Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:24

shirleyp schreef:
Wauw! Zethar is sexy! Die zouik ook zo verwarren met een KWPN'er.

Ten eerste;
Zethar is gewoon kwpn geregistreerd hoor. Is geen verwarring dus :D

Ten tweede;
Zethar is een mooi paard, maar als goed gelders vaderdier zou ik toch een ander voorbeeld noemen. Zethar staat op wacht door zijn tegenvallende nakomelingen. Kan natuurlijk veranderen, maar op dit moment is het niet anders...

Het is toch blijkbaar hard nodig om het gelders geregistreerde paard eens wat meer onder de aandacht te brengen bij 'het gewone volk'.
De vooroordelen die je in stukjes van vijf jaar geleden las, lees je helaas nog steeds.

SophievdV

Re: Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:49

De meeste Geldersen zijn KWPN geregistreerd, het is gewoon een fokrichting van het KWPN. Ik snap nog steeds niet waarom er zoveel mensen in de verwarring raken en onderscheid maken tussen een Gelderse en een KWPNer. Dat is (op de IHW gefokte "Geldersen" na) hetzelfde! :))

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:52

Pletje123 schreef:
De meeste Geldersen zijn KWPN geregistreerd, het is gewoon een fokrichting van het KWPN. Ik snap nog steeds niet waarom er zoveel mensen in de verwarring raken en onderscheid maken tussen een Gelderse en een KWPNer. Dat is (op de IHW gefokte "Geldersen" na) hetzelfde! :))

Dan moet je wel rekening houden met de fokrichting, Pletje ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:52

Wat bedoel je Rivaldo?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:55

Je hebt bij het KWPN meerdere fokrichtingen.
Rijtypisch, basistype en tuigtypisch had je vroeger!
Dressuurtype, springtype, Gelderstype en tuigtypisch heb je nu.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:00

Ik noem toch de fokrichting? Officieel zijn het DP (dressuurpaard), SP (Springpaard), GP (Gelders Paard) en TP (Tuigpaard), maar beste Rivaldo, al deze paarden behoren tot het stamboek van het KWPN en zijn dus KWPNers ;)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:03

Pletje123 schreef:
Ik noem toch de fokrichting? Officieel zijn het DP (dressuurpaard), SP (Springpaard), GP (Gelders Paard) en TP (Tuigpaard), maar beste Rivaldo, al deze paarden behoren tot het stamboek van het KWPN en zijn dus KWPNers ;)

Je hebt helemaal gelijk!
Maar ze hebben allemaal een andere fokrichting.
Ik vindt een tuiger en een springer niet te vergelijken, ondanks dat ze allebei KWPN'ers zijn.. ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:06

Maar dat is de discussie helemaal niet. Het punt waar ik over val en wat ik niet snap, is dat "men" het over Gelderse paarden en KWPN-ers heeft. Dat is hetzelfde, ongeacht de fokrichting. Want zoals we nu beiden concluderen zijn het allemaal KWPNers, niet alleen de dressuur- spring- en tuigpaarden.

Maar zoals ik al zei, daar gaat het nu niet om :)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:09

Pletje123 schreef:
Maar dat is de discussie helemaal niet. Het punt waar ik over val en wat ik niet snap, is dat "men" het over Gelderse paarden en KWPN-ers heeft. Dat is hetzelfde, ongeacht de fokrichting. Want zoals we nu beiden concluderen zijn het allemaal KWPNers, niet alleen de dressuur- spring- en tuigpaarden.

Maar zoals ik al zei, daar gaat het nu niet om :)

Oh ik snap je, klopt inderdaad. ;)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:18

shirleyp schreef:
Ik reken mijzelf tot de gemiddelde consument. Ik ben geen talentvolle ruiter, paardrijden is mijn hobby en moet leuk zijn, maar ik wil wel graag wat in de basissport kunnen. Ik klik het best met compacte, soepele, actieve paarden die nuchter zijn.

Ik kies niet voor een Gelders paard want:
- Het grootste deel van de Gelderse paarden die ik ken zijn wat aan de flegmatieke kant.
- Ik vind het type vaak te fors of uit verhouding. In sportconditie lijkt het heel wat, maar als basisruiter met een weidepaard krijg je snel een badkuip.
- Ik weet onvoldoende over de fokeisen en ken geen Gelderse paarden die hoog in de sport lopen en zo als rolmodel kunnen fungeren.

