Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:25

Vala schreef:
@WildWings, waar staat dat dan op haar site?

Had net een iets vager omschreven stuk gevonden, maar de volgende is iets duidelijker :) Daar staat overigens inderdaad dat de meeste paarden wel even de wei op mogen, dus daar heb je gelijk in. Alleen PB en Salinero mogen dat dus níet.

http://www.anky.nl/home?p=altijdalwillenweten&i=46

Citaat:
Anky: ‘Omdat ik vind dat afwisseling voor paarden heel belangrijk is, komen mijn paarden vier, vijf keer per dag uit hun stal. Een paard moet niet alleen zijn stal uitkomen om te trainen. Afwisseling houdt hen mentaal fit en dat is nodig om (top)prestaties te leveren. De ochtend begint voor de paarden na hun ontbijt met een ochtendwandeling. Dat kan zijn in de molen of aan de hand. Salinero en I.P.S Painted Black worden aan de hand gewandeld omdat zij te fris zijn in de molen en er dan blessures kunnen ontstaan. Rustige paarden gaan in de molen, zo’n 20 minuten. Ik begin mijn dag met het rijden van de belangrijkste wedstrijdpaarden. De training kan variëren van 45 minuten tot anderhalf uur, afhankelijk van het wedstrijdschema. Voor en na het rijden worden ze tien minuten aan de hand gewandeld. Als een paard niet wordt gereden wordt het gelongeerd. Dat kan alleen aan het halster of opgetoomd met een bijzetteugel, afhankelijk van het doel van longeren: krijgt het paard alleen wat beweging en mag het was ‘spelen’ aan de longe of wordt er licht getraind? In het laatste geval wordt het paard bijgezet. ’s Middags gaan de paarden in de wei. Salinero en Painted Black grazen aan de hand. Voor hen is het risico op blessures opgelopen in de wei te groot. Daarna krijgen ze of nog een poetsbeurt of ze krijgen bijvoorbeeld de magneetdeken op (voor algehele bevordering van de doorbloeding van de spieren). Aan het einde van de dag rond 18 uur gaan de paarden nog een wandelingetje maken, worden ze ingebandageerd en zijn ze klaar voor de nacht. Met de night check rond half 9 ’s avonds krijgen de paarden nog een keer hooi en wortels maar komen ze hun stal niet meer uit.’

Aan het eind van het verhaal staan PB en Salinero als ik het goed begrijp dus ongeveer 20 uur per dag in hun traliestal. Over het longeren met bijzetteugel zodat ze niet 'gek' kunnen doen staat hier:

Citaat:
Anky met I.P.S Painted Black op de Wereldbekerfinale in Las Vegas is, blijven Salinero en Nelson ‘achter’. Voor Salinero geldt dat alleen Anky op hem rijdt. Om hem toch in conditie te houden wordt hij regelmatig gelongeerd als Anky weg is. Om gekke bokkesprongen te voorkomen wordt een (lange) bijzetteugel gebruikt. Voor en na het longeren wordt er tien minuten aan de hand gestapt. De rest van Salinero’s dagelijkse routine blijft hetzelfde: hij begint de dag met een ochtend wandeling, mag tussen de middag aan de hand grazen en eindigt de dag met nog een wandeling aan de hand.

En dan nog een andere quote van de site:

Citaat:
Mijn sportpaarden staan overigens ook nooit vier uur per dag in de wei, dat zou de sport niet ten goede komen. (...) De sportpaarden die hier niet in de wei worden gezet, worden gelongeerd, mogen grazen aan de hand en worden aan de hand gestapt.

Vala

Re: Paardensector zet zich in voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:33

Ze heeft weleens verteld dat ook bijv Salinero wel in de wei komt als hij een pauze heeft in zijn wedstrijdschema. Dat hij tijdens een wedstrijdseizoen niet in de wei komt wist ik. Ik kan dat wel begrijpen, er is ook veel geld gemoeid met de sport natuurlijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:35

Citaat:
Ik kan dat wel begrijpen, er is ook veel geld gemoeid met de sport natuurlijk.

