ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:54

Waar zijn de ouderwetse lage neusriemen gebleven??!! Vroeger toen ik begon met rijden, zo'n 20 jaar geleden hadden we alleen de lage neusriemen. Nu is het vrijwel alleen maar samengestelde neusriemen of hoge neusriemen. Mijn bijrijdpaard heeft ook een samengestelde neusriem maar alleen volgens mij omdat het mooi staat en ook omdat de meeste hoofdstellen die nu te koop zijn een hoge neusriem hebben.
Ik doe haar neusriem losjes vast zodat ze nog genoeg ruimte heeft om te bewegen met haar mond maar volgens mij heeft de gemiddelde ruiter geen idee wat de inpact is van een bepaalde neusriem op een paard. Zie ook wel eens mensen met een mexicaanse neusriem rijden omdat het mooi is. Maar die heeft toch ook weer meer impact dan een gewone lage of hoge neusriem? Mensen hebben vaak geen idee wat ze hun paard aantrekken.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:55

Cayenne schreef:
Het gaat trouwens niet alleen om Grand Prix niveau maar ook om de reguliere wedstrijden.

Ook daar zie je het te veel, dat ze echt te strak zitten

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:57

Ohwww zo wordt je dus net als Anky.
Gewoon alles aansnoeren.

Ik blijf het raar vinden dat het zo lang hebt geduurd voordat er actie onder genomen worden.

Nu hoop ik toch dat er wat meer strengere regels komen ten welzijn van het paard.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:58

Goeie zaak. Dat er alleen op wedstrijden gecontroleerd wordt en niet "bij de mensen thuis" lijkt me een prima start. Als je je paard thuis went aan een strak aangesnoerde neusriem dan weet je zeker dat ie op wedstrijd gaat lopen rommelen met z'n bit als je 'm dan ineens losser zou moeten laten. En dat strakke aansnoeren is denk ik voor een groot deel onder wedstrijdruiters te vinden, in de proef MOET ie luisteren tenslotte, en MOET het er goed uitzien.

De ruiters die hun paarden goed voor elkaar hebben zullen denk ik graag de steward laten controleren!

Het ding hóórt gewoon niet zo strak, jammer dat het zo standaard is geworden.

@bethje: die lage neusriemen zijn ook zo vriendelijk niet, zitten gauw te laag en helaas ook gauw te strak.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 31-01-12 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:59

Goed dat ze dit aan gaan pakken. Mag van mij ook wel in de basissport. Mij is 'vroegah' ook altijd de twee vingerregel geleerd voor de neusriem (en idd de vuist voor de keelriem). Leren kinderen dit tegenwoordig niet meer? Of doen ze de neusriem bewust te strak?

Ik heb een keer een aansnoerneusriem gehad (van HH, met al die kleurtjes :o ), maar de neusriem er snel afgesloopt; ik vind aansnoerneusriemen maar ondingen. Ik heb het idee dat zelfs wanneer je die niet aansnoert, er meer druk op zit dan een gewone neusriem. M'n paard werd er iig niet gelukkig van.

@Bethje: Ze zijn inderdaad moeilijk te vinden. Wij hadden een hoofdstel met lage neusriem nodig voor onze kleuter die we zijn begonnen met longeren. Stad en land afgezocht naar een hoofdstel met lage neusriem. En dan liefst in de prijsklasse dat je niet spontaan begint te huilen als hij 'm in tweeën trekt. Want de hoofdstellen die we kónden vinden, waren onbetaalbaar. Uiteindelijk hebben we er een gevonden van Ideal Equestrian: fijn leer en betaalbaar.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:01

die van mij zit superlos, en ook mijn spareriempje zodanig dat ik hem met grazen zo onder zijn kin los kan trekken. het is dat hij op mijn hoofdstel zit, maar de functie ervan is mijn geheel onduidelijk. ik doe er iig niets mee.

maarr..vind ik ook van singels, die worden soms zo extreem strak aangetrokken, dat die beesten volgens mij geen lucht meer krijgen....als je een goed passend zadel hebt is dat volgens mij niet nodig, of je paard moet mischien een dusdanige bouw hebben dat hij schuift...mijn zadel zit als gegoten en ik singel nooit aan. soms na het rijden kan je er een vuist tussen doen. zadel blijft perfect op zijn plek.. ook in galop..
Laatst bijgewerkt door lisselotje op 31-01-12 10:08, in het totaal 3 keer bewerkt

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:02

Prima regel. Laten ze die maar z.s.m. invoeren. +:)+

Caira schreef:
Ik krijg trouwens echt de koude rillingen van de foto die erbij staat, ongelovelijk, heeft er niemand ingegrepen toen?

