Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:31

Bassenqua schreef:
Doordat de uitvoerders het onderzoek niet goed uitvoeren wordt het onderzoek vanzelf onbetrouwbaar, je kan dan wel continue het letterlijk op de woorden spelen maar daar komt het simpelweg op neer. ;)

magda_90 schreef:
Geef dus de uitvoerders de schuld en niet de methode zelf, dat is mijn punt en niet meer. Jullie maken daar een heel verhaal om heen, ik niet.

Ik speel inderdaad letterlijk op de woorden omdat het schijnbaar moeilijk is om te lezen wat ik al die tijd aan het schrijven ben. Ik vind het niet fair dat diegene die dit onderzoek hebben ontwikkeld zo de grond in worden geboord omdat de uitvoerders het verkeerd uitvoeren. Dat zeg ik en niet meer, jullie maken daar allerlei aannames van.

Dat jullie slechte ervaringen mee hebben en het daardoor niet willen uitvoeren respecteer en begrijp ik. En daar reageer ik verder ook niet op, dat maken jullie ervan. ;)

Daarom hoop ik net als anderen dat het beleid, wat nu zijn eerste stap heeft gezet, er voor gaat zorgen dat het onderzoek toegankelijker wordt voor de paardenhouder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:40

Echt lachen dit.. _O- ...
Want het schijnt maar niet door te dringen dat als de theorie van mestonderzoek klopt, maar de uitvoering NIET klopt, er dus foute adviezen verstrekt worden en dat die foute adviezen kunnen leiden tot gezondheidsbedeigende situaties ( oftewel 'levensgevaarlijk'- vraag het maar 's na bij de stagebegeleider). Hoe moeilijk kan het zijn.

Citaat:
Ik vind het niet fair dat diegene die dit onderzoek hebben ontwikkeld zo de grond in worden geboord omdat de uitvoerders het verkeerd uitvoeren. Dat zeg ik en niet meer, jullie maken daar allerlei aannames van.

Nog afgezien van het feit dat onderzoek & onderzoekers onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, ben jij de eerste die de zwarte piet bent gaan uitdelen over het onderzoek nl door de onderzoekers te diskwalificeren. Da's maar een detail.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:53

Dat feit is bij mij al lang zat doorgedrongen, wees daar maar niet bang voor, vandaar mijn kritische blik en haakse lijn op theorie/praktijk ook. Jullie lezen echter nog steeds dingen die ik niet zeg, dus echt lachen dit ja. Daarnaast ben ik niet de eerste die vanuit dit punt reageert, sla Google (scholar) er maar op na. Maar goed, de toon is gezet.

Marion71

Re: Nieuwe factsheet van overheid omtrent ontwormen gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:00

Maar zolang er geen alternatieven zijn die werkbaar en betrouwbaar zijn of worden toegepast, kan een paardenhouder niet anders dan wat bijv. ik nu doen. Het verschil tussen ons is dat jij een theoretische benadering hebt die helemaal zal kloppen, maar ik moet in de praktijk zien dat ik m'n paarden gezond hou. Da's heel iets anders hoor.

Mestonderzoek wordt onbetrouwbaar uitgevoerd, en is dus geen alternatief. Zijn we er toch? En dus is de regelgeving een wassen neus. Eerst zorgen voor goede methoden en dan komen met regels. Niet andersom.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:05

Dat bedoel ik Marion71 (en de rest), jij denkt nu dat ik heb gezegd dat jullie dit moeten doen, maar dat heb ik niet gezegd. Ik geef alleen een feit en daar wordt van alles om heen bedacht. Verder ben ik het met je eens en dat heb ik ook nooit tegengesproken.

magda_90 schreef:
Geef dus de uitvoerders de schuld en niet de methode zelf, dat is mijn punt en niet meer. Jullie maken daar een heel verhaal om heen, ik niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:28

magda_90 schreef:
Dat feit is bij mij al lang zat doorgedrongen, wees daar maar niet bang voor, vandaar mijn kritische blik en haakse lijn op theorie/praktijk ook. Jullie lezen echter nog steeds dingen die ik niet zeg, dus echt lachen dit ja. Daarnaast ben ik niet de eerste die vanuit dit punt reageert, sla Google (scholar) er maar op na. Maar goed, de toon is gezet.

