Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:05

Bomba schreef:
Je hebt natuurlijk verschil tussen modder en modder. Geen een weiland is op dit moment droog, maar ik zie ook wel eens paarden in een kleine paddock staan en dan werkelijk tot aan de knieën in de modder. Dat is inderdaad niet iets om blij van te worden.
Mijn paard gaat altijd naar buiten, maar rond deze tijd van het jaar staat ze na twee uur buiten al vooraan bij de draad omdat ze zo graag naar binnen wil..

Hier ben ik het mee eens maar bij mij staan ze op het voorste stukje na niet tot hun kootholtes of verder in de blub...

Ook komen ze in de middag echt niet naar me toe sterker in moet ze vangen om ze binnen te zetten..

Tuurlijk op het moment dat mijn paarden tot hun kootholtes overal in de modder stappen ga ik ze daar niet in zetten..
Maar zo lang dat enkel bij het eerste stukje is en verder het land gewoon "nat" is niet.
en als ze het zo vervelend vinden waarom moet ik mijn paarden dan vangen om ze binnen te zetten en komen ze niet van zelf..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:07

Wij hadden ook een echte modder wei.twee jaar geleden was ik dat helemaal zat.wehebben er toen grind in gedaan.en nu staan ze.al twee jaar lekker droog.ze kunnen lekker hun stal in.en droog staan eten aan de grote hooiruif.de wei word iedere dag gemest.en toch zijn er mensen die de paarden zielig vinden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:09

Caira schreef:
door in gesprek te treden met elkaar, er is altijd nog zoiets als gezond verstand en een gulden middenweg.

Je idee is heel nobel, maar volgens de meeste bokkers IS er geen gulden middenweg. Het is OF links, OF rechts en anders ben je een dierenbeul.

Caira

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:14

Dat is toch niet wat ik in dit topic proef.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:15

Volgens mij is dat de algemene boktsmaak?
Wat is volgens jou de middenweg?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:18

Cayenne schreef:
Paarden die in de blubber staan, hoeven die niet zijn gekapt, ondervoede dieren en algemene verwaarlozing komen we bijna dagelijks tegen

We roepen hier nu allemaal dat paarden in de blubber helemaal geen probleem is, maar er staan dus nog meer dingen in de OP hè :Y) Niet gekapte hoeven bijv. heb je geen enkel excuus voor. Vermagerd kan een medische reden hebben of hij kan herstellende zijn, maar voor een ondervoed paard is toch echt geen enkel excuus. `

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:21

[quote= hoe houd ik het water drinkbaar. Iemand nog tips???
[/quote]
Waterzak in de krui en kruien maar...[/quote]
?????????? als het water eenmaal stilstaat bevriest het toch?....het water in de bak krijgen is geen probleem, maar als het er in zit bevriest het snel met deze temperaturen. Als ik thuis ben maak ik het ijs steeds kapot, maar als ik ben werken lukt dat natuurlijk niet.[/quote]

Ik gooi elke ochtend ongeveer 20 liter warm water erbij (dan zit er dus een dik stuk bevoren in). Als ik vanmiddag kom, is het nog steeds water (niet bevroren). 's Nachts staan ze bij ons op stal.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:25

zolang de dierenbescherming mensen zonder verstand van dieren op pad stuurt op weg naar medlingen die kant nog wal slaan...
en ze daarbij meerdere malen dezelfde persoon moeten hebben terwijl het nog steeds onzin meldingen betrefd...
heeft deze organisatie voor mij geen waarde meer :n
laat ze maar met mensen die verstand van zaken hebben naar de echte problemen gaan ipv naar de mensen die wel uit het belang van het welzijn van hun paard handellen... ook al voldoet dat niet altijd aan de regeltjes van de dierenbescherming ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:27

Zo, wat gaat dit topic hard. De DB zal blij zijn met deze aandacht op dit grootste internetforum, want media-aandacht (inclusief internetfora) voor de nog altijd bestaande wens om een Paardenbesluit (of andere invulling voor paarden van de kaderwet dierenwelzijn) is een doelstelling van die club. Wat dat betreft helpt Bokt goed mee aan het realiseren van de targets van het miljoenenbedrijf dat de DB gewoon is. Niks mis mee trouwens, ik zie de kaderwet graag goed ingevuld en niet alleen voor paarden.

