Een paard staat centraal in 'De Rijdende Rechter'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:55

Caira schreef:
Laat maar Uryanne, Russel is er nog steeds van overtuigd dat iedere boer bakken met ZWART geld verdient aan paardenpenny's, probeer ik er al 5 jaar uit te krijgen, lukt mij ook niet ;)

Je denkt dat alle boeren dit netjes via de legale weg doen? Heb er nog nooit een gezien die het zo deed.
En zeg eerlijk; hij hoeft alleen een paar boxen af te timmeren en daarna kan hij geld vangen, mensen doen immers alles zelf dus hij heeft er verder geen werk mee. Dus als je als boer een lege schuur hebt kun je daar heel makkelijk 5-600 euro in de maand aan verdienen.

Overigens vond ik de eerste redenatie van Russel volledig terecht, was precies mijn gedachte.
En ja, ze geeft haar ervaring, is toch verder niets mis mee?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:01

Dat Russel haar ervaring geeft is natuurlijk niets mis mee. Wel als ze ervan uitgaat dat haar ervaring ook bij deze situatie het geval is. Dat is iedereen over een kam scheren.
Daarbij zijn er ook reacties van mensen die stallen bij een boer en die erg positief zijn. Daarmee gaat de redenatie van Russel (en van jou ook, Anneliesdj?) volledig de mist in...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:15

Hoezo? Dat een boer makkelijk geld kan verdienen wil toch niet zeggen dat je als klant niet tevreden kan zijn?

russel schreef:
Boer en vrouw hebben een aparte relatie...hij zijn centjes makkelijk verdiend met alles zelf doen, zij altijd daar aanwezig en zal wellicht heel veel nog daar doen....beiden beetje simpele types.

Zij zal naar de loonwerker moeten gaan...maar boer weet van die rijbruggen, maar lijkt mij een type die alleen met zijn eigen dingen bezig is en die paarden zijn voor de eigenaren.....zal heus een paard niet laten verrotten, maar is geen pensionbaas die voor de paarden gaat...

Ken wel meer plekken zoals ditte....best goedkoop, veel vrijheid, maar er is dan ook niets...alles oud en verrot...maar paarden hebben vaak ruimte...en dat is wat ze dan willen.

Die stal is gefabriceerd. Zou mijn paard er niet in kunnen zetten, maar zo een rustige haflinger dus wel...

Boer verdiend er zwart geld mee..eigenaren hebben weinig kosten...helpen elkaar.

maar hij had wel wat normaler de zaak kunnen begeleiden.....het is niet alleen maar handje ophouden en anders wegwezen.

Dit was de post van Russel die ik bedoelde, wat is hier veroordelend aan? Het is gewoon een korte situatieschets en ik zie geen dingen die niet kloppen hoor.

corine1981

Re: Een paard staat centraal in 'De Rijdende Rechter'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:20

De uitzending ook even terug gekeken.
Ik vind de regelgeving in Nederland wat dat betreft best krom... Je huurt alleen een box, dus de wei mag een zooi zijn? Beetje rare redenering. En de loonwerker wordt nergens meer mee gemoeid, of hebben we straks een 'knel gezet' deel II?

De boer is een vreempie, maar dat zijn er meerdere, zegt niets over zijn hart voor dieren.
Ik snap de vrouw in kwestie niet helemaal, dat je boos bent okee, dat je een reactie van de boer wilt okee, maar ik zou mijn paard niet graag op stal hebben bij iemand waar ik een geschil mee heb, weet jij veel wat die boer uitvreet (mocht hij dat willen)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:22

anneliesdj schreef:
Hoezo? Dat een boer makkelijk geld kan verdienen wil toch niet zeggen dat je als klant niet tevreden kan zijn?

russel schreef:
Boer en vrouw hebben een aparte relatie...hij zijn centjes makkelijk verdiend met alles zelf doen, zij altijd daar aanwezig en zal wellicht heel veel nog daar doen....beiden beetje simpele types.

