Matthias Alexander Rath kijkt terug op zijn jaar met Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Matthias Alexander Rath kijkt terug op zijn jaar met Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:31

Geen idee. Ik heb gewoon peesbeschermers om.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:37

Mooi geschreven. Ik heb echt respect voor die jongen, al die negativiteit die hij over zich heen krijgt en dan toch door blijven gaan _/-\o_ . Ik wens hem veel succes naar en op de Olympische spelen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:39

Maar minder succes dan Adelinde!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:40

Dat de beste maar mag winnen :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:41

Ja, zolang dat Adelinde maar is. Is ze niet de beste, dan hoeft de beste niet te winnen!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:43

sarabande schreef:
Deze succesvolle zakenman laat 2 dekhengsten rijden door iemand die zo slecht voorstelt dat het weinig dekkingen oplevert. Bij de eerste wist hij dat nog niet maar bij BW had hij toch een andere keuze kunnen maken.

Zou het gevraagde dekgeld van Totilas hierbij dan geen rol spelen?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:46

Tendance schreef:
Is het arrogant om een goed paard te willen rijden?
Dan is het ook arrogant van al die mensen, die een Z paard kopen en lopen te pronken als ze er een prijs mee halen in de B.

Het is ook wel een beetje pronken met andermans veren.
Ik vind het ook arrogant dat de gemiddelde ruiter die matig rijdt, zoveel noten op z'n zang heeft om te claimen het recht te hebben op een buitengewoon goed paard. Dat paard heeft capaciteiten die hij er dan nooit uit rijdt.
Maar dat vind ik overigens niet op gaan voor Matthias. Hij is gewoon een van de weinigen die het aandurfde, omdat hij wist dat alles onder een loep gelegd ging worden in het rijden van Totilas. Het paard was toch eerst ook aan anderen aangeboden, maar die weigerden.
Tendance schreef:
Sorry, maar nee ik kan hier geen arrogantie uithalen. Het is gewoon een jonge vent, die zijn kans pakt om een goed paard te kunnen rijden!

En wie wil er niet op Totilas rijden aan de andere kant? Ik zou wel willen! Ik zeg er alleen op de voorhand wel bij, dat ik het niet zo goed zal doen als Edward! :D

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:50

Tendance schreef:
Ja, zolang dat Adelinde maar is. Is ze niet de beste, dan hoeft de beste niet te winnen!

_/-\o_

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:53

Pronken met andermans veren inderdaad, maar je moet het er zelf wel uit rijden. Het paard van mijn moeder is een fijn springpaard en al M geweest, maar ik zal haar toch echt zelf rond moeten rijden!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:56

En toch is het zelf opleiden wel meer prestige!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:58

Dat ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt. Ik vind het voor mijzelf net zo'n prestatie, dat ik dit paard naar een eerste plek zou springen als dat ik mijn merrie zelf naar de Z heb gereden.
Voor mij is er geen verschil in gevoel.
Ik denk, dat het gewoon per persoon verschilt hoe je hier tegenaan kijkt.
Ook heeft het ermee te maken, dat dit paard al sinds 2004 geen parcours meer heeft gezien, maar goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:58

Langcara schreef:
Tendance schreef:
Is het arrogant om een goed paard te willen rijden?
Dan is het ook arrogant van al die mensen, die een Z paard kopen en lopen te pronken als ze er een prijs mee halen in de B.

Het is ook wel een beetje pronken met andermans veren.
Ik vind het ook arrogant dat de gemiddelde ruiter die matig rijdt, zoveel noten op z'n zang heeft om te claimen het recht te hebben op een buitengewoon goed paard. Dat paard heeft capaciteiten die hij er dan nooit uit rijdt.
Maar dat vind ik overigens niet op gaan voor Matthias. Hij is gewoon een van de weinigen die het aandurfde, omdat hij wist dat alles onder een loep gelegd ging worden in het rijden van Totilas. Het paard was toch eerst ook aan anderen aangeboden, maar die weigerden.
Tendance schreef:
Sorry, maar nee ik kan hier geen arrogantie uithalen. Het is gewoon een jonge vent, die zijn kans pakt om een goed paard te kunnen rijden!

En wie wil er niet op Totilas rijden aan de andere kant? Ik zou wel willen! Ik zeg er alleen op de voorhand wel bij, dat ik het niet zo goed zal doen als Edward! :D

Ik wil met wat ik ga zeggen absoluut niet zeggen dat ik een topruiter ben, verre van... Maar ik reed voorheen een paard dat voorheen Z2 was geweest, alle knopjes zaten er op. Allereerst is het een hele kluif, een oefening uitvoeren met zo'n paard, ze weten heel goed hoe ze er onder uit kunnen komen. Voor een keer zat er iemand anders op, die 'm niet eens in galop kreeg.
En dan hebben we het over de basis... Moet je nagaan wat een Grand Prix paard voor truken in de doos heeft zitten.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:36

Maar ook degene die hem opgeleid heeft voelt anders aan, evengoed als elk z opgeleid paard anders aanvoelt. DAt komt door het karakter van het paard, zijn beweging, zijn beperkingen (en die verschillen per paard) en degene wie hem heeft opgeleid. De ene ruiter rijdt met meer druk en kracht, en de ander subtieler, met gevoel en soms ligt de naddruk van de hulpen van een ruiter net weer anders. En zo'n paard moet toch maar snappen wat je van hem wil.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:37

Hij heeft helemaal gelijk dat het spannend gaat worden op de OS. Toen edward en Totilas nog een combi waren wist ik zeker dat hun ook de OS gingen winnen, maar nu zijn er zoveel neiuwe ontwikkelingen gekomen, dat heel veel mensen kans maken op die titel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:41

Langcara schreef:
Maar ook degene die hem opgeleid heeft voelt anders aan, evengoed als elk z opgeleid paard anders aanvoelt. DAt komt door het karakter van het paard, zijn beweging, zijn beperkingen (en die verschillen per paard) en degene wie hem heeft opgeleid. De ene ruiter rijdt met meer druk en kracht, en de ander subtieler, met gevoel en soms ligt de naddruk van de hulpen van een ruiter net weer anders. En zo'n paard moet toch maar snappen wat je van hem wil.

