“Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:21

Relaxed schreef:
knollentuin schreef:
nou daar komen ze lekker vlot achter... dit is al vele malen eerder geroepen dat dit gebeuren zou...
ze verschuiven de eigenlijke problematiek, ik snap dat het veranderen moeilijk zal gaan maar er moet vanaf het z al wat gebeuren...

Dat zeggen ze toch ook juist in dit artikel.. :')

precies, en het gaat mij er dus om dat ik me afvraag waarom deze regel er toch gekomen is terwijl er een heleboel mensen uit de praktijk al van te voren hebben aangegeven dat deze toepassing het probleem niet zou gaan oplossen...

Wanted2003

Re: “Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:24

En waar ik mij helemaal groen en geel aan erger zijn de mensen die exact 10 wp bij elkaar sprokkelen en dan over gaan. Mijns inziens moet je overgaan naar een klasse hoger wanneer je daar klaar voor bent. Dit kan na 2 wp het geval zijn, maar ook na 30 wp.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:27

Het door instructeurs niet durven zeggen (of het niet inzien?) dat een proef of een klasse hoger nog te hoog gegrepen is, daar wringt de schoen ook heel regelmatig is mijn ervaring. Soms zelfs instructeurs die aanmoedigen de overstap te maken terwijl de combinatie amper een beetje fatsoenlijk rond komt..
En instructeurs die bang zijn klanten te verliezen wanneer ze een ruiter een hele poos alleen (volgens veel ruiters saai en frustrerend -lees: confronterend-) basiswerk moeten doen en dus maar op die ene oefening die niet wilt lukken blijven hameren. Of ze zien niet in dat de fundering voor die oefening gewoonweg ontbreekt of willen met trucjes hun lesklanten tevreden houden.
Dan heb ik het nog niet over alle paarden die voor de handel zsm alle trucjes moeten kennen..

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:13

pff ik ga me er bijna voor schamen dat ik instructeur ben
Ik moet zeggen dat ik mijn eigen leerlingen altijd zo heb 'opgevoed' dat als ze de laatste 2-3 keer dat ze in een klasse starten niet boven de 190 punten hebben gereden, ze niet verder mogen.
En ja, soms zeg ik wel eens dat we iets 'saais' (basiswerk) moeten doen, maar het is wel nodig. En moet zeggen dat ik daar eigelijk nooit negatieve reacties van mijn leerlingen op krijg.
Ik ben dan ook groot voorstander van het invoeren in ELKE klasse van minimaal 3 x boven de 63-65%

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:32

Ja ik merk vaak dat ik wel kan roepen dat ik vind dat ze nog niet klaar zijn voor de volgende klasse maar dan gaan ze toch.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:38

De instructeurs die zich er schuldig aan maken mogen zich schamen. Zelf als instructrice, als mens dus maak ik ook fouten maar ik krijg persoonlijk heel vaak te maken met mensen om hun paard te corrigeren of nieuwe lesklanten die bij (vaak verschillende) instructeurs zijn geweest die zelf aardig presteren maar uiteindelijk ergens zijn gestrand en door het doorzetten te maken kregen met verzet. Die ruiters weten stuk voor stuk niet hoe ze hun paard moeten loswerken en net zo belangrijk los houden(!). Wanneer die vervolgens voor hun gevoel terug naar af moeten -in werkelijkheid een stap vooruit- door puur te gaan gymnastiseren, rechtrichten en leren voelen dan levert dat echt de nodige frustratie op in het begin (erg confronterend) maar pas als dat stukje klopt kunnen ze verder. Daardoor blijf ik bezig maar het is toch wel erg dat het zo'n algemeen probleem is dat er zelfs nieuwsberichten over ontstaan..

Suzanne F. Ook dat maak ik mee of als ik aangeef dat ze beter even de boel thuis meer voor elkaar kunnen rijden toch gaan (om vervolgens teleurgesteld thuis te komen, wat ook geen goede reclame is overigens) maar sommige ruiters hebben ook weer baad erbij enigszins in het wedstrijdritme te blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:42

Solvej schreef:
Suzanne F. Ook dat maak ik mee of als ik aangeef dat ze beter even de boel thuis meer voor elkaar kunnen rijden toch gaan (om vervolgens teleurgesteld thuis te komen, wat ook geen goede reclame is overigens) maar sommige ruiters hebben ook weer baad erbij enigszins in het wedstrijdritme te blijven.