Zij zal naar de loonwerker moeten gaan...maar boer weet van die rijbruggen, maar lijkt mij een type die alleen met zijn eigen dingen bezig is en die paarden zijn voor de eigenaren.....zal heus een paard niet laten verrotten, maar is geen pensionbaas die voor de paarden gaat...

Ken wel meer plekken zoals ditte....best goedkoop, veel vrijheid, maar er is dan ook niets...alles oud en verrot...maar paarden hebben vaak ruimte...en dat is wat ze dan willen.

Die stal is gefabriceerd. Zou mijn paard er niet in kunnen zetten, maar zo een rustige haflinger dus wel...

Boer verdiend er zwart geld mee..eigenaren hebben weinig kosten...helpen elkaar.

maar hij had wel wat normaler de zaak kunnen begeleiden.....het is niet alleen maar handje ophouden en anders wegwezen.

Dit was de post van Russel die ik bedoelde, wat is hier veroordelend aan? Het is gewoon een korte situatieschets en ik zie geen dingen die niet kloppen hoor.

Volgens mij praten we wat langs elkaar heen ;)

Ik doelde op een andere post, maar deze heeft een soortgelijke strekking. Veel insinuaties en aannames die nergens op slaan. Met name de 2 laatste regels in Russels's post.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:31

FahyaFemke schreef:
ik dacht als eerste de boer aansprakelijk.
en ik heb het filmpje nu helemaal bekeken en toch vind ik dat de boer (ook) aansprakelijk is. Elk jaar gebeurd dit, rond deze tijd.
Ik ken iemand die zoiets ook eens per jaar heeft, op haar paardenweide. En zij heeft die loonwerker gevraagd, om het áltijd van te voren te melden als hij komt, zodat ze haar paarden van de wei kan halen.
Dit zou voor deze boer, die meerdere paarden in pension heeft te zien aan de beelden, toch ook wel een logische verantwoordelijkheid zijn richting zijn klanten, om dan de paarden veilig te stellen.
Elke loonwerker begrijpt dit heus wel, en zal dan ook even van te voren een belletje doen.

Dus ik vind alsnog, dat de boer hier ook (deels) aansprakelijk voor kan worden gesteld.. maar goed :)
Vervelend voor die vrouw hoe dit allemaal loopt, ik begrijp haar eigenlijk wel. Ze is dan inderdaad verbaal niet op dr mondje gevallen (of hoe zeg je dat) en dat is voor die boer ook niet makkelijk, maar ik vind niet dat hij dan maar zijn schouders moet ophalen, maar haar beter kan helpen om de loonwerker aansprakelijk te stellen.

Mijn eerste gevoel was ook: boer is aansprakelijk.
Het blijkt echter maar zeer ervan af te hangen welke stallingsovereenkomst je hebt gesloten. Dit is een "zelfdoe" stal met recht op weidegang. De weide moet dan wel geschikt zijn voor paarden. De rijdende rechter is ervan uitgegaan dat de boer niet kon weten dat een loonwerker op zijn land aan het werk was met die rijbruggen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de boer er niet van wist dat er werkzaamheden op zijn land werden uitgevoerd. Het hoogheemraadschap hoort hem ervan in kennis te stellen en als men dat hoort te doen, ga je er ook vanuit dat dat gebeurt. Aan de andere kant gebeurde het vaker (dat werk met die rijbruggen). Ik vraag me af of ook de eigenaresse zich voldoende heeft gerealiseerd wat voor een risico dat kon inhouden. Beide fout vind ik eigenlijk. De boer vind ik, had zich wel iets meer mogen inzetten voor zijn klant om te bezien of de schade ergens kon worden verhaald. Maar ik vraag me af of hij (intellectueel) daartoe in staat is. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:43

uryanne schreef:
russel schreef:

Volgens mij praten we wat langs elkaar heen ;)

Ik doelde op een andere post, maar deze heeft een soortgelijke strekking. Veel insinuaties en aannames die nergens op slaan. Met name de 2 laatste regels in Russels's post.