Ik heb hier helemaal niets aan toe te voegen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:42

Ik vind het zelf erg treurig dat geld vóór dierenwelzijn gaat. Maar dat is 'gewoon' topsport met dieren ten top, vrees ik...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:47

Het enige dat écht ooit zal gaan werken is eenzelfde folder met Anky, waarin ze beschrijft dat haar paarden nu wél een prijsuitreiking kunnen rijden zonder te flippen, sinds ze overgegaan is op HIT-actief/paddock paradise.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:55

ik denk niet dat het echt meteen geld is, maar als dat paard een blessure op loopt moet het waarschijnlijk 6 weken op stal staan. paard is ongeveer verslaafd aan die andrenaline kik die hij krijg bij het rijden. dus wordt helemaal gek op stal na 6 weken. dan is het ook weer zo, och die van anky heeft alweer een blessure. dat is ook geen goede publiciteit. en dan heb je nog een paard van een paar miljoen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:57

WildWings schreef:
Aan het eind van het verhaal staan PB en Salinero als ik het goed begrijp dus ongeveer 20 uur per dag in hun traliestal.

En onder een magneetdeken, hallo? Dat is gewoon kwakzalverij.. dat het grote geld daar aan mee doet. Zegt ook wel iets over het kennisniveau daar op de stal.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:58

Bandida schreef:
WildWings schreef:
Aan het eind van het verhaal staan PB en Salinero als ik het goed begrijp dus ongeveer 20 uur per dag in hun traliestal.

En onder een magneetdeken, hallo? Dat is gewoon kwakzalverij.. dat het grote geld daar aan mee doet. Zegt ook wel iets over het kennisniveau daar op de stal.

heb je bewijs dat het niet werkt dan? ik heb namelijk bewijs dat het wel werkt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:00

nicky_rilana schreef:
heb je bewijs dat het niet werkt dan? ik heb namelijk bewijs dat het wel werkt.

Check Google zou ik zo zeggen, staat genoeg uitleg.. en het is te off-topic om er hier op in te gaan.
(als je dat wel wil gooi je deze link maar in het topic over kwakzalverij, daar wil ik er wel eens op in gaan)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:11

Arabesk schreef:
Het enige dat écht ooit zal gaan werken is eenzelfde folder met Anky, waarin ze beschrijft dat haar paarden nu wél een prijsuitreiking kunnen rijden zonder te flippen, sinds ze overgegaan is op HIT-actief/paddock paradise.

Zat paarden die elke dag in de wei lopen en geen prijsuitreiking kunnen rijden zonder te flippen Arabesk...

Niet voor niets dat bij de meeste wedstrijden de "parades" afgeschaft zijn en als de prijswinnaars wel te paard de ring on moeten en rond galoperen gaat het er lang niet altijd relaxed aan toen (terwijl ze prima met heel veel paarden op een groot losrijdterrein kunnen losrijden en temidden van tientallen banen hun proefjes kunnen rijden of hun parcours kunnen springen...)

Beetje kortzichtig om het hete gedrag bij prijsuitreikingen te verklaren door gebrek aan vrije beweging met andere paarden terwijlheel veel paarden en pony's die wel veel in de wei staan en buiten worden gereden niet zo gecontroleerd en braaf door een internationale dressuurbaan zouden gaan op een groot indoorconcours met alle toeters en bellen bij de aankleding, en veel publiek dat ook nog een kan klappen of juichen als het goed gaat!...

Ga daar zelf maar eens zien hoe je de baan rond kunt sturen... Ik doe het hen niet na met alle pony's en paarden die ik tot nu toe gereden heb... En die liepen echt alle dagen buiten de hele dag.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:25

Citaat:
Zat paarden die elke dag in de wei lopen en geen prijsuitreiking kunnen rijden zonder te flippen Arabesk...

Die van mij flipte net nog door kinderen van de avondvierdaagse... Stond toch ook lekker in de wei.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:29

ik heb pas een kopstoot gehad van een paard in de prijsuitrijking en dat staat gewoon de heledag buiten. toen zijn we maar uit de prijsuitrijking gegaan, hij was zo gestrest.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:39

Hier in België vaak genoeg tijdens de parade van de LRV paarden gek zien doen, terwijl die paarden vaak 24 uur per dag op de wei staan zeven dagen op zeven.
Wordt een beetje moe van mensen die niets van topsport begrijpen en denken dat alle paarden te houden zijn als hun eigen (verzorg)pony's, en dan ook nog zo eigenwijs zijn te denken dat elk paard hetzelfde zal zijn als het maar in een hit actief stalletje kan staan.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:41

Ja, want al die "sportpaarden" (wie heeft die term ooit verzonne?) zijn van een heel andere uitgave dan onze huis tuin en keuken ponies en paarden.
Daarom kunnen ze niet naar buiten, want dan doen ze gek en raken ze geblesseerd (tsja, dat krijg je als ze nooit/amper buiten komen).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:47

WildWings schreef:
horseyfries schreef:
Wat je dus hier neerzet zijn allemaal eigen interpretaties, en telkens is het eigenlijk duidelijk dat Anky wel voldoet aan de omschrijving, alleen niet aan jouw wens van wat het zou moeten zijn.