hoeveel paarden heb jij zelf?
Wat brengt jou jarenlange ervaring je?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:39

Ik zie niet in waarom dat zou moeten bijdragen aan deze discussie, kennis heb je ook als je geen paarden (meer) hebt en de ervaring heb ik gehaald vanuit mijn opleiding en stages bij paarden- en veeartsen en door het uitvoeren van (literatuuronderzoek voor) projecten (in dit geval het statistisch verwerken van de gegevens die door derden zijn verzameld) die hierover gingen. Dus ja, ik heb geen grote stal achter mijn huis maar wel genoeg kennis opgedaan via andere bronnen om mee te kunnen discussiëren.

Owja, dat herinnert mij aan iets, nu ben ik vast geen discussiepartner meer in jullie ogen. Jammer dat het altijd zo persoonlijk wordt gemaakt. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:50

magda_90 schreef:
Ik zie niet in waarom dat zou moeten bijdragen aan deze discussie, kennis heb je ook als je geen paarden (meer) hebt en de ervaring heb ik gehaald vanuit mijn opleiding en stages bij paarden- en veeartsen en door het uitvoeren van (literatuuronderzoek voor) projecten (in dit geval het statistisch verwerken van de gegevens die door derden zijn verzameld) die hierover gingen. Dus ja, ik heb geen grote stal achter mijn huis maar wel genoeg kennis opgedaan via andere bronnen om mee te kunnen discussiëren.

Owja, dat herinnert mij aan iets, nu ben ik vast geen discussiepartner meer in jullie ogen. Jammer dat het altijd zo persoonlijk wordt gemaakt. ;)

ach weet je...onderzoeken zus projecten zo...ik ben er niet van onder de indruk.
Zolang de witte jassen ook nog schandalige fouten maken met het toedienen van wormkuren die niet de goede werkzame stof hebben gelang het jaargetijde/leeftijd van het paard(resistentie van veulenwormen tegen ivermectine)...vertrouw ik des te meer op mijzelf...en mijn zelfstudie en 35 jaar ervaring met eigen paarden/verwaarloosde paarden/zieke paarden enzo.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:57

Marion71 schreef:
En als paarden dan in kuddeverband lopen, MamboBeach, ben je juist heel dom bezig. Jij doet dus 26-34 keer per jaar mestonderzoek icm bloedonderzoek? Want dat is ook wat Magda zegt. Een paar keer per jaar mestonderzoek is kansloos.
Het waarschuwen voor resistentie is goed, maar wordt nu zo gruwelijk overdreven. Kijk naar de voorbeelden die worden genoemd in onderzoeken: Brazilië en de VS. Daarmee bedoel ik niet dat er maar voor het vaderland weg ontwormd moet worden, maar overdrijven is ook een kunst.

Van mij mag iedereen zelf weten hoe vaak hij z'n paard ontwormd, maar op mijn stal geldt wel mijn management en dat lijkt me niet meer dan logisch. Wil je dat niet, prima. Er zijn stallen genoeg.

Ik doe het al jaren op deze manier en dat gaat altijd goed! Ik doe het op mijn manier want het is mijn paard! :) Ik beslis wanneer ik er gif in gooi en niet een ander en zeker geen stalhouder, dus inderdaad, als men dat verplicht stelt op een stal, dan kom ik daar niet met mijn paard. Ik sta nu op een prima stal waar men de eigenaar de eigenaar laat zijn en zulk soort beslissingen zelf neemt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:02

magda_90 schreef:
Bovenstaand blijft onterecht een misverstand. Correct uitgevoerd mestonderzoek is én geen momentopname én zeer betrouwbaar. Door de uitvoerder(s) worden de resultaten echter onbetrouwbaar omdat het niet goed uitgevoerd wordt, waardoor er verkeerde conclusies getrokken worden en dus een verkeerd advies. Hetzelfde geldt voor bloedonderzoek. Dat het kostbaar is, dat is een feit, maar dat is maar net waar je als eigenaar waarde aan hecht.