Abacab schreef:
gohya schreef:
@Abacab
En wat als je al vanaf 1993 een inloopstal hebt staan die opeens na zoveel jaren afgebroken moet worden?
Dan moet je je paarden ook maar verkopen? je kan zomaar opeens voor een verassing komen te staan,je begint aan paarden als je het voor elkaar hebt,maar als er dan plotseling iets veranderd door de gemeente?
Das toch onmacht dan.

Beetje juridisch maar het steekt als volgt in elkaar:
Dan had je het bestemmingsplan van je gemeente beter moeten lezen. Je mag ook niet overal tuinhuisjes bouwen, dus ook geen schuilstallen. Vaak gedogen gemeenten de bouw van zulke opstallen, maar daaruit kunnen geen rechten worden ontleend, het heet niet voor niets gedogen.

Mocht de bestemming van de grond tussentijds wijzigen, [want dat recht heeft een gemeenten altijd, net als dat er onteigend kan worden, mits daar een goede reden voor is] dan kun je dat als eigenaar van de grond aanvechten, zelfs tot aan de Raad van State. Indien je niet in het gelijk wordt gesteld heb je als eigenaar van de grond recht op planschade en krijg je de waardevermindering van je grond door wijziging van de bestemming contant uitgeleerd.

Bijna goed Abacab, maar dan moet je dus wél tijdig kennis nemen van zo'n voorgenomen bestemmingswijziging. En de praktijk is nu eenmaal dat er partijen zijn die pas op de hoogte raken van zo'n wijziging nadat het besluit al genomen is. Die kunnen helemaal geen bezwaar meer maken en ook al niet naar de RvS. Mijn mening is dat gemeenteambtenaren er daarom - ook al is de wettelijke informatieplicht keurig voldaan via de gemeentepagina en internet - heel goed aan zouden doen om vaker rechtstreeks contact op te nemen met de betreffende eigenaren. Niet omdat dat verplicht is of omdat die verantwoordelijkheid te ingewikkeld zou zijn voor sommige mensen, maar gewoon omdat een gemeenteambtenaar van belastinggeld betaald wordt om belastinggeld uit te geven. Een ambtenaar staat dus in dienst van de maatschappij en het zou aardig zijn om daarin ook een pro-actieve en dienstverlenende houding aan te nemen in plaats van een houding die ik helaas ook wel eens tegenkom: die van hoogmoedige regent.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:28

@schrikdraad: wil je een foto zien van een paard dat bagger verkiest boven gras/schoon zand? Kijk dan ff in m'n profiel....
Bij ons halen de zeer welopgevoede volbloeden ;) hun neus ook voor modder op, maar mijn "boeren" tinker duikt er bij elke gelegenheid helemaal in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:30

@vjseegers, te schattig profiel heb jij :D, leuk als een man ook zo kletst over z'n paardje. Sorry offtopic :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:31

Arabesk schreef:
@vjseegers, te schattig profiel heb jij :D, leuk als een man ook zo kletst over z'n paardje. Sorry offtopic :+

ik dacht precies hetzelfde :+ :o

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:33

nou ik voel me alvast maar een verwaarlozer van dr pony...

mijn pony beest bijna twenter staat 24/7 buiten heeft 3 grote schuilstallen waar hij in kan staan, liggen hangen. enkel met regen duikt hij er soms in maar ook heb ik een stuk met modder en meneer gaat daar maar wat graag in lopen banjeren en lekker in liggen rollen.

dus ja ben ik dan meteen maar een verwaarlozer? omdat mijn pony de modder soms kiest boven droog land?