Lijken allemaal vooroordelen, maar dit zijn mijn ervaringen. Doordat ik nooit wat lees ( ook eigen schuld) over het Gelderse paard is mijn mening nauwelijks door anderen gekleurd. Misschien is het tijd voor een consumentenonderzoek?

Ik snap jou wel hoor. Een van mijn paarden kocht ik op zijn bruikbaarheid voor mij, afstamming zei me toen niets. Blijkt een half gp te zijn. Mijn andere paard is gp maar die zou je ook sp en dp kunnen noemen als je hem ziet... Eigenlijk moet je eens in mijn profiel kijken en zonder de tekst te lezen errachter proberen te komen welk paard nr 1 is en welk paard nr 2 is... Ben wel nieuwsgierig.

Wat ik errmee wil zeggen is dat je als ruiter moet kijken welk paard er bij je past en niet welke fokrichting. De ene gelders is de andere gelders niet. Ik heb zelfs een paard springgefokt...welke is dat?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:29

@ Montignac, zonder te lezen:
De eerste (bruine) zou ik aanzien voor DP of SP (type dan hè,, hoe die uit z'n ogen kijkt etc.) lijkt zo op die foto's te zien als best een 'heet' paard. De zwarte lijkt mij op die foto's eerder eruit te zien als de vol gefokte GP... Lees je de tekst, is het precies andersom. Leuk! :)

shirleyp schreef:
Ik reken mijzelf tot de gemiddelde consument. Ik ben geen talentvolle ruiter, paardrijden is mijn hobby en moet leuk zijn, maar ik wil wel graag wat in de basissport kunnen. Ik klik het best met compacte, soepele, actieve paarden die nuchter zijn.

Ik kies niet voor een Gelders paard want:
- Het grootste deel van de Gelderse paarden die ik ken zijn wat aan de flegmatieke kant.
- Ik vind het type vaak te fors of uit verhouding. In sportconditie lijkt het heel wat, maar als basisruiter met een weidepaard krijg je snel een badkuip.
- Ik weet onvoldoende over de fokeisen en ken geen Gelderse paarden die hoog in de sport lopen en zo als rolmodel kunnen fungeren.

Lijken allemaal vooroordelen, maar dit zijn mijn ervaringen. Doordat ik nooit wat lees ( ook eigen schuld) over het Gelderse paard is mijn mening nauwelijks door anderen gekleurd. Misschien is het tijd voor een consumentenonderzoek?

Ik ben zo'n zelfde consument als jou! :D
Flegmatiek? Bij mij hebben ze wel het tegendeel bewezen eerlijk gezegd, helemaal de wat "nieuwere" Geldersen... :j
Tja ze zijn wat 'forser' in de zin die ik zie als hebben wat meer stevigere botten, en tja die kont vind ik van een Gelderse net wat minder sierlijk maar zeker niet lelijk.. Oké als weide paarden, waar verder amper wat mee gedaan word zullen ze niet de schoonheidsprijs winnen (de meesten dan), maar ze hebben vaak wel echt een aansprekend hoofdje.. Type badkuip ben ik ze ook (nog) niet tegengekomen, genoeg DP of SP die er wel zo uitzagen hoor... :=
In de opfok viel mijne echt op, hij was veel in beweging, ravotte veel, altijd was alles interessant.. Niets ontging hem, hoezo duf? Hij liep in een koppel waar veel DP en SP hengsten tussen liepen die notabene naar de HK gingen..... Nu is het met die van mij misschien niet helemaal eerlijk vergelijken met Vivaldi als vader maar goed.. Moeders is wel vol gelders (prachtige merrie overigens..)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:33

Leuk marinke! Tja, dat bedoel ik nou... En die grote vos... Is het springgefokte produkt..zo zie je maar.. Je moet naar het paard kijken en wat je ermee wilt doen..dan is fokrichting niet belangrijk...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:11

Voorbeelden in de sport?? Zoek maar eens op WV Saron, Wilson, Zethar, Elegant, Parcival, Vitens, Koss, Rubus B. En dat zijn alleen nog maar de dekhengsten (op een bestand van pak hem beet 12 in totaal!!)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:24

Vergeet de succesvolle nakomelingen niet... Ben het met je eens dat het gp een marketingboost nodig heeft...maar er zijn veel mensen die al goed bezig zijn en nog veel dingen in ontwikkeling.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:18

@mariekeA en montignac;
Begint de discussie nu weer :D dat er succesvolle hengsten en nakomelingen zijn is nu wel bekend in dit topic. Die hoeven niet elke keer weer opnieuw genoemd te worden. Ik vind dat nieuwe mensen in dit topic wel even de moeite kunnen nemen om terug te lezen. Zoveel pagina's zijn het nu ook weer niet ;)

Veel interessanter is het om ideeen te spuien om de vooroordelen weg te nemen.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:34

Oh nee hoor, ik hoef daar geen discussie over maar als het nog een keer in de herhaling gaat sla je dat stukje toch over?

