Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:29

Shirley schreef:
Ik HAAT jagers !

Overpopulatie regelt zichzelf wel als we de natuur zijn gang laten gaan...
En schade aan de gewassen ?
Laat me niet lachen, als je ziet wat er na de oogst op het land blijft liggen en weer wordt ondergeploegd !
Daar kan je een heel arm Afrikaans land een paar maanden van in leven houden ..

Nee, jagen is veel leuker !

We schieten de vossen af die de hazen en konijnen vangen...
We vergiftigen de roofvogels die ook jagen op duiven ..
We kweken zelf fazanten en zetten die aan het eind van het jaar uit, lokken ze met voer en knallen maar !

We laten de honden los en gaan zelf achter een bosje met tien man op een haasje liggen wachten ...

Ik moet ze hier ook niet zien !
Op en boven mijn land wordt dan ook NIET gejaagd.

En kom op, als je nou echt niet het verschil ziet tussen een paard en een zwijn, wat doe je dan in hemelsnaam met een geweer in je hand ???

Niets aan toevoegen!!
Chapeau wat mij betreft.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:32

Zo denk ik er ook over!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:38

Als ze een drijfjacht houden moet het bos afgesloten worden normaal gezien (hier in België) helaas heb ik het meegemaakt dat op een buitenritje zo'n 20 jaar geleden mij de hagel eens om de oren vloog. Ik was stapvoets met mijn paard en mijn vader op de fiets mee langs de bosrand en wei aan het rijden toen opeens de hel openging. Ik mag echt blij zijn dat ik, mijn vader of mijn paard geen hagel in ons lichaam kregen want die vloog ons letterlijk om de oren tussen de bladeren van de bomen door. Mijn paard draaide zich eens om zijn eigen as van schrik maar ging gelukkig niet aan de haal. Ik bibber nog als ik er aan terug denk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:46

Alani schreef:
Shirley schreef:
Ik HAAT jagers !

Overpopulatie regelt zichzelf wel als we de natuur zijn gang laten gaan...
En schade aan de gewassen ?
Laat me niet lachen, als je ziet wat er na de oogst op het land blijft liggen en weer wordt ondergeploegd !
Daar kan je een heel arm Afrikaans land een paar maanden van in leven houden ..

Nee, jagen is veel leuker !

We schieten de vossen af die de hazen en konijnen vangen...
We vergiftigen de roofvogels die ook jagen op duiven ..
We kweken zelf fazanten en zetten die aan het eind van het jaar uit, lokken ze met voer en knallen maar !

We laten de honden los en gaan zelf achter een bosje met tien man op een haasje liggen wachten ...

Ik moet ze hier ook niet zien !
Op en boven mijn land wordt dan ook NIET gejaagd.

En kom op, als je nou echt niet het verschil ziet tussen een paard en een zwijn, wat doe je dan in hemelsnaam met een geweer in je hand ???

Niets aan toevoegen!!
Chapeau wat mij betreft.

everzwijnen richtten nochtans heel erg veel schade aan de gewassen. In het bos aan de andere kant van onze gemeente zitten (en voor een stuk was dat vroeger militair domein, nu niet meer maar wel nog oefenterrein voor de hulpdiensten als politie en brandweer) heel erg veel everzwijnen. Er is al weinig mais dit jaar en door de everzwijnen daar zijn daar hele oogsten naar de vaantjes. die woelen nl je hele land onder. Bij ons zijn van oudsher nooit everzwijnen gevonden maar dit zijn ooit ontsnapte dieren die goed gefokt hebben. Er is dan ook toestemming vanuit de gemeente om deze te schieten alleen zijn ze blijkbaar erg moeilijk te vinden. Normaal mag er in dat gebied niet gejaagd worden maar nu wel op die zwijnen het hele jaar door geloof ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:52

Ik heb niks tegen de jacht. Moet zijn maar de mentaliteit van de meeste jagers is zo waardeloos. Onze buurman jaagt ook. Is boer en niks mis mee. Maar meestal zijn het die arrogante advocaten, dokters enz die jagen.

