CDA wil meldplicht paardenvirus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:29

vientijntje schreef:
Niet helemaal..... er zijn 3 gemelde plaatsen in Nederland waar de neurologische variant heerst . Dit kunnen er dus veel meer zijn....

Dat klopt. Er is niet eens bekend hoeveel paarden waar staan in NL. Men heeft geen idéé hoeveel % er eigenlijk gechipt is of zelfs maar een ´boekje´ heeft.
Het is een ongeregeld zooitje zonder iets in kaart of ook maar enige regels mbt houden.
Een meldingsplicht is dan een scheet in een netje.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:47

Huertecilla schreef:
Dat klopt. Er is niet eens bekend hoeveel paarden waar staan in NL. Men heeft geen idéé hoeveel % er eigenlijk gechipt is of zelfs maar een ´boekje´ heeft.
Het is een ongeregeld zooitje zonder iets in kaart of ook maar enige regels mbt houden.

_/-\o_

Stukje van de site van brummerhoeve:
Citaat:
Naar aanleiding van het verzoek van diverse stamboeken om de tenaamstelling van paarden en ponies te controleren heb ik het New Forest ponystamboek verzocht om toezending van een overzicht met de ponies die op naam staan van de gebr. Hoedemakers. Uitkomst: van de 31 ponies staan er 23 onterecht op onze naam.

Conclusie: 75% van de ponies staat onjuist geregistreerd. Wijzigingen die in het verleden zijn doorgegeven zijn niet verwerkt. Ervan uitgaande dat dit voor andere leden niet wezenlijk anders zal zijn ,is er dus sprake van een ondeugdelijke registratie, die feitelijk onbruikbaar is.

Ik heb het stamboek dan ook het volgende dringende advies gegeven.

1.Neem de controle van de tenaamstelling per direct op voor het gehele ledenbestand van het stamboek. Gezien de actuele uitbraak van het rhino-virus lijkt me dit een zaak die niet langer uitstel kan hebben.
2.Spreek niet langer van eigenaar maar zoals andere stamboeken doen van geregistreerde. Het eerste is nl. juridisch niet correct.
3.Vraag aan de leden om bij verkoop middels een standaardformulier digitaal de actuele situatie en voor zover bekend de nieuwe eigenaar door te geven aan het stamboek.
Door niets te doen laat je de regie over aan het ministerie en dat is iets wat je niet moet willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:11

annastasia schreef:
Huertecilla schreef:

_/-\o_

Stukje van de site van brummerhoeve:
Citaat:
Naar aanleiding van het verzoek van diverse stamboeken om de tenaamstelling van paarden en ponies te controleren heb ik het New Forest ponystamboek verzocht om toezending van een overzicht met de ponies die op naam staan van de gebr. Hoedemakers. Uitkomst: van de 31 ponies staan er 23 onterecht op onze naam.

Conclusie: 75% van de ponies staat onjuist geregistreerd.

Dus hoe wil je in vredesnaam beheer op maat verwachten van de overheid??!!
Áls er onverhoopt afrikaanse paardenpest ergens de kop opsteekt moet gewoon heel NL op slot en er behoorlijk draconisch geruimd worden omdat niemand weet welk paard waar staat; - geweest is, -naar toe gegaan is.

Denk ook even na over meldingsplicht. Wát wil je dan melden. Dat onbekende ´Sofietje´ bij een boer die geen paardhouder is staat, waarvan niet bekend is welke paarden er nog meer staan, van wie die zijn of wat de herkomst is?
Lekker beheer is er dan mogelijk met de gemelde info.
Het is ook volslágen onrealistisch te denklen dat zo´n plicht enig effect heeft want noch de eigenaar van Sofietje, noch de boer waar ze staat willen hun illegaliteit aan de overheid melden.
Tja, en dan; denk je nu echt dat iedereen een snotneus van neuro-rhino kan onderscheiden???

