Paard komt om het leven bij botsing met auto in Almen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Paard komt om het leven bij botsing met auto in Almen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:44

Mijn berichten zijn tot nu toe enkel hartstikke ontopic geweest, ik voel dus geen nood tot het openen van een nieuw topic.

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:35

vreselijk..

6jaar geleden een soortgelijk ongeval tegengekomen
bestuurder reed te snel en kon mijn verschietend paard niet meer ontwijken.. hij reed 90waar hij maar 70 mocht

enja wie verliest het proces: wij, want mijn paard mocht de baan niet overkruisen door te schrikken -.-

pijnlijk.. :( m'n paard had zijn knie verbrijzeld en moest ook ingeslapen worden

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:38

Huertecilla schreef:
madelief88 schreef:
Zo lees ik het ook Juut :j

Schrijf alle Bokt(st)ers die toegeven (te) snel te rijden een pm.

Dat ligt binnen je invloedssfeer :)*

heu ik rijd altijd te snel (A).. niet voor niets dat ik graag koers :p
maar als ik een paard voorbij kom rij ik nog geen 5km per uur of blijf ik op lange afstand achter tot ik voorbij kan ^^
als je zelf rijd besef je het pas hoe irritant auto's kunnen zijn

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:45

En ik heb weer een onpopulaire mening, maar ik vind eigenlijk dat je niet zoveel te zoeken heb met een paard op een smalle weg waar harder dan 60 gereden mag worden. Mijn mening is dat als je van automobilisten verwacht dat ze stapvoets passeren op een 70/80 km weg zij daarbij de rest van het verkeer in gevaaar brengen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:46

manic schreef:
En ik heb weer een onpopulaire mening, maar ik vind eigenlijk dat je niet zoveel te zoeken heb met een paard op een smalle weg waar harder dan 60 gereden mag worden. Mijn mening is dat als je van automobilisten verwacht dat ze stapvoets passeren op een 70/80 km weg zij daarbij de rest van het verkeer in gevaaar brengen.

Nou..... soms kun je niet anders. Hier in de buurt zijn veel van dat soort wegen en tja. als je ergens heen wil of moet (bijv manege) moet je langs zo'n weg. op sommige stukken kun je door de berm maar lang niet overal!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:48

Ach kan wel zeggen dat er veel mensen zijn in de omgeving zijn die geen zak geven om dieren of wat dan ook. Dus als je rijd met een paard of loopt met de hond (wel of niet vast maakt niet uit) dan scheuren ze net zo hard door....

Ik heb er echt scheit aan als mensen boos worden omdat ik mijn middelvinger uitsteek omdat ze te hard rijden/ geen rekening houden met.... daarbij komt dat ik vind dat veel mensen in de omgeving behoorlijk asociaal en egoistisch zijn.

Mijn mening: meer mensen uit de stad wonen in buiten gebied en mensen met "veel" geld die denken dat ze alles wel kunnen maken... En nee ik scheer niet AL die mensen over 1 kam...ik doel op een kleine groep uit...

Mijn mening: Ik vind dat als je als automobilist in een buitengebied rijd je vooral rekening hebt te houden met....
Zoals je ook rekening houd met onverwachte overstekende kinderen in een nieuw bouw wijk

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:50

Maar als jij midden op de weg rijdt hou jij toch net zo min rekening met je medeweggebruiker?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:52

Mwah.. Er zijn zat polderweggetjes waar men maar 60 mag, maar wel degelijk harder rijdt (en dus vaak ook niet vaart mindert)! Enige, maar misschien dan zelf een gevaarlijker verschil, is dat die vaak maar 1,5 auto breed zijn, terwijl 80km wegen wel gewoon 2baans zijn. Met vaak wel minder berm, maar op een smalle weg rijden ze vaak wel dichter langs je. (zuigeffect).

Ik vind het lastig, een 80km (tweebaans) zou ik zoveel mogelijk vermijden, tenzij er een fietspad incl tussenberm is. Dan razen ze wel voorbij, maar er zit (genoeg) ruimte tussen. Een auto hoeft imo niet stapvoets te passeren, maar 50km met voldoende afstand is imo wel realistisch. Gewoon 70/80km met afstand zou ook gewoon moeten kunnen, maar dat was hier ook zeer waarschijnlijk niet het geval.

Maar als je aan zo'n weg woont wordt het al lastig, dan moet je wel. Mensen moeten gewoon rekening met elkaar houden ipv verwachten dat de andere dat wel met jou doet.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:53

manic schreef:
Maar als jij midden op de weg rijdt hou jij toch net zo min rekening met je medeweggebruiker?

