Tazzey schreef:Ik heb niet dit hele topic doorgelezen maar ik wil graag op deze kwestie reageren.
Ik heb, op de eventing na, alle hippische disciplines op de OS dit jaar gezien. Ik heb genoten, maar tegelijkertijd heb ik me groen en geel zitten ergeren.
Ik zal mijn ergenissen even op een rijtje zetten.
Bij het springen stond een persoon aan de waterbak die een zeer selectief vuiltje in zijn oog had. Er zijn over duidleijke fouten gemaakt die niet zijn bestraft, en er zijn overduidelijk goede sprongen gemaakt die bestraft werden.
Erg jammer hoor!
Bij de dressuur was het helemaal erg. Na de eerste dag had ik zelf al zoiets van 'van mij hoef het op deze manier niet meer'.
Als ik kijk naar Laura Bechtolsheimer. Prachtig paard! Maar haar manier van rijden zorgt ervoor dat ik spontaan nekkramp en het gevoel van een uitgescheurde mond krijg.
Hoe kan het dat op internationaal niveau dit soort gedrag niet afgestraft wordt?! Laura moet toch echt gaan mindere met hand en spoor.
De fout in de proef van Dujardin vond ik behoorlijk, dit was duidelijk teken van protest. In de dressuur ligt de nadruk toch op de graad van gehoorzaamheid? Waarom is die fout niet bestraft?!
Adelinde zette een prachtige proef neer. Maar voordat er nu geroepen gaat worden dat ik een slechte verliezer ben, ik vond wel dat ze VEEL te streng was in haar stang gebruikt. Het paard had vrijwel continu zijn mond open. In de basis sport zou dit genadeloos bestraft worden. Waarom op dit niveau niet?
Hoe hoger je in de basis sport komt hoe beter je paard aan de hulpen moet staan, maar het lijkt erop dat je op een bepaald moment een niveau bereikt waarop dat allemaal niet meer belangrijk is. Als je paard de oefeningen maar doet, dan lijkt het niet uit te maken hoe je dat bereikt.
De bitten en sporen controlle na de proef bij de OS is wat mij betreft een lachtertje en mosterd na de maaltijd.
Ik zal niet zeggen dat ik het beter kan. Ik kan best een leuk stukje sturen maar ik rij geen Grand Prix en zal dat ook nooit doen. Maar ik kan wel zeggen dat dat trek-in-de-bek werk de dressuur niet geloofwaardiger maakt.
Dan even het commentaar van Sjef. Het lijkt mij duidelijk dat zijn opmerking over het afschieten van de jury met een knipoog genomen moet worden. Toegegeven, het is geen tactische opmerking, maar men moet er ook niet te zwaar aan tillen. Het is een opmerking van een, terecht, teleurgestelde bondscoach in 'the heat of the moment'
Hoe dit nu op te lossen?
Bij het springen kunnen ze beginnen op met een systeem van drie juryleden op de sloot te gaan werken. En dan vooral geen juryleden met thuisvoordeel om alle schijn van partijdigheid tegen te gaan.
Bij de dressuur zou een systeem van hoogste en laagste score schrappen al een begin zijn. En ik ben eigenlijk van mening dat juryleden hun landgenoten niet mogen jureren. Het Duitse jurylid op de huidige OS heeft wel bewezen waarom.
En ga terug naar de basisafrichting. Bestraf de open mond, bestraf de overdreven been en teugel hulpen.
juist!