Begin eerst maar eens met ziekte-beheer mógelijk te maken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:26

Eh, lijkt me dat je er een dierenarts bij haalt als je denkt neuro-rhino te hebben, hé verrek zo'n dierenarts kan ook gelijk locatie doorgeven, vragenlijstje invullen met hoeveelheid paarden... :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:29

Authentic schreef:
Eh, lijkt me dat je er een dierenarts bij haalt als je denkt neuro-rhino te hebben, hé verrek zo'n dierenarts kan ook gelijk locatie doorgeven, vragenlijstje invullen met hoeveelheid paarden... :)*

En waarom denk je dat ons niet ons kent? :)

Dierenartsen kennen vaak hun grote klanten (maneges en grote pensionstallen) al vele jaren. Na enig overleg tussen stalhouder en DA is er zoveel mogelijk.

Rumpleteaser

Re: CDA wil meldplicht paardenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:33

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:53

Authentic schreef:

Je mist nog steeds een belangrijk aspect. De overheid heeft helemaal geen gegevens van schrikbarend veel paarden.
Het enige wat ze kunnen doen is een adres op een lijst zetten.
Verder NIETS mbt eventueel management van een melding.

Er is eerst een betrouwbaar volledig systeem nodig waar de locaties waar paarden zijn, alle paarden en welk paard op welke locatie staat, dus stond, in geregistreerd is.
Zonder dat is het allemaal een scheet in een netje over een sector die totaal ongecontroleerd kan doen wat ze wil. Als het maar het financiële sectorbelang dient en voor de rest wordt alles gesaboteerd.
Nu lekker paniek zaaien en weer veel entingen; kassa!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:03

Xanne schreef:
Angela schreef:
Ik vraag me dus af hoe de CDA dit ziet. Preventief ruimen zal bij hobbydieren niet zo snel plaatsvinden als bij "bedrijfsdieren" als koeien (lijkt mij). Maar goed, ik heb dus ook niet getekend, benieuwd naar hoe ze de uitwerking zien van een meldingsplicht. Alleen melden, deuren dicht, vervoersverbod? Prima!!! Doen!!!!, ook ruimingsplicht??? Mij niet gezien... dan maar zo...

Bij de MKZ- en vogelgriepcrisis zijn ook hobbydieren geruimd.

Mensen wees niet zo naief. Lees je in en tref je eigen voorzorgsmaatregelen, maar ga niet in paniek om maatregelen roepen die alleen maar ellende op kunnen leveren. Je hebt er niets aan om te weten waar het virus precies is. De paarden die alleen een luchtweginfectie krijgen van EHV 1 zullen immers niet gemeld worden omdat veel mensen nauwelijks merken dat hun paard ziek is, toch verspreiden ook deze paarden het virus. Bovendien kan het virus elk moment op elke locatie de kop op steken wanneer een latente infectie actief wordt in een paard dat een mindere weerstand heeft. Een meldingssyteem is dus onbetrouwbaar, nutteloos en schadelijk. Het zorgt voor volkomen overtrokken reacties op een virus dat al aanwezig is zolang ik me kan heugen en ieder jaar voor een aantal slachtoffers zorgt. Als de maatschappij en de overheid het idee krijgen dat het hier om een doodeng virus gaat, dan kan je je bergen, want dan kunnen er maatregelen komen waar geen enkele paardenbezitter op zit te wachten.

We weten nu dat het virus actief is in verschillende regio's in het land en we nemen onze maatregelen om te voorkomen dat onze en andermans paarden ziek worden. Het heeft geen enkele meerwaarde om exact te weten op welke locaties het virus zit.

Ik ben die massahysterie echt flink zat.

Iemand die het begrijpt +:)+.

Een meldingsplicht heeft voor de overheid alleen zin als er ook maatregelen aan verbonden zijn. Ruiming kan ergens aan het eind van de lijn heus voorkomen, maar al veel eerder komen een vervoersverbod en wellicht ook een verordening die ervoor zorgt dat je niet naar je paard toe mag (als die elders staat en niet achter je huis). Het is allemaal in praktische zin nutteloos, maar er kan best een ambtenaar tot zulke besluiten komen en dan is het hek natuurlijk van de dam in paardenland.