Tegen wie heb je het nu? Want ik zeg niet dat ik midden op de weg rij...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:55

malissapaard schreef:
ik werk bij hun,
het verhaal van de OP klopt niet, de bestuurder van het busje kwam heel hard door een flouwe bocht en was toen waarscheinlijk de macht over de auto al kwijt. hij reed recht op het paard af. de amazone is snel overgestoken om een vrontale botsing te voorkomen. toen is het paard in de flank geraakt. had gelijk ze hele knie kapot, je kon zo op het bot kijken. ze hebben hem ter plaatsen in oeten slapen. hij heeft maar 6 jaar mogen worden.

Echt heftig hoor!

Jammer dat dit topic zo een draai heeft gekregen en dat de Mods dit ook nog eens mooi toelaten
de helft gaat gewoon over totaal wat anders wat de amazone hier denk ik nog niet eens wil lezen! schandalig :roll:

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:56

Sowieso, buiten de bebouwde kom zit je nu eenmaal snel met paarden, een pensionstalling midden in een woonwijk zie je niet vaak. Dus zit je al snel aan 80/60 wegen.

En ik vind ook dat in landelijk gebied met dat soort dingen rekening moet worden gehouden, net als in wijken met kinderen en dergelijk en je ook weet dat je meer tractoren zult treffen in landelijk gebied.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:59

Het was een 60 km weg. En het is geen dijk zoals sommige suggereren. De vader heeft trouwens niet gezegd dat de auto te hard heeft gereden maar dat er vaak hard word gereden op die weg. De krant heeft zijn woorden verdraait.

Daarnaast was het een flauwe bocht en ze zag de auto recht op zich afkomen. Omdat ze snel is overgestoken heeft de auto hun niet frontaal geraakt maar in de flank wat waarschijnlijk haar redding is geweest.

Het paard is ook al die tijd blijven staan pas bij het spuitje is hij gaan liggen. En omdat het hij is blijven staan is zij niet onder de auto gekomen. Dus het is mijn held!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:00

onley, Ook aan de hand van nieuwsberichten mag op dit moment gewoon gediscusseerd worden. Enkel ach wat erg en verschrikkelijk hoeft dus niet. Dat is het natuurlijk wel, maar voor zover ik kan zien loopt er hier een 'mooie' discussie over paarden op de openbare weg. Zolang er geen moordverwensingen plaats vinden of teveel (onzin) gespeculeerd wordt mág deze discussie gewoon. VN-Mod's lezen mee, dus als het écht te ver gaat grijpen ze heus wel in hoor :) Mijn ervaring is dat ze altijd vrij vlot doen als het verkeerd gaat. Mocht je trouwens vinden dat er een opmerking of opmerkingen tussen staan die niet door de beugel kunnen dan kun je dat via een TeM duidelijk maken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:04

Ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk is dat een ongeluk als dit verschrikkelijk is voor alle betrokkenen...

De situatie an sich heeft nu een discussie aangezwengeld met betrekking tot de positie van het paard in het dagelijks Nederlands verkeer.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:09

martina1 schreef:
Het was een 60 km weg. En het is geen dijk zoals sommige suggereren. De vader heeft trouwens niet gezegd dat de auto te hard heeft gereden maar dat er vaak hard word gereden op die weg. De krant heeft zijn woorden verdraait.

Daarnaast was het een flauwe bocht en ze zag de auto recht op zich afkomen. Omdat ze snel is overgestoken heeft de auto hun niet frontaal geraakt maar in de flank wat waarschijnlijk haar redding is geweest.

Het paard is ook al die tijd blijven staan pas bij het spuitje is hij gaan liggen. En omdat het hij is blijven staan is zij niet onder de auto gekomen. Dus het is mijn held!

Mods kan dit bericht, die veel beter de situatie weer geeft, niet bij het nieuws bericht worden geplaats als kanttekening?
Laatst bijgewerkt door Freedom007 op 12-01-12 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:12

Dat doen de mod's niet, dat doet de nieuwsredactie. :) Ik zal het overleggen met de rest, het zou fijner zijn als het uit 'eerste hand' zou komen, al kan mij heel goed voorstellen dat de betreffende vrouw daar geen interesse of uberhaubt fut heeft.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:24

Jeetje wat heftig! Heel veel sterkte voor alle betrokkenen!

En ook ik vind het schandalig hoe sommige mensen een topic met zo'n dieptriest onderwerp bewust ombuigen naar iets wat totaal niet relevant is. Open daar gewoon een apart topic voor ofzo, dit is écht niet de plaats om die discussie te voeren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:57

Als het dan perse hier moet; mijn verhaal.

