Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Re: Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:51

Gelukkig dat het niet een direct oordeel is, fijn dat je verder nadenkt/kijkt. Er word zo vaak een oordeel gegeven alleen al vanwege de draf en rensport. En eigenlijk altijd van mensen die er geen kaas van hebben gegeten.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:20

ik ken een paard die op 2,5 jarige leeftijd is ingereden en lichte toer heeft gelopen paard is nu 18 jaar oud en loopt nog steeds op dit niveau alleen word hij niet meer op wedstrijd uitgebracht.
paard mankeert niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:41

Ik ken een man die rookte al z'n hele leven als een ketter en hij werd 97 en mankeerde niets. Roken zal dus wel niet erg schadelijk zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:48

een uitzondering is geen onderzoek..

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 04:18

Wat een waardeloos onderzoek. Althans, waardeloos voor wat wij graag als informatie uit het onderzoek naar voren willen hebben.
Het onderzoek toont namelijk prima aan dat je bij het starten met twee jarigen je goede resultaten kan halen. Echter wij willen graag het antwoord op een van de grootste levensvragen in de paardensport. Een antwoord waarop volgens mij niemand hoop hoeft te koesteren, want het kost te veel geld om zoiets gedegen te onderzoeken en er is niemand met veel geld daadwerkelijk in geïnteresseerd.

Uiteindelijk is elke vorm van belasting mogelijk schadelijk voor een paard en is het altijd risicovol om een paard te gebruiken voor de sport. Het beste is om een paard gewoon lekker onbereden te laten, maar zoals mijn dierenarts ooit al zei:"Daar heb je een paard niet voor". Ieder paard heeft gerede kans op problemen door belasting. Volgens mij maakt het dus geen hol uit of je al op 2 jarige leeftijd of pas op 5 of 6 jarige leeftijd begint. Ja een ouder paard is volgroeid, maar een jonger paard ontwikkelt zich naar gelang de belasting dat van hem vraagt. Dus een ouder paard is fysiek sterker, maar een jonger paard fysiek beter aangepast op de arbeid. Ik kies dus voor jong inrijden, omdat ik een paard wil dat fysiek en mentaal aangepast is op arbeid. Ik wil dat een paard de sport in groeit en niet na 3 a 4 jaar lanterfanten opeens moet beginnen met arbeid.

Maar wanneer je ook inrijd en hoe oud je paard ook is imo dien je vooral te kijken naar hoe je het paard inrijdt en traint. Want elke idioot kan een paard kapot rijden en dan maakt leeftijd echt geen bal uit. Voor mij een reden om het dus niet zelf te willen doen, maar het uit te besteden aan iemand met veel kennis en kunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:12

HumbleTalent schreef:
*knip*
Volgens mij maakt het dus geen hol uit of je al op 2 jarige leeftijd of pas op 5 of 6 jarige leeftijd begint. Ja een ouder paard is volgroeid, maar een jonger paard ontwikkelt zich naar gelang de belasting dat van hem vraagt. Dus een ouder paard is fysiek sterker, maar een jonger paard fysiek beter aangepast op de arbeid. Ik kies dus voor jong inrijden, omdat ik een paard wil dat fysiek en mentaal aangepast is op arbeid. Ik wil dat een paard de sport in groeit en niet na 3 a 4 jaar lanterfanten opeens moet beginnen met arbeid.

Maar wanneer je ook inrijd en hoe oud je paard ook is imo dien je vooral te kijken naar hoe je het paard inrijdt en traint. Want elke idioot kan een paard kapot rijden en dan maakt leeftijd echt geen bal uit. Voor mij een reden om het dus niet zelf te willen doen, maar het uit te besteden aan iemand met veel kennis en kunde.

Ik denk dat het wel degelijk een verschil maakt of je een paard als 2-jarige of 5/6-jarige aan het werk zet, ook als we het mentale aspect nog even wegdenken. Misschien heb ik het wel helemaal mis maar dat lijkt me gewoon logisch. Je hebt gelijk dat het lichaam zich aanpast naar de belasting, maar dat is enkel tot op zekere hoogte mogelijk. Het skelet van een tweejarige is gewoon nog niet volgroeid en dat moet je niet onderschatten. Zolang het paard nog in de groei is, zijn de groeischijven nog niet met de diafysen ("middenstuk" van de lange beenderen) gefuseerd. Dat betekent niet alleen dat het been dus uit meerdere losse stukjes bot bestaat (dat het bot i.m.o. dus minder stevig maakt), maar dat er dus ook nog veel kraakbeen aanwezig is en dat lijkt me niet berekend op dergelijke belasting en krachten. Bovendien is het bot van een jong dier nog veel poreuzer en dus tevens minder sterk. Maar ik ben het met je eens dat het natuurlijk wel afhangt van de manier waarop het paard wordt ingereden en getraind - zoals al eerder genoemd, er is natuurlijk wel een verschil tussen belasting en overbelasting.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:31

wie heeft eigenlijk bepaald dat een paard zo nodig 20 jaar bereden moet worden?
waarom is 5/6 jaar niet voldoende voor een sportpaard en mag hij dan met pensioen? onbelast?

er wordt meer dan genoeg voor gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:49

quarterH schreef:
wie heeft eigenlijk bepaald dat een paard zo nodig 20 jaar bereden moet worden?
waarom is 5/6 jaar niet voldoende voor een sportpaard en mag hij dan met pensioen? onbelast?

er wordt meer dan genoeg voor gefokt.

