Een 6,9 voor Jack Sparrow in A-proef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:22

Peterina schreef:
Snap eigenlijk niet waarom al dat paniek ... JS zal zeker in het najaar of vroeger voorjaar aangeboden worden in een van de Duitse HK's (Westfalen, Rheinland ...noem maar op) en dan is er ook natuurlijk het D.S.P. (Duitse Sport Paard) en die keuren bijna alles goed (zelfs hengsten uit moeders met niet WB ggk vaders)! Enige nadeel voor JS is dat bij goedkeuring in een DL stamboek hij ook een HLP moet lopen om die dekking licentie te behouden.

En bij Westfalen hoeven ze geen test te lopen denk je zeker? ook daar moeten de paarden een verrichting lopen die je niet moet onderschatten.

Renske_NW

Re: Een 6,9 voor Jack Sparrow in A-proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:35

JessicaD88 schreef:
Jij wel? Ik kan een wedstrijd waar 33 euro prijzengeld vergeven wordt en waar de jury als commentaar 'teveel bovenin' geeft niet serieus nemen.

Nogmaals: hoezo kun je een een wedstrijd waarbij de jury als commentaar 'teveel bovenin' geeft, niet serieus nemen? Het is een L-proefje, een paard mag in het L niet bovenin (en zeker niet zo bovenin als Jack Sparrow..). Als die pony wel de juiste houding/aanleuning had voor die klasse en de onderdelen netjes uitvoerde, waarom is het dan zo verbazingwekkend dat juist die combinatie wint?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:43

Renske_NW schreef:
JessicaD88 schreef:
Jij wel? Ik kan een wedstrijd waar 33 euro prijzengeld vergeven wordt en waar de jury als commentaar 'teveel bovenin' geeft niet serieus nemen.

Nogmaals: hoezo kun je een een wedstrijd waarbij de jury als commentaar 'teveel bovenin' geeft, niet serieus nemen? Het is een L-proefje, een paard mag in het L niet bovenin (en zeker niet zo bovenin als Jack Sparrow..). Als die pony wel de juiste houding/aanleuning had voor die klasse en de onderdelen netjes uitvoerde, waarom is het dan zo verbazingwekkend dat juist die combinatie wint?

Ik weet niet hoe js liep maar een oaar dat goed bovenin(inde zin van bergopwaarts) loopt krijgt extra punten hoor ;) je bent immers al verder in africhting dan de klasse ;). Een paard dat alleen hoog met de kop loopt natuurlijk niet.
Maar het is niet zo dat als jij met een gp paard L rijdt hem laag moet instellen ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:44

Renske_NW schreef:
JessicaD88 schreef:

Inderdaad, imo moet de combinatie zich aanpassen aan de criteria van dat niveau. Het zou juist makkelijker moeten zijn, terug naar de basis. De hengst heeft niet gepresteerd zoals gewenst, dat is zeker niet de fout van de jury of het soort proef. Of het lag aan zenuwen of wat dan ook, het kan gebeuren, maar het is wel heel erg makkelijk de organisatie de schuld in de schoenen te schuiven. Deze keer liep toevallig een pony een betere proef, jammer dan, volgende keer beter. Jammer dat er verassend veel verbeten reacties komen hier over, terwijl toch echt Edward op de hengst zat. Hij is gewend aan veel grotere evenementen en ik neem aan de hengst ook. Dan zeg ik jammer dan als hij niet de gevraagde ontspanning of plaatsing heeft kunnen laten zien. Zoals ik al eerder zei, volgende keer beter, dat zonder twijfel.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:03

JessicaD88 schreef:

Dat zegt misschien meer over JS en EG dan over de wedstrijd en de jury...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:24

Raggel schreef:
JessicaD88 schreef:

Dat zegt misschien meer over JS en EG dan over de wedstrijd en de jury...

Als de jury "teveel bovenin" als commentaar geeft, hebben ze hoogstwaarschijnlijk gezien en niet opgeschreven "en te eng in de hals"

Zo stelt EG nl al zijn paarden het liefst voor.

En jonge paarden horen zo NIET rondgestuurd te worden.