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:34

NU woon ik zelf in België dus de politie zal ik wat dat betreft niet snel op bezoek krijgen maar toch denk ik dat juist met dit soort stukken ze enkel maar meer en meer reacties gaan krijgen. Mijn moeder was hier op bezoek (woont in Nederland) en we zijn even naar mijn paardje geweest. Jong merrietje staat in de opfok, hebben een weide van 2,5 ha ter beschikking, een grote schuilstal (20 x 8) en krijgen om de dag en grote baal hooi (waar ze makkelijk 2 dagen mee toe komen met z'n 10-en). Dagelijks vers en schoon water en 5 x per dag worden ze gevoerd. De weide is op sommige plekken wat modderig maar zo'n 75 % is nog droog (enkel toplaag van 3/4 cm wat nat is.... verder vocht afgevoerd door drainage).... Niets mis mee denk ik zo... Toch maakte mijn moeder (die niets van paarden af weet) de opmerking dat ik moest oppassen wand dit was niet goed... In NL zou zij als ze een groep zo had zien staan allang gebeld hebben naar de Dierenpolitie om melding te maken...
Nu heb ik mijn moeder geprobeerd uit te leggen waarom het niet zielig is en haar ook gevraagd waarom het naar haar idee wel zielig/mishandeling is... Haar uitleg kwam er zo ongeveer op neer dat ze door dit soort stukken in de krant met soortgelijke foto's deze ideeën had gekregen, kortom het beeld was dat een paard 1/2 uurtjes op een droge wei moest rondlopen op een moment dat het niet regende en verder in een stal met een dikke deken op en stro tot aan de buik.
Ik denk zelf dat mijn moeder niet de enige is die door dit soort artikelen een verkeerde kijk erop krijgt en dat door dit soort artikelen de meldingen enkel zullen toenemen. En helaas de paarden die echt een inspecteur nodig hebben omdat ze in slechte toestanden staan veel langer moeten wachten gezien de inspecteurs veel tijd kwijt zijn met modder-paarden.

Uiteraard, paardenmishanddeling komt hier helaas ook voor. en ja, daarvoor is het super dat er een dierenpolitie is maar die moeten dan wel beschikbaar zijn en in actie komen voor de paarden die het echt nodig hebben.

Ook is het zo dat tegenwoordig (mede door de markt die op zijn gat ligt) iedere gek een paard kan kopen. Maar de aankoop van een paard is veel goedkoper dan het onderhoud. en ja, de DA/hoefsmid... het kost allemaal geld en ook zie helaas dat vele het dan maar uitstellen tot wanneer het loon weer is betaald of noem maar op... Dat zijn zaken die je in mijn ogen niet kan maken in de richting van het paard...
Een soort cursus/diploma oid achtig iets zal in mijn ogen geen slecht idee zijn... Gewoon met een aantal standaard richtlijnen waar voeding/huisvesting/gezondheid/ed is staan en die je moet kennen voor je een paard aankoopt.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:40

Reageert iedereen nou zo heftig en negatief omdat men zich aangesproken voelt of zoiets? :')

Er is verschil tussen modder en modder. Ik vind niet dat paarden tot aan de knieën in de modder horen te staan. En dan doel ik op paarden die de hele dag op een klein stukje modder staan, te wachten tot de volgende dag begint. Ik denk ook dat de dierenbescherming dat bedoeld. Er kan best eens een keer een melding teveel zijn gemaakt, maar liever een melding teveel dan een melding te weinig..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:44

Waarom neemt de DB de hobbyisten onder vuur?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 'wij' het zoveel slechter doen om het gebied van paardenwelzijn dan de professionals.
Maar ja, paarden die niet buiten komen zie je niet, dus dat wordt ook niet gemeld....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:44

Bomba schreef:
Reageert iedereen nou zo heftig en negatief omdat men zich aangesproken voelt of zoiets? :')

Dat snap ik idd niet helemaal, want een beetje blubber ontkomt niemand aan momenteel

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:51

Wendy schreef:
Waarom neemt de DB de hobbyisten onder vuur?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 'wij' het zoveel slechter doen om het gebied van paardenwelzijn dan de professionals.
Maar ja, paarden die niet buiten komen zie je niet, dus dat wordt ook niet gemeld....

Paarden die wel buiten staan zien ze ook niet altijd,helaas.Ik kocht een paar jaar geleden een zeer mager paardje,was ondervoed zei de DA,gewoon geen eten gehad.Paard stond achter een huizenblok in een groot weiland,niemand die er ooit melding van had gemaakt bij de DB.
Het gaat om deze draver.
Afbeelding

