Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:36

Weidebloem schreef:
Gister in het journaal een leuke opmerking gehoord van een engelze twitteraar, iets in de trand van; Als je de Nederlandse dressuurruiters niet eerlijk beoordeeld worden hun hockeymannen boos en winnen ze met 9-2! Vind het echt een coole opmerking! _O- :=

This is what happens when you don't give a Dutch dressage rider the gold medal. Their hockey team gets ANGRY. LOL!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:36

Tieneke schreef:
Ik sta er wel van te kijken dat Charlotte een hogere artistieke score kreeg. Hoe kàn dat nu...? Ik zal er wel niks van kennen, van artistieke performance, maar als je het mij vraagt, was die kür doodsaai...

En dat is nou precies waarom daar zeven internationale juryleden zitten die verder kijken dan saai. Die juryleden zien wel de harmonie waarmee Charlotte reed en de prachtige overeenstemming met de muziek. Muziek die mij persoonlijk overigens kippevel bezorgde, wat een indruk maakte dat.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:51

Bomba schreef:
Het staat heel mooi beschreven op Eurodressage, waar ik het geheel mee eens ben.

Citaat:
The starting piaffe and passage, which sweetly matched The Great Escape, was soft and nice but lacked some boldness. The extended trots were phenomenal and the half passes had major cross over. The collected and extended walk were well ridden. The two tempi's on a curved line upped the degree of difficulty as well as the passage half passes followed by trot half passes in the opposite direction. The double pirouettes were nicely on the spot. Charlotte delivered a very secure ride which missed some sparkle but excelled in harmony. The horse was up in the bridle and the contact was consistent and steady even though the left snaffle rein was once again tighter. The only small hiccup in the test came at the end when Dujardin rode a transition from extended canter to a piaffe pirouette. Valegro struggled to find the rhythm.

Citaat:
Parzival had tons of bounce in the piaffe and passage, forwardness in the extensions and ground cover in the half passes, but correctness and purity of gaits got lost in translation. In piaffe and passage the horse was croup high and pulled his hocks up instead of taking the weight on the hindquarters. In the trot extensions the hind legs were more out than under and unfortunately today the contact was very strong again with the horse having a gaping mouth throughout the test. The tempo and rhythm of the piaffe-passage were super and the walk tour was very well ridden. The highlight of the test were as usual the straight, uphill flying changes and very little can be remarked on Adelinde's precise riding of the floorplan of her kur.

Ik kan het er ook alleen maar mee eens zijn, ik heb de kur van Adelinde niet eens afgekeken, Parzival werd zo strak gehouden, kont kwam omhoog, nek werd eng, heel jammer.
Ik vond de proef van Charlotte vooral vriendelijkheid uitstralen en of ze met die misser aan het eind nog wel goud had moeten krijgen zal een discussiepunt blijven, maar ik denk dat ze juist door de ontspanning en vriendelijkheid weer uit die fout kwam, zonder al te veel gedoe.

Ik ben vorig jaar in Engeland bij een mevrouw geweest die al heel haar leven de Engelse show cobs traint, ze heeft vorig jaar nog meegedaan met de Horse Of The Year Show, waar ze 10e werd.
Ze was met een paard aan de lange lijnen bezig en wat mij opviel was het verschil in type paard als je het met onze warmbloeden vergelijkt.
Ze zijn steviger, maar ook compacter, verzamelen enorm makkelijk.
Op het eerste gezicht leken het wat rondjes in sukkeldraf, maar ondertussen kwamen de achterbenen ver onder de massa. Iets wat ik mis in de gewone dressuur.
Ok, geen spectaculair voorbeen, maar ook geen hakkengetrek en achterbenen die nauwelijks onder de massa komen.

Tijdens dat soort shows gaat het om het correct voorstellen van je paard, niet zozeer om oefeningen, jury kruipt ook op je paard om te kijken of het beeld klopt met het gevoel.
Zie je dat al op een NK gebeuren?

Vraag me trouwens af of er in Nederland dat soort shows gehouden worden.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:02

Ik vind Charlotte de terechte winnaar, puur om de vriendelijkheid in de proef. Die vos liep constant met zijn mond open, ging in de piaffe niet zitten. Die zwarte gaf een rustiger beeld, de stang teugel stond niet zo strak en niet constant dat gezwiep met die staart. Ik zie liever dat, ik was blij toen ze won.

3timesmom

Re: Toch lichte kritiek over uitslag Olympische Kur op Muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:10

Ik vond ook charlotte terecht de winnares. Maar vond Adelinde ook super gaan.
Maar de harmonie tussen ruiter en paard vond ik deze keer toch sterker bij Charlotte. En vond alles ook erg vriendelijk ogen. De muziek past ook gewoon perfect. En ik denk dat wij als Belgen al jaloers zijn met het super presteren van Anky Edje en Adelinde. Zij hebben (Engeland ook trouwens) een deelnermersveld waar wij niet eens van durven dromen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:11

Tazzey schreef:
Ik heb niet dit hele topic doorgelezen maar ik wil graag op deze kwestie reageren.