Ja dat laatste is vaak het excuus inderdaad. Dat ze het zelf nodig hebben om op wedstrijd te gaan, voor het ritme.
Maar goed, ik snap dat niet helemaal want er lijkt me niks leuks aan om daar rond te rijden terwijl het voelt of het net allemaal niet voor elkaar is. En het ergste is dan nog dat ze dan winst rijden en je echt aankijken van: Jee wat ben jij een zeikerd zeg, ik rijd toch winst.
En daar komen de juryleden weer om de hoek kijken die soms winst geven terwijl ik dat niet kan snappen.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:44

Solvej schreef:
Het door instructeurs niet durven zeggen (of het niet inzien?) dat een proef of een klasse hoger nog te hoog gegrepen is, daar wringt de schoen ook heel regelmatig is mijn ervaring. Soms zelfs instructeurs die aanmoedigen de overstap te maken terwijl de combinatie amper een beetje fatsoenlijk rond komt..
En instructeurs die bang zijn klanten te verliezen wanneer ze een ruiter een hele poos alleen (volgens veel ruiters saai en frustrerend -lees: confronterend-) basiswerk moeten doen en dus maar op die ene oefening die niet wilt lukken blijven hameren. Of ze zien niet in dat de fundering voor die oefening gewoonweg ontbreekt of willen met trucjes hun lesklanten tevreden houden.
Dan heb ik het nog niet over alle paarden die voor de handel zsm alle trucjes moeten kennen..

Eens Solvej, en dat zijn er een hoop! Maar dan denk ik: een betere wereld, begin bij jezelf. En zo te lezen doen sommigen hier dat ook :) Er zijn er vorig jaar bv 2 bij mij begonnen, vanaf manege, eerste eigen paard waarvan één pas 4 was. Hebben ze een half jaar les en vragen ze zich af waarom we nog niet appuyeren. Terwijl paard nog altijd onvoldoende aan het been is, en ze net beginnen te leren nageeflijk te rijden. En als je dat dan uitlegt, dan willen ze nog altijd appuyeren en gaan ze naar de volgende die het wel doet met ze en de centjes goed kan gebruiken. Prima, maar ik blijf wel bij mijn standpunt. Wel 2 leerlingen kwijt, die ik graag verder had willen helpen en ook echt wel toe zouden komen aan appuyementen maar eerst A, dan B, C etc.
En dan komen ze na een jaar omdat ze in een hogere klasse stranden:'bij jou ging het toch eigenlijk beter'. :+

Als iemand op wedstrijd wil, vraag ik altijd met welk doel ze dat willen. Ringervaring opdoen, testen waar je staat, of een winstpunt halen? Als je samen een doelstelling kunt bepalen, kun je ook kijken of dat haalbaar is. Als iemand op wedstrijd wil om 2 winstpunten te halen, en ik denk dat het niet gaat lukken, dan zeg ik dat ook. Dan stellen we de doelstelling bij en kan iemand toch naar tevredenheid op concours gaan als ze dat willen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:54

Zelf zou ik het ook niet willen Suzanne, maar ik ken een aantal ruiters (met inmiddels genoeg zelfreflectie) die wél gaan ondanks dat het nog niet goed genoeg is en die ook reëel zijn in hun verwachtingen, die zijn dan bijv. al blij als ze zelf hebben kunnen blijven ademen tijdens de proef. Het wordt pas gevaarlijk als je niet meer realistisch bent, als je thuis voor een 5 of een 6 rijdt maar o concours een 7 eruit probeert te persen.

Oh ik ben ook al klanten kwijt geraakt door ongeduldige ruiters (ons paardje Siem is er het mooiste voorbeeld van hoe gruwelijk het mis kan gaan door ongeduld van een ruiter). Maar die blijven zichzelf toch tegenkomen en of ze leren het of ze leren het nooit. Daar is vaak weinig eer aan te behalen.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:09

Solvej schreef:
Oh ik ben ook al klanten kwijt geraakt door ongeduldige ruiters (ons paardje Siem is er het mooiste voorbeeld van hoe gruwelijk het mis kan gaan door ongeduld van een ruiter). Maar die blijven zichzelf toch tegenkomen en of ze leren het of ze leren het nooit. Daar is vaak weinig eer aan te behalen.