En inderdaad, het wordt tijd dat er dan iets radicaals in de comunicatie en voorlichting gebeurt dat de vooroordelen weggenomen worden. Neem nou het nieuwe logo.. Ik vind het niet vernieuwend maar eerder ouderwets en saai. Ook een beetje "boers" met dat karrenwiel erop. Verder...tja,...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:29

Als een karrenwiel "boers" is ben ik benieuw wat "stadsmensen" dan onder hun rijtuigie hebben zitten, maar kom eens met een leuk nieuw ontwerp, ben benieuwd.

@uryanne als het probleem in het PR idee van jouw, het niet meer hebben van een gelderspaard is, ben ik zeer beniewd naar wat jij allemaal aan PR hebt gedaan toen je nog wel een gelderspaard had.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:37

stoffel schreef:
Als een karrenwiel "boers" is ben ik benieuw wat "stadsmensen" dan onder hun rijtuigie hebben zitten, maar kom eens met een leuk nieuw ontwerp, ben benieuwd.

euhmmm ik ben dus een stadsmens en nu moet je me dus even helpen. Karrewiel, boers, rijtuigje?
Klinkt allemaal heel Gelders...maar wat wil je nu precies?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:44

Uryanne, ik heb het hele topic gelezen, dus kalm maar.
shirleyp vroeg om voorbeelden en aangezien jij Zethar geen goed voorbeeld vindt, gaf ik er nog een paar.
Bovendien wilde ik juist het punt maken dat een heel groot percentage van de dekhengsten op Z+ -niveau loopt.

Overigens heb ik reeds van vele mensen vernomen dat de nakomelingenkeuring van Zethar onder minder optimale omstandigheden is afgenomen en dat dat de uitslag wel beinvloed zou hebben.
De nakomelingen die ik tot op heden heb gezien (op foto moet ik wel zeggen), vallen me gans niet tegen.
Met de prestaties in de sport van deze hengst en hopelijk genoeg nakomelingen op keuring, zou het mij niets verbazen als hij nog een kans krijgt.

Voor wat betreft die ideeen spuien, dat is nou precies wat mij in o.a. in het huiskamer-topic bespreken. Aldaar kun je veel van mijn ideeen lezen.
Eén van mijn ideeen is de facebook-pagina, waar ik voor elkaar probeer te krijgen verschillende types te laten zien door de fotomappen. Leuke nieuwtjes, sport- en keuringsuitslagen ed. te plaatsen om de veelzijdigheid (recreatie en (sub-)sport!) te laten zien. Tevens proberen we wat meer contact te bewerkstelligen tussen de Gelderse liefhebbers door schriktrainingen, dressuurclinics, strandritten e.d. te organiseren. En jonge mensen dus ook bij het GP te betrekken.

De pagina is net pas sinds eind oktober 2011 in de lucht en we hebben nu 150+ volgers en ongeveer 850 unieke bezoekers bekijken de webpagina elke week.

Ook plaatsen we af en toe "speciale" paarden op het prikbord samen met hun verhaal. (Zie fotoboek map "Hall of fame"). Op deze manier willen we de veelzijdigheid van het paard promoten.

Toevallig kreeg ik net een mail van een volger die zich afvroeg of ze het prikbord kon gebruik voor hulp bij de hengstkeuze. Ik weet niet of ze het aandurft, maar ik vind het een leuk idee.

Kortom, het moet een contact- en informatiepunt en vraagbaak worden. Een plek waar plaats is voor discussie, maar op een positieve, opbouwende manier. Tot nog toe lukt dat aardig. En het leuke is dat het bestuur Regio GP ook informatie aanlevert en ook inziet dat het meerwaarde heeft.
Het GP is beter te vinden (wij verwijzen weer door naar de juiste pagina's of contactpersonen binnen het KWPN indien nodig) en als men elkaar kan vinden, komt er ook meer communicatie en draagvlak. En dat is nodig. Ook binnen het GP is veel te veel verdeeldheid en daardoor wordt er veel gel*ld, maar te weinig gedaan. Het GP lijdt alleen maar onder die verdeeldheid. Er moet juist actie en communicatie komen.