Ik zou eigenlijk wel eens een filmpje willen zien van de stap van JS als onbeleerd paard.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:40

colette_007 schreef:
Ik weet niet hoe js liep maar een oaar dat goed bovenin(inde zin van bergopwaarts) loopt krijgt extra punten hoor ;) je bent immers al verder in africhting dan de klasse ;). Een paard dat alleen hoog met de kop loopt natuurlijk niet.
Maar het is niet zo dat als jij met een gp paard L rijdt hem laag moet instellen ;)

Dan is dat niet terecht. Een paard hoort te lopen naar het africhtingsniveau van die klasse waarin gestart wordt. Elke klasse is namelijk een deel van de opleiding van een paard. Je kunt niet zomaar een paar stappen overslaan, dat druist in tegen het doel van de dressuur. Trouwens, als het niet gevraagd wordt, waarom zou het dan extra punten op moeten leveren? Een andere combinatie met juiste hoofd-halshouding doet toch precies wat er gevraagd wordt? Waarom wordt zo'n combinatie dan benadeeld? Dat begrijp ik echt niet. Tegenwoordig ben je nergens meer met een simpeler paard, jury's willen alleen nog maar spektakel zien (enkele uitzonderingen daargelaten). En dan te bedenken dat die spectaculaire paarden lang niet allemaal correct lopen, maar toch het hoogst gepunt worden!

Ik heb mijn Z-geklasseerde paard verkocht aan een meisje die hem nu L1 start, en op haar coupon staat vaak zat dat hij te veel laat zien voor het niveau waar ze in rijden. Ze worden daarop bestraft. Dat waardeer ik in een jury.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:49

Renske dat kan ik echt niet begrijpen.... Dus jij zegt dat een paard dat gewicht op achterhand kan dragen omdat hij hoger opgeleid is maar "moet" starten in bv de L, afgestraft moet worden op de draagkracht van achter en maar op de voorhand/richting horizonaal moet lopen?!
Dus dan zou iemand met een horizontaal evenwivht(en dus lagere hals) een 8 krijgen en een paard op het achterbeen helemaal correct maar hoger afgericht een 6 of lager (of iig lager dan een 8?!)
*ga toch eens snel navragen bij collega juryleden

Edit met een "normale" hoofdhals bijbehorden bij klasse kun je ook een 8 of 9 halen. Maar als jij hoger afgericht bent kun je dus hoger scoren omdat je meer voldoet aan het ideaal (300punten ;))
Dat heeft 0 met spectacel te maken.
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 29-05-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:50

Ik vind het allemaal een beetje overdreven.. Er zal vast terecht gejureerd worden maar een jonge hengst kan onvoorspelbaar zijn ( Misschien helemaal als hij opgeleid word en zijn eerste dekseizoen ingegaan is) .. je zou het niet verwachten van Gal maar het kan altijd gebeuren..

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:07

colette_007 schreef:
Renske dat kan ik echt niet begrijpen.... Dus jij zegt dat een paard dat gewicht op achterhand kan dragen omdat hij hoger opgeleid is maar "moet" starten in bv de L, afgestraft moet worden op de draagkracht van achter en maar op de voorhand/richting horizonaal moet lopen?!
Dus dan zou iemand met een horizontaal evenwivht(en dus lagere hals) een 8 krijgen en een paard op het achterbeen helemaal correct maar hoger afgericht een 6 of lager (of iig lager dan een 8?!)
*ga toch eens snel navragen bij collega juryleden

Edit met een "normale" hoofdhals bijbehorden bij klasse kun je ook een 8 of 9 halen. Maar als jij hoger afgericht bent kun je dus hoger scoren omdat je meer voldoet aan het ideaal (300punten ;))
Dat heeft 0 met spectacel te maken.

Als je je paard een beetje meer halslengte geeft gaat hij heus niet meteen op de voorhand lopen hoor.. Zo'n paard hoeft ook niet al op z'n bips te gaan zitten, waarom moeten wij dat dan van een 4-/5-jarig paard gaan eisen? Laat 'm lekker door z'n lijf bewegen en lengte maken in z'n hals en passen.. Daarna komt dat bovenin zetten en verzamelen wel.

Ik weet verder niet hoe jij jureert, maar er zijn er zat die de spectaculairste paarden op één zetten, terwijl er totaal geen sprake is van bv. lengtebuiging in de schouderbinnenwaarts, of bv. een tactmatige middendraf. Dat kan ík niet begrijpen.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:10

Even voor de duidelijkheid: ik heb er niks tegen een paard al vroeg aan te leren z'n achterbenen te gebruiken, maar die houding die je tegenwoordig bij jonge hengsten ziet vind ik echt veel te ver gaan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:25

Renske klopt wat je zegt het HOEFT niet. Maar als een paard dit correct doet mag je het in mijn ogen niet afstraffen ;). Maar goed dat is hele andere discussie.