Sommigen leren het inderdaad nooit, en dan denk ik, ga maar. En dan lopen ze vast bij de volgende, hebben een donderse trekzak gecreëerd en na weer een jaar gaan ze weer naar de volgende. Van de meesten hoor je nooit meer wat. Ook vaak zat blessures trouwens. Tja hoe zou dat komen??

Het is gewoon een allesomvattend probleem, waar instructeurs, juryleden en de KNHS mee te maken hebben. En dan terug naar de basis, als je soms ziet wat voor niveau de ORUN 1e fase is, wat ze leren en hoe het gaat en dan slagen ze met een 6. Zijn jonge mensen, weinig ervaring die ergens moeten beginnen. Lekker goedkoop voor de verenigingen, die trekken ze aan, en hopsakee daar gaat het in de basis van het rijden al mis. Helaas houdt het probleem zo dus wel stand, en moet er niet alleen op jury niveau gekeken worden en moeten die getoetst worden etc, ook het niveau van de ORUN moet beter. Ik zou zeggen: een flink vraagstuk om te behapstukken!

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:12

Met het meeste dat hier gezegd wordt ben ik het eens, er wordt soms te makkelijk een wp gegeven, maar ik kom (voornamelijk in de B/L) ook jury's tegen die echt bedroevende punten geven.
Zo was ik laatst ergens, waar een L1 rubriek verreden werd (ik reed zelf niet mee). Verschillende paarden/ruiters kwamen voorbij met keurige proeven, geen spectakel, maar netjes, af en toe een foutje. Waarvan ik, en met mij de overige mensen daar, dacht dat de punten tussen de 170 en de 185 zouden liggen ongeveer. Nee hoor, tussen de 155 (!) en de 165.. Geen commentaar op de coupons, jury vertrok onmiddelijk, dus geen gelegenheid tot vragen stellen.

Evenals 6jes-jury's. Nooit een 7,8 of 9 geven, maar wel af en toe een 5 of lager bij fouten. Nou zijn er altijd ruiters en paarden die daadwerkelijk deze punten verdienden, maar ik krijg soms ook het idee dat jury's gewoon een 6 geven, terwijl een oefening netjes, op de letter, nette ruiter, goede inwerking, ontspanning en aanspanning, best soms een hoger punt verdient.

Maar jurysport blijft subjectief. Een herscholingscursus + test om het jaar lijkt me een goed idee. Of dat er 1x per jaar, onbekend wanneer, iemand komt kijken hoe je het doet ( het liefst zonder dat het jurylid het weet)?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:17

Karen1987 aan die 6jes jurys heb ik ook een hekel maar nu ik zelf jureer merk ik wel dat je bij sommige combi's gewoon echt amper een 7 eruit kan persen en voor een 4 is het dan weer te goed dus geef je veel 5-6. Al moet ik zeggen dat die combi's vaak niet overhand hebben.eestal 3vd10 ongeveer.
Maar wat ik veel merk met die 6jes jury daar kun je heel slecht of heel goed rijden het zit altijd tussen 170-190 (al dan niet 175-185).
En dat vind ik dan zonde goede proeven mogen gewoon beloond worden en slechte hoef je niet de grond in te punten maar 170 is voor een slechte proed best hooog...?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:59

Nog even over de kritiek op de instructeurs. Toch is het volgens mij wel menselijk om mensen iets "naar de bek te praten" als je er financieel afhankelijk van bent. Dan heb ik het echt over de instructeurs die grotendeels hun geld moeten verdienen met het lesgeven. Niet iedereen zal dat doen en de een in grotere mate dan de andere, maar ik vind het niet vreemd dat het voorkomt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:02

connepon85 schreef:
Nog even over de kritiek op de instructeurs. Toch is het volgens mij wel menselijk om mensen iets "naar de bek te praten" als je er financieel afhankelijk van bent. Dan heb ik het echt over de instructeurs die grotendeels hun geld moeten verdienen met het lesgeven. Niet iedereen zal dat doen en de een in grotere mate dan de andere, maar ik vind het niet vreemd dat het voorkomt.

helemaal eens maar ik pas er toch echt voor. ik ben van mening dat je beter stand houdt als je eerlijk en oprecht bent dan dat je staat te huichelen.
daarnaast ben ik echt van mening dat je wel de echte gemotiveerden overhoud als je hierbij geen consessies doet, en dan bereik je uiteindelijk echt wel waar je voor werkt.
maar goed, ik ben zo commercieel als een komkommer en kan werkelijk niks verkopen als ik er niet 200% achter sta :+