Hier vroeg er één of we veel last van roofvogels hadden. Ik nee hoor. Maar hoezo? dan schoten ze die want ze aten veel te veel wild weg wat hun anders konden schieten., :roll: Dan denk ik laat lekker de natuur hun gang gaan en wees blij als je niet zoveel te schieten hebt. Ook mogen ze normaal tijdens drijfjachten geen herten schieten. Schoot er 1 de wei in bij ons en allemaal stonden ze klaar om te schieten. Tot ik in zicht kwam. Geluk voor het ree. En toen opeens doen of ze me niet zagen.

petraaken

Re: Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:01

Ja de lokale jagers heb je normaal weinig last mee. Woont er ook eentje een straat verder bij ons. Die jaagt alleen op duiven, konijnen, fazanten en patrijzen. kleinwild dus. Van die persoon moeten wij ook echt niets vrezen. Die gaat niet schieten als mijn paarden op de wei zijn. Het zijn alleen degene die niet uit de buurt komen waar je voor moet alert zijn. Gelukkig de laatste jaren weinig jagers gezien rond ons huis.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:15

@ Tjinta ,Emsland

Even nog een aanvulling op jouw verslag, wat wel klopt.

Landeigenaren hebben helemaal niets te zeggen, de overheid bepaald of er in dat bepaalde gebied waar jij je land (weilanden) hebt liggen, gejaagd mag worden of niet. Daar heeft geen landeigenaar ook maar iets over te vertellen.
De vergunningen worden ook door de overheden gegund en niet door de landeigenaren, dit echter wel in samenwerking met de Jagdgenossenschaften.waar een het overgrote deel van het Landvolk dus ook lid van is.

(heb jij nog een agrarische bestemming op je land, zou ik me aansluiten bij het Landvolk).

Indien jagers zich niet aan de geldende regels houden, o.a. bezopen zomaar wild in het rond schieten, kun je een klacht indienen bij de gemeente. Indien terecht. zal de vergunning ingetrokken worden.

Jagers hebben dus toestemming en het volste recht (het zij zo) jouw land te betreden en te bejagen en ook de honden te laten lopen, of er nu paarden of koeien lopen maakt niet uit.
Katten die zich buiten het erf, wat een plek is die taboe is voor de jagers en waar de tuin ook bij hoort, ophouden mogen afgeschoten worden, evenals honden. Er bestaat namelijk een aanlijngebod hier in het Emsland en niet alleen hier, ook in de rest van Duitsland. Aanlijnen van honden op eigen terrein, dus ook de weilanden is niet verplicht.
Jagers mogen inderdaad ook een hoogstand op jouw grondgebiet neerzetten. Dit echter wel met toestemming. Net over de grens van jouw grondgebied heb je daar helemaal niets over te zeggen. Iedere klacht daarover zal afgewezen worden.

Daar ik lang genoeg in verschillende landelijke gebieden van Duitsland heb gewoond, was ik goed op de hoogte van het jagen, wat wel en wat niet mag.
Toen wij dus naar het Emsland kwamen, heb ik een van de jagers aangesproken die 3 huizen verderop woont. Het bleek achteraf de voorzitter van de Jagdgenossenschaft te zijn. Ik heb hem vriendelijk verzocht, ons te willen waarschuwen als ze zouden gaan jagen in dit gebied. Daar werd gehoor aan gegeven.

Ondertussen kwamen hier steeds meer Nederlanders wonen, die dit fenomeen niet kende en behoorlijk te keer gingen. Er kwam dus een behoorlijke fittie op gang. Met als gevolg, dat ik nog steeds gewaarschuwd werd en de anderen niet.
Het liep een beetje uit de hand en de gemeente zag zich genoodzaakt zich er in te mengen.

Nu worden dus via het gemeente krantje, dat huis aan huis wordt verspreid, de data bekend gegeven waarop gejaagd wordt en in welk gebied. Men wordt dus heel vriendelijk verzocht mogelijkst de paarden, honden en katten die dag binnen te houden. Men wordt echter niet daartoe verplicht, echter de gemeente en de jagers hebben dan nu het recht iedere aansprakelijkheid ingeval van calamiteiten af te wijzen.

Wij houden dus gewoon de paarden voor maar éen dagje in de zoveel tijd op stal. Ik zie dat niet al een probleem. Heb ook nooit ptoblemen gehad met kapotte hekwerken, omdat we voor die dag gewoon alle poorten open laten staan.

Of je de het er nu wel of niet mee eens bent dat er gejaagd wordt (ik lust graag een reeboutje uit het wild, ben ik eerlijk over), je kunt wel een dagje daaraan tegemoet komen. Geeft voor beide partijen rust.

Nu zijn de regels betreffende het jagen hier best streng vergeleken misschien met Frankrijk, Portugal een Oostelijk gelegen landen. Maar een borrel drinken doen ze allemaal wel. Eentje voor begin en eentje veel na de jacht ;) .

