Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: Achttienjarige krijgt procesverbaal voor verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:53

Spritz, hoe weet je dat (voor 99%)?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:00

Brilletje schreef:
Heel vaak heb ik op bokt gelezen dat mensen verontwaardig zijn omdat instanties niets doen aan dierenmishandeling/verwaarlozing.

En nu gebeurt het wel en kennelijk heel terecht wat de eigenaar geeft aan er niet voor te kunnen zorgen!
En dan zie ik hier reacties dat ze beter moeten worden opgeleid en niet mee mogen nemen enz.

Op die manier kan niemand wat goed doen. En vaak zullen ze onterecht ook niets doen, maar in dit geval is er ingegrepen en dus terrecht! Beter een zaak opgelost dan helemaal geen zaak opgelost!

Ben blij met de dierenpolitie

Nou, inderdaad!!!
Men lijkt wel wat te willen hebben zeuren... Zeuren ze dat er niks word gedaan, wórd er iets gedaan, zeuren ze daar weer over.

NIEMAND hier weet hoe de pony er daadwerkelijk aan toe was.. oordeel dan ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:01

Orchidee, bedankt voor het opzoeken, heb ik de boete even opgezocht, maximaal dus tot de 3e categorie, wat 7800 euro is.

http://lexius.nl/gezondheids--en-welzij ... oofdstukxa

Idd bepaalt de rechter dus de hoogte van de boete waar dus een minimum en een maximum aan verbonden is.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:01

Omdat ik in Emmeloord woon, en mijn broertje kwam ermee thuis dat er een pony los zou lopen. (hij fietste door t parkje en zag m in de verte) Toen ben ik gaan kijken en trof ik hem dus aan, maar aan een ketting en niet loslopend. Maar de straat achter het parkje heet Ellertsveld. En aangezien deze er ook onverzorgd uitzag...

Edit; ik weet nu ook wie 144 heeft gebeld, 100% dat het de pony is dus. :) Wordt nu goed verzorgd zei het meisje dat ook had gebeld.
Laatst bijgewerkt door Spritz op 19-01-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:03

Orchidee21 schreef:
Justitie (officier) moet toestemming geven voor het in beslag nemen van een dier, Dit gebeurd na aanleiding van overleg met de officier waarbij de constatering van een agent wordt verteld en wellicht wordt verduidelijkt met een foto. De officier beslist dan of het dier in beslag mag worden genomen of niet. Als er een eigenaar bij is, kan deze ook vrijwillig afstand doen van het dier. Dus zomaar meenemen is inderdaad wel een hele vreemde situatie. Daarom twijvel ik ook zeker aan de berichtgeving van het artikel.

maar dat kan ook een hulp-officier van justitie zijn en dat is de chef van dienst op dat moment...
Als ik de rug van die shetlander zie, is het dier behoorlijk verwaarloosd, want dan blijft er niet veel over als de haren er af zijn...

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:12

Ik denk dat Natascha dH eerder in dit topic het juiste heeft gezegd; we weten niet het hele verhaal en in de pers is niet alles vermeld. De jongen heeft ingezien dat hij niet goed bezig was en de pony is als winnaar uit de bus gekomen en heeft een goed plekje gekregen en dat vinden we hier toch allemaal het belangrijkste!

Verder vind ik de discussie over de chip wel interessant en de moeite waard om over verder te praten. Dit is namelijk ook een hot item op het ogenblik wat betreft dierenwelzijn. Alle stamboeken moeten een sluitende manier vinden om paarden zo goed mogelijk te kunnen registreren. Dit is nodig bij een eventuele uitbraak van een ernstige besmettelijke ziekte. Nu is het inderdaad zo dat veel paarden helemaal niet op naam staan, gewoonweg doordat ze niet worden overgeschreven door de nieuwe eigenaar.
Het chipnummer is dan bekend en ook weten ze wel bij welk paard dat hoort, maar van wie het paard is en waar het staat is meestal niet bekend. (in dit geval zou het zo kunnen zijn, dat de pony al bekend was bij de DA (ik neem aan de dierenkliniek in Emmeloord, want dat is dicht in de buurt van de plaats waar de pony stond), en omdat ze daar ook het chipnummer registreren zou de eigenaar achterhaald kunnen worden.