Je bent in mijn ogen nog steeds een discussiepartner, Magda. En dankzij jou weet ik nu dat mestonderzoek an sich betrouwbaar is, maar vanwege de uitvoering (aantal keren, kosten, ed.) onmogelijk is.
Waar ik wel in je posts moeite mee heb, is dat je schreef dat resistentie een wereldgroot probleem is. Als je dit gegeven terugbrengt naar de basis en het in het juiste perspectief ziet, wordt dat probleem al een stukkie kleiner. Het is er wel en moet ook serieus genomen worden, maar zeker niet overdreven.
Ook heb je mij een aantal keren geantwoord dat het kostentechnisch gezien maar was waar ik waarde aan hechtte. Afgezien van kosten en onmogelijkheden, is alleen mestonderzoek onvoldoende en dus niet betrouwbaar. In die zin heb je echt pro mestonderzoek gepredikt en dat is onterecht. Het is een middel, geen doel.

Daarnaast is paarden zien, verzorgen, werken met paarden, meedraaien in een bedrijf e.d. van anderen heel anders als dat het jouw pakkie an is. Ook ervaring (fouten maken, daarvan leren, nieuwe inzichten krijgen e.d.) is een niet weg te wuiven aspect. Geeft niet dat je beide niet hebt, dat kan ook eigenlijk niet vanwege je leeftijd (niet kleinerend of belerend bedoeld), maar in al die jaren dat ik paarden heb en hou, ben ik tegen veel zaken in de loop der jaren heel anders gaan aankijken. Simpelweg omdat ik ze geleerd heb dankzij veterinaire cursussen, superfijne da, ervaren paardenmensen, literatuur, ervaring, etc. En genoeg kennis heb je nooit opgedaan.
Laatst bijgewerkt door Marion71 op 28-12-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:07

MamboBeach schreef:
Ik doe het al jaren op deze manier en dat gaat altijd goed! Ik doe het op mijn manier want het is mijn paard! :) Ik beslis wanneer ik er gif in gooi en niet een ander en zeker geen stalhouder, dus inderdaad, als men dat verplicht stelt op een stal, dan kom ik daar niet met mijn paard. Ik sta nu op een prima stal waar men de eigenaar de eigenaar laat zijn en zulk soort beslissingen zelf neemt.

Mijn zegen heb je.

Iemand mag van mij de eigenaar van z'n paard blijven. Ik wil dat blijven van mijn stallen en wei. Als daarop een flinke wormbesmetting komt door een eigenaar die overtuigd is van eigen kunnen, heb ik een probleem. En dat wil ik niet. Niet voor mezelf, niet voor m'n paarden en niet voor de andere pensionpaarden. Als een eigenaar zelf wil beslissen, vind ik dat prima, maar dan wil ik z'n paard niet op m'n stal. Mooi toch dat stalhouder en paardeneigenaar ieder over en weer die keuze hebben.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:10

Marion71, inderdaad dat is heel fijn dat dat zo gaat en zo hebben we allemaal een keuze. De 1 zal wel met dat management in zee gaan en de ander niet, prima toch zo.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:16

Wat dit hele verhaal voor mij (en ik denk voor veel andere paarden eigenaren) lastig maakt is dat er eigenlijk weinig alternatief is. Óf we ontwormen preventief en misschien onnodig wat resistentie in de hand kan werken, óf we doen mestonderzoek wat niet betrouwbaar is door de beoordeling en uitvoering. Een ideale manier die ook haalbaar is heb ik nu helaas nog niet gevonden. De redenatie achter het meerdere keren onderzoeken van mest van meerdere dagen begrijp ik na de uitleg, alleen is dit in de praktijk voor veel mensen gewoon niet haalbaar/betaalbaar.

Sinds 1,5 jaar doen wij op stal ook mestonderzoek, dit omdat ik me in het preventieve ontwormen niet kon vinden. Met de beste bedoelingen en ideeën zijn we hier toen met de onderzoeken begonnen maar helaas lees ik de laatste tijd dus meer negatieve verhalen wat me aan het twijfelen brengt.