Ik heb, op de eventing na, alle hippische disciplines op de OS dit jaar gezien. Ik heb genoten, maar tegelijkertijd heb ik me groen en geel zitten ergeren.

Ik zal mijn ergenissen even op een rijtje zetten.

Bij het springen stond een persoon aan de waterbak die een zeer selectief vuiltje in zijn oog had. Er zijn over duidleijke fouten gemaakt die niet zijn bestraft, en er zijn overduidelijk goede sprongen gemaakt die bestraft werden.
Erg jammer hoor!

Bij de dressuur was het helemaal erg. Na de eerste dag had ik zelf al zoiets van 'van mij hoef het op deze manier niet meer'.
Als ik kijk naar Laura Bechtolsheimer. Prachtig paard! Maar haar manier van rijden zorgt ervoor dat ik spontaan nekkramp en het gevoel van een uitgescheurde mond krijg.
Hoe kan het dat op internationaal niveau dit soort gedrag niet afgestraft wordt?! Laura moet toch echt gaan mindere met hand en spoor.

De fout in de proef van Dujardin vond ik behoorlijk, dit was duidelijk teken van protest. In de dressuur ligt de nadruk toch op de graad van gehoorzaamheid? Waarom is die fout niet bestraft?!

Adelinde zette een prachtige proef neer. Maar voordat er nu geroepen gaat worden dat ik een slechte verliezer ben, ik vond wel dat ze VEEL te streng was in haar stang gebruikt. Het paard had vrijwel continu zijn mond open. In de basis sport zou dit genadeloos bestraft worden. Waarom op dit niveau niet?

Hoe hoger je in de basis sport komt hoe beter je paard aan de hulpen moet staan, maar het lijkt erop dat je op een bepaald moment een niveau bereikt waarop dat allemaal niet meer belangrijk is. Als je paard de oefeningen maar doet, dan lijkt het niet uit te maken hoe je dat bereikt.
De bitten en sporen controlle na de proef bij de OS is wat mij betreft een lachtertje en mosterd na de maaltijd.

Ik zal niet zeggen dat ik het beter kan. Ik kan best een leuk stukje sturen maar ik rij geen Grand Prix en zal dat ook nooit doen. Maar ik kan wel zeggen dat dat trek-in-de-bek werk de dressuur niet geloofwaardiger maakt.

Dan even het commentaar van Sjef. Het lijkt mij duidelijk dat zijn opmerking over het afschieten van de jury met een knipoog genomen moet worden. Toegegeven, het is geen tactische opmerking, maar men moet er ook niet te zwaar aan tillen. Het is een opmerking van een, terecht, teleurgestelde bondscoach in 'the heat of the moment'

Hoe dit nu op te lossen?
Bij het springen kunnen ze beginnen op met een systeem van drie juryleden op de sloot te gaan werken. En dan vooral geen juryleden met thuisvoordeel om alle schijn van partijdigheid tegen te gaan.

Bij de dressuur zou een systeem van hoogste en laagste score schrappen al een begin zijn. En ik ben eigenlijk van mening dat juryleden hun landgenoten niet mogen jureren. Het Duitse jurylid op de huidige OS heeft wel bewezen waarom.
En ga terug naar de basisafrichting. Bestraf de open mond, bestraf de overdreven been en teugel hulpen.

juist! ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:34

Weet niet of jullie de laatste OSblog van Adelinde hebben gelezen. Maar daarin geeft zij aan dat het niet alleen Sjef Jansen en de Ned. juryleden, maar ook de andere amazones en ruiters waren. Die vonden dat zij goud had verdient. En dat zegt toch wel wat vind ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:40

LBLGypsyCobs schreef:
Bomba schreef:
Ik ben vorig jaar in Engeland bij een mevrouw geweest die al heel haar leven de Engelse show cobs traint, ze heeft vorig jaar nog meegedaan met de Horse Of The Year Show, waar ze 10e werd.
Ze was met een paard aan de lange lijnen bezig en wat mij opviel was het verschil in type paard als je het met onze warmbloeden vergelijkt.
Op het eerste gezicht leken het wat rondjes in sukkeldraf, maar ondertussen kwamen de achterbenen ver onder de massa. Iets wat ik mis in de gewone dressuur.
Ok, geen spectaculair voorbeen, maar ook geen hakkengetrek en achterbenen die nauwelijks onder de massa komen.

:D :D :D Laat Valegro nu net een KWPN-er zijn..

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:47

juniper schreef:
Ik vind Charlotte de terechte winnaar, puur om de vriendelijkheid in de proef. Die vos liep constant met zijn mond open, ging in de piaffe niet zitten. Die zwarte gaf een rustiger beeld, de stang teugel stond niet zo strak en niet constant dat gezwiep met die staart. Ik zie liever dat, ik was blij toen ze won.