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:12

mooi om te lezen, al die passie voor het instructeursvak hier!
Ik ben ook van mening dat je altijd moet staan voor wat je zegt. Anders gaan ze maar ergens anders naar toe.
Mbt de Orun cursus, ik heb zelf pas laat mijn diploma gehaald, gaf al heel lang les zonder. Heb ivm het karakter van mijn paard besloten de cursus zonder eigen rijden te volgen, maar het niveau hier vond ook erg laag. Mensen met weinig inzicht en mening. Dan ga je idd volgens het 'one size fits all' principe lesgeven, maar ik denk dat dat een gebrek aan kennis en inzicht is!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:28

Nu ik dit zo lees kan ik mij wel beter in mijn instructrice verplaatsen. Toen ik daar net begon vond ik haar eerlijk gezegd ook nogal muggezifterig :o Toen ik meer leerlingen van haar sprak die ik mooi vond rijden en bleek dat ze allen al 10, 15 jaar bij haar trainden (met veel verschillende en steeds jonge paarden) heb ik toch volgehouden. En het resultaat mag er zijn :D Zodra ik die mooie lange jas aanmag gaan we uit eten, dat heb ik haar beloofd! Ze heeft geen beroemde ' naam' maar de opleiding is goed, dat bleek ook al toen ik vanuit de basis overstapte. Gelukkig, het kan dus wel! Stomme rondjes om de kerk om puntjes te schrapen zien we al genoeg als ik het zo lees.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:29

Boeiende discussie, en ik verwachtte dit al toen ik hoorde van de nieuwe indeling van de ZZL bij de basis. MAAAAAAAAR: voor elke combinatie komt er op zeker moment een klasse waar men niet meer uitkomt. Vanwege te weinig talent paard of ruiter etc etc.
De klaagzang van de Subtop juryleden in de ZZZ is precies hetzelfde als voorheen in de ZZL. En trekken we de ZZZ bij de basissport dan schuift de klaagzang op naar de Prix St. Georges en zo verder en zo verder.
Wat me wel stoort is dat de Subtopcollega in het artikel de zwarte piet bij de basisjuryleden probeert neer te leggen, en daarbij ook nog neerbuigend overkomt. Ook de Subtop kent zijn sinterklazen en azijnpissers. En nog gevaarlijker: de vriendjespolitiekjury! In het kleine wereldje van Subtop en Top speelt vriendjespolitiek een aardige rol mee.

Kortom, een never ending story waar geen pasklaar antwoord voor is volgens mij. En uit die enorme groep gezellige basisruiters komt wel onze top boven drijven, ondanks of dankzij het ''slechte'' jureren in de basis.

Nog een nadenkertje: van B tot en met de Grand Prix Special heb je per wedstrijd 1 winnaar en de rest zit eronder. Dat hoort bij de wedstrijdsport, ook op het hoogste nivo zijn er mensen laatste, met minder dan 60%.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:07

Ik las afgelopen week een artikel in de paardenkrant waarin jurylid Mariette van Gansewinkel zich uitliet na haar optreden als jurylid in de GP in Ermelo.
Daar starte o.a. de Nederlanse dressuurtop. Zij schreef dat de eerste 5 goed reden en dat daarna een grote groep onvoldoene reed en zij onder de 65% scoorden.
En dat begrijp ik dan niet wan tussen de 60% en 65% scoor je nog altijd meer dan een 6 gemiddeld en dat is dus toch voldoende.
Als zij die ruiter onvoldoende vond presteren had ze nooit boven de 60% mogen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:11

Het NK in Ermelo was werkelijk om te janken. Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.
De 'echte' toppers reden daar overigens niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:04

NK in Ermelo?? Het NK voor de subtop moet nog verreden worden.