Waar ik zelf nu erg naar neig is het volgende: voor het weideseizoen ontwormen met een middel tegen lintwormen, een microscoop aanschaffen en zelf mestonderzoek uitvoeren gedurende het weideseizoen en als de paarden naar stal gaan een bloedonderzoek laten doen (ben benieuwd naar deze kosten).
Ik vraag me gewoon af met al deze berichten wat het beste is om te doen. Suggesties hoor ik dan ook graag!

Er wordt trouwens iedere dag op het land uitgemest en de paarden staan in kleine groepjes waardoor het ontwormbeleid in samenspraak gaat per groep.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:21

Het blijft een feit dat het maar net is waar je als eigenaar waarde aan hecht en nee, daar bedoel ik niet mee dat je geen waarde aan de gezondheid hecht. Daar bedoel ik mee aan welke methode je waarde hecht en dus voor de makkelijker manier gaat of voor de intensievere manier. Had ik erbij moeten zetten.

Het probleem van resistentie wordt niet overdreven, de feiten liggen er. Enkele jaren terug dacht men ook dat het overdreven was van antibiotica en resistentie, maar het tegendeel is nu bewezen. De medische sector wil dit nu voorkomen. En ja, ook de 'witte jassen' maken fouten maar daardoor blijft die sector wel leren.

Correctie daarnaast, ik heb nooit gezegd dat mestonderzoek een doel is. Alle medische onderzoeken zijn een middel om tot het doel te komen, nooit omgekeerd.
En nee, wederom wordt er gelezen wat ik niet geschreven heb, ik heb het mestonderzoek niet gepredict en ik ben niet pro-mestonderzoek, ik ben wel het feit aan het verdedigen dat er misverstanden zijn waardoor men verkeerde conclusies trekt.

Ik heb daarnaast wellicht niet de ervaring van het bezitten van een eigen bedrijf, maar ik draai wel mee in bedrijven waar het ook aan de orde is en dit zowel gezien vanuit mijn studie (afgestudeerde paraveterinair en nu HBO Diermanager) als vanuit mijn hobby (alsof ik een CV aan schrijven ben) en ja, ik blijf leren. Ik ben leergierig op het medische gebied en dat zal ik ook blijven.
Maar de indruk wordt nu gewekt dat ik onzin aan het verkondigen ben en dat er liever zelf gedokterd wordt dan waarde te hechten aan de roep vanuit te overheid (en daar bedoel ik mee dat je eens kritisch naar dit onderwerp gaat kijken).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:23

Jalenka_Kiya schreef:
Waar ik zelf nu erg naar neig is het volgende: voor het weideseizoen ontwormen met een middel tegen lintwormen, een microscoop aanschaffen en zelf mestonderzoek uitvoeren gedurende het weideseizoen en als de paarden naar stal gaan een bloedonderzoek laten doen (ben benieuwd naar deze kosten).
Ik vraag me gewoon af met al deze berichten wat het beste is om te doen. Suggesties hoor ik dan ook graag!

Die hoort iedereen het liefste, daarom zijn de onderzoekers nog steeds bezig om de methode te ontwikkelen. Ergens moet echter die vicieuze cirkel worden onderbroken en de factsheet is daar een beginnend voorbeeld van.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:33

Ja dat kan ik begrijpen, ik hoop alleen dat er dan ook een duidelijk en eenduidig beleid komt want nu hoor ik nog genoeg verhalen over praktijken waar je zo spuiten kunt halen; ook al was er eerder van alles veranderd aan het beleid komt er in de praktijk niet altijd wat van terecht.
En wat ik jammer vind is dat op de site van onze DA een verhaal staat waar ik me niet in kan vinden, het mestonderzoek wordt gepromoot maar dan kan de mest van wel 5 paarden samengevoegd worden. Dit heeft toch tot gevolg dat 'schone' paarden ontwormd worden wanneer dit niet nodig is.

