Paardensport mogelijk geen Olympische sport *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 07:41

De eindeloze discussie of topsport wel of niet slecht is voor een paard, daar gaan we hier op bokt toch niet uitkomen. Ik ben het er iig niet mee eens, bij ons op stal staan legio top sport paarden (eventing) en ik durf te gokken dat er weinig paarden te vinden zijn die een betere conditie en gezondheid hebben. Paarden komen dagelijks buiten in de wei, en hebben heel afwisselend werk, zijn lekker fris in het hoofd en hebben altijd zin om te gaan. Blessures komen niet meer of vaker voor dan bij het gemiddelde recreatiepaard.

En qua dressuurpaarden, er zijn er heel veel die gezond oud worden dus dat zal m.i. ook wel meevallen (denk oa aan Bonfire, niet de minste).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:02

Arabesk schreef:
Marit schreef:
Arabesk ik vind dat je een beetje overdrijft. Je zit er zelf toch ook op, of niet soms?

Ik rij geen wedstrijden 8-)

Als mensen wedstrijden gaan rijden, wordt al snel het welzijn vh paard ondergeschikt aan de prestatiedrang van de mens!!

Het welzijn van het paard is ALTIJD ondergeschikt aan de mens zodra deze erop gaat zitten... Sorry hoor. :')

Anyway, zou jammer zijn als paardrijden niet meer bij de OS hoorde. Alhoewel ik het ook niet altijd kijk om heel eerlijk te zijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:16

Waar het mij steekt is dat je overal hoort over regels voor het welzijn van het dier. Ruime stallen, paard moet zoveel uur pd in de wei en zo zijn er nog een hoop op te noemen.
Maar op een groot concours hoeft dat kennelijk niet. Zouden alle regels gehanteerd worden voor het welzijn van de paarden dan wordt het idd erg kostbaar.
Thuis mogen de paarden straks al niet meer in een box van 3x3 staan want dat is te klein, geen idee hoe groot de concours stallen zijn, maar die halen de 3x3 bij lange na niet. Blijf het krom en raar vinden dat er een hoop regels zijn maar die niet nageleefd worden omdat het niet makkelijk uitvoerbaar is.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:53

Wat zou ik dat ontzettend zonde vinden. :n

manic

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:02

Volgens mij zijn de kaarten voor alle paardensport onderdelen allemaal supersnel uitverkocht, dus ik snap niet zo waar het "verminderde populairiteit" verhaal vandaan komt. Zelfs voor de cross zijn geen kaarten meer te krijgen en dat is niet eens gebonden aan het aantal zitplaatsen.

De mensen die zo anti Olympische spelen zijn vergeten volgens mij even hoe veel economische impuls zoiets aan een land kan geven. Dat "wegrotten" valt allemaal nogal mee... Bijvoorbeeld nu in London wordt een heel groot stuk stad compleet verbeterd en vernieuwd. Wat voorheen een slechte buurt was, krijgt nu een hele verjonging en vernieuwingskuur, er worden woningen gebouwd, banen gecreeerd, complete transportlijnen aangelegd, waardoor een vliegveld als City Airport een compleet nieuwe impuls krijgt en het trekt veel nieuwe bedrijven aan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:03

Dit gaat nooit gebeuren. Er zijn teveel rijke liefhebbers die dan wel een steentje bij zullen dragen. De belangen zijn simpelweg te groot :)

Arabesk, als je nou niet hypocriet over wilt komen moet je er zelf niet op stappen. Óók niet voor een ritje door het bos.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:17

Ik vind dergelijke landen ook gewoon niet geschikt voor de olympische spelen(en dan heb ik het niet over Londen maar over Rio) Ook voor de menselijke sporters.
Je zal in de tropen een marathon moeten lopen.

En aan China zagen we wat het voor de mensenrechten deed.

Klopt Susan H. Er zijn juist veel topsportdressuurpaarden die erg oud worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:26

En ook eventingpaarden kunnen ook oud worden, er staan er 2 op pensioen bij ons op stal die dik in de 20 zijn en misschien de 30 al wel gehaald hebben.

Kennisje van ons had ooit een ex grand prix paard gekocht van 18 jr oud, beestje heeft nog jaren mee gelopen en is vooral veel naar buiten geweest. Ik heb er ook wel eens op gereden, ik vond het een drama want zodra je vanuit stap been gaf en je been iets tever naar achter legde ging je in passage :') en als je dan weer been gaf ging je recht omhoog. Ik kon er niks mee.

Ben het trouwens eens met het klimaat, sommige landen zijn gewoon niet geschikt voor paarden en andere atleten.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:27

manic schreef:
Volgens mij zijn de kaarten voor alle paardensport onderdelen allemaal supersnel uitverkocht, dus ik snap niet zo waar het "verminderde populairiteit" verhaal vandaan komt. Zelfs voor de cross zijn geen kaarten meer te krijgen en dat is niet eens gebonden aan het aantal zitplaatsen.