Dus mensen, het spijt me, maar of er op jouw land hier in Dld. wel of niet gejaagd wordt, heb jij helemaal niets te vertellen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:45

Wat gebeurt er dan als er een voorval is met dodelijke afloop voor mens of dier omdat er eentje zich niet aan de regels heeft gehouden. Buiten het afnemen van zijn vergunning bedoel ik dan. Moet hij/zij een schadevergoeding betalen of zo?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:46

Ben ik helemaal met je eens maar als je dan je paarden netjes op stal zet en die worden dan daar aangeschoten dan ben je niet meer zo coulant. Zeker niet als het 2 keer gebeurt en de stal naast het huis staat met een gote overkapping en het niet eens makkelijk is om dat voor elkaar te krijgen. En ze stonden ook gewoon te zuipen met de fles in de wei wachten op het wild wat door het bos gedreven werd.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:48

magda_90 schreef:
Waarom zou je als vos nog werken voor je eten als het bij jou in de tuin geserveerd wordt? Dat is wederom het nadeel van dicht bevolkt zijn... Nederland is te klein voor natuurlijke fauna.

Prachtig verband om je ongenoegen te uiten, maar onjuist.

Dat dus he Shirley? ;)

Nederland is ook te klein voor al die miljoenen mensen.... ;)

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:55

Nancy96 schreef:
zoals met alles, heb je goede en slechte jagers. je hebt er die alleen overtollig wild afschieten en dat is prima en best een mooie traditie en een leuke hobby en je hebt er die doorslaan en alles schieten wat beweegt en niet kijken of er genoeg overschiet om de diersoort in stand te houden.
Op zich moet je een flinke cursus met moeilijke examens afleggen en aan heel wat eisen voldoen om een jachtakte te krijgen, aan de andere kant is er dan weer het rare gebruik van alcohol tijdens de jacht terwijl je wel met een dodelijk wapen rondloopt. vind ik niet kunnen, zouden ze ook eens regels voor moeten opstellen. Maar dat is ook met koetsentochten, word ook onderweg alcohol geschonken vind ik ook een zeer slecht gebruik, maar dat is weer een andere discussie

Je haalt me de woorden uit de mond..... :j

De échte jager, iemand die de jacht heeft, doet dat verantwoord. Die heeft ook een enorme kennis van zaken.
Maar o wee, in november, dan komen de grote groepen "plezierjagers", die zich eerst klemzuipen, hun auto's ongevraagd op je erf parkeren
en dan lallend en knallend en met veel misbaar het bos in gaan.
Gelukkig raken ze dan niet zo veel, alleen vond ik het altijd wel eng om op die momenten met mijn pony's in het bos te gaan rijden...dronken dropjes met wapens, brrrrr...

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:01

magda_90 schreef:
Lees wat er staat of reageer niet. Ik had het over loslopende katten en honden.

Dus die moet je ook maar binnen houden omdat er een stel schietende dierenbeulen rond je erf lopen??

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:03

ELpatcho schreef:
Jagers zijn echt walgelijk! Ik heb er werkelijkwaar geen goed woord over te zeggen. Komt nog eens bij dat de jagers hier in de buurt soort mongolen zijn die je niet kunt aanspreken,
doen alsof het hun bos is, en je proberen te imtimideren door met geweer op hun arm jou kant op te komen om weer een banketstaaf verhaal op te hangen dat je niet met het paard in het bos mag.
Hier is zelfs kort geleden een man doodgeschoten (!!!!) omdat ze hem voor een beest aanzagen. Sorry hoor maar je schiet toch pas als je het scherp ziet? Stelletje ............!!!!
Natuur regelt zich zelf, hebben we geen schietgeile heethoofden voor nodig.

Oh, wat ben ik het hier mee eens!!!
Tip: jagers op elkaar laten schieten :D

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:16

petraaken schreef:
Wat gebeurt er dan als er een voorval is met dodelijke afloop voor mens of dier omdat er eentje zich niet aan de regels heeft gehouden. Buiten het afnemen van zijn vergunning bedoel ik dan. Moet hij/zij een schadevergoeding betalen of zo?

Daar komt politie bij, wordt aangifte gedaan en gaat naar het OM. Wordt in iedere geval een rechtszaak. En ja, er zal schadevergoeding betaald moeten worden, los van het feit wat de rechter nog aan andere straf oplegd en de vergunning wordt ingetrokken.