Verder heb ik daar meerdere malen Ivermectine gekregen voor aarsmaden bij mijn merrie, terwijl pas na het advies van VPL het Woud om Panacur te gebruiken ik hier van af was. OK misschien had ik zelf kritischer moeten zijn maar ik ben ook iemand die in eerste instantie de expertise van de DA niet in twijfel trekt.
Misschien ben ik nu juist te kritisch maar ik krijg van dit hele onderwerp een beetje een moedeloos gevoel dat ik het toch nooit goed zal kunnen doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:46

Je verkondigt geen onzin, maar er zijn gewoon in de praktijk geen goede alternatieven voorhanden. Probleem is dan ook nog, dat ze wel als zinvol en betrouwbaar worden betiteld (niet door jou), de praktijk laat wat anders zien en dus is het vertrouwen weg. Lijkt me ook een niet meer dan logische reactie. En er zijn meer keuzes dan preventief ontwormen en mestonderzoek.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:49

Marion71 schreef:
Je verkondigt geen onzin, maar er zijn gewoon in de praktijk geen goede alternatieven voorhanden. Probleem is dan ook nog, dat ze wel als zinvol en betrouwbaar worden betiteld (niet door jou), de praktijk laat wat anders zien en dus is het vertrouwen weg. Lijkt me ook een niet meer dan logische reactie. En er zijn meer keuzes dan preventief ontwormen en mestonderzoek.

Wat dan?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:48

Bij een goed weidebeleid én gesloten groep is ontwormen niet of nauwelijks nodig.

Vroeguh hebben mijn zusje en ik onze pony's nooit ontwormd. Niet 1x in de 10 jaar dat ze bij ons waren! Mijn vader had koeien en schapen. Onze pony's mochten de weide in, nadat de koeien of schapen het hadden beweid. Na een week of 3 gingen ze op een ander stuk en kwamen dan pas weer terug na begrazing door koeien of schapen. De wormeieren van alle grazers werden dus opgegeten door andere grazers.
Nu is dat op veel plekken lastiger: er zijn veel meer paarden in NL dan 20-30 jaar geleden, de combinatie van verschillende grazers is nauwelijks mogelijk: koeienboeren en paardenbedrijven zijn veel groter dan vroeger en de meeste boeren krijgen nachtmerries van paarden in hun land. Toch ben ik ervan overtuigd, dat weidebeheer zoals wij dat vroeguh al toepasten (en nu nog, we lenen z'n kudde schapen elke zomer) heel veel ellende in welke zin dan ook voorkomt. Het grootste risico voor ons zijn nieuwe paarden waarop o.a. qua wormen mogelijk minder goed is gepast.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:39

Wij hadden 25 jaar geleden ook schapen op de weide staan. :j Is inderdaad heel goed maar wordt nu niet zo veel gebruik meer van gemaakt inderdaad. Dat is eigenlijk het beste...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:43

Toch mooi, MB, dat we het eigenlijk gewoon eens zijn, ieder eigen baas willen zijn, nut en noodzaak van goed management inzien, de wens hebben zo min mogelijk te hoeven ontwormen. We hebben meer gemeen dan we dachten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:02

Marion71 schreef:
Bij een goed weidebeleid én gesloten groep is ontwormen niet of nauwelijks nodig.

Vroeguh hebben mijn zusje en ik onze pony's nooit ontwormd. Niet 1x in de 10 jaar dat ze bij ons waren! Mijn vader had koeien en schapen. Onze pony's mochten de weide in, nadat de koeien of schapen het hadden beweid. Na een week of 3 gingen ze op een ander stuk en kwamen dan pas weer terug na begrazing door koeien of schapen. De wormeieren van alle grazers werden dus opgegeten door andere grazers.
Nu is dat op veel plekken lastiger: er zijn veel meer paarden in NL dan 20-30 jaar geleden, de combinatie van verschillende grazers is nauwelijks mogelijk: koeienboeren en paardenbedrijven zijn veel groter dan vroeger en de meeste boeren krijgen nachtmerries van paarden in hun land. Toch ben ik ervan overtuigd, dat weidebeheer zoals wij dat vroeguh al toepasten (en nu nog, we lenen z'n kudde schapen elke zomer) heel veel ellende in welke zin dan ook voorkomt. Het grootste risico voor ons zijn nieuwe paarden waarop o.a. qua wormen mogelijk minder goed is gepast.

dan weet ik nog een goed voorbeeld....een vriend van mij hield zijn weide 4x per dag schoon,paard stond alleen,weide werd ook goed onderhouden en kortgemaaid ....paard was een jaar niet ontwormd en is overleden aan een bloedworminfectie.
Ieder paard heeft namelijk wormen,paarden lopen vaak door hun poep heen en zo worden de eitjes verspreid.

