Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:10

Mijn vader heeft zijn E nog cadeau gekregen en ook vrachtwagen gereden (zonder aanhanger dat wel), maar hij heeft grote moeite om met mijn enkelassig aanhangwagentje een bochtje achteruit te maken, zo'n ding staat zo naast je.
Ikzelf ben er nu zodanig handig mee dat ik hem zo achteruit een steegje in stuur, met maar 30cm speling aan weerszijden.
Maar ik heb ook dagen dat ik m'n auto zonder aanhanger niet eens ingeparkeerd krijg :+

Ik rij regelmatig met het aanhangertje (ongeremd) en daarop een paar 100 liter water, pas voor het eerst met een trailer er achter gereden, maar wat een verademing.
Voel ik veel minder achter de auto en remt zelf af, waar dat karretje met water lekker komt duwen, ondanks dat deze lichter is.

Wat ik met dit verhaal wil aangeven is dat maar weinig situaties hetzelfde zijn, mensen zijn allemaal anders, hebben allemaal andere ervaringen met verschillende auto's en aanhangers.
Taak aan de (en straks dus de Europese) overheid om alles in te delen en er een rijbewijs aan te plakken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:18

LBLGypsyCobs schreef:
Mijn vader heeft zijn E nog cadeau gekregen en ook vrachtwagen gereden (zonder aanhanger dat wel), maar hij heeft grote moeite om met mijn enkelassig aanhangwagentje een bochtje achteruit te maken, zo'n ding staat zo naast je.
Ikzelf ben er nu zodanig handig mee dat ik hem zo achteruit een steegje in stuur, met maar 30cm speling aan weerszijden.
Maar ik heb ook dagen dat ik m'n auto zonder aanhanger niet eens ingeparkeerd krijg :+

Ik rij regelmatig met het aanhangertje (ongeremd) en daarop een paar 100 liter water, pas voor het eerst met een trailer er achter gereden, maar wat een verademing.
Voel ik veel minder achter de auto en remt zelf af, waar dat karretje met water lekker komt duwen, ondanks dat deze lichter is.

Wat ik met dit verhaal wil aangeven is dat maar weinig situaties hetzelfde zijn, mensen zijn allemaal anders, hebben allemaal andere ervaringen met verschillende auto's en aanhangers.
Taak aan de (en straks dus de Europese) overheid om alles in te delen en er een rijbewijs aan te plakken.

Dat laatste toch maar liever echt niet! Je leert maar rijden met de combi die je hebt en niet dat je voor tien verschillende aanhangers ook tien verschillende rijbewijzen moet hebben. Dat is althans de indruk die je bij mij wekt.

LBLGypsyCobs

Re: Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:27

Die indruk probeerde ik niet te wekken hoor, maar men heeft nu eenmaal besloten dat er categoriën moeten zijn en dat die indeling in theorie misschien best logisch zal zijn, maar dat de praktijk zoveel verschillende situaties telt.

Wat hier al werd genoemd, iemand die al jaren trailer reed met een B combinatie en om groter te mogen rijden haar E ging halen.
Diegene heeft meer ervaring in het rijden met trailer dan bijvoorbeeld mijn vader die zijn E al meer dan 40 jaar heeft.

Of iemand die niet met een tandemasser mag rijden, maar wel met een onstabiel enkelassertje.

Er is natuurlijk altijd iets als gezond verstand, maar als dat 100% zou werken, kon het wetboek ook wel de deur uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:50

LBLGypsyCobs schreef:
Die indruk probeerde ik niet te wekken hoor, maar men heeft nu eenmaal besloten dat er categoriën moeten zijn en dat die indeling in theorie misschien best logisch zal zijn, maar dat de praktijk zoveel verschillende situaties telt.

Wat hier al werd genoemd, iemand die al jaren trailer reed met een B combinatie en om groter te mogen rijden haar E ging halen.
Diegene heeft meer ervaring in het rijden met trailer dan bijvoorbeeld mijn vader die zijn E al meer dan 40 jaar heeft.

Of iemand die niet met een tandemasser mag rijden, maar wel met een onstabiel enkelassertje.

Er is natuurlijk altijd iets als gezond verstand, maar als dat 100% zou werken, kon het wetboek ook wel de deur uit.

De groep mensen die paarden rondzeult in een trailer is veruit in de minderheid bij mensen die allerlei andere zaken in het rond zeulen. Het is dus ook heel begrijpelijk dat men daar op een examen niet of nauwelijks rekening mee houdt.

Die enkelassertjes zijn op zich niet onstabiel, ze zijn bijna standaard zwaar overbeladen; nogal een verschil.........

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:56

schoentje schreef:
Natuurlijk is extra informatie nooit weg, maar het is niet slim om zo te leren rijden voor het examen alsof je een paard vervoerd. Dat is wat jij aangaf in je eerdere post.

Nee dat gaf ik niet aan, zo interpreteerde jij het. Als een rij instructeur je tips geeft over rijden met een paard betekent dat toch niet automatisch dat je tijdens je examen moet rijden alsof je een paard rijdt? Dat onderscheid is prima te maken :). Je hoeft natuurlijk alleen maar die tips in acht te nemen als je ook daadwerkelijk met een paard rijdt. Een beetje rij instructeur kan dat prima duidelijk maken.

Volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:58

Een apart certificaat voor mensen die met levende have willen rijden, zoiets is er toch ook voor gevaarlijke stoffen?

Maar zo'n certificaat behalen, evenals een examen, blijft een momentopname en ervaring kun je nog steeds niet in een doosje thuis laten bezorgen.

Ik heb pas nog iemand die net met (gelukkig lege) trailer wilde wegrijden er op moeten attenderen dat zowel het voordeurtje als de klep nog open stonden.
Geen idee of het in dit geval een gebrek aan ervaring of 'gewoon' een slechte dag betrof.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:44

LBLGypsyCobs schreef:
Een apart certificaat voor mensen die met levende have willen rijden, zoiets is er toch ook voor gevaarlijke stoffen?

Maar zo'n certificaat behalen, evenals een examen, blijft een momentopname en ervaring kun je nog steeds niet in een doosje thuis laten bezorgen.

Ik heb pas nog iemand die net met (gelukkig lege) trailer wilde wegrijden er op moeten attenderen dat zowel het voordeurtje als de klep nog open stonden.
Geen idee of het in dit geval een gebrek aan ervaring of 'gewoon' een slechte dag betrof.

Ik vergeet ook weleens wat; dat is menselijk.

Juist omdat goed paardenvervoer een kwestie van veel vlieguren is, zie ik geen nut in certificaten. Dat iemand slecht rijdt wordt vanzelf afgestraft door een slecht ladend paard. Hebben de paardenlaadcursussen ook weer klandizie....
Op het moment dat je proffesioneel met (veel) paarden gaat rondzeulen moet je wel de nodige certificaten hebben. Er is bewust een scheiding gelegd tussen particulier en commercieel vervoer.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:00

Dus een professionele paardentransporteur moet bepaalde certificaten hebben, dat wist ik geeneens.
Is dat wettelijk verplicht, welke certificaten zijn dat en hoe controleer ik dat de door mij gekozen vervoerder ook de juiste certificaten heeft?

En hoe zit het met de mensen die zich al dan niet incidenteel als paardentaxi verhuren?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:03

Klopt, dat heet getuigschrift veetransport.
Geloof niet dat ik daarvan beter ben gaan rijden met paarden op de wagen. Ik weet nu wel hoe je varkens, koeien en schapen moet laden, welke papieren je bij de transport van die dieren nodig hebt en hoe de wagen na een bezoek aan een bedrijf met die dieren moet reinigen en ontsmetten.
Paarden komen niet aan bod, maar ik ben wel verplicht het te hebben...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:06

Je kunt er bij de chauffeur die de paarden komt halen naar vragen, hij moet het certificaat nl bijhebben.
Ook zoiets lekker handigs, een A4 van extra dik papier in je portemonee...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:09

Wat door 100x opvouwen ook niet leesbaarder zal worden :')
Misschien in een lijstje in de cabine/trekauto hangen?

Maar stel dat ik nu op MP adverteer als paardentaxi, moet ik dan ook zo'n getuigschrift?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:10

LBLGypsyCobs schreef:
Wat door 100x opvouwen ook niet leesbaarder zal worden :')
Misschien in een lijstje in de cabine/trekauto hangen?

Maar stel dat ik nu op MP adverteer als paardentaxi, moet ik dan ook zo'n getuigschrift?

Yep.......

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:12

:= en hoeveel van de op MP adverterende paardentaxi chauffeurs weet dit en heeft ook daadwerkelijk een getuigschrift?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:23

Dat is toch wel behoorlijk bekend in de paardenwereld. Is ook al een jaar of 2,3 verplicht. Het is ook een europees certificaat, dus niet alleen in NL. In NL zijn er wel weer wat uitzonderingen op die regel. Geloof dat je het met 1 of 2 paarden niet verplicht bent, maar weer wel als je je kost verdient met het transport.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:25

Dan zal ik wel :o? zijn, ik wist het echt niet, weer wat geleerd :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:59

LBLGypsyCobs schreef:
:= en hoeveel van de op MP adverterende paardentaxi chauffeurs weet dit en heeft ook daadwerkelijk een getuigschrift?

Tja.......

schoentje schreef:
Dat is toch wel behoorlijk bekend in de paardenwereld. Is ook al een jaar of 2,3 verplicht. Het is ook een europees certificaat, dus niet alleen in NL. In NL zijn er wel weer wat uitzonderingen op die regel. Geloof dat je het met 1 of 2 paarden niet verplicht bent, maar weer wel als je je kost verdient met het transport.

Volgens mij is met het aannemen van de EG1/2005 ook de certificering verplicht, maar wellicht heeft daar een overgangstermijn in gezeten; zo in detail ken ik deze regels niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:25

ikke schreef:
janderegelaa schreef:
@Ikke:Echt een zwamverhaal is het ook weer niet. Bij een grijs kenteken voertuig wordt het laadvermogen op de papieren vermeld. Bij een geel kenteken niet. Tegenwoordig zetten ze daar de technische maximum massa op maar bij oudere auto's nog niet. Iets vriendelijker reageren is niet erg trouwens.

