Fotofinish tijdens loodzware Grand National

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Fotofinish tijdens loodzware Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:09

Dubbele gevoelens... vind zo'n race erg gaaf om te zien, maar al die paarden die vallen overstemt het... Toch erg jammer.
Doe dan lagere hindernissen, kleinere groepen... maakt het stuk fijner en veiliger.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:37

MelanieB schreef:
Dubbele gevoelens... vind zo'n race erg gaaf om te zien, maar al die paarden die vallen overstemt het... Toch erg jammer.
Doe dan lagere hindernissen, kleinere groepen... maakt het stuk fijner en veiliger.

Ik weet niet of lagere hindernissen het wel zo veilig maken, de paarden hoeven immers minder op de hoogte te letten en kunnen er vlakker/sneller overheen. Daarbij zijn dit losse hindernissen (de bovenlaag dan) zodat het paard minder snel valt als het niet de hoogte behaalt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:27

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:44

goldenarrow schreef:
MelanieB schreef:

Ik weet niet of lagere hindernissen het wel zo veilig maken, de paarden hoeven immers minder op de hoogte te letten en kunnen er vlakker/sneller overheen. Daarbij zijn dit losse hindernissen (de bovenlaag dan) zodat het paard minder snel valt als het niet de hoogte behaalt.

Ja makkelijker overheen idd, nu is het hoger, en als de paarden al niet uitkomen vallen ze, en losse bovenlaag maakt ook weinig uit want nog steeds veel struikelen erdoor.
Ik cross ook en weet dat mn paard graag door de haag schuift, maar dit zijn vrij dichte hagen, en met hoge snelheid, dus ook maar gokken of je uitkomt.
Dus ja, denk zeker dat het uitmaakt, paarden kunnen zich makkelijker redden. Nu zijn hindernissen ook vrij hoog, paarden worden moeier, gaan wat luier in de benen worden over de hindernissen, wat je ook ziet in het filmpje, en dan word het link ivm schuifen door de hindernis/blijven hangen/struikelen. Is het lager redden ze zich makkelijker.

Maargoed, tis jammer dat zoveel paarden vallen... vind het gaaf om te zien zo'n race, maar zoveel paarden tegen de vlakte, bah.. Erg zonde van zo'n race, en de paarden.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:00

Ik vind het een vreselijke tak binnen de paardensport... geen andere woorden voor ;(

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:05

Ik ben het ermee eens dat het aantal paarden dat meerent nog wat verkleind mag worden, maar desonanks vind ik dit soort races heerlijk om te zien en leef ik inderdaad helemaal mee. Ik heb zelf maar een aantal steeplechases mogen zien in mijn leven (irl), races waar zo'n 5-14(?) paarden meerenden en wat heb ik genoten zeg :+: Die hele dag heb ik overigens maar 2 paarden hun ruiter zien verliezen, de eerste al in de starthokken, paard steigerde net voor de hokjes opengingen en de ander verloor zijn ruiter bij een sprong en struikelde zelf. Dit kwam overigens door een botsing. Die dag heb ik zo'n 8-10 races gezien. Dat is toch redelijk vergelijkbaar met de wedstrijden van de andere takken binnen de paardensport. Een van de paarden rende op een afstand mee en deed absoluut geen moeite om de rest van de groep bij te houden, die was gewoon lekker aan het rennen en springen en de ander rende mee met de groep :)

Om de hele tak van deze sport te veroordelen door deze ene race vind ik erg kortzichtig.

En om het ook nog even over deze race te hebben :Y)
Wat een geweldige finish, had deze één meter verder geweest dan had het hetzelfde paard gewonnen gok ik, wat een inhaalslag maakte hij nog even in die laatste loodjes zeg, geweldig :+:
Laatst bijgewerkt door Colorado op 16-04-12 08:14, in het totaal 2 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:09

santos schreef:
als ik nog eens een ander paard krijg noem ik hem ook; sjaka laka boem boem, denk ik. :D

Ja geweldige naam, keek het filmpje op mijn werk en door al het gesjaka laka boom boom vroegen mijn collega's zich ersntig af wat ik nu aan eht kijken was :7

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:37

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:38

Colorado schreef:
I

Om de hele tak van deze sport te veroordelen door deze ene race vind ik erg kortzichtig.

