Twee klonen van Broere Jazz geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Twee klonen van Broere Jazz geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:46

Ik ben niet perse tegen het klonen van toppers als die om een of andere reden niet beschikbaar zijn voor de fokkerij. Alleen zie ik het nut niet er van om een kloon van Jazz te gebruiken voor de dekdienst. Er zijn al tig zonen en kleinzonen van hem gekeurd. Er is al zoveel van hetzelfde bloed in het stamboek dat iemand met merries uit bepaalde lijnen behoorlijk moeten zoeken naar een hengst die vrij is van dat bloed.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:04

Krijg je wel nog meer gelijkheid in wedstrijden, iedereen een jazz! :D En dan kijken welke ruiter er in welke klasse het best mee om kan gaan.

nikki_jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:03

niet alle afstammelingen van jaz hebben een moeilijk karakter die van mij is namelijk super makkelijk in de omgang. en ik vindt het hartstikke fijn om een jazz te hebben ik zou er zo weer een kopen.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:23

Anoniem schreef:
Snap iets niet: als je een ruin (waar sommigen het over hebben) kloont, komt er toch weer een ruin uit? :')

_O- :D Je was zelf al achter je foutje gekomen zie ik maar moest hier erg om lachen ;)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:25

zuske schreef:
Krijg je wel nog meer gelijkheid in wedstrijden, iedereen een jazz! :D En dan kijken welke ruiter er in welke klasse het best mee om kan gaan.

Ik hoef geen (afstamming van) Jazz.. ben er gewoon geen fan van. Aan de andere kant; hoeveel paarden zijn er nog die géén Ferro of Jazz in hun stamboom hebben? Alleen daarom al meer bloedspreiding noodzakelijk. (En dan gaan ze hem gewoon weer 2 x klonen :x )

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:34

Wel heeel leuk _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

snoopieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:23

covergirl schreef:
Nojoukus schreef:
Ik vraag me af waarom je Jazz wilt klonen, aangezien gebleken is dat dit niet het makkelijkste karakter is!

Dat is zo ongeveer het stomste antwoord wat je hierop geven kunt !

En van een goede heb je er nooit genoeg!

helemaal niet stom ben ik ook met eens!!!!
hij staat er om bekend hoor dat hij niet 1 van de braafste is en zeker zijn nakommelingen niet gaan graag omhoog!!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:46

trisca schreef:
Ookal haal je cellen uit het beenmerg zodat je stamcellen neemt, zijn die wel al een paar keer gedeeld. Bij een origineel veulen worden de stamcellen uit een zaadcel en een eicel gemaakt en nu maak je van een stamcel een wezen. Hij Dolly (een van de eerste klonen; een schaap) hadden ze de fout gemaakt om de kloon te maken uit een cel die erg vaak vervangen was (dramcel als ik het me goed herriner) maar nu doen ze dat uit stamcellen wat de kans op fouten wel kleiner maakt.

Het voortplanten van een 80 jarige man zou je eigenlijk niet moeten vergelijken met het klonen van een 20 jarige hengst :+
Het verschil is dat een zaadcel wordt geproduceerd voor de voortplanting en daarna nog een hele selectie doorgaat. Een spermatozoide die de baarmoeder weet te bereiken, de zuurgraad van de vagina aankan en ook nog eens kan doordringen door het "kapsel" van het ei en kan samensmelten is vrijwel zeker een gezonde spermatoziode. Er zullen bij een 80 jarige man waarschijnlijk minder zo ver komen als toen hij 20 was, maar er is een selectie. Die selectie schakel je grotendeels uit door IVF, nog meer door ICSI of IUI en klonen werkt weer heel anders ;)

Dankjewel voor je uitleg.. Maar ik ben snap het nog niet helemaal :o?
Wat je op schrijft volg ik allemaal (volgens mij) Maar mijn vraag is (en was) dus: De nakomelingen van de kloon van Jazz zullen toch helemaal geen last meer hebben van verouderd DNA oid?

Sorry als je dat al had proberen uit te leggen maar het is vakantie, dus mn hoofd werkt niet op volle toeren

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:56

Zien of ik het uit kan leggen. Als er verouderd DNA gebruikt wordt (volgens mij is het risico al zeer beperkt, maar dat is een andere discussie) heb je de kans dat er fouten sluipen in het DNA of in de expressie en/of aflezing ervan. Die hengst zal een deel van zijn DNA meegeven aan de nakomeling. Die evt fouten in het DNA, de expressie of aflezing ervan kunnen doorgegeven worden aan de nakomeling (denk bijv aan kleurmutaties oid) met als gevolg fouten in het DNA van het veulen. Het veulen zal niet verouderd DNA bezitten, maar wel de evt fouten die daarbij weg komen.
Zo kan je ook een marker inbouwen in het DNA van de kloon, dat wordt doorgeven aan de nakomeling en kan je op die manier kan je verschil tussen kloon en de echte dekhengst uit sluiten.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:40

snoopieee schreef:
covergirl schreef:

Ik vraag me af waarom je Jazz wilt klonen, aangezien gebleken is dat dit niet het makkelijkste karakter is!

Dat is zo ongeveer het stomste antwoord wat je hierop geven kunt !

En van een goede heb je er nooit genoeg!

helemaal niet stom ben ik ook met eens!!!!
hij staat er om bekend hoor dat hij niet 1 van de braafste is en zeker zijn nakommelingen niet gaan graag omhoog!![/quote]

Als je er niet mee om kan gaan zegt dat meer over jouw rijkunst dan over Jazz.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:53

Kunnen ze uzzo niet klonen? :D

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:07

Pfff geef mij maar het gewone fokken. Veel leuker en zo krijg je tenminste ook diversiteit. Er is niets leuker dan trots zijn op een goed, mooie en gezond veulentje dat je zelf hebt gefokt.
Dat klonen moet geen gewoonte gaan worden in de paardenwereld. De paarden van toen zijn niet meer de paarden van nu, ik vind dat dit geaccepteerd moet worden.
Er loopt genoeg nieuw talent rond en dat is zeker de moeite waard om de uitdaging aan te gaan. 20 jaar geleden hadden we hele goede paarden, en over 20 jaar hebben we dat ook.

Daarnaast wordt het nogal saai met al die Jazz nakomelingen. Ik zie door de bomen het bos niet meer....
Dan heb je een goedgekeurde zoon van Jazz, nou en!? Of dan heb je een elite merrie van Jazz, nou en!? Het is alsof je de supermarkt inloopt en naar rijen met dezelfde pakken melk kijkt (niet aanvallend bedoelt voor de mensen die een Jazz nakomeling hebben, maar dat is hoe de toekomst eruit gaat zien als klonen een gewoonte wordt in de paardenwereld).