Dat de boer zwart verdiend is best aannemelijk, zo raar vind ik die opmerking niet. Dat de eigenaren weinig kosten hebben is een feit, als het net zo duur is als bij de manege gaan ze daar wel heen. Dat hij de zaak normaler moet begeleiden is ook gewoon zo, hij geeft in de studio aan dat de loonwerker hem had benaderd om te praten over een schadevergoeding en daar wist mevrouw niets vanaf.
En hij wist dat mevrouw hier een probleem mee had en dat ze daarom de huur niet betaalde dus stopt hij een briefje in de voerton 'betalen of ik verkoop je paard' en dat noem jij geen handje ophouden? Vind het op zijn minst een rare manier van omgang.
De rest van de post is gewoon waarheid, komt rechstreeks uit het programma.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:47

Ik heb de uitzending inmiddels ook gezien en persoonlijk vind ik dat mevrouw nogal gebruik (zal niet zeggen misbruik) maakt van de mindere gebektheid van de boer. Als zij zo'n last zou hebben van zijn ongeïnteresseerde houding en het bijvoorbeeld niet melden van koliek en dergelijke, kan ze dat toch als een volwassen persoon in een gesprek aanhalen ?

Mij lijkt de boer zeker wel redelijk, alleen is hij nogal geïrriteerd door al dit 'gezeur' , dat is hoe ik zijn houding zie. Zou ik ook zijn voor zover ik weet hoe de situatie is gegaan, iemand die je al een half jaar lastig valt over iets wat ook in een normaal gesprek al opgelost had kunnen worden, dan houdt het een keer op met geduld hebben.

Aannemer, boer en mevrouw hadden gewoon samen om tafel moeten gaan, de vrouw kan ook zelf de aannemer bellen voor een gesprek, en mijns inziens is zij ook degene die dit had moeten regelen. Niet de boer lastig vallen. De schade aan Willem is enorm jammer, hij is er weer bovenop, hoge kosten zijn er geweest, waarom moet het dan altijd weer zo flauw gaan als we hier in de aflevering zien.

De beste man heeft het paard weten te bevrijden, hij heeft hem toch niet laten liggen zoals mevrouw beweert dat hij wel vaker doet. Dat is oude koeien uit de sloot halen, heb je niets aan in de huidige situatie. Drogredenen, die niet geloofwaardig overkomen.
Dat de boer niet afwist van de aannemer komt vaker voor hoor, bij vriendlief op de boerderij is dit ook vaker voorgekomen, heb het zelf ook een aantal keer meegemaakt. Dingen niet op de plaats neerzetten waar afgesproken, met als gevolg de kalveren uit de wei. Dus verkijk je er a.u.b. niet op, puur omdat de boer minder intellectueel lijkt als de gemiddelde persoon.

Als je enige zekerheid wilt hebben dat je paard bij 'paardlievende' mensen staat, dan moet je hem op een pensionstal zetten waar tenminste 1 persoon met een diploma rondloopt in de paardenwereld, niet bij een boertje die er voor het geld wat boxen bijheeft. Tuurlijk moet deze ook een veilige omgeving creeeren, maar al met al is het algemeen bekend dat het er op een dergelijke locatie nog wel eens aan schort. (Nou zeg ik niet dat je daar maar genoegen mee moet nemen, maar dat het eerder te verwachten is )

Zelf heb ik ook bij 2 'boertjes' gestaan, en er is een reden dat ik zeg : Nooit weer, alleen als het mijn eigen boerderij is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:50

De boer lijkt me iemand die niet met kritiek kan omgaan, mevrouw heeft het vast wel normaal geprobeerd, ze is tenslotte vlak na het ongeluk al bij hem geweest om te zeggen dat ze hem aansprakelijk wilde stellen.
Maar ik gok dat die boer gewoon dichtklapt bij kritiek en gaat staan grinniken zoals ie in het programma ook doet.
Kan me voorstellen dat mevrouw na maanden proberen er wat zinnigs uit te krijgen er gewoon helemaal zat van is. Zo komt ze ook op me over; ze is er gewoon helemaal klaar mee dat hij op geen enkele manier haar tegemoetkomt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:54