Als ik op een dressuurwedstrijd foto's maak, dan hoef ik geen enkele moeite te doen om soortgelijke foto's te maken....helaas. |(

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:04

Probleem is niet de neusriem maar de mensen die hem te strak aansnoeren controle op wedstrijden ok maar wie controleert de trainingen.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:05

je ziet ook heel vaak van die paarden met van die bulten op hun neus..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:07

vind het altijd wel grappig met dit soort topics,iedereen is ineens zo 'heilig'

niet dat ik het er niet mee eens ben hoor,maar als je zo leest,doet gemiddeld bokt helemaal niets fout :')

ik gebruik wel een gecombineerde aansnoerneusriem. maar die maak ik niet strakker vast als een gewone of lage neusriem.

ik vind het idee om te gaan controleren op wedstrijden geen gek idee,alleen bij mensen thuis is niet te doen,en dat kan je ook niet maken,dan kan je overal ook op gaan controleren(bit,sporen,sloffen,zadels die niet goed passen,enz,enz)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:10

lindahertha schreef:
die van mij zit zo los, dat ik hem met grazen zo onder zijn kin los kan trekken. het is dat hij op mijn hoofdstel zit, maar de functie ervan is mijn geheel onduidelijk. ik doe er iig niets mee.

maarr..vind ik ook van singels, die worden soms zo extreem strak aangetrokken, dat die beesten volgens mij geen lucht meer krijgen....als je een goed passend zadel hebt is dat volgens mij niet nodig, of je paard moet mischien een dusdanige bouw hebben dat hij schuift...mijn zadel zit als gegoten en ik singel nooit aan. soms na het rijden kan je er een vuist tussen doen. zadel blijft perfect op zijn plek.. ook in galop..

Een perfect passend zadel gaat pas schuiven als je gaat passageren. Dat kan mijn paard bij het zien van sommige dingen langs de bak wel, maar niet gecontroleerd. Dus ik singel hem ook nooit na. :j Ik ben het hier echt roerend mee eens!
En schuivend zadel is altijd een niet passend zadel. Altijd!

Judith: Ik ben het er roerend over eens, dat hier ook een taak ligt voor de instructie. Het is toch wat dat je instructeur zo'n tip mee geeft? Maar ja, zo'n ruiter komt een keer op concours. Mijn harnachement is op concoursen echter nog nooit gecheckt! En ik vind dat daar wel meer wantoestanden gebeuren tijdens het losrijden. Ik ben van mening dat een jury daar ook al punten voor zou moeten geven. :o

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:12

Nooit bij nagedacht eigenlijk of de neusriem te strak zit....het zou ook niet in me opkomen om hem zo strak te trekken. Maar met aansingelen net zo: ik ben hier vrij rustig in, stapje voor stapje. De stalhoudster trok eens bij mijn poown de singel aan en toen liep poown lichtelijk blauw aan. Ik singel overigens wel altijd na. Meer omdat ik de singel in het begin niet zo strak wil trekken.

Op die foto ziet wel erg triest uit. Is dat echt om foutjes te verdoezelen? Wat is er mis met eens goed doortrainen zodat je niks hoeft te verbergen?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:17

@snoevie: misschien melden de gebruikers die wèl regelmatig eens even flink kracht zetten op hun neusriem zich hier gewoon niet, en denken "ach, dat zijn die tuttelende paardenknuffelaars weer, laat ze eerst maar eens winstpunten in het Z2 rijden voor we ze serieus nemen, want SPORT, daar gaat het om" en dan denk ik: gemiste kans. Nu dierenwelzijn meer en meer op politieke agenda's komt te staan kan je dat als liefhebber niet afdoen als betutteling. Steek je hand in eigen boezem en bedenk dat het aansnoeren niet de functie is van een neusriem en het camoufleren van aanleuningsproblemen niet het doel van dressuur.