Dus Nederlanders die in Duitsland wonen, die gehoor gegeven hebben aan de oproep om paarden e.a. dieren die dag binnen te houden en waravan de dieren aslnog schade, letsel of erger oplopen. Doe eerst (buiten DA natuurlijk) maar eens niks anders als direct de politie bellen, hier is dat 110 en doe aangifte.

Ook van andere vernielingen en schadegevallen moeten jullie gewoon direct melding maken (kapotte hekwerken etc.).

In principe zijn die jagerbroeders allemaal voor dergelijke zaken verzekerd. Net zo, als dat jij, als jet hier land hebt met dieren erop die los kunnen breken en schade kunnen veroorzaken, verzekerd zou moeten zijn voor de die schade.
Planschade noemen ze dat hier.

Er zijn nog wel meer reglejes en wetjes waaraan je moet voldoen en waarvan zeker 95% van de emigranten zich absoluut niet bewust is. Maar die hebben niks met de jacht van doen, wel met het houden van dieren en zeker van paarden.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:26

Nelflobo schreef:
magda_90 schreef:

Dus die moet je ook maar binnen houden omdat er een stel schietende dierenbeulen rond je erf lopen??

Katten en honden zijn jagers voor het geval je dát nog niet wist. Als ze de kans krijgen, is er geen haas, konijn, kip, schaap, lammetje of geit zeker voor ze, als ze zonder toezicht ergens buiten rondstruinen. Zeker nooit schapen gezien die door een hond zijn aangevallen, zelfs een kalf nemen ze te pakken. En als ze dat eenmaal hebben gedaan, leer je het ze nooit meer af.
Buiten dat ze ook in andermans tuinen en andermans weilanden schijten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:32

ELpatcho schreef:
Dat klopt, maar wat imo nu gebeurd vind ik verre van flora en fauna beheer.
Deze mannen vergiftgen roofdieren zodat hun meer te schieten hebben, wat is daar beheer van??? Het beetje regulatie systeem dat de natuur heeft ontregelen ze zodat deze schietgeile arrogante domme ventjes lekker kunnen blijven schieten. Vaak geven ze ook nog even onjuiste cijfers op, omdat ze toch wat meer geschoten hebben dan officieel mag.

Daarnaast pesten ze de echte natuurliefhehebbers de natuur uit. Niet alleen met pesten maar regelmatig met regelrechte bedreigingen.

Komt ook nog boven op dat deze mannen blijkbaar niet dieren van elkaar kunnen onderscheiden. Maar omdat ze liever schieten dan een keer naar huis gaan zonder te schieten, schieten ze ook maar op bewegende dingen waarvan ze niet zeker zijn wat het is en er dus paarden/katten en soms mensen worden geraakt.

Nee, dit vind ik verre van flora en fauna beheer als je een paar mannen die graag schieten en geen bal om de natuur geven als jagers aanstelt, ze vergunningen geeft en ze vervolgens niet controleert.

Nog een zucht, lezen blijft een vak. Je hebt jacht voor het flora en faunabeheer en jacht voor plezier, 2 hele verschillende doelen! Dat laatste is imo compleet verkeerd, maar dat maakt het eerste niet slecht!

Nelflobo schreef:
magda_90 schreef:
Waarom zou je als vos nog werken voor je eten als het bij jou in de tuin geserveerd wordt? Dat is wederom het nadeel van dicht bevolkt zijn... Nederland is te klein voor natuurlijke fauna.

Prachtig verband om je ongenoegen te uiten, maar onjuist.

Dat dus he Shirley? ;)

Ja en wat wil je daarmee zeggen? Dit gegeven is nog steeds een van de redenen dat dieren het onderspit delven. Eerlijk? Nee, ik zie het ook liever anders maar het zij zo.

Nelflobo schreef:
magda_90 schreef:

Ik zeg nergens "moeten", ik zeg alleen dat als jij de risico's kent, jij daarop in kunt spelen door wellicht de dieren te beschermen tegen de mensen die het zich niet interesseren.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:07

Ik vraag me altijd af waar de grootste tegenstanders van de jacht altijd wonen. Van mij hoort jagen bij natuurbeheer; voor de winter het overschot afschieten, zodat de gezonde dieren de winter doorkomen. En inderdaad, geen schade aan gewassen veroorzaken. Want dat is geen pretje...

Een goede jager is een vakman.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:25

10y: Precies!!
Duidelijke aanvulling.

Wij hebben inderdaad Landwirtschaftsgrundstücke hier en worden alle jaren vriendelijk bedankt omdat er nooit geklaagd wordt.