Tastharen afknippen = interpretatie? Traliestallen een natuurlijke omgeving noemen, en contact door tralies 'fysiek contact' noemen, dát vind ik eerder (behoorlijke vrije) interpretaties...

Je bent blijkbaar niet eens op de hoogte van de reglementen?? Dit mag niet eens, en alle wedstrijdpaarden zijn dan ook hooguit een beetje gefatsoeneerd, maar hebben hun tastharen nog. Dus ja, wederom is dit je eigen interpretatie.

Overigens zouden mijn hengsten héél blij worden van veel fysiek contact, geen tralies en vooral veel maatjes op de wei. Of de maatjes het overleven is een ander verhaal, maar het is gegarandeerd héél natuurlijk gedrag wat ze gaan vertonen.
Is er nu echt niemand hier die wat verder kan denken dan hun eigen situatie? Ook reacties van mensen die helemaal tegen sport met paarden zijn staan zo veraf van de werkelijkheid, dat het zo totaal zinloos is om daarop in te gaan, alle logica ontbreekt gewoon en er is maar één ding belangrijk: dat alles zo gebeurt als ze zelf doen voor hun eigen paard, want natuurlijk is dat de enige goede manier. Denken jullie nu echt dat andere mensen niet ook gewoon het beste met hun paard voor hebben, en juist daarom weer voor hun manier van paarden houden hebben gekozen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:49

Shahazai schreef:
Ja, want al die "sportpaarden" (wie heeft die term ooit verzonne?) zijn van een heel andere uitgave dan onze huis tuin en keuken ponies en paarden.
Daarom kunnen ze niet naar buiten, want dan doen ze gek en raken ze geblesseerd (tsja, dat krijg je als ze nooit/amper buiten komen).

Het is bekend dat het risico op blessures ook bij paarden die dagelijks in groep buiten lopen het grootste is op de wei. Zou jij als je in training bent voor een groot kampioenschap en daar jarenlang voor traint met je paard, je maatje, je alles, je paard gewoon losgooien tussen de kudde en maar hopen dat hij geen trap krijgt van een ander op een cruciaal moment voor een groot kampioenschap?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:14

horseyfries schreef:
e bent blijkbaar niet eens op de hoogte van de reglementen?? Dit mag niet eens, en alle wedstrijdpaarden zijn dan ook hooguit een beetje gefatsoeneerd, maar hebben hun tastharen nog. Dus ja, wederom is dit je eigen interpretatie.

Overigens zouden mijn hengsten héél blij worden van veel fysiek contact, geen tralies en vooral veel maatjes op de wei. Of de maatjes het overleven is een ander verhaal, maar het is gegarandeerd héél natuurlijk gedrag wat ze gaan vertonen.

Ik ken toch echt stallen waar de hengsten over de (dubbele) draad van de paddocks en weilanden heen tot op zekere hoogte fysiek contact kunnen hebben met andere hengsten of ruinen. Heerlijk om ze te zien rennen of spelen met elkaar. Die paarden staan overigens ook meer dan 4 uur per dag buiten ;) En dat zijn ook topsporthengsten... maargoed, als jij zegt dat het niet kan, dat zal het wel onmogelijk zijn en hallucineer ik vast :D

Reglementen, reglementen.. net als oren uitscheren op de keuring bij Arabieren, maar eerlijk, misschien moet je je oogkleppen eens afzetten en kíjken wat er allemaal gebeurt wat niet volgens de reglementen is. Want ik zie ze geregeld voorbij komen, wedstrijdpaarden zonder tastharen en showpaarden met volledig uitgeschoren oortjes.

Mijn hemel, met jou valt evenmin te discussieren als met mijzelf als ik op dreef ben :D Je weet het perfect zonder goede argumenten ('want reglementen' en 'want topsport' vind ik nou niet echt argumenten, he?), valt vooral graag aan op de persoon in plaats van op argumenten in te gaan.

