Afgelopen winter meer afschot in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:37

Waves schreef:
xxxclau schreef:
Het blijft een goede en interessante ethische discussie. (Ik ga ook eens een keer een debat houden in een van mijn bovenbouwklassen. Dan krijg je vast dezelfde taferelen.) En je komt er nooit uit... .

Voordat je een debat organiseert zou ik me als ik jou was eerst even verdiepen in het fenomeen drogreden. Je betoog zit er vol mee namelijk. Jammer, want inhoudelijk weet je er als bioloog vast veel van.

Ja, dat heb ik ooit in een grijs verleden bij ethiek gehad. Nogal weggezakt dus. Ik ga er een keertje werk van maken. Is ook interessant voor in de klas inderdaad. Bedankt voor de tip!

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:49

Randalinpony, ik moet in je argumenten meegaan... Goed onderbouwd! Haha, het wordt hier steeds wetenschappelijker, wel leuk.

Selectie door de mens levert inderdaad andere dieren op dan wanneer daadwerkelijk de 'natuur' dat zou doen. Als je natuur voor ogen hebt, dan is dat inderdaad een goed punt voor het beheer om over na te denken. Anders ben je gewoon bezig met veredeling.

Dat de OVP in de winter kleiner zijn, daar had ik nog niet over nagedacht! Dat gooit inderdaad roet in het eten.

En wegvangen en verkopen vind ik eigenlijk ook wel goed. Ik hoop dat ze er zoveel kwijt kunnen (vast niet). Met de markt van nu is dat wel zo goed als onmogelijk, maar goed. Met vangen krijg je ook dezelfde menselijke selectie weer, welke methode misschien nog moeilijker 'natuurlijk' te krijgen is (als jullie snappen wat ik bedoel). Maar goed, als er daarmee zielen gered kunnen worden, ben ik wel voor. Het blijft een beetje achtertuin, die OVP, ben ik natuurlijk mee eens.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:55

maura schreef:
Feit: er zijn verschillende technieken om een discussie lam te leggen. Een erg gemakkelijke en daarom ook (met name onder vrouwen) erg populaire, is niet reageren op inhoudelijk punten waar je niet omheen kunt. In plaats daarvan stop je met reageren op het inhoudelijk punt zelf, maar ga je reageren op wat je zelf bedacht hebt dat iemand heeft gedaan of gezegd. In negen van de tien gevallen zal de ander dan op jouw ego reageren met haar ego en hoef je je gebrekkige standpunt niet meer inhoudelijk te verdedigen. Dat de discussie dan verpest is betekent echter niet dat je gelijk had. Het betekent alleen dat je hebt toegegeven aan een combinatie van slechte eigenschappen waaronder zelfoverschatting.

Wie de schoent past trekke hem aan, van harte gefeliciteerd met het bederven van het zoveelste Bokt-topic.

Wat jij beschrijft, bedoelde ik dus met 'ruzie maken'. Idem.
Maar we laten ons niet uit het veld slaan door een stelletje sukkels! :Y) Het werkt net zoals in het onderwijs, haha :-). Daar heeft ook iedereen een mening over, maar ondertussen werken we gewoon lekker door, en ook nog met plezier. Het kamp hier op Texel is ook geweldig! De leiding slaapt niet, maar de pubers genieten en beleven de natuur, onbetaalbaar. En praatjes vullen toch geen gaatjes.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:28