Ik denk dat dat geen optie is vanwege meerdere redenen:

- geld. Om er een paard bij te kopen, om het vorige paard met pensioen te zetten. En als je 20 jaar paardrijdt zou je op die manier 4 paarden hebben staan.
- ruimte. Veel mensen hebben geen ruimte bij huis en goede pensioen-stallen zijn duur.
- emoties. Niet iedereen doet makkelijk afstand van een paard, in die zin, dat als je een paard met pensioen doet en actief aan de gang gaat met je nieuwe paard je toch die band voor een deel verliest.
- het paard zelf. Niet ieder paard vindt het prettig om weinig te doen. ´Rust roest.´

Ik kan er nog wel meer bedenken maar hier houd ik het voor nu even bij.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:52

ik rij regelmatig mee met mensen die EV fokken en zelf inrijden naarmate ze denken dat de paarden er klaar voor zijn in combi met hun bestemming (plat of steeple), dus sommige als 2-jarige en andere pas als 4-jarige. De manier en intensiteit van trainen is anders voor een 2- als 3 of 4-jarige ook al zijn ze gelijktijdig zadelmak gemaakt.

Zij zeggen wel dat hoe jonger je een paard beleerd en conditie mee opbouwd hoe makkelijker ze op latere leeftijd na een rustperiode weer terug opgebouwd kunnen worden, terwijl je bij een "laatbloeier" meer moet werken om een zelfde conditie te verkrijgen...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:28

Interessant onderwerp. Ik heb het hele onderzoek gelezen. De onderzoekers hebben er het beste van gemaakt, maar ze hadden het liever anders opgezet. Op deze manier is het niet mogelijk om uitspraken te doen over oorzaak en gevolg. Dat blijkt ook wel uit hun belangrijkste conclusie, namelijk dat er een verband bestaat tussen vroege training en succes en duur van de rencarrière, waarbij paarden die op 2-jarige leeftijd in training komen het beter doen dan paarden die op latere leeftijd in training komen. Deze conclusie wordt goed onderbouwd vanuit de data. Vervolgens verwijzen ze naar ander onderzoek voor een mogelijke verklaring. In het tweede deel van hun conclusie suggereren ze dat de vroege training zou kunnen bijdragen aan toekomstig succes doordat het een gunstig effect zou kunnen hebben op spieren en botten. Dat is echter niet wat zij zelf hebben onderzocht. In een ideale (onderzoeks)wereld zou de volgende stap zijn om jonge dieren random toe te wijzen aan verschillende groepen, waarbij bijvoorbeeld de ene groep al op 2-jarige leeftijd met de training begint en de andere groep pas op 3-jarige leeftijd. Dan zou ook niet alleen gekeken moeten worden naar succes en duur van de rencarrière, maar zouden er ook veterinaire data verzameld moeten worden. Op die manier kun je het effect van de vroege training veel beter bepalen. Nu ontstaat het probleem dat er andere redenen kunnen (en naar mijn idee ook zullen) zijn waarom bepaalde paarden al op 2-jarige leeftijd in training gaan en andere pas op 3-jarige leeftijd. Er kunnen op de achtergrond bijvoorbeeld selectieprocessen meespelen waardoor paarden die jonger in training komen sowieso meer potentie hebben om het te maken als renpaard. In dat geval zou het zelfs zo kunnen zijn dat die paarden niet succesvol worden dankzij maar juist ondanks de vroege training. Dit is met andere woorden een nuttig onderzoek voor wie het op waarde weet te schatten en begrijpt dat dit slechts een tussenstap is en geen definitief oordeel. Jammer dat dit onderzoek zoals zo vaak gebeurt in discussies als deze zowel door voor- als tegenstanders misbruikt wordt om 'punten' te maken die met dit onderzoek weinig tot niets te maken hebben.

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:37

Waarom zou je uberhaupt op een 2 jarige willen rijden?
laat ze gewoon nog even paard zijn en grondwerken doen ofzo.
Zo denk ik er tenminste over, waarom die haast?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:03

Geld, en niks anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:07

goeroe, leuk dat jij het wel helemaal hebt gelezen en hier nog wat aanvullende informatie plaatst. Jammer dat ze het onderzoek niet konden uitvoeren zoals ze graag wilden en dat de conclusies eigenlijk vrij beperkt zijn. Als ik het goed begrijp hebben ze dus alleen een verband kunnen aantonen tussen vroege training en de lengte en het succes van de carriere van de paarden? Nouja, ook geen kleine conclusie natuurlijk. Paarden zijn nou eenmaal geen muizen die niet zo oud worden en waarbij je het aantal factoren kunt beperken. Ben benieuwd of ze geld hebben voor vervolgonderzoek :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:08

er zijn er maar heel weinig, die geld verdienen aan een 2 jarige.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:10

heleennboerr schreef:

Grondwerk is tenslotte totaaaaaal niet belastend...

