Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:21

Bandida schreef:
elllis schreef:
Precies maar voordat dit topic helemaal naar onderen zakt :) ... er wordt hier 4 pagina`s geroepen dat opfok in een gemengde kudde het allerbeste is en ik vraag al minstens 4 keer hoe dat dan gaat met bv de samenstelling zomer winter periode binnen buiten enz ,

Ik begrijp het mysterie hier niet hoor. Gemengde kudde = verschillende leeftijden en geslachten, bij voorkeur familie van mekaar, maar minstens een vaste groep (paarden met goed gevormde relaties). Zomer: grasland met grote betonplaat eraan, met gecompartimenteerde schuilstal waar alle leden tegelijk in kunnen. Winter: hetzelfde.

En hoe je dat dan met verschillen in voedingsbehoefte, en dekneigingen van de jonge hengsten?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 02:07

Wij fokken onze jonge dieren al een groot aantal jaren op, op een zo`n gezond mogelijke wijze, ons inziens.

De merries veulenen, de veulens lopen zo lang mogelijk bij moeders zonder aanpassingen. Na circa 5 maanden worden de veulens afgespeend en gaan in koppels van 2. De winter gaan ze s`nachts in diezelfde koppels op stal maar overdag de groep in. Het voorjaar, dus als jaarlig gaat de gehele groep de natuur in. Deze groep blijft in takt tot circa 2.5-jarige leeftijd.

Wij staan voor een zo natuurlijk mogelijke opfok, geen gepamper met die dieren. Dressurpaarden worden op deze manier niet minder gezond of verknald in/door de opfok. Meestal gebeurd dat pas zogauw de mens en/of ruiters/amazones gaan denken dat ze dat dier kunnen gebruiken voor "eigen gewin".

Horsiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:23

Uhm...
Kan een veulen opgevoed worden door een paar volwassen shetlanders??
Ben niet zo zeker ivm hoogte enz.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:46

Horsiex schreef:
Uhm...
Kan een veulen opgevoed worden door een paar volwassen shetlanders??
Ben niet zo zeker ivm hoogte enz.

Nou alles kan en de hoogte is niet zo zeer bepalend. Je moet zorgen dat er tenminste 1 leeftijdsgenootje is waarmee het veulen kan spelen.

Horsiex

Re: Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:55

Want mijn vriendin en ik hebben over 2 weken allebei een veulentje..
We hebben al een weide maar we zochten een weidemaatje(s).
Bv. Een oud paard of verschillende volwassen shetlanders (bv 3)

Angela

Re: Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:13

Aangezien dit topic al een paar maanden stil ligt, hier een slotje. Over dit onderwerp kan algemeen een topic geopend worden op [OPG] Omgang en Paardengedrag.