Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

maralyn schreef:Maar arie,
Wanneer is iets natuurlijks?
En onnatuurlijks??
Bo_Cassey schreef:Men zegt: rollkur is met dwang, LDR zonder dwang. Maar ik snap niet helemaal het verschil tussen de 2?
maralyn schreef:Gummie...
Dus als ik dit begrijp, worden ze opgelegd door een ander wat voor punten ze moeten geven?
Ongeacht de netheid van de rijstyle van de ruiter met paard?
Dus als je bijvoorbeeld een koudbloed (Ik noem maar iets) die echt correct loopt in de wedstrijd loopt, en de hogerhand zegt: Lage punten, moeten ze lage punten geven?
Wil je er meer over uitleggen?
Via PB mag ook zeker indien nodig.
Juryleden geven niet maar punten naar believen, dat kan ook helemaal niet, want dan zou je nooit 1 lijn kunnen krijgen in de jurering. Iedere jury wordt opgeleid, en leert waar op te letten, hoe daarop te letten, en hoe te beoordelen. Natuurlijk speelt daar ook een subjectief element een rol, want het menselijke brein is helemaal niet in staat om in zo'n korte tijd zoveel aspecten af te wegen en puur en alleen objectief te beoordelen. Dat subjectieve maakt dat er verschillen in jurering zijn, maar de basisprincipes zijn bekend. Deze zijn vastgesteld, niet door jury's zelf. Cindy86 schreef:Als ik het allemaal goed heb begrepen is LDR ongedwongen, en rollkur onder (agressieve) dwang.
Citaat:Wat mij opvalt is dat velen van jullie het als 2 dezelfde dingen zien, terwijl er naar mijn idee hét wezenlijke verschil tussen zit, waardoor het een voor mij prima aanvaardbaar is, en het andere dieronvriendelijk (ik zou niet zo ver willen gaan om het dierenmishandeling te noemen).
Citaat:Overigens, de veredelde vorm van wijken die Ansie noemt... Volgens mij doelt zij hier op een appuyement, en dat is niet hetzelfde als wijken, en daarom dus anders. Bij een appuyement is er slechts een lengtebuiging van 30 graden in de richting waar je heen gaat, en dat zie ik bij wedstrijden meestal wel.