Meldingsplicht kan ook zorgen voor een hetze tegen bepaalde stallen en dat mensen om te treiteren meldingen gaan doen. Kijk maar eens wat er allemaal over de stal van Judith Vetker is rond gebazuind, ben je lekker mee als professional. Maar als er straks een meldpunt of meldingsplicht is, dan kan iedereeen dat vrijelijk doen en het lijkt nog legitiem ook. Als er op een stal 2 veulentjes worden verworpen, dan zijn dat er een dag later opeens 6 omdat er bij het doorvertellen wat overdreven wordt en de dag erna wel 8 of 9 en dan is het opeens zeker weten rhino. Zo werkt dat bij mensen en dat is uitgebreid onderzocht en bewezen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:26

Ben t met HC eens. Eerst maar eens zorgen dat alle paarden/pony's/ezels netjes geregistreerd staan. Zodat bij een uitbraak van een écht ernstige ziekte ook echt juist gehandeld kan worden en er een up to date overzicht van t aantal paardachtigen in NL is en waar ze zich bevinden.

Bij varkensbedrijven en rundveebedrijven moet ook alles op elk moment up to date zijn qua registratie. Zo niet dan wordt je flink beboet, en terecht. Begint al bij de geboorte van een kalfje, die wordt meteen geregistreerd en voorzien van die mooie gele flapjes :D en mocht je t vergeten en buiten de wettelijke termijn vallen dat je het kalfje zou aanmelden, dan wordt t een DNA'tje op eigen kosten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:14

Een kalverboer heeft er belang bij dat het duidelijk is dat een bepaald dier van hem is. Een paardenhouder heeft daar helemaal geen belang bij. De overheid wel, maar de vraag is of je dat allemaal wel moet willen als je er alleen de overheid een lol mee doet?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:28

Ik ben helemaal niet voor registreren. Het gaat de overheid niets aan welke paarden ik heb. Mag je straks keurig ook belasting voor je paard gaan betalen..

Wat een onzin allemaal... Als staleigenaren nu simpel weg zeggen, Ok bij ons op stal heerst het, dan kun je daar tenminste wat mee..
Sorrie er wordt van alles bedacht en verzonnen, maar de verantwoording ligt bij de eigenaar van paard en Stalhouder. Als die op tijd hun maatregelen nemen dan hoeft er ook geen meldingsplicht of registratieplicht te gaan komen..

En hoe komt het nu dat er nu ineens overal zo'n paniek is, en dat ineens zoveel media erop zitten, wat zit erachter, wat is er nu werkelijk gaande??

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:46

FriesWytske schreef:
En zo wordt het alleen maar een grotere hetze. Sorry, maar volgens mij begrijpt niemand dat als dit doorgaat. Er straks dan ook een ruimingsplicht komt. Dan kunnen we ook wel alle mensen met griep ruimen. Want dat is het. Alleen in een enkele geval wordt het de neurologische vorm. In plaats daarvan moet iedereen zijn of haar gezonde verstand gebruiken. En elkaar niet gek laten maken. Zoals dat ook hier op bokt gebeurt.

http://www.omropfryslan.nl/node/45331
Zie maar eens naar dit filmpje.
Ik ga dan ook niet mee in de hetze van de petitie.

Ben het helemaal met je eens FriesWytske!
Had het niet beter kunnen verwoorden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:43

Lovely schreef:
Een kalverboer heeft er belang bij dat het duidelijk is dat een bepaald dier van hem is. Een paardenhouder heeft daar helemaal geen belang bij. De overheid wel, maar de vraag is of je dat allemaal wel moet willen als je er alleen de overheid een lol mee doet?

De paardhouder heeft er geen belang bij dat bij een geval van een wérkelijk gevaarlijke paardenziekte zoals Afikaanse paardenpest de overheid niet exact en gericht kan beheren en beheersen?
De verspreidende mug kómt al voor bij jullie.

Hier in andalucía is blautong endemisch en komt de paardenpest incidenteel voor. Doordat alle paarden hier GOED geregistreerd zijn, kan zéér gericht beheerd worden en is een uitbraak van deze afschúwelijke ziekte al verschillende keren voorkomen.
Doordat híer zo streng geregistreerd en beheerd wordt is bij júllie de sector-puinhoop nog niet to een paarden-ramp geworden.