Tevens hopen we via de FB-pagina een aantal nieuwe, sterke combinaties te werven die een leuke, interessante show kunnen neerzetten die past bij het imago van het GP.

Als we willen dat het KWPN ook meer actie onderneemt, moeten we zorgen dat er meer geld beschikbaar komt en het GP een groter "deel" van de leden van het KWPN gaat vormen. Kortom: geen lid??? Wordt lid!!! Wel lid?? Sta je in de juiste fokrichting??? Zien we je op de jaarvergadering en als vrijwilliger op de evenementen??

Het KWPN zelf heeft zelf juist een heel nieuw initiatief genomen om te proberen fokker-gebruikersgroepen te gaan organiseren. (Voor inhoud, zie FB :D) Super goed initiatief en ik hoop dat men zich opgeeft en het van de grond komt.

Mijn punt: er zijn mensen met ideeen. Goede ideeen. Nu kijken of we ze tot uitvoer kunnen brengen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:58

Zoals ik al eerder schreef, gaat het absoluut de goede kant uit kwa pr. Daarvoor zeker hulde aan een ieder die zich daarvoor inzet!

Stoffel, dat ik geen gelders paard heb, betekend dat ik mij daarom niet mag mengen in deze discussie?
De interesse is er zeker. Jaren lid geweest van het kwpn, maar nu de bakens wat aan het verzetten ;)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:02

tuurlijk mag je je mengen in de discussie, graag zelf wat ik bedoel te zeggen is dat het spuien van ideeen wel heel makkelijk is maar wat doe met de uitvoering van deze ideeen. En wat heb je gedaan toen je de kans had.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:08

NatasjavE schreef:
stoffel schreef:

euhmmm ik ben dus een stadsmens en nu moet je me dus even helpen. Karrewiel, boers, rijtuigje?
Klinkt allemaal heel Gelders...maar wat wil je nu precies?

dit was als reactie op montignac een karrewiel is boers volgens haar, maar dat karrewiel en het zadel staan voor de veelzijdigheid verder vind ik het wel heel makkelijk om te zeggen dat je het niets vind kom met ideen maar vooral voer ze uit, men komt in de regel teveel met ideen maar is in de uitvoering niet thuis.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:14

Ik vind het nieuwe logo trouwens hipper dan het oude.. of ben ik dan zeker de enige? :+ Gelders is veelzijdig inderdaad, ook voor de wagen :) Als je dat weg laat, dan klopt het plaatje niet meer.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:26

MariekeA schreef:
Uryanne, ik heb het hele topic gelezen, dus kalm maar.
shirleyp vroeg om voorbeelden en aangezien jij Zethar geen goed voorbeeld vindt, gaf ik er nog een paar.
Bovendien wilde ik juist het punt maken dat een heel groot percentage van de dekhengsten op Z+ -niveau loopt.

Overigens heb ik reeds van vele mensen vernomen dat de nakomelingenkeuring van Zethar onder minder optimale omstandigheden is afgenomen en dat dat de uitslag wel beinvloed zou hebben.
De nakomelingen die ik tot op heden heb gezien (op foto moet ik wel zeggen), vallen me gans niet tegen.
Met de prestaties in de sport van deze hengst en hopelijk genoeg nakomelingen op keuring, zou het mij niets verbazen als hij nog een kans krijgt.

Voor wat betreft die ideeen spuien, dat is nou precies wat mij in o.a. in het huiskamer-topic bespreken. Aldaar kun je veel van mijn ideeen lezen.
Eén van mijn ideeen is de facebook-pagina, waar ik voor elkaar probeer te krijgen verschillende types te laten zien door de fotomappen. Leuke nieuwtjes, sport- en keuringsuitslagen ed. te plaatsen om de veelzijdigheid (recreatie en (sub-)sport!) te laten zien. Tevens proberen we wat meer contact te bewerkstelligen tussen de Gelderse liefhebbers door schriktrainingen, dressuurclinics, strandritten e.d. te organiseren. En jonge mensen dus ook bij het GP te betrekken.