over het wegvangen van de zgz zwakste exemplaren heb ik volgende nog te zeggen: in belgie zijn er verscheidene reservaten waar koniks gehouden worden voor begrazing, in andere reservaten gebeurt het met ezels of shetlanders. Ik heb contact gezocht met de boswachter die het resrevaat in het oog houdt, waar mijn konik vandaan komt. Die man stuurde me onlangs ook n mail met daarin het aanbod van 4 nieuwe koniks ruinen, van drie en vier jaar, die uit de kudde weg moeten. ze worden per opbod verkocht. Bied je onder de slachtprijs, vang je niks. je kan je daar ook vragen bij stellen.... er wordt in die toch wel erg beperkte oppervlalkte van een reservaat een kudde dieren gehouden, en nou mogen dat nog kleine paardjes zijn, maar als ik zie wat de mijne hier eet, kunnen ze behoorlijk wat op... en je laat ze dan maar a volonte fokken.. nou, dan heb je dus een hoop veulens elk jaar... dus ook elk jaar een overschot aan paarden...vandaar elk jaar de wegvangst en verkoop van vooral, hengstjes en ruinen. Nou heb ik de mijne ook zo gekocht, en ben er super tevreden van... maar .. ... ben er mij wel ten volle van bewust dat koniks een erg specifiek ras zijn, met toch wel erg eigen karaktereigenschappen... Wij hebben meer dan 20 jaar fok /houdervaring met paarden..;mijn man zelfs langer.... wij hebben een eigen dekhengst, enkele merries en wat ruinen en klein grut... het is een hele organisatie om die allemaal een goed leven te geven en zo natuurljk mogelijk te laten leven... onder natuurlijk versta ik dan : liefst in kuddeverband, dus met ander paardegezelschap, en op voldoende grond...met variatie in vegetatie... stel je voor dat je ja als mens wel n hectare grond krijgt toebedeeld maar dat het enkel een kale betonvlakte is, nou nee, je zou ook niet happy zijn...dus voor onze paarden geen vlakke vierkante weides, maar weides met boskantjes, beekjes, houtwallen, hoogteverschillen, schuilmogelijkheden onder bomen of schuilstallen, enz...ik denk dat onze paarden relatief gelukkig hierbij zijn... ook de konik toont zich happy, hij heeft altijd gezelschap en zoekt dat ook op, bij hem zie je duideljk dat hij absoluut niet op eenzaamheid gesteld is. Hij is ook vaak de wakende terwijl de anderen neerliggen en zorgeloos slapen... hem zie je eigenlijk zelden liggen...Ik heb ontzettend veel literatuur achter de kiezen van NHS en parelli etc.. kies overal uit wat ik goed vind en ben veel met de paarden bezig, ook heel veel grondwerk, het rijdne is eigenlijk heel minimien als ik het vergelijk met de tijd die ik steek in weidebeheer, paarden poetsen, met hen praten, bezig zijn enz... Koniks zijn volgens mij niet geschikt om zo maar aan het even wie te verkopen. heb er al menig gezien die verkocht werden, goedkoop, maar in verkeerde , ongeleerde handen vielen en op een korte tijd onhandelbaar bleken: rotverwend met veel te veel snoep en eten, niet op de correcte natuurlijke manier benaderd enz.;..; dus ok, afschieten, daar ben ik niet echt voor, maar die verkoop, dat slaat ook nergens op... over tien jaar zitten we zo met een markt van konikpaarden die misopgevoed zijn en onhandelbaar en alsnog in de slacht belanden. hebben die het dan beter gehad dan degene die onmiddelilijk in hun habitat werden afgeschoten???? Het stemt toch ng steed stot discussie en nadenken. Mijn konik is nu een half jaar hier en is erg gevorderd in zijn kunnen en heeft zich super goed aangepast en is intussen onder zadel. Zijn favoriete plek daarentegen is bij een van onze fokmerries (arabische) die nu met n veulentje van een maand staat...hij ontfermt er zich over, houdt dan jonge ding weg van de omheining, speelt met hem, enz... als het veulen slaapt, staat konik ernaast te waken en moeder gaat wat verder grazen. Merrie kon al wel goe dmet hem overweg voor het vuelen geboren werd, maar ok.... het rijden gaat met ups en downs... je moet hem echt heel goed aanvoelen, mag hem niet te hard pushen, het is echt millimeterwerk. Het is geen doorsnee paardje waar je mee werkt. Hier lukt het vrij goed omdat ik ooit al n konik had en vele jaren ervaring met paarden heb. De arabieren zijn daarbij ook zacht en fragiel in aanpak... maar ik zie het echt niet goedkomen als men alle overschot aan koniks op de markt gaat gooien, aan lage prijzen... dat komt niet goed...