Nee deze race wordt veroordeeld, niet alle steeples

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:52

sarabande schreef:
Colorado schreef:
I

Nee deze race wordt veroordeeld, niet alle steeples

Dat zie ik niet iedereen hier doen, ik lees erg veel 'wat een vreselijke tak van de sport'. Wat suggereert dat de hele 'steeple chase tak' wordt veroordeeld en niet alleen deze race, dan zou het namelijk gaan over 'wat een vreselijke race binnen deze tak van de sport'.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:54

Moet ik zeggen dat in het artikel word gezegt waarom Syn liep terwijl hij zo deed. Ik vind, dat je als jockey , het paard niet goed aanvoelt gewoon niet moet starten. Dan had je dit wel kunnen voorkomen. Trainer had ook kunnen zeggen voelt niet goed we starten niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:12

Colorado schreef:
Dat zie ik niet iedereen hier doen, ik lees erg veel 'wat een vreselijke tak van de sport'. Wat suggereert dat de hele 'steeple chase tak' wordt veroordeeld en niet alleen deze race, dan zou het namelijk gaan over 'wat een vreselijke race binnen deze tak van de sport'.

Dat is nogal eens de fout hier je leest wat je wilt lezen.
Ik zie mensen op dit bericht over deze race en de gevolgen daarvan reageren, jij voelt dat een sport die je mooi vindt aangevallen wordt, maar de meeste mensen hier hebben het toch echt over deze GN

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:15

sarabande schreef:
Colorado schreef:

Dat is nogal eens de fout hier je leest wat je wilt lezen.
Ik zie mensen op dit bericht over deze race en de gevolgen daarvan reageren, jij voelt dat een sport die je mooi vindt aangevallen wordt, maar de meeste mensen hier hebben het toch echt over deze GN

Ik voel me absoluut niet aangevallen, iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben over deze sport, maar ik zie toch wel degelijk kortzichtige opmerkingen langskomen van mensen die het hebben over de hele tak en niet alleen over deze race.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:17

Colorado schreef:
Ik voel me absoluut niet aangevallen, ik heb verder niets met deze sport te maken en iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben over deze sport, maar ik zie toch wel degelijk kortzichtige opmerkingen langskomen van mensen die het hebben over de hele tak en niet alleen over deze race.

Dan zullen die mensen denken dat binnen die sport dit een doorsnee voorbeeld is, hetgeen maar weer bewijst dat de GN slechte propaganda voor de sport is.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:20

Dan kijken die mensen niet verder dan hun neus lang is, iets wat geen probleem is, aangezien niet iedereen hetzelfde leuk hoeft te vinden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:47

Punt is dat de GN net iets langer is dan de doorsnee steeple, met meer paarden aan de start en ook met hogere hindernissen. De hindernissen zijn voor een deel al aangepast.
Toevallig afgelopen weekend een discussie over gehad, probleem kan ook zijn dat als het makkelijker gemaakt wordt dat dan juist mensen hun paard laten meedoen die dat anders niet zouden doen. Als het een behoorlijk afschrikwekkende race is dan denken eigenaren wel 3 keer na voordat ze mee doen.

De interviews met de eigenaar van Neptune Collonges (de winnaar) zijn mooi om te zien (kun je vinden op de site van http://www.racinguk.com/ . Eerst al een interview voor de race waarbij hij al heel erg geëmotioneerd is en aangeeft zijn twee paarden (hij had nog een ander in een race lopen eerder die dag) met pensioen te sturen na de races omdat ze al meer dan genoeg gedaan hebben.
Hij geeft ook aan dat de familie verdeelt was over het mee laten doen met de GN en dat zn dochter ook niet aanwezig is (maar ergens op een springwedstrijd is). Ze hadden al een paard verloren in de GN ergens in 1998.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:51

Overigens, wat iemand anders aangaf wat wellicht al zou helpen voor de veiligheid is als er na het hele deelnemersveld even een official voor de hindernis langs zou rennen (wellicht gelijk een lint spannen) en daarna weer terug zou lopen.
Op die manier zouden losse paarden ontmoedigd worden om te springen en haal je zo wellicht meer losse paarden uit het deelnemersveld. Losse paarden zijn een groot risico voor de deelnemers.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:13

Wat je niet op tv ziet is dat veel afgezonderde paarden gewoon gevangen worden, maar de meeste losse paarden rennen in de groep en dan moet je wachten tot ze van de groep afdwalen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:15

Of losse paarden rennen een poosje mee totdat ze de route naar het stallencomplex zien :-)

Ik dacht meer aan een manier om losse paarden sneller af te vangen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:36

mjaa..hoe haal je een paar losse paarden uit een groep zonder de rest te storen?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:31

sarabande schreef:
Colorado schreef:
Ik voel me absoluut niet aangevallen, ik heb verder niets met deze sport te maken en iedereen mag zijn of haar eigen mening hebben over deze sport, maar ik zie toch wel degelijk kortzichtige opmerkingen langskomen van mensen die het hebben over de hele tak en niet alleen over deze race.