Ik begrijp jullie niet. Wel hysterie over meldplicht maar geen wil voor een goed beheerssysteem 8)7

Ok, stel dát er ook een paardenbelasting zou gaan komen. Is dat oneerlijk/ onredelijk/ raar?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:47

Moet elke paardeneigenaar dan een briefje ontvangen met "5 km verderop staat een ziek paard"? Het lijkt mij enkel van belang door middel van dierenartsmeldingen te weten waar zieke dieren staan en dat deze informatie openbaar is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:52

Jesser schreef:
En hoe komt het nu dat er nu ineens overal zo'n paniek is, en dat ineens zoveel media erop zitten, wat zit erachter, wat is er nu werkelijk gaande??

Ben je de hysterie over de varkensgriep nú al vergeten?

GELD zit er achter; lekker bangmaken = omzet door enten.
´Anky laat haar paarden voor Rhino enten´. of west nijlvirus of wat ook.

Valt me nog mee dat het blauwtongincident niet tot een entcampagne tegen blauwtong heeft geleid zo laten paardeigenaars zich voor het lapje houden.

Denk even na allemaal.
Hoe meer ongeregeld, hoe meer onzekerheid, -angst, -hysterie, -omzet door enten.
Ondersteun een goede beheersmogelijkheid en dan is alleen om de 8 jaar tegen tetanus enten nodig. Maar ja, dát gaat de sector natuurlijk nooit opgeven en de dierenartsen nooit toegeven.
Dus; lekker paniek zaaien en de overheid de boeman over paardenbelasting laten zijn. Hoppa en zo zijn jullie daadwérkelijk meer kwijt aan helemaal niet onschadelijke entingen dan aan eventuéle paardenbelasting 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:56

Authentic schreef:
Moet elke paardeneigenaar dan een briefje ontvangen met "5 km verderop staat een ziek paard"?

Hoe dan? De overheid weet helemaal niet waar paarden stáán!!

Dat is hét punt wanneer er onverhoopt een geval van paardenpest zou optreden. Dan MOET dus gelijk heel NL op slot en een ruime straal geruimd worden. Dat kan duren tot de eerstvolgende winter wanneer de muggen niet meer migreren en dan moet je met zijn allen duimen dat het in het voorjaar niet overnieuw begint....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:01

Het CDA wil vooral stemmen winnen. Pas op wat je wenst! Ik moet er niet aan denken dat elk paard geregistreerd staat en de overheid precies weet waar ze zich bevinden. Dat houdt een virus niet tegen, het houdt paardendieven niet tegen maar het is wel reuzehandig als er geruimd moet worden of als er paardenbelasting geheven moet worden (denk aan hondenbelasting, mest op de weg, Ridderkerk en een half miljoen paarden in NL, kassa!).
Nooit de overheid vertrouwen. Ik werk er nota bene zelf dus ik weet hoe het werkt...

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:08

Asyaa schreef:
Dierenartsen kennen vaak hun grote klanten (maneges en grote pensionstallen) al vele jaren. Na enig overleg tussen stalhouder en DA is er zoveel mogelijk.

een dierenarts is verplicht een meldplichtige dierziekte te melden, anders is deze strafbaar

ik ben voor meldplicht, dit ook om Rhino in kaart te kunnen brengen.
Meldplicht heeft niets te maken met ruimingsplicht, schmallenberg is ook meldplichtig maar dit alleen om te kijken hoe dit virus zich ontwikkeld en gaat verspreiden, dat is (voorlopig) de enige reden dat deze ziekte meldplichtig is

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:15

Waves schreef:
denk aan hondenbelasting, mest op de weg, Ridderkerk en een half miljoen paarden in NL, kassa!.

Ok, even over nadeneken.....

:)* :)* :)* :)* :)* :)*

Hmm, best wel redelijk eigenlijk die paardenbelasting. Hondenbezit is ook belast en verder zijn er voor de ruiterij ruiterpaden.

Afgezien van ongelooflike kortzichtigheid mbt een goed beheer bij werkelijk gevaarlijke ziektes is het gezeur over paardenbelasting nog onredelijk ook.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:16

Huertecilla schreef:
Authentic schreef:
Moet elke paardeneigenaar dan een briefje ontvangen met "5 km verderop staat een ziek paard"?

Hoe dan? De overheid weet helemaal niet waar paarden stáán!!