Helemaal met je eens: De FEI wil graag een Happy Athlete zien: Valegro!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:51

Kendra schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

:D :D :D Laat Valegro nu net een KWPN-er zijn..

Uhm...ja dat weet ik :?

En ondanks dat die vriendelijk gereden werd, toont dat toch anders dan zo'n Show Cob.

Ow en je quote klopte niet helemaal.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:51

Wat ik wel vind dat het technisher gedeelte zwaarder mee moet tellen dan de uitstraling enzo (kom zo niet meer op wat dat andere was)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:59

Absoluut, spektakel is mooi, mits verkregen door een correcte basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:59

Anoeska schreef:
Iemand zei het al hier op bokt; als er een medaille was voor slechte verliezers dan had NL goud gewonnen. Al is het in een grapje, je maakt geen opmerkingen over de jury doodschieten. Schaam me voor zo'n bondscoach.

Ben het helemaal met je eens. Wat een misselijke opmerkingen maakt die man. Maar ach, het geeft wel aan dat het geen echte sportman is, als je zo'n slecht verliezer bent. Ik heb eigenlijk een beetje medelijden met hem, de stumper....

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:02

Maar ach.. Of we het nou eens of oneens zijn over de jurering..

Charlotte heeft een prachtige proef neergezet. Cayenne gaf aan dat ze voor de fout op 92% stond, en dat was niet voor niets. Ik word in ieder geval zielsgelukkig van onderstaande foto, en voor Charlotte moet het zo onwerkelijk zijn geweest. Pas 16 maanden geleden haar Grand Prix debuut met Valegro gemaakt, een paard wat ze zelf opgeleid heeft, en dan nu drie Olympische records neergezet. Dat verdiend wel wat respect.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens voor de mensen die het leuk vinden:

Charlotte met een 5-jarige Valegro in 2007. Grappig feit is dat Adelinde en Parzival in dat jaar al Grand Prix reden.

Afbeelding

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:06

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:10

Hij ziet er wel erg dik uit zeg.. := Zielsgelukkig van zo'n foto? Nou ik niet.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:17

Nomanji schreef:
Hij ziet er wel erg dik uit zeg.. :=

Ja en z'n knotjes zitten ook scheef..

:roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:23

Nomanji schreef:
Hij ziet er wel erg dik uit zeg.. := Zielsgelukkig van zo'n foto? Nou ik niet.

Waarom niet? Wat mankeert eraan op deze foto? Niet om je aan te vallen, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:24

Vind het een laag stuk zowel van Janssen als van adelinde. Onsportief en jaloezie. Bah.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:25

Kan je mijn mening niet accepteren alleen omdat je blijkbaar zo'n grote fan bent van Charlotte? Kinderachtig hoor. Het zal best dat Charlotte het eerlijk verdient heeft, ik ben na Adelinde afgehaakt. Maar dan vind ik het wel apart dat er blijkbaar ruiters zijn naast de NLers die er bezwaar tegen hebben dat zij goud won.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:27

Omdat niemand elkaar wat gunt en de beste stuurlui nog áltijd aan wal staan :D laat ze kletsen. Charlotte heeft toch goud!

Nanananana :') haha

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:28

Nomanji schreef:
Kan je mijn mening niet accepteren alleen omdat je blijkbaar zo'n grote fan bent van Charlotte? Kinderachtig hoor. Het zal best dat Charlotte het eerlijk verdient heeft, ik ben na Adelinde afgehaakt. Maar dan vind ik het wel apart dat er blijkbaar ruiters zijn naast de NLers die er bezwaar tegen hebben dat zij goud won.

Of ik jou mening niet kan accepteren? Je roept dat 'ie er te dik uit ziet. Je mag 'm best dik vinden, maar ik snap niet wat dat zo nodig te maken heeft met hem als dressuurpaard. Ik kijk verder dat oh wat is 'ie dik, ik zie een paard dat prachtig van de hand af loopt, zoals het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:31

Bomba schreef:
ik zie een paard dat prachtig van de hand af loopt, zoals het moet.

Ja, ik ook.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:40

Sommige mensen zien wel de splinter in andermans oog maar niet de balk in hun eigen. Ik heb werkelijk echt helemaal niets met de trainingsmethode van Sjeff. Ik snap dat hij nu zo'n ophef maakt want het statement van de jury was duidelijk.

Dit:

Afbeelding

boven

DIT

Afbeelding

En kom niet nu weer aan met dat het een moment opname was, want dan was het een verdomd lang moment!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:52

Jezus Nederland, jullie hebben zilver gewonnen! Fantastisch toch?
Zeker ook het feit met een combinatie waarbij het paard 3/4 van de oefeningen met de open mond vecht tegen de druk. Ja,zij had eigenlijk goud moeten hebben.

>;)