Vala schreef:@WildWings, waar staat dat dan op haar site?
Had net een iets vager omschreven stuk gevonden, maar de volgende is iets duidelijker

http://www.anky.nl/home?p=altijdalwillenweten&i=46
Citaat:Anky: ‘Omdat ik vind dat afwisseling voor paarden heel belangrijk is, komen mijn paarden vier, vijf keer per dag uit hun stal. Een paard moet niet alleen zijn stal uitkomen om te trainen. Afwisseling houdt hen mentaal fit en dat is nodig om (top)prestaties te leveren. De ochtend begint voor de paarden na hun ontbijt met een ochtendwandeling. Dat kan zijn in de molen of aan de hand. Salinero en I.P.S Painted Black worden aan de hand gewandeld omdat zij te fris zijn in de molen en er dan blessures kunnen ontstaan. Rustige paarden gaan in de molen, zo’n 20 minuten. Ik begin mijn dag met het rijden van de belangrijkste wedstrijdpaarden. De training kan variëren van 45 minuten tot anderhalf uur, afhankelijk van het wedstrijdschema. Voor en na het rijden worden ze tien minuten aan de hand gewandeld. Als een paard niet wordt gereden wordt het gelongeerd. Dat kan alleen aan het halster of opgetoomd met een bijzetteugel, afhankelijk van het doel van longeren: krijgt het paard alleen wat beweging en mag het was ‘spelen’ aan de longe of wordt er licht getraind? In het laatste geval wordt het paard bijgezet. ’s Middags gaan de paarden in de wei. Salinero en Painted Black grazen aan de hand. Voor hen is het risico op blessures opgelopen in de wei te groot. Daarna krijgen ze of nog een poetsbeurt of ze krijgen bijvoorbeeld de magneetdeken op (voor algehele bevordering van de doorbloeding van de spieren). Aan het einde van de dag rond 18 uur gaan de paarden nog een wandelingetje maken, worden ze ingebandageerd en zijn ze klaar voor de nacht. Met de night check rond half 9 ’s avonds krijgen de paarden nog een keer hooi en wortels maar komen ze hun stal niet meer uit.’
Aan het eind van het verhaal staan PB en Salinero als ik het goed begrijp dus ongeveer 20 uur per dag in hun traliestal. Over het longeren met bijzetteugel zodat ze niet 'gek' kunnen doen staat hier:
Citaat:Anky met I.P.S Painted Black op de Wereldbekerfinale in Las Vegas is, blijven Salinero en Nelson ‘achter’. Voor Salinero geldt dat alleen Anky op hem rijdt. Om hem toch in conditie te houden wordt hij regelmatig gelongeerd als Anky weg is. Om gekke bokkesprongen te voorkomen wordt een (lange) bijzetteugel gebruikt. Voor en na het longeren wordt er tien minuten aan de hand gestapt. De rest van Salinero’s dagelijkse routine blijft hetzelfde: hij begint de dag met een ochtend wandeling, mag tussen de middag aan de hand grazen en eindigt de dag met nog een wandeling aan de hand.
En dan nog een andere quote van de site:
Citaat:Mijn sportpaarden staan overigens ook nooit vier uur per dag in de wei, dat zou de sport niet ten goede komen. (...) De sportpaarden die hier niet in de wei worden gezet, worden gelongeerd, mogen grazen aan de hand en worden aan de hand gestapt.