anneliesdj schreef:
De boer lijkt me iemand die niet met kritiek kan omgaan, mevrouw heeft het vast wel normaal geprobeerd, ze is tenslotte vlak na het ongeluk al bij hem geweest om te zeggen dat ze hem aansprakelijk wilde stellen.
Maar ik gok dat die boer gewoon dichtklapt bij kritiek en gaat staan grinniken zoals ie in het programma ook doet.
Kan me voorstellen dat mevrouw na maanden proberen er wat zinnigs uit te krijgen er gewoon helemaal zat van is. Zo komt ze ook op me over; ze is er gewoon helemaal klaar mee dat hij op geen enkele manier haar tegemoetkomt.

Ehm... De rechter heeft de boer in het gelijk gesteld hoor, niet de eigenaresse van de pony.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:54

Ja, maar hoe mevrouw op mij overkomt, hoe zal ze bij hem zijn geweest om te zeggen dat ze hem aansprakelijk wilde stellen. Persoonlijk vind ik dat haar manier van communiceren echt enorm respectloos is op enkele momenten, ze doet uitspraken die je niet hoeft te doen als je het niet met zekerheid weet. Allemaal insinuaties , geen feiten. Alles van horen zeggen, ze staat er toch zelf in pension ?

Daarbij is ze verkeerd om direct maar bovenop de boer te springen en hem om de oren te slaan met dat hij aansprakelijk is, waarom heeft mevrouw geen contact opgenomen met het aannemersbedrijf ?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:19

Vervelende situatie en niet goed voor de sfeer op stal.
Als eigenaar van een paard vind ik sowieso dat je zelf de verantwoordelijkheid moet hebben dat je een goede verzekering afsluit voor de eventuele ziektekosten van je paard of de discipline maandelijks een bedrag opzij te zetten,dat is punt 1!

Ten tweede vind ik dat Jan de boer en Mevrouw Anja na dit ongeval eens goed met elkaar hadden moeten communiceren en doorspreken wat er precies gebeurt was en hoe het in elkaar stak betreffende loonwerker en door wie deze ingehuurd was,dan had Mevrouw Anja al geweten dat ze het Hoogheemraadschap aansprakelijk kon stellen,mits deze de boer niet op de hoogte gesteld had van de komst op data en tijdstip,zodat Jan de Boer dan bijvoorbaat maatregelen had kunnen nemen om de dieren van het land te halen of laten halen door de paardeneigenaren zelf!

Echter denk ik dat er door Mevrouw Anja uit emotie gehandeld is en de boer aansprakelijk gesteld heeft zonder alles uit te denken en na te vragen omdat Jan de Boer het dichtstbij staat en deze dame van mening was dat Jan de Boer iedere minuut van de dag toezicht kan houden op de paarden,echter heeft de Boer meerdere activiteiten te doen binnen zijn bedrijf!

Alle andere zaken die aangesneden worden zoals Mevrouw beschrijft zijn bijzaak en niet relevant!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:44

Als die vrouw er echt zo ontzettend van overtuigd is dat de boer verantwoordelijk is, en echt serieus vind dat hij onverantwoordelijk is. En bovendien serieus het idee heeft dat hij dieren in nood niet helpt. (Koliek, hengst/merrie verhaal, paard in sloot)

Hoe kan het dan dat ze daar nog steeds op stal staat? Als ik zo over de stal zou denken waar mijn paardje staat, dan zou hij er dezelfde dag nog weg zijn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:50

Cheytjuh schreef:
Ja, maar hoe mevrouw op mij overkomt, hoe zal ze bij hem zijn geweest om te zeggen dat ze hem aansprakelijk wilde stellen. Persoonlijk vind ik dat haar manier van communiceren echt enorm respectloos is op enkele momenten, ze doet uitspraken die je niet hoeft te doen als je het niet met zekerheid weet. Allemaal insinuaties , geen feiten. Alles van horen zeggen, ze staat er toch zelf in pension ?