Waarom het houden van schapen helpt is omdat zij de bloedwormcyclus stoppen....maar daar kun je weer leverbot voor terugkrijgen.Vooral in Nederland in de vochtige weilanden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:09

Marion71 schreef:
Toch mooi, MB, dat we het eigenlijk gewoon eens zijn, ieder eigen baas willen zijn, nut en noodzaak van goed management inzien, de wens hebben zo min mogelijk te hoeven ontwormen. We hebben meer gemeen dan we dachten.

Inderdaad. :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:06

Leverbot komt op zandgronden niet voor, Geerke. En het weiland van m'n ouders is 100% zandgrond (met als nadeel dat het in de zomer ook snel rood verbrand is). Voor schapen heeft nat land nog veel meer nadelen, denk maar 'ns aan rotkreupel.
Verder komt een leverbotbesmetting niet vaak voor. Maar het kan idd wel en dan wordt vaak aan alles gedacht behalve leverbot.

Vervolgens is paarden weiden op schapenland ook gezond voor schapen. Bij hun is de lebmaagworm erg gevaarlijk. Door paarden te weiden is dat risico verdwenen. Mijn vader kreeg 2 jaar nadat wij waren vertrokken met onze paardenstapel een lelijke lebmaagwormbesmetting waaraan een paar schapen zijn overleden. Nu ontwormt hij daar wel tegen, daarvoor nooit omdat het niet nodig was. Moraal van dit verhaal: de diverse grazers hebben elkaar nodig om parasieten de baas te kunnen blijven. Iets dat vanuit natuurlijk dieren houden ook heel logisch is.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:11

Wat ik nou zo jammer vind is dat zoveel mensen dingen roepen zonder dat ze echt weten waar ze het over hebben. Heel veel mensen vinden dat de situatie vroeger beter was omdat alles toen goedkoper was. Helaas is het geen optie om dezelfde manier door te gaan. De paardenhouders doen maar wat wat intekening betreft, heel veel paarden werden te veel of te weinig ontwormd, of met de verkeerde dosis ontwormingsmiddel. De producenten van de wormenspuiten doen alles om geld te verdienen en geven in hun bijsluiters niet altijd de beste ontwormingsschema's voor de paarden. Als hun product maar verkoopt.
Maar als we nog en aantal jaar op deze manier doorgaan is er geen enkel middel dat nog werkt tegen de wormen. Dan hoeft er niemand nog bang te zijn om te veel uit te geven aan ontworming want dan kunnen we besmette paarden gewoon niet meer helpen. Bij schapen is dit in bepaalde gebieden al het geval. Daar kunnen geen schapen meer gehouden worden omdat grote aantallen schapen doodgaan aan wormen die overal resistent tegen zijn. Op de oude manier doorgaan is dus geen optie.

Daarnaast is diergeneeskunde geen exacte wetenschap. Bij mestonderzoek of bloedonderzoek kan de juiste diagnose altijd gemist worden. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar niet te voorkomen. Niet elk paard heeft dezelfde symptomen bij dezelfde besmetting. De test wordt beoordeeld op betrouwbaarheid, er moeten zo mijn mogelijk paarden vals positief of vals negatief testen. En betrouwbaarheid van 99,9% klinkt dan heel goed, behalve als jouw paard net die 0,1% is waarbij het wel fout gaat.

Ik denk dat we niet anders kunnen dan deze nieuwe strategie verder perfectioneren en blijven volgen. Het mestonderzoek zou inderdaad goedkoper moeten worden en ik denk dat dat ook wel zal gebeuren. De paardenhouders moeten hier gewoon even aan wennen en dan weten we straks niet beter meer.