De mensen die zo anti Olympische spelen zijn vergeten volgens mij even hoe veel economische impuls zoiets aan een land kan geven. Dat "wegrotten" valt allemaal nogal mee... Bijvoorbeeld nu in London wordt een heel groot stuk stad compleet verbeterd en vernieuwd. Wat voorheen een slechte buurt was, krijgt nu een hele verjonging en vernieuwingskuur, er worden woningen gebouwd, banen gecreeerd, complete transportlijnen aangelegd, waardoor een vliegveld als City Airport een compleet nieuwe impuls krijgt en het trekt veel nieuwe bedrijven aan.

En in hong kong worden de stallen nu weer door de jockey club gebruikt en is de rest weer terug verbouwd tot stadspark.
Was wel een goed voorbeeld van ruimte gebrek en regels, zo ver weg van alle andere sporten in Beijing.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:36

Ik denk juist dat wedstrijdsport het welzijn bevordert, want daardoor wisselen mensen kennis uit, nemen ze eerder goed les en stalgenootjes die volgen dat voorbeeld etc. Stel je voor dat de wedstrijdsport er niet was.

En dan heb ik het niet over het wel/niet individueel beoefenen daarvan, maar gewoon de aanwezigheid van wedstrijdsport zelf.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-02-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:41

Sommige reacties zijn hier erg grappig, limiet penny. De verzorging van een os paard zou niet goed genoeg zijn volgens sommigen en de stallen niet 3x3, een grapje zeker. Er zijn geen paarden die beter verzorgd worden als deze op enkele uitzonderingen na dan net zoals bij de recreatiepaarden is dit echt individueel, de ene paardenhouder doet het zo en de andere anders.

Het zou volgens mij een ramp zijn voor de paardenwereld moesten ze dit gaan afschaffen. Fokkers proberen allemaal het beste paard te fokken, ruiters doen alles om met het beste paard te mogen rijden, de paarden die onderdoen voor de topsport worden recreatief ingezet en zo zijn er een heel boel mensen die uiteindelijk profijt hebben van het hele gebeuren. Fokkers die paarden fokken voor de sport letten veel meer op gezondheid en bouw van de paarden als de recreatiefokkers, want de recreant doet het gewoon voor het plezier en omdat ie soms pressé een veulen wilt van zijn merrie terwijl die vaak echt niet geschikt is hiervoor.

Als de paarden topsport verdwijnt, verdwijnen ook een heleboel paarden en ook de hengsteboeren en dan kunnen we allemaal lekker met boerenpaarden gaan rijden (niets tegen boerenpaarden btw)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:45

NatasjavE schreef:
Ik vind dergelijke landen ook gewoon niet geschikt voor de olympische spelen(en dan heb ik het niet over Londen maar over Rio) Ook voor de menselijke sporters.
Je zal in de tropen een marathon moeten lopen.

Dat valt wel mee. London is de eerste locatie sinds hele lange tijd waar het niet altijd bloedheet is.
Tot nu toe is de warmte nooit een probleem geweest voor de Olympische Spelen, dus dat zal het in Rio ook niet zijn.

Als er één goede reden is om de paardensport na London van de Olympische status te ontheffen, dan is het dat de atleten die onze sport vertegenwoordigen zich helemaal niet Olympisch gedragen.
Daarbij te bedenken dat de paardensport de duurste sport is om te organiseren, is het eerder verwonderlijk dat de Olympische status tot nu toe gehandhaafd is gebleven. Dat hebben we alleen te danken aan de rijke historie van de sport.

macke21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:48

Haha ben het met je eens..
Juist door de sport is men gaan nadenken over het welzijn, maar om nu te zeggen dat de sport op moet houden gaat te ver Arabesk loopt altijd voorop met zulk commentaar.....
Maar hoe dan ook terug naar de natuur kan gewoon niet te weing ruimte op deze planeet... Wil je dat veranderen dan moeten alle mensen ook terug naar de oertijd krijg je weer natuurlijke schifting.....
Hoe zou men daar opreageren???
Gewoon lekker verder gaan met de Olympic Games 2016
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-02-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:50

Gaat niet alleen om de warmte, maar juist om de luchtvochtigheid en die was in Peking wel echt te hoog, dit heeft zeker voor problemen gezorgd en is nog uitgebreid in het nieuws geweest.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:51

Wat vreselijk ;(

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:57

Natuurlijk vind mijn paardensport liefhebbende hart het heel erg jammer en had ik graag de reining olympisch gezien. Ik vind echter ook dat de olympische spelen zijn identiteit totaal verliest. Naar mijn idee zijn de olympische spelen opgericht om individuele krachtmetingen te houden tussen afgezanten van verschillende Griekse steden. Nu het wereldwijd is denk ik dat het mooi zou zijn om weer individuele krachtmetingen te houden tussen landen. Dat wil voor mij dus zeggen dat alle sporten waarbij niet het individu de prestatie levert afgeschaft moet worden. Dit geldt dus ook voor voetbal, hockey, waterpolo en helaas is het dan ook zo fair om te zeggen dat de paardensport het olympisch veld moet ruimen.

