Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Langcara schreef:Anoli schreef:maar is het niet mogelijk dat de sportpaarden misschien wel onbewust zwakker worden per generatie omdat mensen steeds betere en prestatiegerichtere paarden willen hebben/zien?
-
Maar paarden worden toch ook gefokt op gezondheid? En geschift op gezondheid in de fokkerij?
SanderD schreef:... Ik moet wel bekennen dat ik de discussie omtrent dergelijke tragische voorvallen interessant vind. Is er een link te leggen tussen de topsportprestaties en dergelijke voorvallen, en zo ja, dan is natuurlijk de vraag hoe dit voorkomen kan worden. Ik ben benieuwd naar de visies van deskundigen bij verder onderzoek en of daar wat uit komt.
Anoli schreef:Langcara schreef:Je kunt gewoon niet alles uitsluiten. Iets dergelijks kan ons ook overkomen.
Dat snap ik maar misschien is er een connectie met scheurende aorta's en steeds beter presterende sportpaarden?
Langcara schreef:Anoli schreef:Dat snap ik maar misschien is er een connectie met scheurende aorta's en steeds beter presterende sportpaarden?
En de connecties met de recreatie paarden welke hetzelfde overkomt maar die niet in het nieuws komen?

Tragisch voor dit springpaard maar ik zou iedereen een tip willen geven: let op met zowel sportvoeding als suplementen, veelal zijn ze niet nodig. Anne_GTI schreef:Whoknows schreef:Mocht er inderdaad een verband bestaan met voedingssupplementen, ik heb het er nooit erg op gehad.
Eigenlijk vind ik het allemaal een commerciele boel. Als je een beetje normaal paarden houdt/rijdt moet je kunnen volstaan met een onbeperkt goed stengelig hooi, beetje basisbrok en een goed strobed.
Da's wel heel kort door de bocht. Een menselijke athleet zal zijn voeding ook aanpassen op de te leveren prestatie. Zo fietst een wielrenner beter op pasta dan op boerenkool met worst of een bak sla. Een topsportpaard is ook een athleet en die moet je met de juiste voersamenstelling naast goede training ondersteunen om zijn prestaties te kunnen leveren.
IndezzW schreef:Overigens, over 8 jaar en kerngezond:
Ik had afgelopen weekend een springclinic van Gert Jan Mooij en toen hij vroeg hoe oud mijn paard was; waarop ik zei: oohhh al 8 jaar, toen was zijn antwoord: 8 jaar is heel jong. Mensen rijden paarden kapot. Als ruiters vroeger met een "jong" springpaard de ring inkwamen, waren deze 11. Nu zijn ze 8. Dat betekent dat ze voor hun 8ste al op topniveau trainden, terwijl ze eigenlijk nog niet volgroeid waren.
Moeten we niet een keer wat rustiger aan gaan doen met onze paarden?
Daarnaast heb ik eerder al aangekaart dat het mogelijk van te dik bloed komt (teveel rode bloedcellen) door supplementen (doping) die die paarden krijgen. Maar daar was niet zoveel reactie op. Overigens komt een scheurende aorta bij paarden zelden voor. Het schijnt zo te zijn dat Gribaldi het derde toppaard was in NL die dit overkwam (over de niet-toppaarden is niet zoveel bekend). Daarna is het een hele tijd niet gebeurd en nu twee in zo'n korte tijd.
Ik vraag me trouwens af wie zo'n sectie verricht na de dood van dat paard. Zijn eigen dierenarts? Of een onafhankelijke? Er gaat in ieder geval veel geld rond in de paardensport en het zou me daarom niks verbazen als die sectie gewoon wordt afgekocht.
Voedingssupplementen worden nu - ten onrechte naar mijn mening - afgeschilderd als doping! Da's toch wel onzin. Een vergelijking met de wielersport is nogal ongelukkig - als er één sport is waar échte doping tot op de dag van vandaag vrijelijk circuleert, men steeds gehaaider wordt in het toepassen van stoffen die nauwelijks ontdekt kunnen worden ondanks de strenge controles.. dan is het de wielrennerij wel.Citaat:Achter de schermen werd toen ook gesproken dat het aan voedingssuppl. (lees doping) lag.