murphy102 schreef:Dressúúr is toch fysiotherapie voor het paard?
Drie dramatische filmpjes, met dank aan hun trainingsmethode.
Undercover galoppeert als een houten hobbelpaard, geen verzameling maar verkorting door de hand, alles op de voorhand, niets op de achterhand, doordat het tempo niet eens onder controle is, ... en dat op dát niveau. Basiswerk klopt van geen kant.
Hoe kan een paard dan in hemelsnaam ONTSPANNEN om over de rest nog maar te zwijgen.
Electrisch achterbeen? Spastisch achterbeen zou ik zeggen, alsof het paard "bewerkt" is op de kroonrand. Veel voorbeen-gezwaai, achterbenen hangen in een soort van arbeidsdraf.
Nul ontspanning! Taktmatig?? Niet gezien in de gehele proef! Ga zo maar door, zonde van zo'n geweldig paard.
Donna Summer, geheel uit elkaar: achterhand in Limburg, voorhand in de ring op het NK.
Hoog gehobbel in Piaffe, Passage. Verder zelfde verhaal. Geweldig paard, dat wel. Jammer van zijn ruiter.
Anky kan beter thuis blijven. In Oostenrijk, begin dit jaar, was het al dramatisch en dat is het nog steeds.
Paard heeft absoluut geen plezier, is stijf en voor geen moment regelmatig in welke gang dan ook!!
De rechter diagonaal is voortdúrend "uit de takt": rechtsvoor is veel hoger dan linksvoor en linksachter blijft voortdurend hangen voor een goeie seconde om "bij te kunnen blijven" bij het rechtervoorbeen, heel goed zichtbaar in iets wat Piaffe/Passage schijnt te zijn.
"Oud" (??) en op ...
Is het trouwens opgevallen dat géén van de Nederlandse topruiters (alle 5 overigens) niet vierkant kunnen halthouden? Zij staan alleen gestrekt!! Hoe komt dat toch ...?? Trainingsmethode misschien ...?!
Onbegrijpelijk dat er zoveel punten gegeven worden voor iets wat men dan ook nog dressuur durft te noemen!
Even kleine opmerking: dat ongelijke heeft Salinero altijd al gehad en was vooral erg goed te zien in piaffe. Hij drukte zich met 1 achterbeen altijd vooruit terwijl het andere netjes op de plek bleef. Het zijn maar kleine dingetjes, maar die komen vaak wel tevoorschijn als het even moeilijk wordt. Van mij hoeft een paard niet perfect te zijn hoor en altijd maar de hele proef op zijn top te zijn, maar ik heb wel moeite met de mate van gezichtbedrog die tegenwoordig moedwillig wordt toegepast in de dressuur. Het filmpje van Bonfire laat wel duidelijk zien hoe Anky zelf ook nog fijn vanuit haar been reed en zichtbaar meer in balans en harmonie met het paard was. Daarna is het allemaal anders geworden en volgens vele mensen ook beter, maar voor mij werd het een neerwaartse spiraal met 'het nieuwe rijden'.