Ik ben heel benieuwd hoe de registratie van paarden en pony's gaat verlopen, maar zou het best goed vinden dat er een duidelijk systeem komt dat voor alle paarden/pony's geldt.
Wij hebben hier in de buurt al eens een uitbraak gehad van Rhino in de ernstigste vorm en na verloop van tijd hoorden wij hiervan, maar hadden het best op prijs gesteld als wij eerder gewaarschuwd waren (wat mogelijk is als alles juist is geregistreerd).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:25

Wat een onzin nieuwsbericht zeg. :')

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:25

een lichte verwaarlozing... tja wat houd dat in???

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:32

Riannetjehh schreef:
een lichte verwaarlozing... tja wat houd dat in???

Dat het nog veel erger kan. :D

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:51

wat de die agent tot ''lichte verwaarlozing '' in ziet, zien wij misschien wel erge mishandeling in als we dat beesje zien.
Wat de een erg vind vind de ander minder erg.
Maar zeg nou zelf, een agent waarvan het zijn beroep is weet dat toch wel beter te beoordelen dan mensen hier op bokt he ;)

Beter dat die agent optijdis, want dat kind zegt al dat ze er niet voor kan zorgen, dus als hij een jaar later was gaan kijken is dat beesje helemaal verwaarloost. Nu kan dat beesje nog een mooi leven krijgen als het nog te redden valt;)

Je zal het zelf maar eens zien. Een paard, of pony die verwaarloost is, zou ik ook gelijk 144 hebben gebeld hoor, hoe eerder dat beest geholpen kan worden hoe beter het voor dat beesje is. NIEMAND hier op bokt weet hoe dat beest er aan toe was, dus mensen op bokt kunnen zijken wat ze willen maar wees blij dat er word ingegrepen! ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:14

Loetie84 schreef:
En hoe zit dat dan met iemand die net een verwaarloosd dier heeft gekregen en het beestje weer aan het oplappen is? (las daar van de week een verslagje over op bokt...Kreeg haar paard terug nadat het 10 maanden verwaarloosd was) Dat verschil zie je toch niet aan de buitenkant? Paard zag er inderdaad niet zo fijn uit. maar dat paard wordt dan dus ook na een belletje meegenomen naar de DA?
Ik dacht dat ze altijd eerst een dossier opbouwden en gesprekken voerden met de eigenaar? Dat je een tweede kans krijgt om je leven te beteren? Het verhaal klinkt mij een beetje kort-door-de-bocht...

Dat is dus een van de redenen waarom ik mijn paard na 6 weken naar binnengeslagen droes niet aan de weg heb gezet, maar achter het huis.

Beest had 5 weken met 41 graden koorts op stal gestaan, kon niet eens meer slobber doorslikken, alles kwam er via de neus gaten weer uit.
(Door verkeerd handelen DA)

EDIt, Overigens wil ik niet een oordeel treffen over dit diertje.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:21

tenzij de situatie levensbedreigend is, vind ik het toch vreemd om een pony meteen op te laden.
straks is het een opknapper met geschiedenis en denken mensen met 'gewone' ervaring hem op de trailer te kunnen zetten en kun jij weer van voor af aan beginnen?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:32

Wendie1992 schreef:
NIEMAND hier op bokt weet hoe dat beest er aan toe was
Eum, heb jij de post van Spritz gelezen en de foto's op de vorige pagina? :o?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 07:56

Arme dingetje stond naast mijn merrie in de kliniek. Door zon enorme wintervacht lastig de echte conditie vast te stellen. Maar de ruggengraat lag er helemaal bovenop. Echt wel een schattig ding.

Ik vind het super hoe het gegaan is. Hulde voor de oude eigenaar die het diertje weer meegenomen heeft en de agent die echt begaan was met de lot van dit dier. Die uit het zicht aan een boom was geknoopt!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:24

daantjuhhh schreef:
Loetie84 schreef:
En hoe zit dat dan met iemand die net een verwaarloosd dier heeft gekregen en het beestje weer aan het oplappen is? (las daar van de week een verslagje over op bokt...Kreeg haar paard terug nadat het 10 maanden verwaarloosd was) Dat verschil zie je toch niet aan de buitenkant? Paard zag er inderdaad niet zo fijn uit.