Toen ik net met Ascot lekker buiten ging rijden was er niks aan de hand. Scheurende auto's, scooters die vlak naast het paard rijden en precies dan gas geven, vrachtwagens...hij draaide er zijn oor niet voor om. Totdat een vrachtwagen met haast van tegenovergestelde richting kwam, en voor hem links moest draaien. (voor de beeldvorming; om mij heen) Ik was al aan het oversteken, en volgens de verkeersboeken heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang. Zelfs als dat verkeer een haflinger in vlotte stap is. Helaas had chauffeur haast, reed door en met een noodsprong van Ascot zijn we er nog net zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Maar sindsdien wantrouwde Ascot alles wat groot is.

Paar jaar later waren we een weekend weg met 3 koetsen en ik met Ascot onder het zadel. Ik reed achteraan toen we in draf een S-bocht door gingen waar toch echt maar 50 gereden mag worden. Helaas zaten we midden in de bocht toen van tegenovergestelde richting een bus kwam met haast...in volle vaart op ons af, en vlak voor ons met de bocht mee. Ik schrok, Ascot schrok, en we lagen in de sloot. Bus natuurlijk zonder vaart minderen door gereden, iemand van de eerste koets kon Ascot vangen toen hij de benen wilde nemen. Wat blauwe plekken en gekneusde enkel rijker...en een best trauma voor ons beiden.
Ascot geeft verder nog steeds niks om auto's, wielrenners, scooters. Het maakt hem niks uit, al passeerd het op 10 cm van zn kont. Maar groot verkeer is eng. En het grootste probleem; ook ik vind het eng! Nu, weer een paar jaar later komen we er wel langs; door overdreven afstand te nemen.

Maar vertel maar; moet ik nu met dit paard in de bak blijven omdat een paar medeweggebruikers vonden dat de wereld zich aan hen moet aanpassen? Want ja, ook in het bos kom je tractors tegen...
Is het mijn eigen schuld omdat ik zelf ook wel eens net te hard rijd? (karma is a b*tch) Want ja, ook ik rijd wel eens te hard. Behalve als ik mensen moet passeren, of ze nu op een fiets of op een paard zitten, met of zonder hond wandelen. Maar dat maakt schijnbaar niet uit, als ik sommige posts hier zo lees.

Paarden horen niet op de openbare weg...hoe zien jullie dit? Want op een enkeling na zullen mensen alleen via openbare weg naar het bos kunnen, of naar de manege, of club. Moet dat dan allemaal maar met trailer? Waarna er weer de opmerking gaat komen aan welk risico we de paarden blootstellen door ze in een trailer mee het verkeer in te nemen? Want er kan zomaar een andere chauffeur in de trailer duiken...

Mijn mening; stop met vingertjes wijzen naar mensen die (nog) geen anderen plat gereden hebben. De chauffeur uit de openingspost heeft een ongeluk veroorzaakt, of wij nu allemaal hard rijden of niet; blijft dezelfde persoon. Verder denk ik niet dat het relevant is hier te mopperen over hardrijders in combinatie met paarden; iedereen hier heeft enige paardenkennis en zal nooit vol gas een paard voorbij scheuren. Wat er op de snelweg gebeurt vind ik echt niet relevant voor dit topic. Daar is ruimte genoeg voor op LZP.

Tot zover mijn invloedsfeer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:05

Mooi verwoord.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:08

Alleen stel je dan weer wel dat de chauffeur degene was die een ongeluk veroorzaakt heeft, dus dat vingertje mag wel?

En ik vind het argument dat je de wel de (ook hoge snelheid) weg op moet om ergens te kunnen komen een beetje de omgekeerde wereld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:11

manic schreef:
Alleen stel je dan weer wel dat de chauffeur degene was die een ongeluk veroorzaakt heeft, dus dat vingertje mag wel?

En ik vind het argument dat je de wel de (ook hoge snelheid) weg op moet om ergens te kunnen komen een beetje de omgekeerde wereld.

Ssssst.
Geen spiegel voorhouden.
Als het spiegelbeeld niet bevalt is dat joúw schuld.

Het zou grappig zijn als het niet zo triest was; (te) hard rijden moet kunnen (zeker door Boktster, want die kunnen dat), maar niet langs een paard...
Je mag daar ook niets over opmerken, want dat is dan niet on topic :?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:27

Juut schreef:
Is het mijn eigen schuld omdat ik zelf ook wel eens net te hard rijd? (karma is a b*tch) Want ja, ook ik rijd wel eens te hard. Behalve als ik mensen moet passeren, of ze nu op een fiets of op een paard zitten, met of zonder hond wandelen. Maar dat maakt schijnbaar niet uit, als ik sommige posts hier zo lees.