Helaas wordt nu alleen de paardensport eventueel verwijderd, maar bij mij gaat de vlag uit als ook voetbal en hockey niet meer olympisch zijn. *\o/*

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:58

Arabesk schreef:
Paardrijden is geen sport :n

Als je zelf niet kunt dansen laat een paard het dan niet voor je doen en al zeker niet voor geld 8)7

Mensen die niet kunnen dansen, kunnen vaak ook niet paardrijden. Die hebben geen ritmegevoel! Dus die vergelijking gaat niet op! :o

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:07

Ik ga niet eens inhoudelijk reageren op de discussie hier over wel of geen wedstrijden met paarden

Feit is wel dat wanneer paardensport niet meer Olympisch is we grote geldstromen mis gaan lopen en dat is niet goed voor onze sport in de hele breedte, dus ook voor de recreatiesporters/ruiters

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:12

SusanH schreef:
Gaat niet alleen om de warmte, maar juist om de luchtvochtigheid en die was in Peking wel echt te hoog, dit heeft zeker voor problemen gezorgd en is nog uitgebreid in het nieuws geweest.

Dat valt allemaal wel mee. In het nieuws was de luchtvochtigheid een groter probleem dan in de werkelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:15

Arabesk schreef:
Sport met dieren is bizar en onethisch! Een olympische sport met paarden is net zoiets en net zo belachelijk in wezen als olympisch 'berendansen' bijv of 'olymisch stierenvechten'

Na het afschaffen van olympische spelen met dieren graag ook de EK's en WK's

Laten we alle paarden de hei opjagen en al onze spullen aan de wilgen hangen voor het dierenwelzijn.........

Het zou jammer zijn als het verdwijnt, puur voor mij als belangstellende. In de redenen van afschaffen die aangedragen worden kan ik mezelf wel vinden. Het is natuurlijk overduidelijk dat de hippische discipline veel meer kosten met zich meebrengt dan de overige sporten. En als je dan kosten/baten af gaat wegen met alle kritiek die boven het dressuur en eventing hangt. Dan kan ik begrijpen dat de meerwaarde misschien te weinig is.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:46

SusanH schreef:

En wat waren dan precies de problemen?
Want ik heb er weinig van meegekregen, overal werd rekening mee gehouden, proeven waren of vroeg op de dag of laat in de avond. Op het heetst van de middag was er zelfs een verbod om naar buiten te gaan met de paarden, stallen waren voorzien van airco en overal waren de mogelijkheden om te koelen met ijswater of de paarden in de windtunnels met nevel te zetten.
De paarden die aan het infuus gingen hadden dat op een normale OS ook gehad na bijv de cross.
Ik was er zelf bij dus dat lijkt me wel een betrouwbare bron.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:49

Citaat:
Volgens prinses Haya is er met name ontzettend weinig belangstelling voor de dressuur en zijn er veel klachten over het jureren en de samenstelling van het jurykorps.

Misschien moet je dan iets met de klachten DOEN in plaats van de makkelijke weg kiezen en het onderdeel gewoon schrappen... _-:( Kan me namelijk niet voorstellen dat de klachten met betrekking tot de dressuur zich uitsluitend beperken tot de olympische spelen.

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:49

Voor een aantal mensen zal het wel jammer zijn,
maar als ik een paard was zou ik liever niet een wedstrijdpaard zijn.
Liever zou ik lekker gras knabbelen in de wei met mijn vriendjes, geknuffeld en gepoetst worden door mijn baasje en buitenritjes maken :).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:51

Electra63 schreef:
Nicolletje schreef:
Het verbaast mij niets dat er misschien ooit een OS is zonder paarden... De reden ervan wel.
We vinden het met zijn allen sielugh als er een paard van de duikplank af moet maar paarden telkens maar in een vliegtuig laden om ze in een totaal wildvreemde omgeving een kunstje te laten doen heet dan 'topsport' en dat is 'goed'.

Maarja van mij mag dat hele Olympische circus afgeschaft worden... Alleen de winterspelen mogen blijven :o

Ook weer zo'n vergelijking die totaal buiten proporties is.

Ik dacht wel dat ik zo'n reactie zou krijgen. De meeste paardenmensen beseffen niet, dat niet-ruiters paardrijden vaak helemaal niet leuk vinden.

Er zijn genoeg niet-paardenmensen die helemaal niks zien in paardensport en het maar een zielig kunstje vinden.
Het zou mij niks verbazen als ooit (top)sport, voor geld, met dieren niet meer mag, nee.

HorseTimeXL

Re: Paardensport mogelijk geen Olympische sport meer in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:53

Weet iemand dat, Als de olympische spelen zou worden afgeschaft he, welke dicipline dan ook bij de paardensport. Zou de handel daardoor ook kunnen afnemen, of inzakken. Ik krijg zo'n gevoel, maar ik heb er verder niet echt bepaald verstand van.