Sorry, maar de huidige regels stammen al van 1984! Als je na 28 jaar nog steeds niet weet hoe de wet in elkaar zit ondanks de wagonladingen aan artikelen die iedereen (inkl ikzelf) daaraan gewijd heeft, onder welke steen ben je dan uit gekomen?

Mwah...10 jaar rijinstructeur, rijinstructeurs opgeleid en 5 jaar examinator. Geloof dat ik wel aardig weet hoe het werkt.
En ja, ik hield er wel degelijk rekening mee of een bouwvakker zn BE kwam halen of iemand die met paarden rijdt. De meeste examinatoren doen dat wel trouwens. Daarbij, als je op de juiste wijze met een aanhangwagen rijdt kun je prima een paard vervoeren.

En nogmaals, je hoeft niet op de man te spelen om je punt te maken. Als je zo gefrustreerd wordt van een forum kom er dan niet op.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:31

Weet je wat misschien ook wel een handige actie zou zijn, als ze die mistlamp van een trailer afhalen en een achteruitrijlicht verplicht stellen, ik rij véél vaker achteruit dan in de mist. :P

Ik heb BE en mijn auto is een Volkswagen Caddy en die mag volgens kenteken papier 1400 kilo trekken, mijn trailer weegt 540 kilo en mag 760 kilo laden ( 1,5 paards) en mijn paard ( momenteel iets dikker dan normaal ) weegt zo rond de 520 kilo. Met mijn BE kom ik gewoon heel goed uit.
Ik sta regelmatig op wedstrijden en zie daar ook dingen die volgens mij niet echt mogen.
En laatst ook op een stal een meisje gezien, nog niet zo lang haar B, met een Chevrolet Avalanche en een 2-paards trailer een pony zien vervoeren, volgens mij was zij ver boven het gewicht??

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:35

ikke schreef:
Klopt, in het begin hoefde je alleen maar rechtuit te rijden en een bochtje maken. Later (ergens eind 80-er jaren, pin me er niet op vast) moest je ook achteruit kunnen steken met die schamelwagen.
Een vriendin van me moest dat leren, met als gevolg dat ze de 40-tons combi van haar broer wel achteruit kon steken (mocht ze wel niet, maar da's wat anders) maar met haar eigen autootje de trailer af moest koppelen omdat ze daar niet mee achteruit kon rijden. Dat heeft ze later van d'r pa moeten leren.
Kort daarna kwam die grote tandemasser, omdat dat toch wat dichter bij de alledaagse werkelijkheid stond.

Nee was begin 90-er jaren. Ik heb in 89 mijn B gehaald, en volgens mij ben ik in 91 voor mijn BE gegaan. Of men ooit met die schamel nog achteruit heeft moeten rijden???? In mijn tijd in ieder geval helemaal niet. Wij hoefden alleen maar vooruit te rijden. Zou ik na moeten vragen. Spreek af en toe mijn toemalige rij-instructeur nog wel eens ;) Ook voor CE heb ik nog met schamel gereden en hoefde ook niet achteruit. Mijn CCV-B is van eind 92, toen reden ze voor BE en CE nog met schamel (CCV-B was gelukkig met oplegger :D ). Ik gok zo dat het 94 was toen ze over zijn gegaan op tandemassers. Ik kan het tegenwoordig wel.....een heel klein beetje.... een schamel achteruit zetten. Maar dan moet ik wel de trekker omdraaien en verkeerdom voor die wagen zetten :+
Tussen schamel en tandem zit idd een wereld van verschil. Kan me dus heel goed voorstellen dat iemand die schamel geleerd heeft met ene tandemasser megaproblemen heeft. Net als andersom :D ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:46

En dan het volgende probleem.
Je rijd met je mini trekker en aanhanger.
Geen spiegels op die mini trekker.
Stap dan niet gelijk in je Patrol want je weet ineens niet meer waar de achteruit versnelling zit en dat je op de spiegels alles andersom moet doen.

Achteruit rijden moet je oefenen.
Gewoon op een vrije middag gaan proberen.
Niet als je naar wedstrijd moet en haast hebt en vooral zenuwachtig bent.

En de trekker omdraaien bij een schamelwagen ??
Heel veel boeren doen dat nog steeds met de hooi of stro wagen.
Scheelt je zo wie zo een nekverekking van het achterom kijken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:05

Ariebren schreef:

Was een volle hooi/stro wagen ;)

Overigens de groetjes terug aan Classy :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:18

rina schreef:
Ariebren schreef:

Was een volle hooi/stro wagen ;)

Overigens de groetjes terug aan Classy :+

En laat die hollanders maar moeilijk doen over rijbewijs en trailer combinatie.

Classy is super :7

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:15

casperrr schreef:
Ik zie het, blond zullen we maar zeggen :+ Heb zelf enige tijd een E achterB rijbewijs, schrok namelijk al... :+

Ik ben brunette en schrok zelf ook als trotse bezitter van B+E.. :z ..

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:58

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 22:18