Ik ben niet heilig, maar ik trek het ding gewoon niet zo strak aan. A, ik heb het niet zo geleerd, B, als ik er zelf over nadenk kan ik me niets comfortabels aan zo'n strak ding bedenken en B, als ik het anderen zie doen vind ik dat er onprettig uitzien. Voor mij genoeg reden, een ander denkt daar anders over, maar er zit ook een aspect aan wat verder gaat dan persoonlijke voorkeur.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:18

Ik vind dit een goed begin om de wedstrijd sport wat aan te passen en zo voor het paard ook aangenamer te maken. Maar ik denk dat meer en deel van de ruiters toch wel letten op of hun paard nog adem kan halen ?

Amaretto27

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:23

Goed punt indd dit! Ik zie het regelmatig dat ze veel te strak zitten. Achja, tegenwoordig gaat het meer om de punten die ze scoren dan om het welzijn van het paard. Mond open? Ach dan de neusriem toch wat strakker? Ipv te kijken waar het weg komt.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:24

Een te strakke neusriem is inderdaad niet goed. Maar corrigeer me als ik t fout heb. Heeft er hier een tijdje terug niet een stuk gestaan, dat een zeer vooraanstaand persoon in de paardenwereld niet gezegd dat je de neusriem flink mag/moet aansnoeren voor een correctere aanleuning of zoiets? Ik meen dit een tijdje terug gelezen te hebben. Deze meneer was op een soort van global dressage, of soortgelijks bijeenkomst.

Dat ik t stuk gelezen had, kreeg ik er direct vraagtekens bij.
Paardenwelzijn moet toch voorop staan indien je met een paard aan de slag gaat?

Lara_Silver

Ik zou wel eens een rondje dressuur willen zien van al deze dierenbeulen als we hun hoofdstellen ontdaan hebben van neusriem, en dan het puntenaantal voor/na vergelijken. Kijken wat het is als alle dieren eens eindelijk naar hartelust de pijn mogen 'ontwijken.'

Hoewel mijn neusriemen (ja heeeeel sielugh hoge en sperriem) altijd met twee vingers (op elkaar) vast zitten, opende mijn pony ook altijd zijn mond. Het is pas toen ik aan mijn zit ging werken en een betere handhouding kreeg dat de mond dicht bleef. Een heerlijk groot verschil, zeker omdat ik weet dat als hij hem wil openen hij dit kan en ook doet. Nu doet hij het nooit meer, dus ik weet dat ik inzake houding en vriendelijkheid goed zit. Jammer dat die aansnoerruiters dit blijkbaar gewoon negeren.

De fijnste motivatie voor de ruiter is als het rijdier laat zien dat hij het beter doet. Maar daar moet je natuurlijk wel voor werken, denk dat dat voor velen gewoon te veel moeite is. Ook wel grappig, de reacties in dit topic maar als je dan op sommige profielen gaat kijken brrr.

Dan nog over de beschuldigingen tegen neus en sperriem. Het is net als het bit, hoe het gebruikt word telt. Vriendelijk/ onvriendelijk is geen criteria voor een neusriem, daar hij zichzelf niet bevestigt, dat doet de ruiter zelf. Ik zie er zovelen in dit topic genadeloos overdrijven. Nee een neusriem die correct bevestigt is, met correct bedoel ik losser dan voorgeschreven, doet het paard geen pijn en hij kan zijn mond ermee openen. Helaas mag men op dresuurwedstrijden nog altijd niet zonder rijden, dus stoer zeggen waarom rij je dan met neusriem gaat in veel gevallen ook niet op.

@jus: Dat wat in de trainingen gebeurd uit zich in de wedstrijden. Dus als deze regel succes heeft worden diegenen met rijtechnische problemen er makkelijk uit gepikt.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 31-01-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CleovG

Ach, dan nog maar te zwijgen om stang en trens in combinatie met een sperriem omdat het paard anders zijn mond open doet.

Ik heb ook eens een paard gehad die een deuk in zijn neus had. Had toen nog niet zo goed door waar dat van zou komen (was 14). Totdat ik steeds merkte dat dat paard ALTIJD zijn mond open had met stang en trens. Hij had een klein mondje dus het paste allemaal niet zo lekker, maar met de neusriem flink aangesnoerd bleef in ieder geval zijn mond dicht...