Over de Orun gesproken nav de post van Jasmijn1989: voor de paarden kun je best een one size fits all benadering kiezen want door de band genomen werken alle paarden wel zo'n beetje hetzelfde. De baasjes is echter een heel ander verhaal en bij de Orun leer je de eerste, tweede en derde fase niet om de ruiter een betere ruiter te laten zijn. Sommige instructeurs leren het overigens nooit, want dat stukje van instructeur zijn heeft wel echt met talent en gevoel voor mensen te maken en niks met technische kennis van het paardrijden of hoe men zelf rijdt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:20

de orun lessen die ik heb gekregen bij de cursus waren teugels op maat, been geven en opvangen van voor om na te laten geven...
Laten de meeste paarden die ik rijd daar nou net niet goed op reageren.
Die willen eerst op lengte zelf zakken met de hals (voorwaarts neerwaarts) door naar je hand toe te rijden met iets langere teugel, en dan als ze je hand opzoeken gaan ze nageven. Niet door standaard drijven en ophoudingen maken of hand gesloten houden met teugels op dezelfde maat alsof ze al in de "houding lopen" en alleen even "af moeten buigen"...
Ook lag het tempo wat gereden moest worden vaak aan de hoge kant (sneller voorwaarts dan het paard van achteren bij kan houden). Er werd dus niet gekeken naar welk tempo voor dat paard het beste was om te kunnen ontspannen, maar men ging uit van "voorwaarts en actief" en dan moest het paard zich in dat tempo maar zien te schikken en na gaan geven.
Gevolg: veel meer moeite met ontspannen en nagevelijk gaan lopen dan wanneer je eerst wat rustiger begint en het juiste tempo zoekt en ze "aan zit en been maakt" totdat ze de bovenlijn loslaten en ontspannen en nagevelijk worden, en dan kijken of je qua tempo nog wat moet veranderen.

Ik vond het niet fijn om voor te rijden in die cursus omdat de manier hoe gereden en lesgegeven werd, niet aan sloot bij de manier hoe ik les kreeg (Zware Tour amazone met succesvolle leerlingen) en ik bovendien niet goed geholpen werd toen die manier van rijden spanning veroorzaakte. Qua instructie had het dus ook nog weinig waarde.
Dit was wel de basiscursus zonder eigen rijden. Misschien dat de lessen bij de volgende niveaus fijner werden? Maar als deze manier van rijden gepromoot wordt bij de ORUN, dan betwijfel ik dat...
Het voelde als: "geen gelul in de krul-methode" en kan me voorstellen dat je dan hebt dat andere opleidingen die op een andere manier naar mens en paard kijken in dat gat duiken...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:48

Heb ongeveer dezelfde ervaringen in de cursus met paard Joyce.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:02

Mijn ervaring met de ORUN (voor alle aanpassingen/versoepelingen) is juist ontzettend positief, wij hadden les van een echte vakvrouw en ik durf wel te zeggen dat we er allemaal iets aan gehad hebben. Toen ik echter laatst als gastruiter op een ORUN examen mee reed schrok ik echter ontzettend van Hey niveau en vooral dan enkele 'instructeurs' geslaagd waren...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:11

Ik denk dat probleem niet eens zozeer vanaf de Z begint :n Al bij de B gaat het vaak fout, L is helemaal drama. Daar worden punten weggegeven voor iedere keer dat de ruiter knippert bij wijze van spreken. Bij de M gaat het al iets moeilijker maar ook daar worden er IMO nog vrij makkelijk punten wegggeven. En bij Z beginnen dan pas écht de problemen maar er zou geen één combinatie meer doorkomen als ze daar dan niet óók wat soepeler jureren.
Dit is dus inderdaad het probleem de verkeerde kant op schuiven. Als ze nou eens beginnen met het bij de laagste niveau's aan te pakken, bij de wortel. Dán kan het algemene niveau verhogt worden en het probleem min of meer opgelost worden.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:34

connepon85 schreef:
knollentuin schreef:
ik heb altijd bedacht dat er eigenlijk een tussenstap zou moeten zijn tussen het z2 en de zz-l een z3 ofzoiets, waar je beoordeeld wordt zoals in de subtop door 2 juryleden en je mag pas doorstromen als je 5 x 65 % hebt gehaald

Karin Retera had ook voorgesteld om in de Z2 zo'n eis in te voeren; dat je minimaal 3 keer boven de 65% moet scoren voordat je over mag gaan naar het ZZ-licht. Op die manier kun je het niveau hoger houden.

Klinkt misschien stom, maar ik zou dat wel een goede regel vinden voor alle (basis)klasses. Want iedere week op wedstrijd gaan en telkens net 60% halen kom je uiteindelijk ook op de 10 uit, alleen vraag ik me af of je er eigenlijk wel klaar voor bent voor de nieuwe klasse.