Nee, maakt niet uít.
Onvoorziene omstandigheden zijn een zekerheid en poep gebeurt.
Tenzij jouw voorruit van kristallenbollenglas gemaakt is, neem jij een grensoverschijdende risicobeslissing voor de gebruikers van de openbare ruimte door te hard te rijden. Waar dan ook, wanneer dan ook.
Je bent dan inderdaad NIETS anders dan de rest van de naar eigen goeddunken te hard rijdende verkeersdeelnemers. Die denken het allemaal zelf wél te kunnen.
Daarbij blijft dat de maximumsnelheid helemaal geen récht is. Dat is wat máximaal!!! mag indien alle omstandigheden dit toestaan.
Wanneer je als autombilist bewust van je reactietijd en remweg rijdt zoals dat MOET, is het heel vaak niet mogelijk om de max. snelheid te rijden.

Dit trieste ongeval zou een aanleiding moeten zijn om daar eens over na te denken. Over ons eígen weggedrag.
Kan je zélf altijd stoppen binnen de afstand welke je kan overzien?
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ov ... eactie_en/

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:08

manic schreef:

Een rijdier is een volwaardig vervoersmiddel wat als er geen ruiterpad is, op de rijbaan MOET.

Daar MOET de rest van het verkeer als zodanig rekening mee houden. Punt.

Wanneer dat tot ergernis van opschieters leidt, dan is dát een verkeersonveiligheid; die haast.
Ook bij Bokt(st)ers speelt dit. De topics waarin hier schimpend over langzaamrijders geschreven wordt, wordt eigenlijk jouw opmerking over paard in het verkker onderbouwd. Door de ruiterij zélf 8)7

De ruiterij heeft een volwaardige plaatst in het verkeer, op de rijbaan. Punt.
Als ruiters achter het stuur van een automobiel hun snelheid al niet wensen aan te passen aan niet het maximum-rijders of denken zelf te kunnen bepalen dat ze te hard kunnen rijden, hoe kan de ruiterij dan in vredesnaam om een actie naar gemotoriseerd verkeer vragen of naar anderen wijzen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:16

@HC
Je moet als ruiter uiterst recht rijden en indien mogelijk zelfs in de berm.
Dus je plaats is niet altijd op de rijbaan.

Dit houdt niet in, dat andere geen rekening met je hoeft te houden!
Maar wel dat je niet zomaar in het midden mag gaan rijden waarmee je het overige verkeer dwingt om te stoppen/langzamer te gaan rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:24

Juut schreef:
Mijn mening; stop met vingertjes wijzen naar mensen die (nog) geen anderen plat gereden hebben. De chauffeur uit de openingspost heeft een ongeluk veroorzaakt, of wij nu allemaal hard rijden of niet; blijft dezelfde persoon. Verder denk ik niet dat het relevant is hier te mopperen over hardrijders in combinatie met paarden; iedereen hier heeft enige paardenkennis en zal nooit vol gas een paard voorbij scheuren. Wat er op de snelweg gebeurt vind ik echt niet relevant voor dit topic. Daar is ruimte genoeg voor op LZP.

Maar waarom mogen we geen vingertjes wijzen naar hardrijders? Omdat er (nog) niets gebeurd is? Iedere dag worden er mensen en dieren doodgereden door hardrijders. Iedere dag!! Doodgereden door gewone automobilisten die waarschijnlijk voordien nog nooit in een ongeval betrokken waren en net zo hard tekeer zouden gaan als jij en ik tegen al die doodrijders. Geen criminelen, geen dronkelappen, gewone mensen, maar net dat ene ogenblik zagen ze dat kind niet dat achter de bal liep, net dat ene ogenblik zagen ze dat paard niet dat hen tegemoet kwam,...

En natuurlijk is dit een vreselijk ongeluk en wens ik het niemand toe en ja, het verkeer is moordend. Maar zolang ik, jij, hij, zij ons rijgedrag niet verbeteren, zolang wij er geen graten in zien om een tientje harder te rijden dan toegelaten, kunnen we dat dan wel verlangen van een ander? Dat is het enige wat ik wil zeggen.
Dit ongeval had voorkomen kunnen worden als iedereen zich gewoon netjes aan de verkeersregels houdt en idd rekening houdt met de andere weggebruikers, maar jammer genoeg heerst er een algemene mentaliteit van 'ik ben baas op de weg wanneer ik in mijn auto zit' en zolang die mentaliteit niet verandert/verdwijnt zullen er veel verkeersdoden blijven vallen.