Citaat:
Is er nu echt niemand hier die wat verder kan denken dan hun eigen situatie? Ook reacties van mensen die helemaal tegen sport met paarden zijn staan zo veraf van de werkelijkheid, dat het zo totaal zinloos is om daarop in te gaan, alle logica ontbreekt gewoon en er is maar één ding belangrijk: dat alles zo gebeurt als ze zelf doen voor hun eigen paard, want natuurlijk is dat de enige goede manier. Denken jullie nu echt dat andere mensen niet ook gewoon het beste met hun paard voor hebben, en juist daarom weer voor hun manier van paarden houden hebben gekozen?

Dan ben ik bij deze ook klaar hiermee, weet meteen weer waarom ik me uit discussies op bokt houd de laatste tijd. Want argumenten, citaten, wetenschappelijk onderzoek en persoonlijke ervaringen ten spijt- ik heb er overduidelijk geen verstand van ómdat ik geen topruiter op dressuurniveau ben.. Daarmee zal ik wel automatisch een shetlanderknuffelaarster zijn die alleen maar hengsten heeft gezien op de striptekeningen in de Penny. Mijn hoofdkennisbron is ongetwijfeld dan ook het jeugdgedeelte van bokt en mijn grootste voorbeeld is zeer waarschijnlijk dat ene meisje -ook uit de Penny- die wilde mustangs temt. Verder kan je er maar het best van uitgaan dat ik daarbij nog een verzorgpony zoek waarop ik ook mag rijden- ik ben tenslotte supergoed want ik rijd al 2 jaar op de manege en ben al half-gevorderd!

Misschien is mijn eigen situatie of de stallen waar ik werk of gewerkt heb, fotografeer of gefotografeerd heb, stage loop of stage gelopen heb... wel helemaal niet zoals jij nu kennelijk denkt. Misschien ken ik de situaties van topsportpaarden of dure fokhengsten en showmerries maar al te goed. Maar misschien, héél misschien, bevind ik mij wel bij mensen die óók geloven dat het anders kan en zoveel mogelijk hun best doen daarvoor. Maar als jij er liever voor kiest te geloven dat ik eerder beschreven pennymeisje ben en de voor- of achterkant van een paard niet van elkaar kan onderscheiden, ook prima. Vooral doen. Ik ben er hoe dan ook klaar mee op deze manier.

Veel plezier nog met deze 'discussie' :evaw:

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:49

randalinpony schreef:
Citaat:

Die van mij flipte net nog door kinderen van de avondvierdaagse... Stond toch ook lekker in de wei.

Hier een haflinger die begon te bokken en stond te trillen als een rietje van de jaarlijkse versierde wagen optocht met muzikale begeleiding (dorpsfeest) dat op 200 meter afstand langs kwam rijden... Was haar 1e keer dat ze dat meemaakte :(:)

De andere 3 in de wei doen ook meestal wel even gek als ze langskomen, ook al kennen die het grapje inmiddels wel na een aantal jaren ;)

Avondvierdaagse levert heel attent kijkende paarden op in die hoek van de paddock met zicht op de kinderen :D

Oud en nieuw is ongeveer vergelijkbaar interessant :P :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:53

joyce B schreef:
randalinpony schreef:

Hier een haflinger die begon te bokken en stond te trillen als een rietje van de jaarlijkse versierde wagen optocht met muzikale begeleiding (dorpsfeest) dat op 200 meter afstand langs kwam rijden... Was haar 1e keer dat ze dat meemaakte :(:)

De andere 3 in de wei doen ook meestal wel even gek als ze langskomen, ook al kennen die het grapje inmiddels wel na een aantal jaren ;)

Avondvierdaagse levert heel attent kijkende paarden op in die hoek van de paddock met zicht op de kinderen :D

Oud en nieuw is ongeveer vergelijkbaar interessant :P :D

"Gewoon" van jongsaf mee in de sinterklaas-optocht :D
Is al een jarenlange traditie bij een rijvereniging hier in de buurt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:43

horseyfries schreef:
Het is bekend dat het risico op blessures ook bij paarden die dagelijks in groep buiten lopen het grootste is op de wei. Zou jij als je in training bent voor een groot kampioenschap en daar jarenlang voor traint met je paard, je maatje, je alles, je paard gewoon losgooien tussen de kudde en maar hopen dat hij geen trap krijgt van een ander op een cruciaal moment voor een groot kampioenschap?

