Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:04

:x We zullen maar zeggen dat Nederlanders nu eenmaal niet weten hoe het is om echt honger te lijden...maar ik ben diep onder de indruk van sommige reacties hier..Echt eng gewoon.

pmarena

Re: Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:35

Eng , dat mensen niet zomaar hun dieren opvreten....? Mja het is maar wat je eng vindt :P

Er zijn op dit moment ook hele volkeren die honger lijden , daar breng je je paard toch ook niet naartoe ?
Waarom dan niet , als je vindt dat het normaal is om je dier op te offeren voor hongerige mensen ? ;)

Nicoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:37

Wil de film ook zeker gaan zien.
Hij lijkt me erg aangrijpend en ontroerend.
Het afscheid van Warrior zullen we ook wel zien in de film,het zal misschien antwoord geven op de vragen die het nu oproept..

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:44

Het is niet helemaal duidelijk waar het paard uiteindelijk nog leefde, was het in Engeland of Canada. Ik denk dat als het Engeland was, in 1941 de honger nogal meeviel voor de mensen. Engeland is ook nooit bezet geweest door de Duitser, m.a.w. de boeren konden gewoon hun werk doen, waardoor er voedsel voldoende was. In Canada hadden ze zeker voldoende voedsel, dit werd zelfs verscheept. Daarom begrijp ik het verhaal niet helemaal. De hongerwinter die aangehaald wordt was in 1944-1945 en was in de helft van Nederland grof gezegd boven de grote rivieren, het zuiden was al bevrijd en had al voldoende voedsel, maar het Noorden niet. Daar werden bloembollen,suikerbieten etc. gegeten en gingen mensen met kinderwagens/fietsen vanuit de grote steden richting het platteland om voedsel tegen betaling met sieraden, horloges etc, dit bij boeren te kopen. Toen werden ook alle bomen in de steden gekapt om te dienen als brandstof voor kachel, omdat niets meer te krijgen was. Dit was ook de tijd dat er bommenwerpers met voedseldroppings over Nederland vlogen.
Ik ben in het bezit van een boek over het gebruik van paarden in de WOII genaamd: "Pferd und Reiter im II.Weltkrieg", daarin staat ook dat in deze oorlog 2.7 miljoen paarden, groot en klein, Warm- en koudbloedpaarden verspreid over de hele wereld hebben meegedaan en in WOI "slechts" 1.4 paarden.
Bijv; het poolse leger en russische leger, bestond bijna alleen uit Cavalarie.
Er waren 19 naties over wereld verspreid die tijdens WOII hoofdzakelijk paarden hadden en het gebruik van tanks was minimaal.

-:)

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:34

Heb de film gisteren gezien (in Amerika); hoog Penny-gehalte, maar zeker wel de moeite waard om hem te gaan bekijken als hij in NL draait.
Het is erg geromantiseerd en daardoor wat onrealistisch.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:48

33 jaar is een mooie leeftijd en wellicht was er geen geld meer om hem te onderhouden en had hij al niet meer zo'n heel paardwaardig bestaan meer. Dat weten we niet. Het kan heel goed zijn dat de generaal pas achteraf heeft bedacht wat mooi (heldhaftig, humaan noem maar op) zou klinken als reden om het paard te doden. of dat mensen dat voor hem bedacht hebben. Ik neem aan dat de generaal zelf ook niet meer leeft om te vertellen hoe of wat. Kan me voorstellen dat er mensen in die tijd best bezwaar hadden tegen "nuttelose" paarden die graan aten dat beter besteed kon worden. Hongerwinter of geen hongerwinter.

Maar wat maken we ons druk om de reden van het overlijden. De generaal zal hem heus een lijdensweg bespaard hebben. Oude paarden worden stijf en mager, en de koude is geen pretje. De dood is genadig.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:53

pmarena schreef:
Er zijn op dit moment ook hele volkeren die honger lijden , daar breng je je paard toch ook niet naartoe ?
Waarom dan niet , als je vindt dat het normaal is om je dier op te offeren voor hongerige mensen ? ;)

Daar valt ook wat voor te zeggen, al die luxe die wij hebben tov verderop.
Maar als je luxe erop nahoud terwijl je omgeving bij bosjes neervalt, dan heb je geen geweten denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:08

Volkeren verderop hebben niks aan een paard. Dat komt niet aan, of verrot. Paarden gaan uitdelen is niet de oplossing vor honger. Daar gaat het ook helemaal niet om. Dit was een gewetenskwestie van "mijn nutteloze oude paard staat hier granen te eten waar een kind van kan groeien".
Nogmaals, we weten niet eens in hoeverre hij dat werkelijk gedacht heeft. Kan wel deel van de legende zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:26

Je kunt je paard toch weg doen en dat geld dat je dan bespaart aan het goede doel geven :P

Als dan vindt dat het egoïstisch is om een dier te houden terwijl mensen honger lijden...breng het dan ook in de praktijk :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:46

verkopen? Aan wie?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:36

Dat is hetzelfde als mensen die zeuren dat er personen zijn die van hun huisdier houden en daar gewoon goed voer voor kopen terwijl er mensen zijn die sterven van de honger. Dat is toch onzin?
Als er mensen zo praten, moeten ze zelf ook hun hobbies en vakanties opgeven, want het is onzin om geld aan zulke dingen uit te geven "terwijl er mensen zijn die sterven van de honger".