Berdien

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:28

Tja, ik heb het altijd al ondingen gevonden. aansnoerneusriemen. Da's toch bizar? En inderdaad, als je ziet hoe de gemiddelde ruiter ze gebruikt.. Die volgt braaf de naam op. Lekker aansnoeren die riem. Ergste is nog wel dat ze de gemiddelde norm zijn gevonden. Moest laatst flink zoeken naar een hoofdstel zonder zo'n martelwerktuig. Wil een gewone gecombineerde neusriem. Zonder zou ook kunnen, maar bij een paard wat nog erg speelt met het bit kan een neusriem net even helpen om de boel stabiel te houden zonder aan te hoeven snoeren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:31

S_en_Z schreef:
Waar moeten die 2 vingers passen dan, voorop de neus op het bot zelf?? Of aan de zijkant?

Ps. zo strak snoer ik niet hoor. Aan is aan. Ik ga niet harder trekken dan nodig is :')

Rondom de hele neus moeten 2 vingers passen, dit geld voor alle neusriemen.

Een beetje kennis in de anatomie van het paardenhoofd en wat daarmee gebeurt bij ontspanning en aanleuning leert dat een strak aangesnoerde neusriem een juiste ontspanning van de kaken belemmerd. Hopelijk gaan ze nu daadwerkelijk hard optreden hier tegen.

Amanda schreef:
Natascha dH schreef:
Nu staat hier dat een onafhankelijke organisatie erkent dat het in de dressuur veelvuldig voorkomt en dat het dmv knellende neusriemen verbloemd wordt. Dus zijn al die paardjes die zo lekker schuimen (pijn?) niet zielig, want hij doet zijn mond niet open. }:)

Wat heeft schuimen nu weer met een neusriem en pijn te maken?
Mijn haflinger (momenteel gereden zonder neusriem) schuimt altijd. Mits ik hem correct rij.
En geen kwijlslierten, gewoon wat lippenstift.

Die vergelijken is niet echt op zijn plek ;)

Er is schuimen en kwijlen, schuimen wordt gezien bij correct gereden paarden zowel met als zonder bit. Kwijlen wordt veelal gezien bij paarden die met bit gereden worden en die het speeksel niet kunnen weg slikken door een slecht passend bit, te harde ruiterhand of een te diepe afbuiging. Een strak aangesnoerde neusriem kan er dus voor zorgen dat paarden zeer moeilijk kunnen slikken waardoor het speeksel opgeklopt wordt tot witte kwijldraden. Ik denk dat Natascha dat bedoelt?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 31-01-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:32

Ik kan dit alleen maar toejuichen, alweer een stap in de goede richting! Mijn neusriem zit ook lang niet zo strak en paard loopt verder prima, ik snap de zogezegde 'toegevoegde waarde' dus bijlange niet.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:41

Laat ik maar gewoon eerlijk zijn, ik rij en heb altijd met een aansnoer neusriem gereden. Als klein kind op je manege pony leer je al hoe je een hoofdstel vast moet maken, met 2 vingers tussen de neusriem en een vuist tussen de keelriem. Echt aansnoeren heb ik bij mijn pony's nooit gedaan. Mijn pony's waren altijd lekker los door hun lijf en werden los over de rug en vriendelijk in de mond gereden. Ze hebben dan ook nooit hun mond open gedaan of hun tong uitgestoken. Dan is het ook niet nodig om aan te gaan snoeren.

Ik vind het wel een beetje jammer, dat er mensen zijn die direct beginnen te schreeuwen over de dressuursport. Dressuur is echt niet de enige tak waarin dit gebeurd, en er zijn wel takken van de paardensport waarin dingen zitten die ik vele malen erger vind. Ik vind paardrijden pas echt paardrijden worden, als je je paard goed voor elkaar hebt. Dus lekker los door zijn gehele lijf, los door zijn rug en lekker ontspannen kan lopen, goede aanleuning. En het belangrijkste: vriendelijk gereden wordt in de mond. Ik hou mijn neusriemen er ook lekker gewoon aan, omdat m'n pony er geen last van heeft, en ik het ook veel mooier vind staan.

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:44

Eindelijk gaan ze er iets aan doen. Mezelf op verschillende stage's (dressuur & springen) al afgevraagd waarom het zo strak moest... Natuurlijk wel altijd gedaan, maar m'n eigen neusriem zit toch lekker wat losser zodat er 2 vingers tussen kunnen. Dat is ook hetgene wat ik altijd heb geleerd :)
Benieuwd hoeveel tegenspraak sommige mensen gaan geven op de invoering van deze regel...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:45

Western heeft (meestal) geen neusriemen *\o/*

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:51

Superrrrrrrrrrrrrr idee! Het wordt maar als normaal gezien om alles dicht te snoeren en af te binden.