Ik snap het dilemma, maar dat soort gehechtheid aan presteren op kampioenschappen blijft een mensenprobleem, en niet buiten mogen om die reden blijft voor een paard gewoon zielig. Idem met geen relaties kunnen opbouwen met soortgenoten, dat is gewoon zielig. Een paard heeft zelf niets aan dat kampioenschap en ook niets aan dat beschermd worden tegen trappen.

Een paard is een paard, ook als sommige mensen er graag het label 'topsport' op willen plakken, of er graag vele duizenden euro's voor willen neerleggen. Het blijft 600 kg vlees op vier pootjes die gebouwd is om met wat soortgenoten op het eindeloze gras te lopen, non-stop.
Hoe meer je dat probeert weg te stoppen onder mensenwensen, hoe meer het paardenwelzijn in het gedrang komt.
Zo eenvoudig is het, en het was mooi geweest als ze aan de sportkant nu eens zouden zeggen 'kijk, we weten dat dit type paardenleven heel erg snijdt in het dierenwelzijn, daarom proberen we dat te compenseren met...'. En er is echt wel wat mogelijk, alleen de wil om wat te veranderen ontbreekt. Omdat de paardensector bedrijfseconomisch het beste draait als ze zo min mogelijk hoeven te investeren (letterlijk en in 'tijd') in dierenwelzijn, het gaat bij sport echt alleen om de som onder de streep hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:26

Dit is het bewijs dat topsport ten koste gaat van het welzijn. Alleen al daarom zou sport met dieren waarbij zoveel geld omgaat, verboden moeten worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:26

Citaat:

Goh wat chargeren we weer. :D

Er zit nog een levensgroot verschil tussen 'losgooien in de kudde', en ingepakt in een glazen huisje zetten.
Dat afschermen van je paard van wat toch wel echt zijn natuurlijke behoeftes zijn, kun je uitleggen als je maatje en allesie zo goed mogelijk willen verzorgen, maar je kan ook eerlijk zijn, en gewoon ronduit ervoor uitkomen, dat jouw behoeftes (jij bent aan dat beest gehecht en wil hem niet missen, jij wil presteren op een kampioenschap) voor die van je paard gaan (lekker rondhangen op een stuk land met minstens 1 vriendje, grazen, af en toe de beentjes strekken, rollen enz.)

Er zijn natuurlijk allerlei tussenvormen mogelijk. Zeker op landelijk en subtop niveau zijn er zat mensen die paarden aan huis hebben, die gewoon op de wei kunnen lopen. Als je een vast groepje paarden en een veilig weiland hebt kan dat ook allemaal best. Juist op pensionstallen waar weidegang niet dagelijks is, en de groepen veel te vaak wisselen, zijn de risicos op verwondingen enorm. Soms zorgen ruinen voor onrust, of 2 erg dominante merries, het is natuurlijk wel maatwerk dat inscharen. ;)
En eerlijk: hier is het op de wei ook wel eens bijna fataal misgelopen, maar dat weegt in mijn ogen nog steeds niet op tegen de behoeftes die dat paard aan gezelschap heeft.
Maar goed, ik heb nog wat lieve minis te koop, ideale gezelschap voor het betere sportpaard, kunnen het hoogstens een blauwe plek op de schenen trappen. :+

Tuurlijk is het met hengsten allemaal lastig, maar dan hoop ik altijd maar dat die hengsten ook voor dek worden ingezet, hengsten hengst laten omdat dat 'voor de sport' zo geweldig is heb ik altijd maar sneu gevonden voor het beest, dat heeft dan een fijn leven in een hok omdat de ruiter zich stoerder kan voelen.

