Ikzelf ben er nu zodanig handig mee dat ik hem zo achteruit een steegje in stuur, met maar 30cm speling aan weerszijden.
Maar ik heb ook dagen dat ik m'n auto zonder aanhanger niet eens ingeparkeerd krijg

Ik rij regelmatig met het aanhangertje (ongeremd) en daarop een paar 100 liter water, pas voor het eerst met een trailer er achter gereden, maar wat een verademing.
Voel ik veel minder achter de auto en remt zelf af, waar dat karretje met water lekker komt duwen, ondanks dat deze lichter is.
Wat ik met dit verhaal wil aangeven is dat maar weinig situaties hetzelfde zijn, mensen zijn allemaal anders, hebben allemaal andere ervaringen met verschillende auto's en aanhangers.
Taak aan de (en straks dus de Europese) overheid om alles in te delen en er een rijbewijs aan te plakken.
. Je hoeft natuurlijk alleen maar die tips in acht te nemen als je ook daadwerkelijk met een paard rijdt. Een beetje rij instructeur kan dat prima duidelijk maken. 
en hoeveel van de op MP adverterende paardentaxi chauffeurs weet dit en heeft ook daadwerkelijk een getuigschrift?
zijn, ik wist het echt niet, weer wat geleerd 
Ook voor CE heb ik nog met schamel gereden en hoefde ook niet achteruit. Mijn CCV-B is van eind 92, toen reden ze voor BE en CE nog met schamel (CCV-B was gelukkig met oplegger
). Ik gok zo dat het 94 was toen ze over zijn gegaan op tandemassers. Ik kan het tegenwoordig wel.....een heel klein beetje.... een schamel achteruit zetten. Maar dan moet ik wel de trekker omdraaien en verkeerdom voor die wagen zetten
..