Solvej schreef:Het door instructeurs niet durven zeggen (of het niet inzien?) dat een proef of een klasse hoger nog te hoog gegrepen is, daar wringt de schoen ook heel regelmatig is mijn ervaring. Soms zelfs instructeurs die aanmoedigen de overstap te maken terwijl de combinatie amper een beetje fatsoenlijk rond komt..
En instructeurs die bang zijn klanten te verliezen wanneer ze een ruiter een hele poos alleen (volgens veel ruiters saai en frustrerend -lees: confronterend-) basiswerk moeten doen en dus maar op die ene oefening die niet wilt lukken blijven hameren. Of ze zien niet in dat de fundering voor die oefening gewoonweg ontbreekt of willen met trucjes hun lesklanten tevreden houden.
Dan heb ik het nog niet over alle paarden die voor de handel zsm alle trucjes moeten kennen..
Eens Solvej, en dat zijn er een hoop! Maar dan denk ik: een betere wereld, begin bij jezelf. En zo te lezen doen sommigen hier dat ook
Er zijn er vorig jaar bv 2 bij mij begonnen, vanaf manege, eerste eigen paard waarvan één pas 4 was. Hebben ze een half jaar les en vragen ze zich af waarom we nog niet appuyeren. Terwijl paard nog altijd onvoldoende aan het been is, en ze net beginnen te leren nageeflijk te rijden. En als je dat dan uitlegt, dan willen ze nog altijd appuyeren en gaan ze naar de volgende die het wel doet met ze en de centjes goed kan gebruiken. Prima, maar ik blijf wel bij mijn standpunt. Wel 2 leerlingen kwijt, die ik graag verder had willen helpen en ook echt wel toe zouden komen aan appuyementen maar eerst A, dan B, C etc.
En dan komen ze na een jaar omdat ze in een hogere klasse stranden:'bij jou ging het toch eigenlijk beter'.
Als iemand op wedstrijd wil, vraag ik altijd met welk doel ze dat willen. Ringervaring opdoen, testen waar je staat, of een winstpunt halen? Als je samen een doelstelling kunt bepalen, kun je ook kijken of dat haalbaar is. Als iemand op wedstrijd wil om 2 winstpunten te halen, en ik denk dat het niet gaat lukken, dan zeg ik dat ook. Dan stellen we de doelstelling bij en kan iemand toch naar tevredenheid op concours gaan als ze dat willen.