Daarbij is ze verkeerd om direct maar bovenop de boer te springen en hem om de oren te slaan met dat hij aansprakelijk is, waarom heeft mevrouw geen contact opgenomen met het aannemersbedrijf ?

ik zelf dacht als eerste: de boer is aansprakelijk. nooit aan dat aannemersbedrijf gedacht. het is toch de boer zijn land, en dat huurt zij van die boer? dus daarom zou zij dan het aannemersbedrijf moeten bellen? Dat is weer de boer zijn pakkie-an.

Dat schreef iemand anders ook al, met dat bed voorbeeld - winkel klagen - en die klaag weer bij fabrikant. zo heeft ieder 1 persoon om bij te klagen / verantwoordelijk te stellen..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:00

Je kunt het ook anders zien,wanneer iemand bij ons van buitenaf werkzaamheden komt verrichten,dient die persoon zich eerst te melden en een werkvergunning in te vullen en na het voldoen aan de veiligheidseisen voor de werkzaamheden die hij gaat verrichten mag hij pas aan het werk,dit dient dan door een werknemer gecontroleerd te worden en door beide partijen ondertekend.

Mocht er nadien iets gebeuren kun je waarnemen waar het verkeert is gegaan en wie aansprakelijk gesteld kan worden!

In dit geval is de loonwerker zonder aankondiging aan het werk gegaan en heeft niet voldaan aan de veiligheidseisen!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:08

maar zijn die regels er echt dan. want zoals ik lees gebeurd er dus wel vaker dat ze 'ineens' over je erf denderen.
ik had dat zelf met de mestboer, die belde ineens dat hij er niet langs kon. Waarop ik zei nee ik had ook helemaal niet gezegd dat je al mocht komen? ;) als hij er wel langs kon, had hij dus gewoon de wei in gegaan, met alle gevolgen van dien. Blij dus dat de trailer er voor stond.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:17

Een loonwerker in dienst van het aannemersbedrijf dient net zo goed aan veiligheidseisen te voldoen,het aannemersbedrijf had naar de boer een belletje moeten doen om aan te geven op welk tijdstip deze onderweg zou zijn,zodat de boer dan maatregelen had kunnen treffen om de boel in veiligheid te stellen,of laten stellen.

Ook heb je loonwerkers die voor zichzelf rijden en ZZP'er ook zij dienen vantevoren aan te kondigen wanneer ze ingeplant hebben om hun werkzaamheden te verrichten.

Die regels zijn er zeker,maar sommige klussen nogal wat bij in het zwart bij particulieren,dus die komen dan niet met een werkvergunning aan en betaling is dan vaak handje contantje of via een rekening zonder BTW berekening,en lager uurtarief.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:18

uryanne schreef:
anneliesdj schreef:

Ehm... De rechter heeft de boer in het gelijk gesteld hoor, niet de eigenaresse van de pony.

Ja dus? De boer is niet degene die aansprakelijk is.
Maar daarom is het nog niet netjes dat hij mevrouw en de aannemer niet met elkaar in contact heeft gebracht en op alle mogelijke manier de boot heeft afgehouden?
Het is toch op zijn grond gebeurd, geeft hem wel een rol in deze, verdient geen schoonheidsprijs om in de studio te gaan zeggen dat de aannemer hem al meerdere malen heeft gecontacteerd om de schade te bespreken.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:27

Zelf vermoed ik dat het Hoogheemraadschap of aannemersbedrijf de boer wel hebben bericht maar hij daar op dat moment geen gehoor aan heeft gegeven en waarschijnlijk gedacht het gaat ieder jaar goed dus waarom nu niet.
En dat het deze keer dus iets minder goed afgelopen is,maar dat zou die mevrouw Anja zelf nog kunnen uitzoeken door rechtstreeks contact op te nemen met het Hoogheemraadschap en de aannemer die dit klusje geklaard heeft in opdracht van het Hoogheemraadschap.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:30

Ik denk ook dat hij wel bericht heeft gehad, wss een brief dat ze in week ... werkzaamheden aan de sloten gaan doen.
Hij zal er verder wel niet bij nagedacht hebben, ze redden zichzelf wel.
Dat hij er echt helemaal niets vanaf wist gaat er bij mij niet in.