De pagina is net pas sinds eind oktober 2011 in de lucht en we hebben nu 150+ volgers en ongeveer 850 unieke bezoekers bekijken de webpagina elke week.

Ook plaatsen we af en toe "speciale" paarden op het prikbord samen met hun verhaal. (Zie fotoboek map "Hall of fame"). Op deze manier willen we de veelzijdigheid van het paard promoten.

Toevallig kreeg ik net een mail van een volger die zich afvroeg of ze het prikbord kon gebruik voor hulp bij de hengstkeuze. Ik weet niet of ze het aandurft, maar ik vind het een leuk idee.

Kortom, het moet een contact- en informatiepunt en vraagbaak worden. Een plek waar plaats is voor discussie, maar op een positieve, opbouwende manier. Tot nog toe lukt dat aardig. En het leuke is dat het bestuur Regio GP ook informatie aanlevert en ook inziet dat het meerwaarde heeft.
Het GP is beter te vinden (wij verwijzen weer door naar de juiste pagina's of contactpersonen binnen het KWPN indien nodig) en als men elkaar kan vinden, komt er ook meer communicatie en draagvlak. En dat is nodig. Ook binnen het GP is veel te veel verdeeldheid en daardoor wordt er veel gel*ld, maar te weinig gedaan. Het GP lijdt alleen maar onder die verdeeldheid. Er moet juist actie en communicatie komen.

Tevens hopen we via de FB-pagina een aantal nieuwe, sterke combinaties te werven die een leuke, interessante show kunnen neerzetten die past bij het imago van het GP.

Als we willen dat het KWPN ook meer actie onderneemt, moeten we zorgen dat er meer geld beschikbaar komt en het GP een groter "deel" van de leden van het KWPN gaat vormen. Kortom: geen lid??? Wordt lid!!! Wel lid?? Sta je in de juiste fokrichting??? Zien we je op de jaarvergadering en als vrijwilliger op de evenementen??

Het KWPN zelf heeft zelf juist een heel nieuw initiatief genomen om te proberen fokker-gebruikersgroepen te gaan organiseren. (Voor inhoud, zie FB :D) Super goed initiatief en ik hoop dat men zich opgeeft en het van de grond komt.

Mijn punt: er zijn mensen met ideeen. Goede ideeen. Nu kijken of we ze tot uitvoer kunnen brengen.

Hier ben ik het zo mee eens!!!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:49

@ Stoffel, wist niet dat ik gelijk een nieuw ontwerp moest plaatsen n.a.v. mijn opmerking. ;) ..maar goed.. dat is gewoon mijn mening, dat wiel en hoe het er in zijn geheel uitziet vind ik niet modern en ik mag dat gelukkig vinden.

verder maak ik mij ook druk om de promotie van het gelders paard, je wilt niet weten hoeveel tijd en geld ik per maand daar in steek. Mijn paard is een gelders en dan ook nog eens een goedgekeurde dekhengst en daar komt een hoop bij kijken om die in de markt te zetten en te houden. Ik ga naar vergaderingen van de bond van hengstenhouders,naar die van de hengstenhouders van het gelders paard en naar de ledenvergaderingen van het GP. In de korte periode dat ik tussen de "gelderse" loop heb ik wel gemerkt dat er alsmaar gewezen wordt op de veelzijdigheid en de braafheid van het paard. En dat is prima, dat zijn ze ook.. maar ook mijn NIET gelderse loopt ook voor de koets, vind springen fantastisch en is ZZl in de dressuur, buiten is hij de braafheid zelfe. Ik denk dat we ook een ander feit moeten gebruiken van de gelderse... dat deze paarden geschikt zijn voor de normale "gebruiker".We zijn niet allemaal Anky's, kunnen niet allemaal bloederige en rillige paarden rijden, dan moet je net even wat meer in je mars hebben. Maar als je een betrouwbaar paard die cool is maar zeker ook te rijden, zelfs in de hogere klasses, een buitenrit mee kunt maken dan is het Gelders Paard meer dan geschikt. En ik denk ook dat veel mensen die op een pension staan niet eens weten dat het paard van de buurman een gelderse is of gelders bloed voert. Het onbekende en de ontwetendheid dat het een "karrepaard" is met een ramshoofd en dat soort dingen.. daar moeten we vanaf.. en dat logo draagt daar niet toe bij...

verder vind ik de facebookpagina een zeer welkome aanvulling!.