Dat is dus een van de redenen waarom ik mijn paard na 6 weken naar binnengeslagen droes niet aan de weg heb gezet, maar achter het huis.
Beest had 5 weken met 41 graden koorts op stal gestaan, kon niet eens meer slobber doorslikken, alles kwam er via de neus gaten weer uit.(Door verkeerd handelen DA)

Ik neem aan dat dit soort paarden dan onder behandeling/toezicht van een dierenarts staan, dus dan zou ik me er niet druk over maken. Je hebt natuurlijk wel de kans dat er een melding van verwaarlozing wordt gedaan als iemand een dergelijk vermagerd paard ziet, maar dan nog; het is voor jou als eigenaar vervelend als ze aan de deur staan maar begrijpelijk, en na controle zullen ze toch echt niet moeilijk doen als ze ook nog eens de DA hebben gesproken en/of de rekeningen van de DA hebben gezien. Het is voor hun een teken dat het dier igg behandeld wordt. Dat is in verwaarlozingsgevallen echt niet zo.

@Daantjuhhh: Is het paard weer helemaal hersteld na die verslagen droes? :oo

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:06

ioontje schreef:
Ik denk dat Natascha dH eerder in dit topic het juiste heeft gezegd; we weten niet het hele verhaal en in de pers is niet alles vermeld. De jongen heeft ingezien dat hij niet goed bezig was en de pony is als winnaar uit de bus gekomen en heeft een goed plekje gekregen en dat vinden we hier toch allemaal het belangrijkste!

Verder vind ik de discussie over de chip wel interessant en de moeite waard om over verder te praten. Dit is namelijk ook een hot item op het ogenblik wat betreft dierenwelzijn. Alle stamboeken moeten een sluitende manier vinden om paarden zo goed mogelijk te kunnen registreren. Dit is nodig bij een eventuele uitbraak van een ernstige besmettelijke ziekte. Nu is het inderdaad zo dat veel paarden helemaal niet op naam staan, gewoonweg doordat ze niet worden overgeschreven door de nieuwe eigenaar.
Het chipnummer is dan bekend en ook weten ze wel bij welk paard dat hoort, maar van wie het paard is en waar het staat is meestal niet bekend. (in dit geval zou het zo kunnen zijn, dat de pony al bekend was bij de DA (ik neem aan de dierenkliniek in Emmeloord, want dat is dicht in de buurt van de plaats waar de pony stond), en omdat ze daar ook het chipnummer registreren zou de eigenaar achterhaald kunnen worden.

Ik ben heel benieuwd hoe de registratie van paarden en pony's gaat verlopen, maar zou het best goed vinden dat er een duidelijk systeem komt dat voor alle paarden/pony's geldt.
Wij hebben hier in de buurt al eens een uitbraak gehad van Rhino in de ernstigste vorm en na verloop van tijd hoorden wij hiervan, maar hadden het best op prijs gesteld als wij eerder gewaarschuwd waren (wat mogelijk is als alles juist is geregistreerd).

Ik heb mijn pony laten registreren bij http://www.ndg.nl/
Als ze haar scannen en het daar invoeren hebben ze zo alle gegevens.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:05

@Malouke, dat heb ik volgens mij destijds ook gedaan. Handig als ze een keer ontsnappen. :j

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:05

Ik blijf me verbazen hoe bokt kan reageren.

Waar er niet wordt gehandeld moet er gehandeld worden, en wordt er een keer wat gedaan is het weer niet goed....

Ze hebben op deze manier er voor gezorgd dat de pony niet zwaar verwaarloosd is geraakt en nu een plek heeft waar hem de juiste verzorging wordt gegeven. Als ze niks of te weinig hadden gedaan dan was er over een paar maanden een nieuwsbericht verschenen dat er een zwaar verwaarloosde pony is gevonden die uiteindelijk ingeslapen moest worden. En zal bokt weer klagen waarom er niks gedaan is....
Tuurlijk zal niet elke melding/ inbeslagname niet perfect gaan, maar laten we eerlijk zijn: De dierenpolitie is nog maar net goed bezig. Geef hen de kans om ervaring op te doen en zelf leren hoe ze zaken in moeten schatten.
Ik ben in iedergeval blij dat ze er zijn en dat er nu een pony op een betere plek staat. Eind goed al goed lijkt me.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:04

BlackDevils schreef:
Wendie1992 schreef:
NIEMAND hier op bokt weet hoe dat beest er aan toe was
Eum, heb jij de post van Spritz gelezen en de foto's op de vorige pagina? :o?