En ik vind het echt niet de taak van mevrouw om in contact te gaan met die aannemer of hoogheemraadschap hoor. Zij heeft alleen maar met die boer te maken, als hij ander volk op zijn erf heeft wat schade veroorzaakt moet hij dat met hen afhandelen en niet mevrouw.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:31

@Anneliesdj; jij bent het dus niet eens met de uitspraak?

Ik ben ook wel van mening dat de boer er wat meer aan had kunnen doen om de partijen in contact met elkaar te brengen, maar zoals in de uitzending duidelijk te zien was, was mevrouw op een dusdanige 'agressieve' manier naar de boer gegaan, dat ik wel kan begrijpen dat de boer het er bij heeft laten zitten. Eerst pony bevrijden en regelen dat het dier verzorgt word en vervolgens een grote mond krijgen? Nee, dan zou ik ook zoiets hebben van 'stik er maar in' met je 3000 euro!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:23

FahyaFemke schreef:
maar zijn die regels er echt dan. want zoals ik lees gebeurd er dus wel vaker dat ze 'ineens' over je erf denderen.
ik had dat zelf met de mestboer, die belde ineens dat hij er niet langs kon. Waarop ik zei nee ik had ook helemaal niet gezegd dat je al mocht komen? ;) als hij er wel langs kon, had hij dus gewoon de wei in gegaan, met alle gevolgen van dien. Blij dus dat de trailer er voor stond.

gelukkig belt die van ons wel altijd van te voren...
Ook eigen belang, want hij heeft een hekel aan als die draadjes en paaltjes waarmee ik de wei in stukken verdeel, dus voor hij komt moet ik altijd eerst de wei "ontruimen" en zorg ik ook dat de paarden er niet staan...

Ik heb wel vaker verhalen gehoord dat loonwerkers in opdracht van het waterschap niet altijd melden dat ze komen en zich gewoon toegang verschaffen tot je land als vanaf jouw land het kanaal of de sloot schoongemaakt moet worden...

In zulke gevallen kun je maar beter zorgen voor een speciaal "schouwpad" met de omheining meer naar binnen, zodat ze niet tussen je beesten door hoeven... 's is alleen zonde van al die m2s oppervlak die je dan minder goed kan gebruiken en maaien...

Verder kan ik me wel voorstellen dat je niet zoveel hebt aan een vage aankondiging dat ze ergens die week gaan sloten opschonen. Meestal krijg je geen dag met dagdeel omdat dat moeilijk in te schatten is.

De Boer kanzo'n aankondiging echter wel op het bord hangen met de mededeling dat in die week gehekkeld gaat worden en dat het gebruik van de wei op eigen risico is.
Andere optie is om alvast een stuk van de wei even af te schermen door een aantal meters vanaf de oever een draadje of lintje spannen zodat de paarden er niet bij kunnen komen.

Maar goed, het leed was al geschied, nu die kosten nog ergens kunnen verhalen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:18

FahyaFemke schreef:

joyce B schreef:
gelukkig belt die van ons wel altijd van te voren...
Ook eigen belang, want hij heeft een hekel aan als die draadjes en paaltjes waarmee ik de wei in stukken verdeel, dus voor hij komt moet ik altijd eerst de wei "ontruimen" en zorg ik ook dat de paarden er niet staan...

Ik heb wel vaker verhalen gehoord dat loonwerkers in opdracht van het waterschap niet altijd melden dat ze komen en zich gewoon toegang verschaffen tot je land als vanaf jouw land het kanaal of de sloot schoongemaakt moet worden...

In zulke gevallen kun je maar beter zorgen voor een speciaal "schouwpad" met de omheining meer naar binnen, zodat ze niet tussen je beesten door hoeven... 's is alleen zonde van al die m2s oppervlak die je dan minder goed kan gebruiken en maaien...