De DB mocht toen nog geen boete's uitdelen,alleen waarschuwen.
Nu krijgen eigenaren wél boete's en is er in beslagname mogelijk.
Ik ben blij met de DP,maar ze moeten niet zeuren om paarden die zelf in de modder gaan staan,terwijl ze ook droog kunnen staan.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:52

maura schreef:
Bijna goed Abacab, maar dan moet je dus wél tijdig kennis nemen van zo'n voorgenomen bestemmingswijziging. En de praktijk is nu eenmaal dat er partijen zijn die pas op de hoogte raken van zo'n wijziging nadat het besluit al genomen is. Die kunnen helemaal geen bezwaar meer maken en ook al niet naar de RvS. Mijn mening is dat gemeenteambtenaren er daarom - ook al is de wettelijke informatieplicht keurig voldaan via de gemeentepagina en internet - heel goed aan zouden doen om vaker rechtstreeks contact op te nemen met de betreffende eigenaren. Niet omdat dat verplicht is of omdat die verantwoordelijkheid te ingewikkeld zou zijn voor sommige mensen, maar gewoon omdat een gemeenteambtenaar van belastinggeld betaald wordt om belastinggeld uit te geven. Een ambtenaar staat dus in dienst van de maatschappij en het zou aardig zijn om daarin ook een pro-actieve en dienstverlenende houding aan te nemen in plaats van een houding die ik helaas ook wel eens tegenkom: die van hoogmoedige regent.

een lesje staatskunde dan maar:

Tegenwoordig schrijft de Wro [wet op de ruimtelijke ordening] voor dat de termijn voor ter visie legging minimaal 6 weken is en naast publ. op de gemeente pagina en ter inzage legging op het gemeentehuis, wordt er ook gepubliceerd in de huis aan huis bladen.
Degenen die beslissen of kadastergegevens worden opgevraagd om eigenaren van de grond te traceren en consulteren zijn niet de ambtenaren, wel de met de zaak belastte wethouders. Gezien de bezuinigingen in overheidsland [en zeker bij de gemeenten na de gemeentelijke herindeling] worden dergelijke extra services naar de burger vaak niet meer toegestaan [door het college], dat is te tijdsrovend en dus te kostbaar. Het is geheel aan de gemeente en het gekozen college van B&W afhankelijk, hoe veel ruimte de ambtenaar krijgt om de burger te informeren.

Even voor de duidelijkheid; Een ambtenaar voert enkel uit, hij maakt geen beleid, bepaald de regels ook niet, hij past ze enkel toe. De politiek is verantwoordelijk voor het beleid, en de politiek wordt iedere 4 jaar door de burger gekozen. Een ambtenaar is ook geen volksvertegenwoordiger, dat is de wethouder wel, die handeld in naam van het electoraat. Indien een ambtenaar politieke macht naar zich toetrekt of beleidsinhoudelijke beslissingen neemt dan kan dat leiden tot oneervol ontslag, dat is de wet. In dat kader zou het wel eens goed zijn wanneer de burger zich wat meer zou verdiepen in de lokale/regionale politiek, maar dat is een andere discussie.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 30-01-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:52

schrikdraad schreef:
leuk plan Caira,
maar de bokkers zijn het zelf niet eens met elkaar eens.
Hoe wil jij dan richtlijnen aanbieden?

Er zijn richtlijnen! En die zijn gepubliceerd en besproken. Feit is en blijft dat als we ons állemaal aan die richtlijnen hadden gehouden, dat we hier dan niet mee zaten. Die symposia zijn uitbundig geweest.

In die richtlijnen staat dat een paard op een modderige weide meestal niet zielig is. Men moet ook kijken naar het totaalplaatje. Als er een gezond paard voor de ambtenaar staat, met nette hoeven en een gezonde fitte blik in de ogen, dan moet ie geen bekeuring schrijven. Hij moet dan op dat moment met de houder gaan praten om naar de rest van de situatie te vragen.
Bij wat te lange hoeven, kan ie vragen wanneer de smid komt en dat voor zichzelf agenderen en tzt nog eens komen kijken. Da's toch niet zo moeilijk? Kan ie meteen de inbreker van een deur verder ook inrekenen... :+

Arie53: Ik ben met je eens dat de dierenbescherming ook belabberd is mbt kennis over dieren, maar ik vind het ook vaak schrijnend wat ik bij de hobbyisten soms zie. Ook hier zie ik op elke postzegel wel een paard staan. Naar mijn mening moet je daar ook paal en perk aan stellen. Vooral in de zomer!