Lees je nou niet? Mijn vraag was of elke paardeneigenaar zo'n brief moet krijgen. Het is imo enkel van belang te weten waar zieke paarden staan, dat kan een dierenarts prima doorgeven, als elke paardeneigenaar zou zijn/haar werk doet en informeert. Denk simpel via een website maak er een landkaartje stippeltje bij ziek paard welke vorm hoeveel zieke paarden, hoeven geeneens namen bij en tadaa...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:19

Authentic schreef:
Denk simpel via een website maak er een landkaartje stippeltje bij ziek paard welke vorm hoeveel zieke paarden, hoeven geeneens namen bij en tadaa...

denk eens nóg simpeler: elk paard chippen, mutaties bijhouden en tatááá.

Dan is het beheer ook gelijk in handen van deskundigen en niet in die van hysterische pennies.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:29

Wat voor beheer? We hebben het hier over mélden van zieke dieren.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:42

ja, dan kan de overheid die gegevens nog voor zichzelf houden zodat hun een beeld hebben van de situatie, nu weten ze niets, hoeveel zieke dieren erzijn, waar ze zitten? hoe kunnen ze dan een idee hebben hoe ze het onder controle moeten krijgen?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:05

@ HC

Ik ben t niet vaak met je eens. Maar deze keer heb je t helemaal juist. Hoezo hypocriet om wel een paard te willen houden, maar niet bij willen dragen aan t onderhoud van ruiter/men-routes. Om maar te zwijgen over de mest die op of langs de wegen blijft liggen. Zodra er over een evt. belasting wordt gesproken, is t allemaal maar onzin? Bovendien vind ik ook dat er gruwelijk naïef wordt gedacht over meldplicht. Vele denken hier dat er meteen een ruimingsactie achteraan komt. Maar zien over t hoofd dat een meldplicht een eventuele massale ruiming kan voorkomen. Immers als elk paard netjes en up to date is geregistreerd zijn er tal van andere acties die genomen kunnen worden om verdere verspreiding van echt ernstige ziekten te voorkomen, wat weer veel paardenlevens kan sparen.

Je hoofd in t zand steken en net doen in zo'n situatie dat je geen paard hebt om hem te beschermen (niet melden dus)zou vérstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de rest van de paarden in NL en met pech, ook nog in de omringende landen..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:42

Famke160301 schreef:
@ HC

Ik ben t niet vaak met je eens. Maar deze keer heb je t helemaal juist. Hoezo hypocriet om wel een paard te willen houden, maar niet bij willen dragen aan t onderhoud van ruiter/men-routes. Om maar te zwijgen over de mest die op of langs de wegen blijft liggen. Zodra er over een evt. belasting wordt gesproken, is t allemaal maar onzin? Bovendien vind ik ook dat er gruwelijk naïef wordt gedacht over meldplicht. Vele denken hier dat er meteen een ruimingsactie achteraan komt. Maar zien over t hoofd dat een meldplicht een eventuele massale ruiming kan voorkomen. Immers als elk paard netjes en up to date is geregistreerd zijn er tal van andere acties die genomen kunnen worden om verdere verspreiding van echt ernstige ziekten te voorkomen, wat weer veel paardenlevens kan sparen.

Je hoofd in t zand steken en net doen in zo'n situatie dat je geen paard hebt om hem te beschermen (niet melden dus)zou vérstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de rest van de paarden in NL en met pech, ook nog in de omringende landen..

Oh ja, hoe dan????

Als je zoals nu gewoon je eigen paarden afschermt da kan je buurman ongemeld rhino oid hebben zonder dat jij besmet wordt. Is het een ander virus dat door de lucht gaat dan ben je toch al besmet voordat je iets kan doen. Rhino idem dito, voor de eerste stallen erachter kwamen dat het rhino was heeft de besmetting al plaats kunnen vinden.

Meldplicht is pure schijnzekerheid! Niks anders.

En ik betaal me blauw aan belasting waar ik steeds minder voor terug zie en ik ruim mijn mest op. Zolang het niet hoeft wil ik idd liever geen paardenbelasting betalen.
HC heeft makkelijk kletsen vanuit Spanje. Neem aan dat jij geen paardenbelasting betaalt of wel dan?