Verder kan ik me wel voorstellen dat je niet zoveel hebt aan een vage aankondiging dat ze ergens die week gaan sloten opschonen. Meestal krijg je geen dag met dagdeel omdat dat moeilijk in te schatten is.

De Boer kanzo'n aankondiging echter wel op het bord hangen met de mededeling dat in die week gehekkeld gaat worden en dat het gebruik van de wei op eigen risico is.
Andere optie is om alvast een stuk van de wei even af te schermen door een aantal meters vanaf de oever een draadje of lintje spannen zodat de paarden er niet bij kunnen komen.

Maar goed, het leed was al geschied, nu die kosten nog ergens kunnen verhalen...

Mee eens, de boer heeft best geweten dat er werkzaamheden zouden worden verricht alleen wellicht niet precies wanneer. Dat "voor eigen rekening en risico" verhaal waarmee hij schermt vind ik dan ook niet helemaal opgaan. Als hij graag ruimte verhuurt aan paarden voor extra centen, dat zou hij dit risico op zijn minst moeten communiceren. Ik kan mij voorstellen dat mevrouw boos is. Het is ook niet niks als dat gebeurt met je paard. En een flinke rekening er nog bij.
Ik zou mijn paard er nooit zetten pfff.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:49

uryanne schreef:
@Anneliesdj; jij bent het dus niet eens met de uitspraak?

Ik ben ook wel van mening dat de boer er wat meer aan had kunnen doen om de partijen in contact met elkaar te brengen, maar zoals in de uitzending duidelijk te zien was, was mevrouw op een dusdanige 'agressieve' manier naar de boer gegaan, dat ik wel kan begrijpen dat de boer het er bij heeft laten zitten. Eerst pony bevrijden en regelen dat het dier verzorgt word en vervolgens een grote mond krijgen? Nee, dan zou ik ook zoiets hebben van 'stik er maar in' met je 3000 euro!

Ik vraag me toch af waar jullie dat agressieve allemaal vandaan halen? Mevrouw is best netjes, die is het alleen zat om geen gehoor te krijgen. Ze heeft in het begin alleen maar netjes met hem gepraat.
Ik vind juist die boer niet netjes, als je hoort wat ie in het begin over haar zegt :n

Ik snap de uitspraak niet helemaal want hij zegt dat door het ontbreken van pensionovereenkomst zij hem niets kan maken. Ze huurt alleen de box met gebruik van het weiland en hij moet wel zorgen dat het weiland geschikt is voor paarden.
Dan hoort dit daar toch ook bij lijkt me? De boer was niet verantwoordelijk voor het in en uit de wei halen van het paard en daarom is hij aansprakelijk is.
Feit blijft wel dat het zijn weiland is en dat hij dus hoort te weten wat daar gebeurd dus dat er geen pensionovereenkomst is lijkt me niet ter zake doen, mevrouw huurt de stal en het weiland en dat is voldoende.

Overigens valt het me ook op dat mr visser altijd heel mild is voor mensen die sociaal wat minder begaafd zijn. Als beide partijen gewoon goed gebekt zijn laat ie ze lekker ruzie maken in de studio en gaat er ook opin wat er wordt gezegd.
Maar nu zegt mevrouw dat de boer het al vaker heeft laten afweten en zegt hij meteen 'mevrouw vind u dat nu netjes, u doet meneer pijn door dat te zeggen' en hij vraagt niet eens of het waar is. Het intresseert hem anders ook niet waar de partijen elkaar voor uitmaken.
Ik vraag me af of dat niet ook heeft meegespeeld.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:30

@anneliesdj, ik weet het ook niet meer... De rechter heeft uitspraak gedaan. Die heeft er voor geleerd en de uitzending gezien te hebben kon ik me er wel in vinden. De boer was/ is wat makkelijk, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij ook maar schuld heeft. Ook de eigenaresse heeft schuld omdat zij het ook allemaal wel prima vond. Totdat het misgaat en dan gaat ze een zondebok zoeken... De rechter doorzag het allemaal prima. Jammer voor mevrouw, maar het recht heeft zegegevierd.