Ik vind het niet leuk maar goed, dat zijn hier de regels nu eenmaal en daar moet je dan maar mee leven.
Beter in vriendelijke verhoudingen dan een scheve m.i.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:21

Dora88 schreef:
Ik vraag me altijd af waar de grootste tegenstanders van de jacht altijd wonen. Van mij hoort jagen bij natuurbeheer; voor de winter het overschot afschieten, zodat de gezonde dieren de winter doorkomen. En inderdaad, geen schade aan gewassen veroorzaken. Want dat is geen pretje...

Een goede jager is een vakman.

Midden in het bos waar we altijd met die ellendige jagers te maken hebben.
Ik zeg niet dat er helemaal niks afgeschoten meer mag worden. Maar ik ben van mening dat we dat een grote groep schietgeile niets om de natuur gevende mensen nu de vergunning geven om onze natuur te beheren. En misschien dat er een paar goede tussen zitten, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Er moet naar mijn mening heeeel wat veranderen willen we het natuur beleid op een diervriendelijk manier beheren. En ik vind de jagers van nu helemaal niks van een vakman weg hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:02

Niet dat het er in feite wat toe doet, maar ik denk toch niet dat de mensen die hier reageren het hebben over een achtertuintje in een gemiddelde woonwijk :+

Zelf wonen wij al jaren in het buitengebied en zijn met onze 20.000 vierkante metertjes één van de kleinste buurtbewoners, even om een beeld van de omgeving te schetsen :D

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:10

Is er iets bekend over een eventuele geld boete / straf behalve de jachtvergunning ingetrokken?

Persoonlijk zou ik als eigenaar van het dood geschoten paard flink overstuur zijn, een rechtzaak beginnen en hem financieel een enorme boete op laten leggen.

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:42

Nelflobo schreef:

Dat is echt een kulargument :=

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:55

Wilawander schreef:
Ik heb niks tegen de jacht. Moet zijn maar de mentaliteit van de meeste jagers is zo waardeloos. Onze buurman jaagt ook. Is boer en niks mis mee. Maar meestal zijn het die arrogante advocaten, dokters enz die jagen.

Hier vroeg er één of we veel last van roofvogels hadden. Ik nee hoor. Maar hoezo? dan schoten ze die want ze aten veel te veel wild weg wat hun anders konden schieten., :roll: Dan denk ik laat lekker de natuur hun gang gaan en wees blij als je niet zoveel te schieten hebt. Ook mogen ze normaal tijdens drijfjachten geen herten schieten. Schoot er 1 de wei in bij ons en allemaal stonden ze klaar om te schieten. Tot ik in zicht kwam. Geluk voor het ree. En toen opeens doen of ze me niet zagen.

hihi, zie de anderen ons allemaal als arrogant, dju, zal me toch een houding moeten aanmeten dan!

Nee ik ben tegen doelloos jagen. Ik ken jagers die echt heel specifiek met hun jachtgebied bezig zijn. Weten exact wat er zit van zeldzame en minder zeldzame dieren, laten ze in broedseizoen echt met rust, voeren bij als winters erg steng worden, proberen de zwakke exemplaren te schieten en komen mij verrukt vertellen dat ze die of die jonge dieren hebben zien rondlopen en worden laaiend kwaad als er jagers zijn die wild aanschieten en vervolgens weglopen en de klus niet afmaken. Zijn dan soms uren op zoek (ookal hebben ze nog bergen werk thuis) om zelf het gewonde dier te zoeken. Ze gebruiken ook alles van het dier. De flora wordt overigens ook in de gaten gehouden door de jagers en jeugd streng aangesproken als ze iets misdoen. Resultaat een heerlijk natuurgebied vol (zeldzaam) wild dat echt in balans is. Helaas is niet iedere jager zo eervol in zijn werk vol liefde voor het land waar hij in leeft en daar heb ik problemen mee.

Waar ik nu woon heb ik voor de zekerheid ook een vestje aan als ik in het bos ga rijden.

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:56

bha.. het zou maar je eigen paard zijn

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:19

Hier valt het mee qua gedrag van de jagers. Ze melden op tijd als ze gaan jagen (kunnen wij de dieren binnen houden). En ze zijn zeker niet dronken... Althans, mijn buurman.
Er is hier vorig jaar of 2 jaar terug ook een elitair groepje jagers geweest, niks van te voren gemeld dat er zou worden gejaagd en knallen als een stel malloten, zo'n hert hebben ze het bos uitgejaagd de weides op.. Belachelijk.

Maar on topic.. Het is goed dat die vergunning is afgenomen. Hopelijk krijgt hij nog extra straf