Punt blijft gal wist dat er een L proef gereden moest worden (reed een a proef omdat het niet anders kon *reden blijft me vaag*) start een a proef die hoe dan ook niet telt en haalt vervolgens daarvoor teleurstellende cijfers. Of dit aan juty ligt paard of ruiter maait niet uit ik had die reis mooi bespaard gezien het hoop tijd en geld kost, je er niks aan hebt (mbt goedkeuring vd hengst) en achteraf door veel mensen wordt neergesabeld ;).

Czenzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:27

Maar kan hij dan binnenkort niet een L proef starten om alsnog geselecteerd te worden?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:30

Czenzi lijkt mij wel maar las ergens dat gal geen L proef mag riden omdat gal a-kader status heeft. (hoezo mag je dan wel lager A niveau rijden :?) en het dus met andere ruiter zou moeten.
stond 2 pagina's terug wat er van klopt weet ik niet.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:36

Edward Gal mocht/kon geen L-proef rijden omdat hij geen lid is van een Duitse rijvereniging :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 01:12

69% is 207 punten in een Nederlandse L-proef, dat is voor de basissport behoorlijk hoog. 80% is 240 punten en dat rijdt in Nederland bijna niemand in proeven in de basissport. Scores in de jonge paarden- en hengstencompetities liggen veel hoger omdat het anders wordt beoordeeld.

Zo raar vind ik het dus niet dat dit niet helemaal lukt op een regulier concours. Misschien volgende keer de jury wat beter briefen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:20

Vudress schreef:
69% is 207 punten in een Nederlandse L-proef, dat is voor de basissport behoorlijk hoog. 80% is 240 punten en dat rijdt in Nederland bijna niemand in proeven in de basissport. Scores in de jonge paarden- en hengstencompetities liggen veel hoger omdat het anders wordt beoordeeld.

Zo raar vind ik het dus niet dat dit niet helemaal lukt op een regulier concours. Misschien volgende keer de jury wat beter briefen?

En dat de pony dit wel kon? Waar lag dat dan aan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:24

De jury zal partijdig geweest zijn :j :+

Ik vind het prachtig om te zien hoeveel uitvluchten er voor EG verzonnen worden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:27

Wat een onzin in duitsland zijn erg goede pony's! (laatst hengstenshow gezien met paarden en pony's menig pony liep beter dan de paardeb ;)).
Edit naast de pony waren er nog 5 die beter liepen blijkbaar ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:47

Niemand hier kan oordelen over de jury of de proef, want niemand heeft het gezien of was erbij. Knap hoe sommigen het invullen..

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:59

Vudress schreef:

De jurering in Duitsland is niet te vergelijken met de jurering in Nederland, dus de vergelijking die jij hierboven maakt slaat nergens op.

Per slot van rekening kijkt de jury in Duitsland op een heel andere manier dan in Nederland. In Duitsland vinden ze het veel belangrijker dat een paard in een fijne aanleuning over de rug gaat, over z'n eigen benen. Dat een jong paard als een jong paard gereden wordt, en niet al bovenin met veel druk om er zoveel mogelijk beweging uit te krijgen. In Duitsland eindigt een goed gereden jong paard dat correct loopt dus hoger dat een spectaculair paard dat op druk gereden wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:13

colette_007 schreef:
Wat een onzin in duitsland zijn erg goede pony's! (laatst hengstenshow gezien met paarden en pony's menig pony liep beter dan de paardeb ;)).
Edit naast de pony waren er nog 5 die beter liepen blijkbaar ;)

Ik bedoel niet te zeggen dat die pony of de andere niet goed waren.
Die pony en de 5 andere waren die dag gewoon beter. That's it.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:22

Oke haha kwam over als een pony dat kan niet jury moet vast bevooroordeeld zijn ;)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:33

Horses.nl:

Er werd gezocht naar een andere oplossing. Die vond de organisatie door Jack Sparrow in te delen in een andere rubriek en zo kwam het dat Gal met de Johnson-zoon deelnam aan de A-proef. Zijn draf kreeg een 8,5 en met zijn galoppade verdiende Jack Sparrow een negen. Door spanning kwam de stap niet uit de verf, wat een onvoldoende opleverde. De souplesse en algemene indruk werden beoordeeld met een zes, waardoor het gemiddelde uitkwam op een 6,9.

Als je zulke hoge cijfers krijgt voor de draf en de galop vind ik het toch vreemd dat de souplesse/algemene indruk zo laag uitvalt, ondanks spanning in de stap.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:37

colette_007 schreef:
Oke haha kwam over als een pony dat kan niet jury moet vast bevooroordeeld zijn ;)

Nee ik had het idee dat Vudres vond dat JS te laag beoordeeld is.
(ik kan mis zitten)

Je moet laten zien wat gevraagt wordt is mijn idee. De pony kon dat blijkbaar het beste.