De ene ruiter heeft ook paarden die makkelijker na te rijden zijn dan de andere. Een paard zo opleiden dat het gemakkelijk nagereden kan worden is ook een kunst.
Zie je ook terug in Anky, die aangeeft dat ze de tijd neemt om Upido om te scholen naar haar manier van rijden en een combinatie te vormen.

Afijn, in wat je zelf al zegt, lees ik dat je ook van mening bent dat het echt geen eitje is voor MAR om een paard als Totilas even na te rijden? Want dit begreep ik niet uit eerdere posts.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:44

Ho maar ik veroordeel Matthias niet hoor. En ik beoordeel zijn rijden ook niet maar dat doe ik eigenlijk zelden bij ruiters op dat niveau. Ik heb er eerlijk gezegd gewoon niet zoveel verstand van.

Natuurlijk steekt het me dat Totilas niet meer bij Edward staat, dat kan ik niet ontkennen. En ergens kan ik niet ontkennen dat ik Matthias benijd met de mogelijkheden die hij heeft die ik zelf nooit gehad heb en ik lees uit de woorden van anderen dat ik daarin niet alleen sta, al zeg ik het dan explicieter. ;) Een moeder met zoveel geld EN interesse in paardensport. Mijn ouders hadden wel wat geld maar ik kreeg geen eigen pony. Zij hielden van tennis en mijn moeder hield van pianospelen. Dus je begrijpt.....
Maar het is gewoon niet allemaal rozengeur en zonneschijn als je Totilas, het droompaard dat iedereen wil onder het zadel krijgt. Het legt extreem veel druk op je.
Je kúnt het niet goed doen. Want als het goed gaat ligt het aan het paard. Als het slecht gaat ligt het aan jou.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:41

Het blijft jammer dat één van de beste dressuurpaarden van de wereld, misschien wel de allerbeste, met deze ruiter niet het allerbeste kan laten zien. Dat had ik het paard (hoewel die hier hoogstwaarschijnlijk niet erg mee bezig is :D), de fokkers en ook Gal heel erg van harte gegund.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:58

Langcara schreef:
Ho maar ik veroordeel Matthias niet hoor. En ik beoordeel zijn rijden ook niet maar dat doe ik eigenlijk zelden bij ruiters op dat niveau. Ik heb er eerlijk gezegd gewoon niet zoveel verstand van.

Natuurlijk steekt het me dat Totilas niet meer bij Edward staat, dat kan ik niet ontkennen. En ergens kan ik niet ontkennen dat ik Matthias benijd met de mogelijkheden die hij heeft die ik zelf nooit gehad heb en ik lees uit de woorden van anderen dat ik daarin niet alleen sta, al zeg ik het dan explicieter. ;) Een moeder met zoveel geld EN interesse in paardensport. Mijn ouders hadden wel wat geld maar ik kreeg geen eigen pony. Zij hielden van tennis en mijn moeder hield van pianospelen. Dus je begrijpt.....
Maar het is gewoon niet allemaal rozengeur en zonneschijn als je Totilas, het droompaard dat iedereen wil onder het zadel krijgt. Het legt extreem veel druk op je.
Je kúnt het niet goed doen. Want als het goed gaat ligt het aan het paard. Als het slecht gaat ligt het aan jou.

Dat is de waarheid als een koe.

Maar ik twijfel wel aan het idee dat hij mazzel heeft met zijn ouders.
http://www.horses.nl/dressuur/artikelen ... an-totilas
Ik weet niet of je hem moet benijden hoor...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:06

Ja, dat verhaal heb ik gelezen. Matthias moet het helemaal waarmaken. Ik had het wel met hem te doen toen ik dat las, en ook met Totilas.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:31

easygoing schreef:
Nee mama pakt de kans om hem op goed paard in de kijker te rijden.

Is toch ook prima? denk dat weinig mensen nee hadden gezegd bij zo';n kans. Hij leert hier zo veel van. Niet alleen rijtechnisch maar ook met alles er omheen. Voor die leeftijd een superkans.

ik duim voor hem dat hij een goede en verdiende prestatie neerzet.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:46

Super stuk moet ik zeggen :) Ben wel beetje blij als ik eerlijk mag zeggen
En om nog eerlijker te zijn zag ik Totilas toch liever onder Edward :o Maar dat is eigen mening :)

beesiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:35

Mooi stuk! Ziet er super uit :j
Hoewel er toch nog veel commentaar is denk ik dat die jonge alles geeft wat ie heeft.
Maar kritiek hoort erbij! _/-\o_

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:31

Ik heb respect voor die jongen, hij rijdt hem wel na. Ik wil het een ander nog wel eens zien doen!
Voor mij mag het Engeland of Duitsland zijn dit jaar whoehoee

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:09

Totilas is vet mooi!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:53