik heb nog nooit anders gedaan dan de oren uitscheren en de tastharen inkorten, nog nooit hebben mijn paarden problemen daardoor gehad. Als uit ervaring zou blijken dat een paard er wel hinder van ondervindt, dan was nog iets anders, maar ik ben tot op heden nog nooit iets raars tegengekomen. Ze moeten het allemaal niet zo overdrijven...ze kunnen beter aandacht besteden aan goede hoefverzorging e.d., daar help je de paarden meer mee!

Hoe moet een paard aan jou duidelijk maken dat ie toch echt liever droge oren heeft en zijn tastharen toch wel handig zijn als je met je neus iets moet aftasten? Ik vind het ronduit egoistisch dat er mensen zijn die weten dat het een stuk minder comfortabel is voor een paard als hij deze dingen moet missen en het toch doen omdat zij het lelijk en onverzorgd vinden.

Hoe moet een paard duidelijk maken dat ie liever niet naar de keuring wil? Ronduit egoistisch om een paard in te laden in een trailer voor een ritje van 30 minuten waar die zijn kont niet kan keren, alleen maar om een stempel bij zijn naam te krijgen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:23

een paard met oorharen loopt dus lekker met de kop omhoog door de regen....

of staat het toch met de kont die kant op, dan regent het ook niet het oor in, net zo min als bij geknipte oorharen, wat is het verschil?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:24

liss schreef:
ja echt, dat heb ik ook geleerd vroeger...of zal het dan toch niet waar zijn! -O-

Ja ik ook. Wil er alleen maar mee zeggen dat je niet alles moet geloven wat een ander zegt, Strohalm

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:27

Strohalm schreef:
Zolang paarden niet zelf kunnen praten en overgeleverd zijn aan het soms verkeerde gedrag van mensen is bemoeienis van mensen af en toe nodig voor hun welzijn.
Helemaal als die mensen ondanks dat ze weten dat hun gedrag niet in het belang van het paard is - in tegendeel zelfs - dit gedrag uit blijven voeren.
Daar mogen ze best op aangesproken worden.

Gaan we dan je paarden ook vragen of ze het wel goed vonden dat ze een deken op krijgen? Zat ie wel lekker? Of hebben ze liever toch zonder deken?
Of willen ze misschien helemaal niet op stal staan, zelfs geen uurtje? Of....???

Zullen we de meneer op straat met een kaal hoofd ook aanpreken dat dat slecht is voor zijn gezondheid? Zijn hoofd wordt nat en hij zou wel eens een koutje kunnen vatten met die gure wind...

Mensen.... Serieus... Ga je druk maken om nuttige dingen..

Futiliteiten...