Huertecilla schreef:Dat klopt. Er is niet eens bekend hoeveel paarden waar staan in NL. Men heeft geen idéé hoeveel % er eigenlijk gechipt is of zelfs maar een ´boekje´ heeft.
Het is een ongeregeld zooitje zonder iets in kaart of ook maar enige regels mbt houden.
Een meldingsplicht is dan een scheet in een netje.
Stukje van de site van brummerhoeve:
Citaat:
Naar aanleiding van het verzoek van diverse stamboeken om de tenaamstelling van paarden en ponies te controleren heb ik het New Forest ponystamboek verzocht om toezending van een overzicht met de ponies die op naam staan van de gebr. Hoedemakers. Uitkomst: van de 31 ponies staan er 23 onterecht op onze naam.
Conclusie: 75% van de ponies staat onjuist geregistreerd. Wijzigingen die in het verleden zijn doorgegeven zijn niet verwerkt. Ervan uitgaande dat dit voor andere leden niet wezenlijk anders zal zijn ,is er dus sprake van een ondeugdelijke registratie, die feitelijk onbruikbaar is.
Ik heb het stamboek dan ook het volgende dringende advies gegeven.
1.Neem de controle van de tenaamstelling per direct op voor het gehele ledenbestand van het stamboek. Gezien de actuele uitbraak van het rhino-virus lijkt me dit een zaak die niet langer uitstel kan hebben.
2.Spreek niet langer van eigenaar maar zoals andere stamboeken doen van geregistreerde. Het eerste is nl. juridisch niet correct.
3.Vraag aan de leden om bij verkoop middels een standaardformulier digitaal de actuele situatie en voor zover bekend de nieuwe eigenaar door te geven aan het stamboek.
Door niets te doen laat je de regie over aan het ministerie en dat is iets wat je niet moet willen.