Mbt mager: Tja, mijn volbloedKWPNpaardje is gewoon niet dik te krijgen, maar hij blinkt tegen je in. Hij is ook één keer erg ziek geweest. Toen hebben we het echt af zitten kijken of ie het zou gaan redden. Gelukkig dus wel. Maar hij krijgt het dus ook makkelijk koud en dus heeft ie een deken om. Dus mss moet de DP ook af en toe ónder een deken kijken? En dan kan je dus van die paarden treffen zoals ik er hier één heb. Die vindt spelen, kijken, klieren en wat dies meer zij belangrijker dan eten. Hij krijgt echter voldoende te eten. Hij laat de helft staan!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:59

Ik ben niet de enige die een bril nodig heeft geloof ik...

In het artikel heeft men het NAAST modder over ondervoeding, slechte hoefverzorging, algemene verwaarlozing.... een gebrek aan kennis, kunde of middelen om dieren goed te verzorgen.
Vervolgens zie ik alleen maar gejeuzel over modder...
En alhoewel ik het erg vaak eens ben met Arabesk, krijgen mijn paarden in zeer natte tijden een nachtje verplicht opdroogarrest op 3x3.... de incidentele keer dat dat 'moet' van mij, lijken ze niet rouwig... gaan languit liggen tukken...

Men moet altijd zo chargeren.... het is OF het ene, OF het andere uiterste.

Ik denk dat bijzonder veel paardenbezitters GEEN kennis van zaken hebben, en GEEN middelen om hun dieren echt goed te verzorgen.... daar gaat veel mis.
Ik ben blij met de DB, zie absoluut verbeterpunten, maar vind dat er voornamelijk in de wetgeving meer 'ruimte' moet komen om op te treden.

In 'Nederland-papierland' hebben we helaas nogal eens te maken met tegengestelde belangen: de DB wil schuilmogelijkheden en droge stukken voor paarden, gemeenten weigeren mee te werken aan een paardvriendelijker onderkomen en weigeren eigenaren schuilstallen of paddocks te laten bouwen....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:00

Abacab: Ik kan wel lezen dat jij nog nooit aan den lijve hebt ondervonden hoe dat in zijn werk gaat? Hier is in 2009 zo'n bestemmingsplanwijziging in gang gezet. Daar kon je een zienswijze op indienen. Dat wordt altijd wel door iemand gedaan. Daar komt dan weer een vergadering over en er volgt weer een publicatie van en daar kan je weer een zienswijze op indienen. Inmiddels zitten we in ronde 3 en kan je nog 6 weken bezwaar maken. De mensen die dus met dat gebied te maken hebben, hebben al zo'n 3 jaar de tijd gehad om te reageren. Als je een zienswijze hebt ingediend en ze keuren het deels goed, dan komt er een principebesluit. Daarvan móeten ze degene die het land betreft informeren binnen 6 weken. Wij zijn al een jaar bezig om van ons perceeltje een woonbestemming te maken. Hopelijk is dat over 4 weken rond, mits niemand bezwaar maakt...

Als je een bestemmingsplan van een perceel wil wijzigen ben je daar echt een paar jaar mee kwijt hoor. De gemeente ook, want die moet dat goed onderbouwen bij de provinciale staten en die moet dat goedkeuren. Dat kan echt niet zo maar, óf er moet een zienswijze zijn ingediend. En dan is dat ook al langer bekend. :j Ze gaan dus echt nooit over één nacht ijs.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:04

ik zag even de foto die bij het artikel van spits stond en wat stellen zij zich dan aan als ze dat al modder vinden.. Tuurlijk ik zie nattigheid, maar om nou te zeggen dat dat een modderpoel is, uhm nee niet echt.
Soms zijn ze echt te overdreven en als ik dan die foto van Gohya zie en ze daar niks aan hebben gedaan, dan denk ik; Waar zijn ze mee bezig??! Of praat ik nu raar?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:07

@vjseegers
De tinker hier vind spelen in een plas ook leuk.
Die fotos kan ik genoeg maken.
Maar in de modder of in een plas slapen als de rest droog is, dat doet er hier geen 1.
Die gaan allemaal op een droog stuk staan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:11

@ninx
Met je bericht eens.
Maar dat het voornamelijk over modder gaat begrijp ik wel.
Slechte verzorging van hoeven en ondervoeding hoeft niet voor gediscussieerd te worden daar zal bijna iedereen het wel mee eens zijn dat dat niet mag.
Maar modder is wel een discussie punt.
Hoeveel, hoelang enz.