Dan zullen die mensen denken dat binnen die sport dit een doorsnee voorbeeld is, hetgeen maar weer bewijst dat de GN slechte propaganda voor de sport is.

daar ben ik het dan weer mee eens.
Dat de Grand National op deze manier niet door kan gaan en zo al helemaal geen reclame voor de sport is.
Maar ik denk en misschien heb ik het wel helemaal verkeerd heb immers nooit meegereden dat veel komt door het grote deelnemersveld.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:33

Apple schreef:
Punt is dat de GN net iets langer is dan de doorsnee steeple, met meer paarden aan de start en ook met hogere hindernissen. De hindernissen zijn voor een deel al aangepast.
Toevallig afgelopen weekend een discussie over gehad, probleem kan ook zijn dat als het makkelijker gemaakt wordt dat dan juist mensen hun paard laten meedoen die dat anders niet zouden doen. Als het een behoorlijk afschrikwekkende race is dan denken eigenaren wel 3 keer na voordat ze mee doen.

De interviews met de eigenaar van Neptune Collonges (de winnaar) zijn mooi om te zien (kun je vinden op de site van http://www.racinguk.com/ . Eerst al een interview voor de race waarbij hij al heel erg geëmotioneerd is en aangeeft zijn twee paarden (hij had nog een ander in een race lopen eerder die dag) met pensioen te sturen na de races omdat ze al meer dan genoeg gedaan hebben.
Hij geeft ook aan dat de familie verdeelt was over het mee laten doen met de GN en dat zn dochter ook niet aanwezig is (maar ergens op een springwedstrijd is). Ze hadden al een paard verloren in de GN ergens in 1998.

Aangezien hij al eerder een paard verloren had, heeft hij ook al jaren geen paard meer van hem laten starten in de GN voor zover ik begreep.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:39

Als je ziet hoe het er vroeger aan toe ging...die heggen waren echt massief.
Zo zieje wel wat er allemaal verbeterd aan is.

Prachtige 1ste overwinning voor Red Rum trouwes,die won de GN 3 keer.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:40

Gisteravond terug gekomen uit Liverpool. Ik kon via een prive-situatie mee naar deze race en ben met gemengde gevoelens voorafgaand toch gegaan, omdat ik dit als een unieke kans zag. Ik heb net alle stukjes gelezen, maar ik denk dat Black_White het heel mooi verwoord. Ik heb nog nooit in mijn hele carriere/leven zulke atleten mogen zien. Ik heb zo'n respect gekregen voor de paarden, de trainers. De zorg, de faciliteiten, alle grooms, etc, etc hier kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen. Ik heb bewust niet gegokt, heb mijn fototoestel meegenomen en 500 foto's genomen van alle omstandigheden, etc. Ik had het geluk dat ik al voor de wedstrijden op de baan mocht zijn en goede plaats had, heb veel gezien wat je normaal niet ziet. Ik Ik heb hierdoor een heel positief beeld gekregen., in tegenstelling tot waar ik eigenlijk heel bang voor was. Ik heb genoten van de nog oudst levende winnaar die nu 29 is en nog met een flink temperament zichzelf liet rond showen, tot de grooms/staff die idd loslopende paarden tijdens de race proberen te vangen. De races voorafgaand aan De race zijn bijzonder fijn om te zien. Los van de feestvierders die puur op drank en gokken uit zijn, zijn er heel veel liefhebbers van paarden, paardenmensen. En ja ik heb huiverend naar de grand steeple zelf gekeken. Het ongeluk met synchronised en according to pete is voor mij duidelijk, ik ga hier niets zitten verdedigen, ik vind de dood echt afschuwelijk ( heb hele mooie foto's toevallig gemaakt van deze twee voorafgaand aan de race, en ze zo dichtbij kunnen zien, dat het me echt echt raakt). De eigenaren waren er ook kapot van en je vraagt je inderdaad af, of het de moeite allemaal wel waard is Maar toch.... toch is het echt zo, dat menig paard het chronisch zwaarder/slechter heeft denk ik dan deze dieren en de manier waarop er met de paarden wordt omgegaan echt respect heeft afgedwongen.bVoor mij heeft het ook wel een andere kijk gegeven op dit wereldje, ik hoop in Nederland ook meer naar de race te gaan, want de passie en het karakter waar deze paarden mee lopen vind ik geweldig.

hoe cool kun je als paard zijn enkele minuten voor de race
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=8PGOZQ6E

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:00

MelanieB schreef:

Ik snap de gemengde gevoelens, maar ik moet eerlijk bekennen dat de valpartijen één van de redenen is dat de Grand National mij zo fascineerd. En ik denk dat ik niet de enige ben die dit heeft. Het is niet toevallig dat één van de zwaartste racen ter wereld ook de populairste race ter wereld is. Noujuist door de valpartijen komt er zoveel emotie los bij de Grand National dat het iedereen voor de tv gekluisterd houdt.