Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
HumbleTalent schreef:*knip*
Volgens mij maakt het dus geen hol uit of je al op 2 jarige leeftijd of pas op 5 of 6 jarige leeftijd begint. Ja een ouder paard is volgroeid, maar een jonger paard ontwikkelt zich naar gelang de belasting dat van hem vraagt. Dus een ouder paard is fysiek sterker, maar een jonger paard fysiek beter aangepast op de arbeid. Ik kies dus voor jong inrijden, omdat ik een paard wil dat fysiek en mentaal aangepast is op arbeid. Ik wil dat een paard de sport in groeit en niet na 3 a 4 jaar lanterfanten opeens moet beginnen met arbeid.
Maar wanneer je ook inrijd en hoe oud je paard ook is imo dien je vooral te kijken naar hoe je het paard inrijdt en traint. Want elke idioot kan een paard kapot rijden en dan maakt leeftijd echt geen bal uit. Voor mij een reden om het dus niet zelf te willen doen, maar het uit te besteden aan iemand met veel kennis en kunde.
quarterH schreef:wie heeft eigenlijk bepaald dat een paard zo nodig 20 jaar bereden moet worden?
waarom is 5/6 jaar niet voldoende voor een sportpaard en mag hij dan met pensioen? onbelast?
er wordt meer dan genoeg voor gefokt.

stef schreef:heleennboerr schreef:Waarom zou je uberhaupt op een 2 jarige willen rijden?
laat ze gewoon nog even paard zijn en grondwerken doen ofzo.
Zo denk ik er tenminste over, waarom die haast?
Grondwerk is tenslotte totaaaaaal niet belastend...
Ik denk dat je alles in perspectief moet zien.
heleennboerr schreef:Waarom zou je uberhaupt op een 2 jarige willen rijden?
rapido schreef:heleennboerr schreef:Waarom zou je uberhaupt op een 2 jarige willen rijden?
waarom zou een jong paard alleen maar paard mogen zijn dan en een oud paard niet?
Een sportpaard in training jong of oud kan ook gewoon paard zijn en naar buiten mogen (tenminste, naar buiten is wat de meeste bokkers onder paard zijn verstaan!)

heleennboerr schreef:Ik bedoel alleen maar te zeggen aan de hand te lopen enzo.
Daar gebruikte ik gondwerken voor.
Bedoel ik verder niks mee hoor..

was een net 2 jarige tinker ingereden omdat ik niet kon wachten
en dan ook echt elke dag mee gaan rijden over de straat draven galopperen springen toen die nog geen 3 was etc.. Paard is inmiddels 12 jaar oud en nog helemaal gaaf
serieus röntgen gekeurd en mankeert gewoon helemaal niets
NU woog ik toen ook amper 40 kg.. Nu 10 jaar later ook nog krap 60 maar toch