Ja, en toen was nog niet 100% bekend dat het díe pony was.. (Eneh, wel goed quoten hé? ;))

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:31

Elan_GV schreef:
Ja, en toen was nog niet 100% bekend dat het díe pony was.. (Eneh, wel goed quoten hé? ;))

Dat staat toch heel duidelijk in de 4e post op deze pagina.
De qoute was correct. Ik ben het niet geheel oneens met de overige inhoud van haar reactie. :Y)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:25

Sanet schreef:
Arme dingetje stond naast mijn merrie in de kliniek. Door zon enorme wintervacht lastig de echte conditie vast te stellen. Maar de ruggengraat lag er helemaal bovenop. Echt wel een schattig ding.

Ik vind het super hoe het gegaan is. Hulde voor de oude eigenaar die het diertje weer meegenomen heeft en de agent die echt begaan was met de lot van dit dier. Die uit het zicht aan een boom was geknoopt!

Heel goed van die agent!
Fijn dat er zo snel en goed gehandeld is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:17

Stel, de Dierenpolitie krijgt een melding, gaat kijken bij een weiland met jonge KWPN-ers, en besluit geheel op eigen houtje er even een paar op te laden en naar een VA te rijden om het chipnummer te achterhalen in de hoop dat hij de eigenaar zo kan opsporen (als paarden niet op naam staan vergeefse moeite.)
De jonge KWPN-ers verwonden zich tijdens deze dappere actie. Later blijkt dat het om kerngezonde dieren gaat, maar: ze stonden in een opfokweide en hoewel ze alle nodige zorg kregen, waren ze na groepspurt wat schraal en hadden ze links/rechts een knoop in de manen...

Wie betaalt dan de schade aan de paarden?

Ik vind het ronduit debiel dat een ambtenaar zo handelt, voordat uberhaupt duidelijk is wat er aan de hand is.
Pony aan de ketting, so what? Als je nog niet weet wat de leeftijd van het dier is, en of er geen andere geldige reden is dat ie wat mager is, dan ga je zon dier toch niet op eigen houtje vervoeren?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:22

Elan_GV schreef:
Brilletje schreef:
Heel vaak heb ik op bokt gelezen dat mensen verontwaardig zijn omdat instanties niets doen aan dierenmishandeling/verwaarlozing.

En nu gebeurt het wel en kennelijk heel terecht wat de eigenaar geeft aan er niet voor te kunnen zorgen!
En dan zie ik hier reacties dat ze beter moeten worden opgeleid en niet mee mogen nemen enz.

Op die manier kan niemand wat goed doen. En vaak zullen ze onterecht ook niets doen, maar in dit geval is er ingegrepen en dus terrecht! Beter een zaak opgelost dan helemaal geen zaak opgelost!

Ben blij met de dierenpolitie

Nou, inderdaad!!!
Men lijkt wel wat te willen hebben zeuren... Zeuren ze dat er niks word gedaan, wórd er iets gedaan, zeuren ze daar weer over.
Hallo, we zijn Nederlanders! Als het regent klagen we dat het regent, als het droog ik klagen we dat het niet regent, als het koud is klagen we dat het te koud is, als het warm is klagen we dat het te warm is. Zit in de genen :=
NIEMAND hier weet hoe de pony er daadwerkelijk aan toe was.. oordeel dan ook niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:22

Nee, want als je een broodmagere hond aan een boom gebonden tegenkomt in het bos laat je die natuurlijk ook gewoon lekker staan.

Kom zeg, jouw voorbeeld is volstrekt niet vergelijkbaar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:35

manic schreef:
Nee, want als je een broodmagere hond aan een boom gebonden tegenkomt in het bos laat je die natuurlijk ook gewoon lekker staan.

Kom zeg, jouw voorbeeld is volstrekt niet vergelijkbaar.

Het lijkt mij vrij duidelijk dat aangebonden honden in een bos afgedankt zijn door de eigenaar.

In tegenstelling tot ponys aan de tuier.