Met dekhengsten is het helemaal lastig, wij hebben hier ook 2 hengsten apart lopen nu, die we liever bij merries zouden zien maar ja, dan moeten die wel allemaal gedekt kunnen worden.... Omdat het minis zijn kunnen ze gewoon op hetzelfde land waar de merries ook staan, maar bij een paard van 160 zouden wij het risico niet nemen, dan wordt dat namelijk levensgevaarlijk. Hoewel je natuurlijk ook in een omheining kan investeren waar je olifanten nog achter zou kunnen houden, maar ja, das nogal een investering...
Kom je dus weer op het punt of je wel het RECHT hebt een dier te houden als je geen faciliteiten hebt om dat enigszins fatsoenlijk te doen.
Ik bedoel, ik zou ook best een witte tijger willen, maar ik kan het ook niet opbrengen om een fatsoenlijk verblijf voor het beest te timmeren, schijnt zon slordige miljoen te kosten. :D

Maar goed, het punt is en blijft, dat als jij iets met je dier wilt, waarvoor je aanpassingen moet doen die steeds verder afwijken van de natuurlijke behoeften van je dier, dat je daar dan wel gewoon eerlijk over moet zijn: dat doe je voor jouw behoeften.
Ja, ik heb ook paarden op stal, geschoren paarden, paarden met deken, paarden die soms in training moeten. Maar ben gewoon eerlijk, voor het dier hoeft het allemaal niet. Je beperkt je paard dus in zijn behoeften ten dienste van je eigen genot.

En dat doen we ALLEMAAL, ook Arabesk, wiens paardje vast betere dingen te doen heeft dan haar over sheren wegen te zeulen, ook ik, die fokt met ponys maar de hengst apart zet zodat hij zijn natuurlijke behoeften aan sex en gezelschap niet kan vervullen... En die merries en veulens al snel leert om even van elkaar te gaan zodat ik ermee kan trainen.
Ik denk dat wij het met onze familiegroep aardig voor elkaar hebben, maar er zijn hier ook nog verbeterpunten.
Overigens geloof ik ook niet dat je paarden alleen 100% optimaal zou mogen houden, zo is het leven niet, zo is de natuur niet, voor mensen en voor dieren niet.
De discussie gaat dus over hoe hoog de lat moet liggen en waar de grens is. ;)

Maar we mogen best nadenken over de wijze waarop we dat doen, en wat uit het oogpunt van welzijn van het paard bekeken, aanvaardbaar is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:36

En die grens ligt voor iedereen anders, wanneer wordt beschermen belemmeren...

Je hebt ook mensen voor wie hun kinderen zo veel waard zijn dat ze er zo weinig mogelijk risico's mee nemen. Kinderen mogen niet buiten spelen met andere kinderen want misschien worden ze wel gepest, verwonden ze zichzelf, of worden aangereden of ontvoerd :=

Die risico's zijn er inderdaad en het is heel erg als het fout gaat....maar niet gezond als je zo ver doordraaft.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:28

Tussen altijd op de wei staan en op een druk concours de prijsuitreiking kunnen lopen, zit nogal een verschil. Het 1 houdt niet automatisch het andere in. Mijn paarden (ook subtop) staan overdag altijd in de wei. Gaat prima, omdat ze sociaal zijn en een vaste groep zijn. Ook al wordt er af en toe gestoeid of rondgesjeesd. 's Winters op bevroren of besneeuwde grond of op natte gladde grond, gaat het prima, omdat ze zich aanpassen aan de omstandigheden. Ze weten niet beter.
Maar goed, dan op een mooi aangekleed wedstrijdterrein met een ontspannen paard rondrijden is toch echt een geval apart. Dat moeten ze leren. Ik doe dat door allereerst buitenritten te maken en de paarden te wennen aan vreemde, onrustige en nieuwe situaties. Ook gaan ze mee naar bijzondere terreinen om te trainen. Alles wat in hun omgeving wordt aangeboden aan gerammel, gesproei, getik, geflapper en geronk, grijp ik aan om te trainen. Dus erop af en vertrouwen geven. Wapperend papier, opvallende paraplu? Hup erop af en net zolang vertrouwen geven, totdat ze eraan durven te snuffelen. Dus dat paarden die in de wei staan altijd braaf op een internationale prijsuitreiking te rijden zijn is een utopie. Dat moet je toch echt oefenen.
Wel ben ik van mening dat het op de wei staan helpt om een betere uitgangspositie te creeren wat betreft de mentale gesteldheid van het paard. Er is meer mentaal evenwicht en geen stalmoed is mijn ervaring en dat helpt wel enorm bij het proces van veel dingen laten zien en laten wennen aan ongewone situaties.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:32

En neem daarbij dan ook nog eens dat het verschil vaak ook zit in veel ruwvoer + weinig krachtvoer en veel rond kunnen wandelen, versus een paard dat veel op stal staat en volgestopt wordt met krachtvoer zodat hij lekker "vurig" onder het zadel wordt :)