Ik denk dat je alles in perspectief moet zien.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:13

Waarom vroeg beginnen?
Heel simpel. Ze zijn veel beter trainbaar op jonge leeftijd! Zeker in hun hoofd. Hoe later je begint hoe moeilijker ze vaak zijn (puberen) en hoe slechter ze nieuwe dingen oppakken.

Als we toch steeds het vergelijk met kinderen maken, die sturen we ook vroeg naar school. Waarom? Omdat ze dan veel makkelijker en sneller leren. En hoe jonger je ze laat wennen aan een bepaalde dicipline en regelmaat hoe makkelijker dat te accepteren is.

Daarom.

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:14

stef schreef:
heleennboerr schreef:

Grondwerk is tenslotte totaaaaaal niet belastend...

Ik denk dat je alles in perspectief moet zien.

Ik bedoel gewoon aan de hand laten lopen enzo hoor, niet longeren! sorry :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:19

waar heb ik het over longeren dan?

Grondwerk is een héél breed begrip, en daar zitten behoorlijk zware (mentaal) oefeningen tussen

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:24

Ik bedoel alleen maar te zeggen aan de hand te lopen enzo.
Daar gebruikte ik gondwerken voor.
Bedoel ik verder niks mee hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:59

Stef, en waarom zou je een jong paard niet mentaal willen belasten? Mijns inziens kun je beter een jong paard vast leren d.m.v. grondwerk dat hij of zij niet de dominante is in de relatie maar dat de mens dat is, om maar een voorbeeld te noemen. Dat is redelijk belastend mijns inziens maar zó nuttig! En zo zijn er nog wel meer praktische zaken die relatief belastend zijn voor een paard (van welke leeftijd dan ook). Ik denk dat het handiger is om een paard gefaseerd mentaal te belasten, dus niet dat het zo is dat hij-zij 3 is en uit de opfok komt en dan boem-boem-boem mentaal van alles achter elkaar te verwerken krijgt bij het beleren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:03

heleennboerr schreef:

waarom zou een jong paard alleen maar paard mogen zijn dan en een oud paard niet?
Een sportpaard in training jong of oud kan ook gewoon paard zijn en naar buiten mogen (tenminste, naar buiten is wat de meeste bokkers onder paard zijn verstaan!)

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:10

rapido schreef:
heleennboerr schreef:

waarom zou een jong paard alleen maar paard mogen zijn dan en een oud paard niet?
Een sportpaard in training jong of oud kan ook gewoon paard zijn en naar buiten mogen (tenminste, naar buiten is wat de meeste bokkers onder paard zijn verstaan!)

Nee ik bedoel niet met naar buiten, maar rijden :)
Mijn paard is ook 'oud' en staat gewoon buiten.
Ik bedoel gewoon dat ik het te vroeg vind en het paard gewoon even laat spelen met anderen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:33

heleennboerr schreef:
Ik bedoel alleen maar te zeggen aan de hand te lopen enzo.
Daar gebruikte ik gondwerken voor.
Bedoel ik verder niks mee hoor..

Bedoel je wandelen? Wandelen heeft niet zoveel met grondwerk te maken ;)

Ffortuna: Dat is ook niet wat ik zeg. Alleen ik vind het niet terecht dat men zegt: Je mag niks met een jong paard doen, hooguit een beetje grondwerk. Alsof grondwerk niet belastend is :?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:12

Ik vind het ook maar een apart onderzoek..?
Ik ben en blijf er van overtuigd dat het voor de botten niet geel goed is..
Ook ik heb vroeger toen ik 10 :') was een net 2 jarige tinker ingereden omdat ik niet kon wachten _O- en dan ook echt elke dag mee gaan rijden over de straat draven galopperen springen toen die nog geen 3 was etc.. Paard is inmiddels 12 jaar oud en nog helemaal gaaf :') serieus röntgen gekeurd en mankeert gewoon helemaal niets :') NU woog ik toen ook amper 40 kg.. Nu 10 jaar later ook nog krap 60 maar toch :+

Maar toch denk ik dat het wel schade op KAN leveren, Maar van een uurtje per dag... Ze kunnen nog 23 uur door groeien..
De een slijt nou eenmaal sneller dan de ander..

Laatst nog bijna een 2 jarige uit de opfok gekocht.. toch laten keuren hoefkatrol artrose en beginnend kissingspines in rug en hals..
Zo zie je ook maar dat een 2 jarige dat altijd in de wei heeft gestaan ook ''verrot'' kan zijn...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:43

WhySoWhite schreef:
Laatst nog bijna een 2 jarige uit de opfok gekocht.. toch laten keuren hoefkatrol artrose en beginnend kissingspines in rug en hals..
Zo zie je ook maar dat een 2 jarige dat altijd in de wei heeft gestaan ook ''verrot'' kan zijn...

Je bent een 2 vergeten. :(:)